نکاتی که باید قبل از خرید روروک حتما بدانید

نکاتی که باید قبل از خرید روروک حتما بدانید
راهنمای مطالعه

    قبل از خرید روروک و استفاده از آن، بهتر است نگاهی‌ دقیق‌تر به این وسیله داشته باشید و نکاتی را درباره آن مرور کنید.

    کودک نازنین‌تان در بازه ۹ تا ۱۸ ماهگی شروع به راه رفتن می‌کند. البته قانون کلی برای این موضوع وجود ندارد و بعضی از کودکان دیرتر و بعضی زودتر شروع به راه رفتن روی این کره خاکی می‌کنند. تمرین و تشویق برای راه رفتن در سریع‌تر شدن فرایند یادگیری کودک نقش مهمی دارد.

    بعضی از والدین، روروک را سلطان بی‌چون و چرای یادگیری راه رفتن می‌دانند. اما روروک‌ها واقعا وسایلی مؤثر و مفید هستند؟ پاسخ این است که بله. روروک می‌تواند وسیله‌ای مفید و مؤثر باشد اما به شرطی که از آن به درستی استفاده شود.

    مزایا و معایب خرید روروک چیست؟

    افراط و زیاده‌روی در استفاده از هر وسیله‌ای مطلوب و مفید نخواهد بود. در استفاده از روروک هم باید تعادل را رعایت کنید. برای اینکه یک جمع‌بندی مختصر و مفید درباره استفاده از روروک داشته باشید، بهتر است نگاهی به مزایا و معایب آن بیاندازید:

    مزایای استفاده از روروک

    • خرید روروک برای کودکان کنجکاو، راهی برای کشف دنیای اطراف‌شان است؛
    • روروک‌های مختلف معمولا مجهز به موسیقی، لامپ، بازی و... هستند که به سرگرم شدن کودک کمک می‌کنند؛
    • روروک‌ها شوق راه رفتن را در کودکان افزایش می‌دهند و آنها را به راه رفتن، تشویق می‌کنند.

    معایب استفاده از روروک

    • استفاده بیشتر از ۳۰ دقیقه از روروک  در روز برای کودک مضر است و روی الگوهای یادگیری‌اش در راه رفتن اثر منفی می‌گذارد؛
    • روروک باعث سرعت گرفتن کودک می‌شود و می‌تواند منجر به بروز خطرات و آسیب‌هایی شود. مثلا کودک روروک‌سوار در معرض برخورد با اشیا و وسایل دیگری مانند: بخاری، مبلمان و... خواهد بود.

    روروک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

    خرید روروک - ویژگی ها

    قبل از خرید روروک باید به موارد زیر دقت کنید:

    ۱. جابجایی راحت‌

    • آیا روروک به راحتی حرکت می‌کند؟ روروک باید به راحتی حرکت کند و چرخ‌های آن طوری باشد که مدام روی زمین اصطکاک ایجاد نکند. اگر وسیله به راحتی جا به جا نشود، کودک میل و اشتیاق خود را برای راه رفتن و روروک‌سواری از دست می‌دهد.
    • آیا روروک سنگین است؟ به وزن روروک هم دقت کنید. در صورتی‌که وسیله سنگین باشد، امکان حرکت دادن آن هم دشوارتر خواهد بود.

    ۲. نکات ایمنی

    • آیا نکات ایمنی در طراحی روروک لحاظ شده است؟ بعضی از روروک‌ها دارای قفل هستند و در مکان‌هایی که احتمال بروز خطر وجود دارد، به کمک قفل می‌توان مانع از حرکت وسیله شد.
    • آیا وسایل جانبی روروک خطرناک هستند؟ وسایل جانبی مانند عروسک‌ها، بخش‌هایی برای پخش موسیقی و به طور کلی هر چیزی که مازاد بر خود وسیله به آن الحاق و متصل می‌شود هم نباید کوچک و قابل جدا شدن باشد. در این صورت، امکان اینکه کودک، وسیله را جدا کرده و در دهان بگذارد وجود دارد.
    • آیا روروک دارای ترمزگیر است؟ وجود ترمزگیر مانع از سرعت گرفتن وسیله و آسیب رسیدن به کودک می‌شود.

    ۳. مواد سازنده و ساختار روروک

    • آیا موادی که در ساخت روروک استفاده شده‌اند، برای سلامتی او ضرری ندارند؟ مثلا بعضی از انواع پلاستیک یا رنگ‌ها دارای ترکیبات سمی و نامطلوبی هستند که برای تنفس کودک نامناسبند.
    • آیا روروک قابلیت تا شدن دارد؟ روروک‌های تاشو، فضای کمتری می‌گیرند و زمانی که کودک نمی‌خواهد از آن استفاده کند، امکان تا کردن وسیله وجود دارد.
    • آیا روروک تحمل وزن کودک‌ را دارد؟ قبل از خرید باید به حداکثر وزنی که وسیله تحمل می‌کند هم دقت داشته باشید.
    • آیا وسیله، جایی برای نشستن دارد یا کودک در آن بدون صندلی و به طور ایستاده قرار می‌گیرد. اگر کودک امکان نشستن داشته باشد، بهتر است. زیرا راحت‌تر خواهد بودو کمتر خسته می‌شود؛
    • آیا ارتفاع و فضای کافی برای اینکه کودک با پاهای خود، وسیله را به حرکت درآورد، وجود دارد؛
    • آیا ارتفاع وسیله، قابلیت جا به جا شدن و تغییر دارد.

    در استفاده از روروک به نکات زیر دقت کنید

    خرید روروک - استفاده

    بعد از خرید روروک هم باید به موارد زیر در استفاده از آن دقت کنید:

    • هرگز کودک را در روروک تنها نگذارید. همیشه در حضور خودتان به او اجازه بازی و حرکت با این وسیله را بدهید. زیرا ممکن است، خطراتی در حین روروک‌سواری، کودک را تهدید کند که حضور شما مانع از آنها می‌شود.
    • روروک‌سواری باید روی سطحی صاف صورت بگیرد. پس قبل از سوار شدن کودک، زمین را از هر گونه پستی و برآمدگی خالی کنید تا خطری به وجود نیاید.
    • خرید روروک برای کودکی که هنوز نمی‌تواند تعادل سرش را حفظ کند، اصلا توصیه نمی‌شود و امکان آسیب رساندن به کودک در این صورت بسیار زیاد خواهد بود.
    • مدت استفاده از روروک در طول روز نباید از ۳۰ دقیقه بیشتر شود. زیرا همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، روروک‌سواری زیاد از حد روی الگوهای یادگیری و مغز کودک اثرات منفی دارد.

    روروک‌ سواری؛ تصورات اشتباه و نادرست

    خرید روروک - نکات مهم

    به نظر شما استفاده از روروک باعث می‌شود که کودک‌تان سریع‌تر شروع به راه رفتن کند؟ واقعیت این است که دقیقا نمی‌توان به این پرسش پاسخ داد. چون شرایط جسمانی، توانایی حفظ تعادل و ماهیچه‌های هر کودک با دیگری متفاوت است اما به طور کلی و بنا به نظر پزشکان و متخصصان، تفکرات رایجی درباره روروک وجود دارد که عموما اشتباه هستند و نمی‌توان روی آنها حساب کرد. هر وسیله‌ای مزایا و معایبی دارد که کنترل این نقاط مثبت و منفی کاملا به دست خود شماست. در ادامه به تعدادی از این اشتباهات رایج پرداخته‌ شده است:

    روروک، پاهای کودک را قوی‌تر می‌کند؟

    برخلاف تصور عمومی، روروک به قوی‌تر شدن پاهای کودک کمکی نمی‌کند؛ ضمن اینکه اگر به مدت طولانی در روز استفاده شود، می‌تواند روی طرز ایستادن طبیعی کودک اثرات نامطلوب بگذارد و به زانو و لگن او شکلی غیرعادی بدهد. چون به واسطه ایستادن در این وسیله، کودک به تحمل وزن بدن به سبک خاصی عادت می‌کند.

    سبکی که روی شکل لگن و زانوها اثر منفی می‌گذارد. در این صورت، در بلندمدت، مشکلات لگنی مختلفی برای کودک به وجود خواهد آمد. این دلیل نمی‌شود که استفاده از روروک را کاملا کنار بگذارید بلکه باید دقت کنید، از این وسیله به درستی بهره ببرید.

    ضمنا باید دقت کنید که اگر کودک مدت زیادی را صرف روروک‌سواری کند، مجبور می‌شود که برای حرکت دادن خود و وسیله از انگشتان پاهایش استفاده کند و ماهیچه‌ها و نقاط اشتباهی از پاهایش تقویت خواهند شد. تقویت نقاط اشتباه و ضعیف ماندن بخش‌های دیگری که برای راه رفتن، مهم و ضروری هستند باعث می‌شود تا رشد مفاصل، حفظ تعادل و... در آینده دچار مشکل شوند و قوزک پا هم در عرض آسیب‌هایی قرار بگیرد.

    روروک، فرایند راه افتادن را سریع‌تر می‌کند؟

    پژوهشگران دریافته‌اند که هر چقدر میزان استفاده از روروک بیشتر باشد زمان راه افتادن کودک بیشتر به تعویق خواهد افتاد. علت این است که با وجود این وسیله، کودک نمی‌تواند شیوه کسب تعادل را به درستی یاد بگیرد و در واقع به روروک وابسته خواهد شد. این وسیله باعث می‌شود که کودک در زمانی که هنوز آمادگی کافی برای راه رفتن ندارد به این طرف و آن طرف برود. همین موضوع باعث می‌شود تا الگوهای حرکتی اشتباهی در او نهادینه شود و کنترل ماهیچه‌ها به تعویق بیفتد.

    کودکان از طریق نگاه کردن به پاها و تجربه حرکت دادن بدن خود یاد می‌گیرند که چطور از قسمت‌های مختلف پاهای‌شان برای راه رفتن کمک بگیرند. اما اگر مدام از روروک استفاده کنند به خاطر وجود بخش سینی‌مانند آن که مانع از دیدن پاها می‌شود، تجربه درستی برای حرکت دادن بدن خود پیدا نمی‌کنند. پس نباید در طول روز کودک را مدام در روروک بگذارید.

    روروک، رشد کودک را سریع‌تر می‌کند؟

    خرید روروک - پیش از خرید

    این تفکر هم کاملا اشتباه است. مغز کودک، طوری فعالیت می‌کند که کنترل دست و پای سمت راست بدنش بر عهده نیم‌کره چپ مغز و کنترل دست و پای سمت چپ بدنش به عهده نیم‌کره سمت راست است. از طریق چهار دست و پا راه رفتن و روی زمین سینه‌خیز رفتن است که کودکان می‌توانند، فعالیت این دو نیم‌کره از مغزشان را تقویت کنند و به رشد الگوهای حرکتی خود کمک کنند. در نتیجه، استفاده مکرر از روروک باعث می‌شود تا رشد طبیعی مغز و مهارت‌های آن هم به شکلی عادی و سالم پیش نرود.

    زمانی که کودک‌تان را مدام در روروک می‌گذارید، امکان یادگیری و کسب مهارت‌های حرکتی و ادراکی را از او می‌گیرید. در واقع، شناخت مهارت‌هایی مانند: شناخت فاصله، عمق و یادگیری مهارت‌هایی مانند: بالا، پایین، درون، بیرون و... برای کودک به درستی انجام نمی‌شود. پس یادتان باشد که روروک وسیله‌ای نیست که به کمک آن راحت‌تر  به کارهای خودتان برسید. این وسیله برای این است که کودک را مدتی با آن سرگرم کنید و به او اجازه کشف محیط پیرامونش را بدهید.

    در آخر

    همه این موارد را که در نظر بگیرید، باز هم نکته بسیار مهمی وجود دارد که باید به آن توجه کنید: قیمت روروک. بودجه‌ای که برای خرید روروک‌ کنار می‌گذارید هم در انتخاب مورد مناسب اثر می‌گذارد. طیف متنوعی از قیمت‌های روروک در بازار وجود دارد. قیمت‌ها از حدود ۲۰۰هزار تومان شروع می‌شوند و تا ۴۰۰ هزار تومان ادامه دارند.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید