۵ دلیل برای اینکه گوشی صاایران ویرا v5 را نخرید

۵ دلیل برای اینکه گوشی صاایران ویرا v5 را نخرید
راهنمای مطالعه

    گوشی صاایران ویرا V5 جدیدترین موبایل با برند ایرانی است که روانه بازار شده اما آیا خرید این گوشی حتی با بسته‌های تشویقی ایرانسل ارزش خرید دارد؟

    عرضه موبایل‌ همراه با بسته‌های مکالمه و اینترنت در خارج از ایران رواج بسیاری دارد و کاربران به خاطر تخفیف‌های چشمگیر اپراتورها یا عرضه گوشی به صورت قسطی از این طرح‌ها استقبال می‌کنند. در ایران اما تجربه‌های قبلی باندل گوشی توسط اپراتورها به خاطر عدم ارائه تخفیف‌های قابل توجه یا عرضه گوشی‌های نه چندان محبوب با شکست همراه شده. حالا اما ایرانسل با موبایلی از صاایران سعی کرده دوباره شانس خود را در این زمینه را محک بزند.

    این موبایل که ویرا V5 نام دارد، تابستان امسال معرفی شد اما طولی نکشید که مشخص شد با کپی برابر اصل از محصولی چینی به نام «نوت ۷ پی» مواجهیم که توسط برند Ulefone تولید شده است. شباهت به حدی بود که خود صاایران هم با تایید آن اعلام کرد که موبایل را به صورت کامل از چین وارد کرده چون فعلا شرایط تولید موبایل در کشور وجود ندارد. مشخصات گوشی صاایران ویرا V5 بدین ترتیب است:

    • ابعاد: ۱۵۶.۱ در ۷۳.۷ در ۹.۷ میلی‌متر
    • وزن: ۱۷۸ گرم
    • جنس بدنه: پلاستیک
    • نمایشگر: ۶.۱ اینچ IPS LCD
    • رزولوشن نمایشگر: ۱۲۸۰ در ۶۰۰ پیکسل
    • پردازنده: مدیاتک هلیو A22
    • حافظه رم: ۳ گیگابایت
    • حافظه داخلی: ۳۲ گیگابایت
    • دوربین اصلی: سه گانه ۸+۲+۲ مگاپیکسل
    • دوربین سلفی: ۵ مگاپیکسل
    • باتری: ۳۵۰۰ میلی آمپرساعت
    • اقلام درون جعبه: آداپتور ۵ وات، کابل میکرو USB، گارد و گلس محافظ، کارت گارانتی، دفترچه راهنما
    • قیمت: ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان (همراه با بسته تشویقی ایرانسل)

    ریبرند محصولات شرکت‌های دیگر بی‌سابقه نیست و قطعا اگر باعث شود محصولی ارزشمند با قیمت و خدمات پس از فروش بهتر در دسترس کاربران داخل قرار گیرد، باید از آن استقبال کرد. مشکل اما اینجاست همین گوشی که در چین به صورت عمده با قیمت ۷۵ دلار (با احتساب دلار ۲۴ هزار تومان ‍۱.۸ میلیون تومان) عرضه می‌شود، توسط ایرانسل ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شده که حتی با در نظر گرفتن هزینه رجیستری هم گرانتر از چین از آب درمی‌آید.

     

    به هر حال فارغ از این قیمت گذاری در ادامه مطلب با مقایسه گوشی صاایران ویرا V5 و مدل‌های هم قیمت می‌بینیم که این موبایل به ظاهر داخلی در مقابل رقبا حرفی برای گفتن نداشته و ارزش خرید بالایی ندارد.

    ۱. نمایشگر با وضوح پایین

    گوشی صاایران ویرا V5 به نمایشگری ۶.۱ اینچی از نوع IPS با وضوح ۱۲۸۰ در ۶۰۰ پیکسل یا تراکم پیکسلی ۲۳۲ مجهز شده که بالای آن یک بریدگی قطره‌ای به چشم می‌خورد. هرچند ابعاد نمایشگر مطوب است اما این رزولوشن مدتهاست حتی در دنیای موبایل‌های اقتصادی منسوخ شده و از اغلب رقبای همرده حدود ۳۰ درصد پایین‌تر است. همانطور که در جدول زیر می‌بینید آنر 8S، ردمی 7A و گلکسی A01 به عنوان مدل‌های هم قیمت همگی تراکم پیکسلی بالای ۲۹۰ را ارائه می‌کنند. همچنین نمایشگر گلکسی A01 از نوع PLS است که از نظر غنای رنگ‌ها و زاویه دید عملکردی بهتر دارد.

    [table id=467 /]

    ۲. سخت افزار ضعیف

    [video width="1280" height="720" mp4="http://cdn01.daraje.com/2021/01/OE_Trim.mp4"][/video]

    گوشی ویرا V5 در حالی به پردازنده ۴هسته‌ای مدیاتک هلیو A22 مجهز شده که اکثر رقبای هم‌قیمت آن  از چیپست‌های ۸ هسته‌ای به مراتب قدرتمندتر برخوردار هستند. در این زمینه می‌توان به گوشی‌های آنر 8A 2020 با پردازنده هلیو P35، آنر 9S با هلیو P22 و گلکسی A01 و ردمی 7A با اسنپدراگون ۴۳۹ اشاره کرد که همگی ۸ هسته‌ای هستند.

    [related]24396[/related]

    تفاوت تنها به تعداد هسته‌های محدود نمی‌شود و در حالی که فرکانس هر چهار هسته پردازنده گوشی صاایران روی ۲ گیگاهرتز تنظیم شده، در موبایلی مثل آنر 8A 2020 چهار هسته روی فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز کار می‌کنند که باعث پردازش سریعتر برنامه‌ها و بازی‌ها می‌شود.

    در صورتی که اجرای سریع برنامه‌ها برایتان اولویت دارید تنها با ۵۰۰ هزار تومان هزینه بیشتر می‌توانید ردمی ۹ را با پردازنده هلیو G80 بگیرید که پردازنده گوشی صاایران حتی به گرد پای آن هم نمی‌رسد.

    تنها مورد سخت‌افزاری که صاایران ویرا V5 برابر رقبای هم قیمت کم نمی‌آورد پیکربندی حافظه است که شامل ۳ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت فضای ذخیره می‌شود. از این نظر مدل‌های هم قیمت از جمله ردمی 7A و آنر 8A شرایطی مشابه دارند. مورد دیگری که باید به اشاره کرد مجهز بودن ویرا به اسکنر اثر انگشت فیزیکی است که البته در بین رقبا هم بی سابقه نیست و آنر8A و موتو E6 Play هم از آن برخوردار هستند.

    [table id=468 /]

    محبوب‌ترین گوشی‌های بازار را ببینید

    ۳. دوربین ناکارآمد

    در نگاه اول ویرا V5 با دوربین اصلی سه گانه و قیمت ۳ میلیون تومانی بسیار فریبنده به نظر می‌رسد اما واقعیت چیز دیگری است. دوربین اصلی این موبایل شامل یک سنسور ۸ مگاپیکسلی در کنار دو حسگر دیگر است که ایرانسل به مشخصات آنها اشاره نکرده اما Ulefone آنها را ۲ مگاپیکسلی اعلام کرده که بر اساس تجارب قبلی در موبایل‌های دیگر، کارایی خاصی ندارند و بود و نبودشان عملا یکسان است.

    حسگر اصلی ۸ مگاپیکسلی هم مدت‌هاست که دیگر کنار گذاشته شده و تقریبا تمام موبایل‌های هم قیمت و حتی ارزانتر از جمله آنر 8S، ردمی 7A و گلکسی A01 از دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی بهره می‌برند. در مورد دوربین سلفی هم برخلاف ویرا V5 که ۵ مگاپیکسلی است، موبایل آنر از ماژول سلفی ۸ مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری 1080p برخوردار است.

    [table id=469 /]

    ۴. باتری متوسط

    گوشی صاایران ویرا V5 از نظر شارژدهی هم در رده متوسط قرار گرفته و عملکرد درخشانی ندارد. باتری ۳۵۰۰ میلی آمپرساعتی این موبایل از شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند که البته در این رده قیمتی نمی‌توان به آن خرده گرفت.

    در صورتی که شارژدهی باتری برایتان اهمیت دارد، در همین رده به جای گوشی صاایران می‌توانید نوکیا ۲.۳ یا ردمی 7a را خریداری کنید که هر دو دارای باتری ۴ هزار میلی‌آمپرساعتی هستند و دومی با شارژ سریع ۱۰ ‍واتی نیز همراه شده است. در صورتی که بخواهید کمی بیشتر هزینه کنید گزینه‌هایی مثل ردمی 8a با باتری غول پیکر ۵ هزار میلی آمپری و شارژ سریع ‍۱۸ واتی نیز در دسترس قرار دارد که به معنی تقریبا ۵۰ درصد شارژدهی بیشتر و پر شدن دوباره باتری در مدتی بسیار کوتاه‌تر است.

    [table id=470 /]

    ۵. سیستم عامل قدیمی

    در نهایت نوبت به نرم افزار می‌رسد که در این زمینه هم گوشی صاایران ویرا V5 در برابر رقبا تسلیم می‌شود. این گوشی به نسخه دو سال قبل سیستم عامل گوگل یعنی اندروید ۹ مجهز شده و در سایت‌های چین اشاره‌ای به ارائه بروزرسانی برای این موبایل دیده نمی‌شود. در سایت ایرانسل هم صرفا به قابلیت دریافت اپدیت اشاره شده و مشخص نیست در آینده سیستم عامل به نسخه ۱۰ بروز خواهد شد یا صرفا اپدیت‌های امنیتی و کاربردی برای آن ارائه می‌شود.

    رقبای این گوشی اما از این نظر شرایط بسیار بهتری دارند؛ برای مثال گلکسی A01 با اندروید ۱۰ همراه شده و در صف انتظار اندروید ‍‍۱۱ قرار دارد. نوکیا ۲.۳ از نسخه وان اندروید ۱۰ برخوردار است که به صورت اختصاصی برای دستگاه‌های اقتصادی طراحی شده و بسیار روان‌تر از نسخه‌های معمولی است. ردمی 7A و 8A نیز از دیگر دریافت کنندگان اندروید ‍۱۰ هستند که قابلیت‌های بیشتر و کارایی بهتری را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.‌‌

    جمع بندی مقایسه گوشی صاایران با رقبای هم‌قیمت

    گوشی ویرا V5 جدیدترین موبایلی است که با برندی ایرانی راهی بازار کشور شده اما مقایسه آن با مدل هم‌قیمت نشان می‌دهد که ارزش خرید چندانی ندارد. نمایشگر ۶.۱ اینچی این موبایل از نظر رزولوشن حدود ۳۰ درصد از آنر 8S، ردمی 7A و گلکسی A01 ضعیفتر است و وضوح بسیار پایینی دارد. این موبایل همچنین از پردازنده‌ای ۴ هسته‌ای برخوردار است که در برابر پردازنده‌های ۸ هسته‌ای رقبای هم رده نظیر آنر 8A 2020، آنر 9S و گلکسی A01 حرفی برای گفتن ندارد. از نظر شارژدهی نیز باتری ۳۵۰۰ میلی آمپرساعتی این گوشی در سطحی پایین‌تر از نوکیا ۲.۳ یا ردمی 7a با باتری ۴ هزار میلی‌آمپرساعتی قرار می‌گیرد. ‌در مورد دوربین هرچند در ظاهر با پیکربندی ۳ گانه روبرو هستیم اما واقعیت این است که نمی‌توان به کارایی سنسور اصلی ۸ مگاپیکسلی این گوشی در برابر سنسورهای ‍۱۳ مگاپیکسلی رقبا دل بست. پیشنهاد ویژه خرید گوشی موبایل را ببینید در نهایت نوبت به نرم‌افزار می‌رسد که در این زمینه هم صاایران ویرا V5 از اندروید ۹ بهره می‌برد در حالی که رقبا دارای اندروید ۱۰ هستند و حتی مدلی مثل گلکسی A01 در صف دریافت اندروید ۱۱ قرار دارد. [see_also]29634[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    یونس مرادی
    یونس کارشناسی فناوری اطلاعاته و تو سایت درجه در مورد موبایل، لپ تاپ و سخت‌افزارهای دیگه راهنمای خرید و بررسی می‌نویسه. قبل از اینکه مدیر محتوا درجه بشه، دبیر فناوری دیجیاتو بوده و طی دو ۲ دهه گذشته تو خیلی از سایت‌های دیگه مثل بلاگ دیوار، بامیلو و دیجی‌کالا تجربه نوشتن مقاله و راهنمای خرید داره.
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید