۵ دلیل که شما را از خرید کنسول ایکس باکس سری ایکس پشیمان می‌کند

۵ دلیل که شما را از خرید کنسول ایکس باکس سری ایکس پشیمان می‌کند
راهنمای مطالعه

    «قدرتمندترین کنسولی که تاکنون ساخته شده» جمله‌ای است که مایکروسافت از آن برای توصیف ایکس باکس سری ایکس استفاده می‌کند. شاید روی کاغذ، این قدرتمندترین کنسولی باشد که برای تجربه بازی‌ها ساخته شده اما آیا همه‌چیز اینقدر بی‌نقص است؟

    متاسفانه باید بگوییم خیر. ایکس باکس سری ایکس به همان اندازه که گزینه‌ای بسیار جذاب برای گیمرها به حساب می‌آید، مشکلات گوناگون نیز دارد. مشکلاتی که احتمالا باعث شوند مانند نسل قبلی کنسول‌های بازی از خیر ساخته مایکروسافت بگذرید و مجددا به سراغ خرید کنسول پلی استیشن ۵ بروید.

    البته که مایکروسافت از بسیاری از اشتباهات خود در روند ساخت ایکس باکس وان درس گرفته و تحت نظر مدیر جدید واحد ایکس باکس، فیل اسپنسر، حالا رویکردهایی به مراتب مشتری‌پسندتر دارد. برای مثال ایکس باکس سری ایکس دیگر مثل کنسول بازی نسل قبلی این شرکت دستگاهی بی‌روح و بدقواره نیست و سرویس‌های Xbox Game Pass و XCloud نیز از راه رسید‌ه‌اند تا بازی‌های ویدیویی را در هر زمان و هر مکان، دسترسی‌پذیرتر از همیشه کنند.

    اما وقتی صحبت از پرداخت ۵۰۰ دلار (یا نزدیک به ۲۰ میلیون تومان در بازار ایران) به عنوان قیمت ایکس باکس سری ایکس باشد، حتی رویه‌های مشتری‌پسند هم اهمیت کمتری می‌یابند و خریداران می‌خواهند بدانند که در ازای پرداخت چنین هزینه‌ای، دقیقا چه چیزی گیرشان می‌آید، هم از نظر نکات مثبت و هم از نظر نکات منفی. در این مقاله به مرور هرآن‌چیزی می‌پردازیم که باعث می‌شود خریداران ایکس باکس سری ایکس از کرده خود پشیمان شوند. اما پیش از اینکه به سراغ این نکات برویم، مروری کنیم بر مشخصات فنی و سخت‌افزاری دستگاه:

    [table id=499 /]

    ۱. لاین‌آپ بسیار ضعیف بازی‌ها

    بررسی کنسول ایکس باکس سری ایکس

    مایکروسافت و برند ایکس باکس از ۸ سال پیش که کنسول ایکس باکس وان به بازار آمد، با مشکلی عمده مواجه بوده که در تمام این سال‌ها موجب ناامیدی طرفداران شده: کمبود بازی‌های انحصاری. نسل پیش بازی‌های انحصاری پلی استیشن ۴ یکی پس از دیگری از راه می‌رسیدند و طرفداران ایکس باکس به جز چند بازی معرکه مانند سری Forza Horizon و همینطور سری Halo Wars، به بازی‌های انحصاری چندانی دسترسی نداشتند.

    مایکروسافت اکنون در صدد بهبود شرایط برآمده و خبر از خرید حدودا ۱۵ استودیوی تازه داده که همگی مشغول توسعه بازی‌های جدید برای دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس هستند، برخی حتی راهشان را به ایکس باکس وان هم باز خواهند کرد. اما این خریدها هنوز به ثمره ننشسته‌اند و هنوز حداقل یک سال باقی مانده تا برجسته‌ترین عناوین استودیوهای مایکروسافت راهشان را به بازار باز کنند.

    [related]32897[/related]

    ایکس باکس سری ایکس قرار بود در روز عرضه یک انحصاری بسیار مهم داشته باشد: نسخه جدید سری بازی هیلو که این‌بار تحت عنوان Halo Infinite شناخته می‌شود. اما بعد از یک نمایش نه‌چندان جذاب و مشکلاتی که از نظر گرافیکی به چشم می‌خورد، کاربران به وضعیت بازی اعتراض کردند و استودیوی 343Industries هم به ناچار بازی را به مدت یک سال به تعویق انداخت تا مشکلات را برطرف کند. به این ترتیب، اکنون به زحمت بازی انحصاری جدیدی روی ایکس باکس سری ایکس می‌یابید و برجسته‌ترین بازی این روزها،‌ The Medium است که نمرات متوسط از منتقدین دریافت کرد.

    بنابراین اگر صرفا به دنبال کنسولی نیستید که بازی‌های قدیمی را از طریق Backward Compatibility به اجرا در می‌آورد، ایکس باکس سری ایکس هنوز هیچ بازی دندان‌گیری ندارد که شما را به خرید دستگاه مجاب کند. بگذریم از اینکه بنابر سیاست جدید مایکروسافت، تمام بازی‌های انحصاری ایکس باکس به صورت همزمان روی کامپیوترهای شخصی هم عرضه می‌شوند.

    ۲. حافظه داخلی اندک

    ظرفیت حافظه در ایکس باکس سری ایکس

    بزرگ‌ترین مزیت کنسول‌های بازی نسل نهم اینست که همراه با حافظه‌های داخلی SSD از راه می‌رسند و بنابراین امکان بارگذاری بسیار سریع‌تر بازی‌ها و همینطور ساخت جهان‌هایی به مراتب پرجزییات‌تر از سوی بازی‌سازان را امکان‌پذیر می‌کنند. اما همانطور که احتمالا از پیش می‌دانید، حافظه‌های SSD قیمتی بسیار بالاتر از HDD های معمولی دارند و بنابراین نمی‌توان از یک کنسول ۵۰۰ دلاری انتظار داشت که همراه با حافظه ذخیره‌سازی فراوان از راه برسد.

    ایکس باکس سری ایکس به حافظه SSD با ظرفیت ۱ ترابایت مجهز شده که در حقیقت ۲۰۰ گیگابایت از آن رزرو است و کاربر تنها به ۸۰۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دسترسی دارد. البته که ظرفیت نهایی حدودا ۱۵۰ گیگابایت بیشتر از آن‌چیزی است که با پلی استیشن ۵ گیرتان می‌آید، اما در هر صورت ناامیدکننده است. برجسته‌ترین بازی‌های نسل هشتم با حجمی بیشتر از ۱۰۰ الی ۱۵۰ گیگابایت از راه می‌رسیدند و حالا که وارد نسل جدید شده‌ایم و پشتیبانی از رزولوشن 4K آغاز شده، حجم بازی‌ها از این هم بیشتر خواهد بود.

    [related]1390[/related]

    اصلا لازم نیست راه دور برویم، همین حالا بازی رایگان Call of Duty: Warzon بالغ بر ۱۵۰ گیگابایت حجم دارد. با این اوصاف، تصورش قطعا سخت نیست که حافظه داخلی کنسول جدید و گران‌قیمت‌تان چقدر زود پر خواهد شد. پس به شکلی اجتناب‌ناپذیر، دیر یا زود، باید یک SSD اکسترنال برای دستگاه بخرید تا از شر حذف کردن مداوم بازی‌ها برای دسترسی به اندکی فضای بیشتر راحت شوید. و باید این را افزود که یک حافظه ۱ ترابایتی اکسترنال ۲۱۹ دلار قیمت‌گذاری شده و قیمت کنسولی که ۵۰۰ دلار بوده را به بیش از ۷۰۰ دلار می‌رساند.

    ۳. سرعت پایین‌تر حافظه

    سخت‌افزار ایکس باکس سری ایکس

    حالا که صحبت از حافظه داخلی شد، باید این را نیز اضافه کرد که گرچه ایکس باکس سری ایکس از نظر ظرفیت حافظه دست بالا را نسبت به پلی استیشن ۵ سونی دارد، اما از نظر عملکرد خالص، کنسول مایکروسافت اساسا توسط رقیب ژاپنی به خاک و خون کشیده می‌شود.

    اعداد و ارقام دروغ نمی‌گویند. حافظه SSD پلی استیشن ۵ با دو برابر سرعت بیشتر در حالت خالص و همینطور حالت فشرده شده نسبت به SSD ایکس باکس سری ایکس عمل می‌کند. اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، ایکس باکس سری ایکس در حالت انتقال داده خالص به سرعت ۲.۴ گیگابایت بر ثانیه و در حالت فشرده به سرعت ۴.۸ گیگابایت بر ثانیه دست پیدا می‌کند. همین ارقام برای پلی استیشن ۵ به ترتیب معادل ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه و ۸ الی ۹ گیگابایت بر ثانیه هستند.

    بنابراین بله، ایکس باکس از نظر سرعت بارگذاری بازی‌ها یا هر فعالیت دیگری که نیازمند انتقال سریع داده باشد از پلی استیشن ۵ شکست می‌خورد.

    ۴. ابعاد بزرگ و ظاهر معمولی

    پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس

    هیچکس نمی‌تواند این را تکذیب کند که هر دو کنسول نسل جدید ابعادی بسیار بزرگ دارند و دیگر مثل کنسول‌هایی که پیشتر روانه بازار شده‌اند به شکلی جمع‌وجور در کنار تلویزیون خانه جای نمی‌گیرند. در قیاس با کنسول‌های نسل هشتم، هم سونی و هم مایکروسافت کنسول‌هایی بسیار بزرگ ساخته‌اند و در صورت خرید هر یک از این دو کنسول، حتی شاید مجبور به خرید یک میز تلویزیون جدید شوید تا به خوبی دستگاه درون آن جای بگیرد.

    ایکس باکس سری ایکس ابعادی معادل ۳۰.۱ در ۱۵.۱ در ۱۵.۱ سانتی‌متر دارد. این یعنی در قیاس با مدل پیشین، یعنی ایکس باکس وان ایکس با ابعاد ۳۰ در ۲۴ در ۶ سانتی‌متر، کنسولی بسیار بزرگ‌تر گیرتان خواهد آمد. ضمنا باید این را نیز اضافه کرد که دستگاه در نهایت شمایل آنقدرها دلچسبی ندارد. هیچ یک از دو کنسول نسل جدید ظاهر آنقدرها معرکه‌ای ندارند و ایکس باکس سری ایکس هم اساسا یک کیس تاور بدون هیچ مشخصه ظاهری خاص است.

    ۵. قیمت بالاتر در قیاس با رقیبی که ویژگی‌های نوآورانه‌تر دارد

    ایکس باکس سری ایکس مایکروسافت امسال دست به عرضه دو کنسول زده است: ایکس باکس سری ایکس ۵۰۰ دلاری و ایکس باکس سری اس ۳۰۰ دلاری. سری ایکس قرار است نقش مدل پرچمدار را ایفا کند و سری اس با هم مشخصات سخت‌افزاری به مراتب ضعیف‌تر از راه می‌رسد و بیش از اینکه یک کنسول نسل جدید باشد، شبیه به دستگاهی میان‌نسلی است. در این بین، سونی هم دو کنسول داده: پلی استیشن ۵ و پلی استیشن ۵ تمام دیجیتال. اما تفاوت میان رویکرد سونی و مایکروسافت اینست که دو مدل پلی استیشن ۵ تنها یک فرق با یکدیگر دارند: در مدل تماما دیجیتال و ۴۰۰ دلاری، خبری از درایو بلوری نیست. در غیر این صورت با کنسول‌هایی یکسان طرف خواهید بود که قدرت سخت‌افزاری یکسان و مشخصات یکسان دارند. به این ترتیب، ایکس باکس سری ایکس تبدیل به گران‌قیمت‌ترین کنسول حال حاضر جهان می‌شود، آن هم در حالی که چند نقطه ضعف بزرگ در برابر رقیب خود دارد. برای مثال کنترلر سری ایکس اساسا همان کنترلر ایکس باکس وان است و صرفا از نظر ابعاد اندکی تغییر کرده تا بهتر در دست بنشیند. از طرف دیگر سونی انبوهی از قابلیت‌های تازه و نوآورانه را به کنترلر DualSense پلی استیشن ۵ آورده که از جمله آن‌ها به می‌توان به تریگرهای تطبیق‌پذیر و همینطور تکنولوژی بازخورد لمسی برای انتقال حس حضور در محیط بازی‌ها اشاره کرد. یک مزیت دیگر پلی استیشن ۵ هم همان سرعت بالاتر حافظه SSD است که پیشتر به آن اشاره کردیم. وقتی کنسولی با قیمت ۱۰۰ دلار کمتر و قابلیت‌های بهتر وجود دارد، تن دادن به کنسول ۵۰۰ دلاری مایکروسافت اندکی نامعقول به نظر می‌رسد. پرطرفدارترین کنسول‌های بازی را ببینید [see_also]20400[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید