۵ دلیل رضایت گیمرها از خرید کنسول ایکس باکس سری ایکس

۵ دلیل رضایت گیمرها از خرید کنسول ایکس باکس سری ایکس
راهنمای مطالعه

    مایکروسافت با درس گرفتن از اشتباهات قبل قدرتمندترین کنسول تاریخ را ساخته تا به رقابت با پلی استیشن ۵ برود. در این مطلب دلایل رضایت کاربران از خرید کنسول ایکس باکس سری ایکس را بررسی خواهیم کرد.

    ایکس باکس سری ایکس قرار است محصولی بسیار مشتری‌پسندتر از ایکس باکس وان باشد. ایکس باکس وان از همان روزی که معرفی شد، تحت تاثیر اشتباهات مدیر قبلی برند ایکس باکس قرار گرفت: اشتباهاتی نظیر اجبار به خرید دومین نسخه از کینکت همراه با ایکس باکس وان، عدم امکان اشتراک‌گذاری بازی‌ها و نیاز به اتصال به اینترنت در هر بازه ۲۴ ساعته. البته که بعد از بازخورد نه‌چندان خوشایند گیمرها، مایکروسافت رویه خود را تغییر داد و تمام محدودیت‌ها را کنار زد. اما سایه سنگین اشتباهات هیچوقت از سر ایکس باکس وان برداشته نشد و این کنسول به میزانی کمتر از نصف پلی استیشن ۴ فروخته شد.

    حالا اما یک نسل جدید از راه رسیده و با مدیریت فیل اسپنسر، ایکس باکس می‌خواهد بهترین کنسول گیمینگ باشد. ایکس باکس سری ایکس قدرتمندترین گزینه موجود در بازار است و در عین حال همراه با سرویس ایکس باکس گیم پس از راه می‌رسد که بی‌شباهت به اشتراک نت‌فلیکس (اما برای بازی‌های ویدیویی) نیست و بازی‌ها را دسترسی‌پذیرتر از همیشه می‌کند. اما کار همین‌جا به پایان نمی‌رسد و مایکروسافت اساسا انبوهی از دلایل به خریداران بالقوه داده تا به سراغ کنسول جدیدش بروند. در این مقاله به ۵ دلیل رضایت گیمرها از خرید ایکس باکس سری ایکس می‌پردازیم. اما پیش از آن بیایید نگاهی بیندازیم به مشخصات سخت‌افزاری کامل دستگاه:

    [table id=499 /]

    ۱. غولی در پردازش بازی

    چیپست کنسول ایکس باکس سری ایکس

    هر دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ همراه با مشخصات سخت‌افزاری بسیار تحسین‌برانگیزی از راه می‌رسند که نوید چند سال درخشان را برای بازی‌های ویدیویی آینده می‌دهند. در این بین اما قدرت سخت‌افزاری کنسول مایکروسافت که حداقل روی کاغذ بالاتر از همتای ژاپنی است، باعث شده بسیاری به امید عملکرد بازی‌ها، خرید ایکس باکس سری ایکس را ترجیح دهند.

    سری ایکس همراه با پردازنده هشت هسته‌ای AMD Zen 2 با فرکانس ثابت ۳.۸ گیگاهرتز از راه می‌رسد و یک پردازشگر گرافیکی مبتنی بر معماری RDNA 2 دارد که به توان پردازشی خالص ۱۲ ترافلاپس (یا ۱۲ تریلیون عملیات شناور بر ثانیه) دست پیدا می‌کند. بعد هم نوبت به ۱۶ گیگابایت حافظه رم از نوع GDDR6 می‌رسد و یک حافظه داخلی ۱ ترابایتی از نوع SSD که البته گیمر تنها به ۸۰۲ گیگابایت از آن دسترسی دارد.

    [related]32896[/related]

    ایکس باکس در معماری حافظه رم این کنسول دست به حرکتی جدید زده. این حافظه در واقع به دو بخش تقسیم شده، یک بخش ۱۰ گیگابایتی با سرعت ۵۶۰ گیگابایت بر ثانیه و یک بخش ۶ گیگابایتی با سرعت ۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه. از سوی دیگر نیز حافظه SSD در انتقال داده خالص به سرعت ۲.۴ گیگابایت بر ثانیه و هنگام انتقال داده فشرده شده به سرعت ۴.۸ گیگابایت بر ثانیه دست پیدا می‌کند.

    اما تمام این‌ها به چه معناست؟ به این معنا که بالاخره بازی‌های ویدیویی با رزولوشن حقیقی 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه به اجرا در می‌آیند. حتی در برخی موارد، می‌توان منتظر اجرای بازی‌ها با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه بود، اما زیاد دل‌تان را به این قابلیت خوش نکنید، زیرا برخلاف آنچه کنسول‌سازان وعده‌اش را می‌دهند، همین ۶۰ فریم نیز دستاوردی بسیار بزرگ است و بسیار معدود خواهند بود بازی‌هایی که با رزولوشن 4K و ۱۲۰ فریم اجرا خواهند شد.

    از سوی دیگر، حافظه SSD جدید که جایگزین‌ HDDهای قدیمی شده، سرعت بارگذاری بالاتر را با خود به همراه می‌آورد. این یعنی مدت زمان بیشتری را صرف تجربه بازی‌ها خواهید کرد و زمان کمتری منتظر لود شدن باقی می‌مانید. همین SSD مزایای دیگری نیز دارد و برای مثال می‌توان به امکان ساخت جهان‌هایی پر جزییات‌تر و متراکم‌تر از هر زمان دیگر از سوی بازی‌سازان اشاره کرد.

    احتمالا تنها مشکل عمده در سخت‌افزار ایکس باکس سری ایکس، ظرفیت حافظه SSD باشد که برای بازی‌های سنگین‌وزن نسل جدید اصلا مناسب به نظر نمی‌رسد. همانطور که گفتیم تنها ۸۰۲ گیگابایت از این حافظه در دسترس گیمر قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه اکثر بازی‌های مهم امروزی بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ گیگابایت حجم دارند، ظرفیت دستگاه خیلی زود پر خواهد شد و باید به سراغ حافظه‌های اکسترنال گران‌قیمت بروید.

    ۲. سازگاری با سه نسل قبلی

    قابلیت Backward Compatibility در ایکس باکس

    یکی از برگ‌های برنده مایکروسافت طی سال‌های اخیر در برابر سونی و کنسول پلی استیشن، ابتکار عمل این شرکت در ارائه قابلیت پشتیبانی از بازی‌های نسل‌های قدیمی‌تر بود. این رویه با ایکس باکس وان شروع شد و حالا در ایکس باکس سری ایکس به تکامل رسیده است.

    کنسول جدید مایکروسافت اکنون با گستره وسیعی از بازی‌های عرضه شده برای نخستین ایکس باکس، ایکس باکس ۳۶۰ و همینطور ایکس باکس وان سازگاری دارد. بنابراین با خرید دستگاه، به کتابخانه غنی بازی‌های قدیمی خود دسترسی خواهید داشت و سری ایکس اساسا از همان مزیتی برخوردار شده که کامپیوترهای شخصی برای سال‌ها داشته‌اند: امکان تجربه بازی‌ها فارق از اینکه چه زمانی روانه بازار شده‌اند.

    [related]1390[/related]

    البته که کار فقط با اجرای بازی‌های قدیمی به پایان نمی‌رسد و ایکس باکس سری ایکس حتی می‌تواند با استفاده از قدرت پردازشی دیده نشده‌اش، عملکرد آن‌ها را نیز بهبود ببخشد. در برخی از موارد بازی‌های قدیمی با رزولوشن و نرخ فریم بسیار بهتر به اجرا در می‌آیند و حافظه SSD نیز مدت‌زمان بارگذاری را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد.

    این را نیز باید افزود که علاوه بر بازی‌ها، ایکس باکس سری ایکس با سخت‌افزارهای قدیمی‌تر شما هم سازگاری دارد. بنابراین می‌توانید هدست، کنترلر یا هر چیز دیگری که برای کنسول ایکس باکس وان خود خریده‌اید را به سری ایکس متصل کنید. اما تنها استثنا، دوربین حرکتی کینکت است که پورت مخصوص آن حتی از ایکس باکس وان‌های جدیدتر هم حذف شد و روی سری ایکس هم تعبیه نشده است.

    پرطرفدارترین بازی‌های ایکس باکس را ببینید

    ۳. قابلیت Quick Resume

    کنسول ایکس باکس سری ایکس

    اگرچه رزولوشن و نرخ فریم بالا بیشترین توجه را در کنسول‌های نسل جدید جلب کرده‌اند، اما یکی از تحسین‌برانگیزترین قابلیت‌های جدید که بسیاری را به خرید ایکس باکس سری ایکس سوق داده، در قالب Quick Resume ظاهر می‌شود. این هم یکی دیگر از مزایای استفاده از حافظه SSD است که به گیمر اجازه می‌دهد به صورت آنی میان حداکثر ۴ بازی مختلف سوییچ کرده و درست از همان‌جا که بازی رها شده، گیم‌پلی را ادامه دهد.

    پلی استیشن ۵ شاید حافظه‌ای در مجموع سریع‌تر داشته باشد، اما وقتی صحبت از پریدن میان عناوین مختلف باشد، اصلا قادر به رقابت با ایکس باکس سری ایکس نیست. Quick Resume حتی زمانی که کنسول بازی را خاموش کرده‌اید به کار خود ادامه می‌دهید و به محض روشن شدن دستگاه، وارد همان نقطه از بازی که رها کرده‌اید خواهید شد. باورش سخت است، اما روزهای دویدن از این سو به آن سو و پیدا کردن یک نقطه برای سیو بازی به پایان رسیده و حالا می‌توان از تجربه روان و بی‌وقفه بازی‌های ویدیویی لذت برد.

    ۴. سرویس ایکس باکس گیم‌پس

    سرویس ایکس باکس گیم‌پس

    هرچقدر از خوبی‌های سرویس اشتراکی گیم‌پس بگوییم کم است. این سرویس به شما اجازه می‌دهد که با هزینه ۱۰ دلار در ماه، به کالکشنی شامل بیش از ۳۰۰ بازی برای ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و همینطور کامپیوترهای شخصی دسترسی داشته باشید. این یکی از بهترین ابداعات صنعت گیم در سال‌های اخیر به حساب می‌آید و زمانی ارزشمندتر از همیشه می‌شود که بدانید تمام بازی‌های انحصاری ایکس باکس سری ایکس -مانند Halo Infinite و همینطور Senua's Saga: Hellblade 2- از روز نخست عرضه وارد سرویس گیم‌پس می‌شوند و بدون پرداخت ۶۰ دلار می‌توانید به تجربه آن‌ها بپردازید.

    این سرویس آنقدر رقابتی و موفق ظاهر شده که حتی سونی هم با سرویس PlayStation Plus Collection سعی کرد تا حدی به رقابت به آن بپردازد و انتظار می‌رود بزودی از برنامه‌هایی بزرگ‌تر برای به چالش کشیدن گیم‌پس رونمایی کند. اما کار همین‌جا به پایان نمی‌رسد. گیم‌پس دارد روز به روز بزرگ‌تر و جذاب‌تر می‌شود و همین چند ماه پیش بود که سرویس Origin Access هم به گیم‌پس مایکروسافت اضافه شد. این یعنی سرویس اشتراکی بازی‌های الکترونیک آرتز هم درون سرویس ایکس باکس یافت می‌شود و علاوه‌بر بازی‌های خود ایکس باکس و گستره وسیعی از بازی‌های شخص ثالث، به بازی‌های کمپانی آمریکایی الکترونیک آرتز هم دسترسی خواهید یافت. این را نیز از یاد نبریم که بنابر شایعات چند وقت اخیر، قرار است سرویس Uplay Plus هم سر از گیم‌پس درآورد و همراه با آن، شاهد لیستی بلندبالا از بازی‌های یوبیسافت هم خواهیم بود. تمام این‌ها در ازای رقمی بسیار ناچیز در هر ماه.

    ۵. آینده‌ای نویدبخش

    خرید ایکس باکس سری ایکس بازی Halo Infinite بگذارید یک چیز را به شکلی روراست بگوییم،‌ ایکس باکس سری ایکس هنوز بازی ندارد. اغراق هم نمی‌کنیم. این رویه‌ای بود که از زمان ایکس باکس وان به چشم خورده و هنوز هم ادامه دارد. در واقع تنها بازی مهم ایکس باکس سری ایکس در زمان عرضه Halo Infinite بود که آن نیز به خاطر مشکلات فنی و گرافیکی و همینطور نارضایتی گیمرها، حدودا یک سال تاخیر خورد تا در پاییز آتی روانه بازار شود. در برهه کنونی، ایکس باکس سری ایکس بازی نسل بعدی حقیقی ندارد و باید خودتان را سرگرم بازی‌های شخص ثالث یا عناوین قدیمی‌تر که حالا با پرفورمنسی بهتر از همیشه به اجرا در می‌آیند کنید. اما شرایط همواره این‌طور نخواهد ماند. مایکروسافت از اشتباهات خود و نارضایتی گیمرها در نسل پیش درس گرفته و اکنون انبوهی از استودیوهای مستعد را به خدمت گرفته که همگی مشغول ساخت بازی‌های جدید هستند تا کاربران بیشتری را به خرید ایکس باکس سری ایکس ترغیب کند. یکی از مهم‌ترین خریدهای چند وقت اخیر مایکروسافت نیز کمپانی بتسدا بود که برخی از افسانه‌ای‌ترین سری بازی‌های جهان مانند DOOM ،Wolfenstein و همینطور The Elder Scrolls را در کارنامه دارد. از دیگر خریدها هم می‌توان به Playground Games (سازنده سری Forza Horizon)، Obsidian (سازنده Fallout New Vegas) و Ninja Theory (سازنده بازی Hellblade: Senua's Sacrifice) اشاره کرد. لینک خرید XBOX از دیجی‌کالا اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، مایکروسافت حالا بیش از ۱۵ استودیوی جدید دارد و به صورت خاص از بازی‌هایی مانند Halo Infinite ،Senua's Saga: Hellblade 2، یک نقش‌آفرینی جدید از استودیوی Obsidian و همینطور نسخه جدید Fable رونمایی کرده است. فقط باید اندکی صبر کنید تا این تلاش‌های تازه به ثمره بنشینند و مایکروسافت با دست پر به استقبالتان بیاید. [see_also]20400[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید