موکاپات یا دستگاه اسپرسوساز

موکاپات یا دستگاه اسپرسوساز
راهنمای مطالعه

    اگر به خوردن قهوه‌های غلیظ و خوشمزه علاقه دارید حتما موکاپات و دستگاه اسپرسوساز را می‌شناسید. موکاپات در واقع یک دستگاه اسپرسوساز جمع و جور است که ساختار بسیار ساده‌ای دارد و قیمت آن هم چندان گران نیست. همین ویژگی‌ها سبب شده آن‌ها که بودجه کافی برای خرید بهترین دستگاه های اسپرسوساز خانگی را در اختیار ندارند، سراغ موکاپات بروند. اما در نهایت ممکن است قهوه‌ای که در موکاپات درست می‌شود با قهوه ای که در اسپرسوساز آماده می‌شود، بسیار تفاوت داشته باشد.

    تهیه یک اسپرسو باکیفیت به فشاری که دانه‌های قهوه تحمل می‌کنند بستگی مستقیم دارد و این فشار باید از طریق دستگاه‌های حرفه‌ای و تخصصی به دانه‌های جادویی قهوه وارد شوند. هر دستگاهی به روش خود اینکار را انجام می‌دهد تا در نهایت یک قهوه خوش طعم را در اختیار ما بگذارد.

    قهوه جوش و دستگاه اسپرسو ساز چه تفاوتی با هم دارند؟

    دستگاه‌های اسپرسو ساز معمولا یک قهوه عالی و باکیفیت را به ما تحویل می‌دهند که بسیار شبیه چیزی است که در کافی شاپ‌ها ارائه می‌شود، اما این دستگاه‌ها نسبت به موکاپات بسیار گران هستند و تهیه آن برای همه مقرون‌به‌صرفه نیست. از سوی دیگر این دستگاه‌ها قابل حمل نیستند و در مسافرت نمی‌توانید از آن‌ها برای تهیه قهوه استفاده کنید.

    طبق مقاله راهنمای خرید منتشر شده در وینوک شاید اصلی‌ترین دلیل برای انتخاب بهترین دستگاه های اسپرسوساز این است که دوست دارید تا با کثیف کاری که کار با اسپرسوسازهای روگازی دارند، خداحافظی کنید.

    اصولا برای یک خرید مناسب باید نیاز واقعی خود یا خانواده خود را بشناسید تا یک اسپرسو ساز مناسب برای خود بیابید تا تجربه نوشیدن یک اسپرسوی با کیفیت در خانه یا محل کار برای شما لذت‌بخش شود. از جمله بهترین دستگاه های اسپرسوساز جهان در سال ۲۰۲۰ برویل، دلونگی، نسپرسو،  گاجیا و مستر کافی می‌باشند، که البته در ایران برخی مدل‌های دلونگی و نسپرسو را می‌توانید تهیه کنید. همچنین می‌توان به برندهای محبوب این روزهای اسپرسوی ایران واکاکو (Wacaco)، مباشی (MEBASHI)، نوا (NOVA) و . . . اشاره کرد.

    اما، موکاپات یک گزینه اقتصادی جایگزین برای دستگاه‌های اسپرسو ساز است که به راحتی قابل حمل بوده و در مسافرت یا حتی در طبیعت هم به شما این امکان را می‌دهد که از چشیدن طعم و بوی قهوه لذت ببرید.

    راهکاری که دستگاه قهوه ساز برای عصاره‌گیری و تهیه قهوه بکار می‌برد با موکاپات بسیار متفاوت است و از نظر طعم و شکل هم تفاوت آشکاری بین قهوه‌ای که این دو ارائه می‌کنند وجود دارد.

    دستگاه‌های قهوه ساز کاملا حرفه‌ای هستند و روی قهوه یک لایه نارنجی رنگ و خامه‌ای ایجاد می‌کنند که در کیفیت این نوشیدنی گرم تاثیر آشکاری دارد. شما در قهوه تهیه شده با موکاپات نمی‌توانید این لایه خامه‌ای و طعم بی‌نظیر را تجربه کنید.

    روال کار این دستگاه به این ترتیب است که بخار را با فشار به قهوه وارد می‌کنند تا عصاره آن گرفته شود اما در دستگاه‌های حرفه‌ای به دلیل وجود فیلترهای مختلف و روند صنعتی انجام کار عصاره‌گیری با کیفیت بهتری انجام می‌شود، ساختار ساده موکاپات این امکان را ندارد و تمام عصاره داخل قهوه به خوبی خارج نمی‌شود.

    چطور با موکاپات قهوه دم کنم؟

    کار با این وسیله خیلی ساده است و نیاز به آموزش خاصی هم ندارد. ابتدا باید پودر قهوه که بهتر است از بهترین دانه‌ها تهیه شده و به اندازه کافی آسیاب شده است را تهیه کنید و مقدار مناسبی از آن را داخل دستگاه بریزید، سپس آن را با دقت صاف کرده و داخل محفظه مخصوص قهوه فشار دهید. دستگاه یک مخزن آب هم دارد که باید به اندازه کافی پر شود، در مرحله بعد قهوه جوش را روی حرارت قرار می‌دهید، این کار را می‌توانید روی اجاق گاز انجام دهید یا در دل طبیعت دستگاه را روی آتش بگذارید.

    بعد از 5 تا 7 دقیقه اسپرسو شما قابل نوشیدن می‌شود، می‌توانید آن را داخل فنجان مورد علاقه خود بریزید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

    موکاپات برای تهیه چه نوع قهوه‌ای مناسب است؟

    از این دستگاه برای تهیه قهوه اسپرسو استفاده می‌شود و آماده کردن قهوه ترک در آن امکان پذیر نیست. اگر به کرم علاقه زیادی دارید و امکان تهیه دستگاه اسپرسو ساز را هم ندارید می‌توانید یک پیچر شیر تهیه کنید و بعد از آماده شدن قهوه با موکاپات، کرم را روی قهوه بریزید تا هم ظاهر زیباتری پیدا کند و هم طعم آن بهتر شود. قهوه تهیه شده با این دستگاه از غلظت بالایی برخوردار است و از نظر ظاهری بسیار شبیه اسپرسو است اما اگر قهوه خور حرفه‌ای باشید تفاوت کیفیت آن را با قهوه‌ای که در دستگاه اسپرسوساز تهیه می‌شود تشخیص می‌دهید. این قهوه چیزی شبیه اسپرسو است که اگر چه طعم خوبی دارد اما با یک قهوه حرفه‌ای فاصله آشکاری خواهد داشت.

    معمولا طعم نوشیدنی‌ای که با موکاپات تهیه می‌شود کمی تلخ است و فرآیند دم کردن دستگاه باعث قوی شدن قهوه یا طعم تلخ آن می‌شود. اگر طرفدار قهوه‌های متعادل با طعم شیرین هستید باید تغییراتی در روند تهیه قهوه در موکاپات ایجاد کنید و روی تمامی مراحل دم کردن آن نظارت دقیقی داشته باشید، در غیر اینصورت طعم قهوه دلخواه شما نخواهد بود.

    اسپرسوساز چگونه کار می‌کند؟

    اسپرسوساز نیاز به دانه‌های قهوه آسیاب شده تقریبا ریز دارد، یعنی درشت‌تر از قهوه ترک و ریزتر از قهوه فرانسه و قهوه‌های دمی باشد. آسیاب کردن دانه قهوه را هم می‌توان با دستگاه‌های دست انجام داد و هم می‌توان با آسیاب‌های حرفه‌ای و برقی این کار را کرد. دستگاه‌های اسپرسوساز، آب تقریبا جوش آمده را با فشار از دانه‌هیا قهوه فشرده شده عبور می‌دهند و در عرض زمانی کوتاه و نیم دقیقه‌ای قهوه‌ای خوش طعم و عطر به شما تحویل می‌دهند.

    کلام آخر

    برای تهیه قهوه راهکارهای مختلفی وجود دارد، موکاپات یکی از این گزینه‌ها بوده که از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه است، اما کیفیت قهوه تهیه شده توسط این دستگاه با اسپرسوساز حرفه‌ای قابل قیاس نیست. موکاپات بخار آب را با فشار از دانه‌های قهوه عبور می‌دهد تا در نهایت یک نوشیدنی خوش طعم را در اختیار شما بگذارد. تهیه قهوه حرفه‌ای و باکیفیت یک تخصص است و از عهده هر کسی بر نمی‌آید، اگر به طعم واقعی قهوه اسپرسو علاقه دارید بهتر است از یک دستگاه حرفه‌ای استفاده کنید و در این زمینه آموزش‌های تخصصی لازم را هم ببینید.  

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید