راهنمای خرید اندروید باکس

راهنمای خرید اندروید باکس
راهنمای مطالعه

    اندروید باکس‌ها بهترین گزینه برای ترکیب قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند با نمایشگرهای بزرگ و باکیفیت خانگی به‌ شمار می‌روند. این محصولات سخت‌افزار و سیستم‌عاملی مشابه گوشی‌های اندرویدی دارند و بدون هزینه و دردسر اضافی، دستگاه معمولی شما را به یک تلویزیون هوشمند تبدیل می‌کنند.

    با استفاده از اندروید باکس نیازی نیست چند ده میلیون تومان برای خرید یک تلویزیون هوشمند با امکانات اولیه و محدودیت‌های فراوان نرم‌افزاری هزینه کنید. به‌علاوه به محض روشن کردن آن می‌توانید به‌راحتی از تلویزیون فعلی خود برای بازی، تماشای آنلاین فیلم در سرویس‌های محتوا مثل فیلیمو و نماوا یا یوتیوب، وب‌گردی و هر کار دیگری که با کامپیوتر یا گوشی انجام می‌دهید استفاده کنید.

    تنوع زیاد مدل‌ها و نوسانات قیمت این کالا در بازار کشورمان ارائه یک فهرست خرید پیشنهادی را سخت می‌کند اما در این مطلب سعی کرد‌ه‌ایم با توضیح قابلیت‌ها و امکانات این دستگاه‌‌ها،خرید اندروید باکس را برایتان ساده کنیم.

    خرید اندروید باکس

    اندروید باکس چیست؟

    اگر اولین بار است که اسم اندروید باکس را می‌شنوید، خبرهای خوبی برایتان داریم. چندسالی هست که تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند گوشی‌های بدون نمایشگر تولید کنند! درواقع با  این روش انتخاب کیفیت و ابعاد تصویر خروجی برعهده کاربر قرار می‌گیرد. تنها باید بتوانید این سخت‌افزار را با استفاده از پورت‌های اتصال استاندارد به نمایشگرهای موجود متصل کرد.

    این محصول به‌طور رسمی با نام Android TV Box شناخته می‌شود. اندروید باکس سخت‌افزار پایه یک گوشی هوشمند میان‌رده را در قالب یک جعبه کوچک با امکان اتصال HDMI در اختیار شما قرار می‌دهد. البته این تمام داستان نیست، چون اندروید باکس‌ها به شما امکان دانلود و نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی، اتصال موس و کیبورد بی‌سیم و تماشای آنلاین محتوای چندرسانه‌ای را هم فراهم می‌کنند.

    خرید اندروید باکس چه مزایایی دارد؟

    علت خرید اندروید باکس همانی است که کاربران را به استفاده از گوشی‌های اندرویدی ترغیب می‌کند: انعطاف‌پذیری و قابلیت شخصی‌سازی بالا. بسیاری از سازندگان سخت‌افزارهای خود را محدود به نرم‌افزار اختصاصی خود می‌کنند. درست مثل دنیای گوشی‌های هوشمند، اپل هم سخت‌افزار مشابهی به‌نام Apple TV که با سیستم‌عامل اپل سازگار است به مشتریان خود عرضه می‌کند.

    [related]30778[/related]

    البته نیاز به داشتن سایر سخت‌افزارهای اپل، قیمت بالاتر و امکانات کلی محدودتر آن را به گزینه‌ای مخصوص دوست‌داران جدی اپل تبدیل می‌کند. درحالی که ساختار متن‌ باز سیستم‌عامل اندروید و اکوسیستم پویای نرم‌افزاری آن انتخاب‌های بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. درنهایت باید به این نکته اشاره کنیم که اندروید باکس‌ها برخلاف تلویزیون‌های هوشمند می‌توانند با نسخه‌های استاندارد و عمومی اپلیکیشن‌ها کار کنند و این دست شما را برای انتخاب و استفاده از اپلیکیشن‌ها بسیار بازتر خواهد کرد.

    قیمت‌های منطقی‌تر

    اگر یک بار برای تعمیر گوشی‌های آسیب دیده اقدام کرده باشید، از نسبت قابل‌‎توجه قیمت نمایشگر به کل قیمت گوشی اطلاع دارید. درواقع، در اغلب موارد گران‌قیمت‌ترین قطعه گوشی هوشمند شما، صفحه نمایش لمسی بزرگ آن است. یک مزیت دیگر اندروید باکس پایین آمدن هزینه‌های تولید بخاطر حذف نمایشگر و درنتیجه قیمت تمام‌شده محصول است. البته مثل هر رده محصول دیگری اندروید باکس‌ها هم قابلیت‌های متنوع و متفاوتی دارند. اغلب این محصولات سخت‌افزارهای متوسط با قابلیت‌هایی مشابه یک گوشی میان‌رده دارند.

    هرچند این سطح از توان پردازشی برای بسیاری از کاربردهای روزمره بیش از کافی است، اما نهایت توانایی‌های این رده از سخت‌افزارها نیست. محصولات حرفه‌ای، قدرتمند و گران‏قیمتی در این رده تولید می‌شوند که می‌توانند بیشتر از یک لپ‌تاپ معمولی قیمت داشته باشند. اما منظور ما در این راهنما مدل‌های ارزان‌قیمتی هستند که کمتر از 75 دلار یا 2 میلیون تومان قیمت دارند و شامل محصولاتی از برندهای شناخته‌شده نظیر شیائومی گرفته تا برندهای ایرانی مثل نماوا، فیلیمو و تسکو تا ناشناخته‌های چینی می‌شود.

    پرفروش‌ترین اندروید باکس‌ها را ببینید

    سطح بالای عملکرد

    خرید اندروید باکس ارزان

    همان‌طور که گفتیم اندروید باکس‌ها هم مدل‌های گران‌قیمت با سخت‌افزار قدرتمند، اتصال سریع به اینترنت و قابلیت نمایش تصاویر با کیفیت 4K در تلویزیون هم دارند. برای مثال اگر محدودیت بودجه‌ای ندارید و دوست دارید در خانه یک مرکز چندرسانه‌ای هوشمند و باکیفیت داشته باشید، بهترین گزینه فعلی Shield TV Pro محصول شرکت انویدیا (Nvidia) است. این اندرویدباکس 200 دلاری و البته توانمند قابلیت نمایش تصاویر را با کیفیت 4K دارد.

    یک پردازنده اختصاصی +Tegra X1 با پردازنده گرافیکی 256 هسته‌ای، 3 گیگابایت رم و اندروید 9 به این باکس قابلیت‌های قابل توجهی داده‌اند. مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول پشتیبانی از دسته بازی اختصاصی، حافظه‌های تحت‌شبکه یا NAS، بهبود خودکار کیفیت تصاویر HD و FullHD به کیفیت 4K به‌صورت خودکار و پشتیبانی از دستیارهای صوتی هوشمند مثل الکسا است. هرچند، برای خیلی از ما این هزینه واقعا غیرضروری و اضافی است. گرچه اندروید باکس‌های اقتصادی‌تر همگی سخت‌افزاری درحد گوشی‌های میان‌رده یکی دو سال پیش دارند، پس نباید انتظار زیادی از آن‌ها داشته باشید.

    البته این محصول یک نسخه مخصوص بازی با قیمت 350 دلار هم دارد. این نسخه از دسته‌های بازی اختصاصی برخوردار است. به‌علاوه سخت‌افزار قدرتمند و قابلیت‌های دیگرش باعث می‌شود بتوانید از آن به‌عنوان یک کنسول بازی خانگی استفاده کنید. این نسخه حافظه داخلی 500 گیگابایتی هم دارد که قطعا کافی خواهد بود. هرچند، با کمی هزینه بیشتر می‌توانید یک کنسول بازی واقعی نسل نهم خریداری کنید.

    به‌اندازه بودجه‌تان انتظار داشته باشید

    برای انتخاب یک اندروید باکس مناسب، باید به یک نکته توجه کنید که در تبلیغات این دستگاه‌ها همیشه حرف از وضوح تصویر و نسخه اندروید است و کمتر به جزییاتی مثل نوع سخت‌افزارهای بکار رفته در محصول پرداخته می‌شود. به‌علاوه اندروید باکس تنها یک سخت‌افزار نیست و کیفیت تجربه کاربری شما که به عوامل متعددی وابسته است. معمولا با خریداری محصولات ارزان‌قیمت چینی باید قید این ویژگی‌ها را بزنید:

    • وضوح تصویر 4K هنوز خیلی مهم نیست:

    بسیاری از اندروید باکس‌های میان‌رده از قابلیت نمایش تصاویر با کیفیت 4K حرف می‌زنند. واقعیت این است که نمایشگرهای 4K هنوز آنقدر در بین مصرف‌کنندگان ایرانی مرسوم نیستند. به‌علاوه، برای استفاده از این کیفیت باید محتوایی با وضوح 4K داشته باشید که آن هم هنوز آن‌طور که باید به‌راحتی در دسترس همه قرار ندارد.

    [related]24996[/related]

    بهترین گزینه برای استفاده از این قابلیت، استفاده از امکان بالابردن هوشمند کیفیت تصویر است که مختص محصولات گران‌قیمت‌تر است. پس تمرکز بر کیفیت تصویر 4K در هنگام خرید اندروید باکس‌های میان‌رده خیلی منطقی نیست.

    • بروزرسانی و پشتیبانی نرم‌افزاری مهم است:

    بدون بروزرسانی نرم‌افزاری و پشیتبانی فنی سازنده از محصول، اندروید باکس شما به‌سرعت قدیمی و ناکارآمد خواهد شد. با خرید محصولات برندهای شناخته‌شده، خطر بروز این مشکل را به حداقل می‌رسانید. 

    • بروزرسانی خودکار:

    بروزرسانی دستی نرم‌افزار اندروید باکس‌ها چندان پیچیده نیست و به شما اجازه می‌دهد حتی نسخه اندروید را هم ارتقاء دهید. اما بسیاری از مردم حوصله یا وقت یادگیری و انجام این کار را ندارند. در نتیجه اگر سازنده برای محصول قابلیت بروزرسانی خودکار درنظر نگرفته باشد در بیشتر موارد کاربران خود این کار را انجام نمی‌دهند. محصولات بسیار ارزان مسلما از چنین پشتیبانی برخوردار نیستند و این عمر مفید آن‌ها را کاهش می‌دهد.

    • قدرت پردازش:

    قیمت و امکانات هر محصول با هم رابطه مستقیم دارند. بنابراین نباید ازیک گوشی 20 تا 50 دلار انتظارات عجیب داشته باشید. سخت‌افزار قدرتمند، پردازنده گرافیکی اختصاصی و نمایش روان تصویر با کیفیت 4K را باید از محصولات گران‌قیمت‌تر بخواهید. بیشتر اندروید باکس‌های میان‌رده فعلی از پردازنده‌های 64 بیتی با حدود 2 گیگابایت رم و پردازنده‌ گرافیکی Mali برخوردارند که قدرت پردازش نسبتا مناسبی برایشان فراهم می‌کند. این سخت‌افزار به شما امکان پخش ویدیو با کیفیت HD یا انجام بازی‌های اندرویدی با گرافیک معقول را خواهد داد.

    • ابعاد دستگاه

    اندروید باکس‌ها در اشکال و ابعاد مختلفی روانه بازار می‌شوند اما اغلب آنها طراحی چارگوش و ابعادی کوچکتر از کتاب دارند. در صورتی که جای زیادی برای این گجت‌‌ها ندارید یا نمی‌خواهید ظاهر شیک دکورتان را به هم بزنند، می‌توانید سراغ خرید اندروید باکس های عرضه شده در قالب دانگل مثل شیائومی Mi TV Stick بروید که مثل فلش به پورت تلویزیون متصل شده و در دید قرار نخواهند داشت.

    خرید اندروید باکس شیائومی

    در این موارد سخت‌گیر باشید

    درست است که اندروید باکس‌های ارزان‌قیمت محدودیت‌هایی دارند، اما در مواردی نباید به هیچ‌قیمت کوتاه بیایید. سخت‌افزاری که به‌درد شما نخورد، هرچقدر ارزان باشد باز هم گران تمام شده است. در هنگام خرید یک اندروید باکس، روی این موارد حساس باشید و پیش از خرید درباره مشخصات محصول مورد نظر خود به‌خوبی تحقیق کنید:

    • سیستم‌عامل اندروید نسخه 8 و بالاتر داشته باشد:

    محصولی که می‌خرید باید بتواند تا چند سال کارآیی خود را حفظ کند، پس خریداری اندروید باکسی که در سال 2021 از نسخه اندروید 5 استفاده می‌کند اصلا معقول نیست. سیستم‌عامل‌های قدیمی قابلیت استفاده از آخرین نسخه‌های اپلیکیشن‌ها و بسیاری از قابلیت‌های آن‌ها را ندارند و از نظر امنیتی نیز آسیب‌پذیر هستند چون بروزرسانی‌های امنیتی دیگر برای آن‌ها ارائه نمی‌شود.

    • امکان اتصال به حافظه‌های خارجی را داشته باشد:

    بیشتر اندروید باکس‌ها حافظه‌های داخلی پرظرفیتی ندارند. درنتیجه همیشه نیازمند اتصال هاردهای اکسترنال یا حافظه‌های فلش خواهید بود. به‌همین دلیل وجود پورت‌های USB 3.0 در دستگاهی که می‌خرید ضروری است. البته وجود دو یا چند پورت پرسرعت USB تنها مختص محصولات گران‌قیمت‌تر است. اما به‌طور کلی باید به وجود حداقل یک پورت USB 3.0 در اتصالات دستگاه حساس باشید.

    خرید اندروید باکس

    • برند مشخص و حک شده روی جعبه محصول وجود داشته باشد:

    از خرید محصولات بی‌نام و نشان، هرچقدر ارزان، خودداری کنید. سازنده‌ای که جرات حک نام خود برروی محصولش را نداشته باشد، به‌احتمال زیاد پشتیبانی مطلوبی هم از آن نخواهد کرد. به‌علاوه خرید از سازندگان بی‌نام و نشان به‌معنی احتمال بکارگیری سخت‌افزارهای دست دوم به‌جای نو هم خواهد بود.

    • رابط کاربری قابل استفاده و روان داشته باشد:

    محصولات شرکت‌های معتبر علاوه بر سخت‌افزار بهتر، رابط کاربری مطلوب‌تری دارند. درنتیجه استفاده از آنها ساده‌تر است که نقش مهمی در رضایت بلندمدت شما خواهد داشت. از خرید محصولات ناشناخته‌ای که از نسخه‌های عجیب و غریب رابط کاربری اندروید استفاده می‌کنند خودداری کنید. تا حد امکان به‌دنبال دستگاهی باشید که به شما اجازه می‌دهد از نسخه‌های خالص‌تر اندروید استفاده کنید. برای این کار هم بهترین پیشنهاد، استفاده از محصولات شرکت‌های معتبر است.

    پیشنهاد ویژه خرید اندروید باکس را ببینید

    • دست‌دوم نباشد:

    شرایط فعلی اقتصادی، بازار بزرگی از محصولات دست‌دوم به‌وجود آورده است اما در این مورد بخصوص، خرید کالای دست‌دوم اصلا منطقی نیست. بخصوص که صرف هزینه برای خرید محصولی که همین الان هم عمر مفید آن به اتمام رسیده، فرقی با دور ریختن پول ندارد. [see_also]18264[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید