مقایسه کامل پلی استیشن ۵ با ایکس باکس سری ایکس

مقایسه کامل پلی استیشن ۵ با ایکس باکس سری ایکس
راهنمای مطالعه

    در مقایسه پلی استیشن ۵ با ایکس باکس سری ایکس کدام یک کنسول بهتری است؟ در این مقاله قرار است تمام ابهامات را برایتان رفع کنیم.

    هر دو دستگاه پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس کنسول‌هایی شدیدا قدرتمند و شدیدا محبوب به حساب می‌آیند. از زمان عرضه دو دستگاه طی سال گذشته میلادی، مصرف‌کنندگان به سختی قادر به یافتن موجودی آن‌ها در فروشگاه‌ها بوده‌اند و پاندمی کووید-۱۹ در کنار استقبال بی‌نظیر مخاطبان باعث شده این مشکل کماکان ادامه داشته باشد.

    با این همه، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش موجودی باشیم و اگر هنوز نمی‌دانید که کنسول بازی پلی استیشن ۵ برای شما بهتر است یا ایکس باکس سری ایکس، در این مقاله قرار است تمام ابهامات را برایتان رفع کنیم.

    مقایسه پلی استیشن ۵ با ایکس باکس سری ایکس

    از بهترین بازی‌های پلی استیشن ۵ مانند Demon's Souls گرفته تا قابلیت‌های برجسته‌ ایکس باکس سری ایکس مانند Quick Resume و بهبود نرخ فریم، هم سونی و هم مایکروسافت تمام توان خود را به کار بسته‌اند تا قلب و ذهن گیمرها را به کنسول‌های خود پیوند بزنند.

    [related]33622[/related]

    دو کنسول نسل جدید بسیار قدرتمند ظاهر می‌شوند، قادر به اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K و بیشینه ۱۲۰ فریم بر ثانیه هستند و در عین حال از رهگیری پرتو و بارگذاری فوق سریع پشتیبانی می‌کنند. ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ ضمنا هر یک به نوبه خود بسیار نوآورانه ظاهر می‌شوند و طراحی بسیار متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. اما کدام کنسول برای شما انتخاب بهتری است؟

    تشخیص نقاط قوت و ضعف کنسول‌های نسل جدید کاری دشوار است و نمی‌توان برای چنین انتخابی تماما به مشخصات سخت‌افزاری نیز اتکا کرد. بحث‌های زیادی برای گفتن و شنیدن وجود دارد و مهم‌تر از همه این‌ها، به عنوان مشتری بالقوه باید بدانید که در ازای پرداخت هزینه ۵۰۰ دلاری دقیقا چه چیزی گیرتان می‌آید.

    مقایسه ایکس باکس و پلی استیشن

    در غایی‌ترین حالت، نسل بعدی کنسول‌های بازی راجع به قدرت، سرعت و سطوحی دیده نشده از وضوح تصویر است که پیشتر امکان‌پذیر نبوده. و وقتی نوبت به مشخصات سخت‌افزاری پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس می‌رسد، این دو دستگاه آنقدرها متمایز از یکدیگر ظاهر نمی‌شوند. البته مایکروسافت حداقل روی کاغذ و از نظر قدرت پردازشی خالص، اندکی دست بالا را دارد.

    هر دو کمپانی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند که با طراحی خاص کنسول‌هایشان، متمایز از دیگری ظاهر شوند. پلی استیشن ۵ کنسولی بلندقامت است و در واقع بزرگ‌ترین کنسولی به حساب می‌آید که سونی تاکنون ساخته.

    ایکس باکس سری ایکس از طرف دیگر به لطف ظاهر مکعبی‌شکل و ساده‌اش، به کیس‌های کامپیوتر شباهت یافته است. مهم نیست که نسبت به طراحی هر کنسول چه احساسی دارید، مهم اینست که هر دو توانسته‌اند مشکل حرارت و نویز را به صورت کامل برطرف کنند.

    سونی از طرف دیگر روی افزایش حس غرق شدن در بازی‌ها متمرکز بوده و در طراحی کنترلر جدید DualSense سنگ تمام گذاشته تا تجربیاتی تازه حاصل شود.

    مایکروسافت هم تصمیم گرفته با تمرکز مضاعف روی سرویس‌هایی مانند ایکس باکس گیم‌ پس، گیمرهای بیشتری را به ورود به اکوسیستم خود ترغیب کند. هر دو سیستم خوشبختانه با بازی‌های قدیمی سازگاری دارند، اما این سازگاری روی پلی استیشن ۵ تنها به بازی‌های پلی استیشن ۴ محدود می‌شود.

    از طرف دیگر ایکس باکس سری ایکس می‌تواند بازی‌های نخستین ایکس باکس، ایکس باکس ۳۶۰ و ایکس باکس وان را به اجرا در آورد. بنابراین اگر هنوز به تجربه بازی‌های قدیمی‌تر ایکس باکس ۳۶۰ علاقه دارید، می‌توانید روی سیستم تازه مایکروسافت به تجربه دوباره آن‌ها بپردازید.  در ادامه مطلب مقایسه پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس را به شکلی جامع و دقیق خواهیم داشت.

    حقایق کلیدی

    این دو چه هستند؟ ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ کنسول‌های نسل جدید مایکروسافت و سونی هستند که تجربه‌ای درگیرکننده‌تر و خوش‌گرافیک‌تر از همیشه از بازی‌های ویدیویی فراهم می‌آورند.

    ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ چه زمانی عرضه شدند؟ پلی استیشن ۵ در روز ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ در برخی نقاط جهان و در روز ۱۹ نوامبر در دیگر نقاط باقی مانده عرضه شد. ایکس باکس سری ایکس هم روز ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ عرضه شد.

    روی این کنسول‌ها چه می‌توان بازی کرد؟ تا به امروز نام‌های بزرگی مانند Marvel's Spider-Man: Miles Morales و Halo Infinite (که البته این یکی تاخیر خورد) به گوش رسیده و طی سال‌های آتی انبوهی بازی دیگر هم عرضه می‌شود. اما هر دو کنسول با نسل قبلی سازگاری دارند و این یعنی تا عرضه بازی‌های جدید، بی‌استفاده باقی نخواهند ماند.

    آیا پلی استیشن ۵ قدرتمندتر از ایکس باکس سری ایکس است؟ توانایی‌های پردازشی دو کنسول شباهت زیادی به یکدیگر دارد، اما از نظر قدرت خالص پردازشی، کنسول مایکروسافت اندکی بهتر ظاهر می‌شود.

    قیمت پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس چقدر است؟ پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس هر دو با قیمت ۵۰۰ دلار عرضه شده‌اند. در این بین کنسول پلی استیشن ۵ دیجیتال ۴۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده و تنها تفاوت، عدم وجود درایو بلوری است.

    قیمت‌گذاری و تاریخ عرضه

    مقایسه ایکس باکس و پلی استیشن

    پلی استیشن ۵ استاندارد (همراه با درایو بلوری) ۴۹۹.۹۹ دلار قیمت دارد و پلی استیشن ۵ تمام دیجیتال (بدون درایو بلوری) نیز ۳۹۹.۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده است. موجودی این کنسول در سراسر جهان تا به امروز بسیار محدود بوده و سونی هشدار داده که به خاطر تقاضای بسیار زیاد، این رویه تا حداقل چند ماه دیگر ادامه می‌یابد.

    هر دو ورژن از پلی استیشن ۵ در روز ۱۲ نوامبر در آمریکا، ژاپن، کانادا، مکزیک، استرالیا، نیوزلند و کره جنوبی عرضه شدند و مشتریان در دیگر نقاط جهان روز ۱۹ نوامبر ۲۰۲۰ به کنسول جدید سونی دسترسی یافتند.

    در این بین، ایکس باکس سری ایکس و کنسول مقرون به صرفه‌تر ایکس باکس سری اس (که کنسولی کاملا متفاوت است و در این مقاله روی آن تمرکز چندانی نداریم) به ترتیب ۴۹۹.۹۹ و ۲۹۹.۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند. موجودی ایکس باکس سری ایکس هم تاکنون بسیار محدود بوده. درست مانند سونی، مایکروسافت می‌گوید سیستم پرچمدارش در آینده نزدیک به آسانی در بازار یافت نخواهد شد.

    مشخصات سخت‌افزاری

    [table id=522 /]

    وقتی صحبت از مشخصات سخت‌افزاری باشد، هم سونی و هم مایکروسافت رویکردی مشابه در پیش گرفته‌اند، اما در عین بین چند تفاوت کلیدی نیز وجود دارد.

    پلی استیشن با یک ورژن شخصی‌سازی شده از نسل سوم چیپست‌های AMD Ryzen ساخته شده که هشت هسته پردازشی دارد، از معماری جدید Zen 2 بهره می‌برد و به پردازشگر گرافیکی سری Navi مجهز شده. پردازنده اصلی با فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز کار می‌کند و پردازشگر گرافیکی هم ۳۶ واحد محاسباتی دارد که با فرکانس ۲.۲۳ گیگاهرتز عمل می‌کنند و خروجی را به ۱۰.۲۸ ترفلاپس می‌رسانند.

    در کنار این قطعات نیز یک حافظه رم ۱۶ گیگابایتی از نوع GDDR6 با پهنای باند ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه داریم. این یعنی پلی استیشن ۵ می‌تواند از قابلیت‌هایی مانند رهگیری پرتو (Ray-Tracing) پشتیبانی کند: تکنیکی جدید در نورپردازی که بازی‌ها را به سطوحی تازه از واقع‌گرایانگی می‌رساند و پیشتر تنها در انحصار کامپیوترهای گیمینگ بود.

    [related]32896[/related]

    پلی استیشن ۵ ضمنا از نمایشگرهایی با سقف رزولوشن 8K پشتیبانی می‌کند که رقمی بسیار بالاتر از تلویزیون‌های 1080p موجود در خانه اکثر مردم است. این کنسول همینطور به نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز دست پیدا می‌کند و اگر نمایشگری سازگار با پورت جدید HDMI 2.1 داشته باشید، می‌توانید بازی‌ها را به شکلی روان‌تر از همیشه تجربه کنید.

    این‌ها مشخصاتی شدیدا قدرتمند هستند و بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که تمام بازی‌های چند سال آتی قادر به پایبندی به تمام آن‌ها باشند. ولی آنچه باید به صورت استاندارد منتظرش باشید، اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه است.

    کنسول نسل جدید سونی از صدای سه‌بعدی هم پشتیبانی می‌کند که البته برای تجربه آن نیاز به استفاده از هدست خواهید داشت. این صدا از طریق موتور صوتی Tempest Engine تولید می‌شود که قادر به مدیریت صدها منبع صوتی مختلف است و در واقع صدا را در محیط بازی‌ها به شکلی واقع‌گرایانه‌تر انتقال می‌دهد.

    مقایسه ایکس باکس و پلی استیشن - پلی استیشن ۵ استاندارد و دیجیتال

    احتمالا برجسته‌ترین نکته راجع به کنسول این باشد که سونی به استفاده از حافظه ذخیره‌سازی SSD روی آورده است. حافظه اس‌اس‌دی موجود در پلی استیشن ۵ به صورت کاملا شخصی‌سازی شده ساخته شده، ۸۲۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دارد و با سرعت ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه (یا ۹ گیگابایت بر ثانیه در حالت فشرده)‌ قادر به انتقال داده خواهد بود.

    نتیجه نهایی سرعت بسیار بالاتر بارگذاری بازی‌ها است و از سوی دیگر بازی‌سازان می‌توانند بدون نگرانی از محدودیت‌های انتقال داده، جهان‌هایی بزرگ‌تر و پرجزییات‌تر بسازند.

    اما می‌توان بحث کرد که هیجان‌انگیزترین عنصر در پلی استیشن ۵، کنترلر جدید DualSense است. این کنترلر به جای تکنولوژی ویبره پیش افتاده موجود در کنترلر پلی استیشن ۴، از بازخورد لمسی استفاده کرده و می‌تواند حس حضور در محیط بازی را به دستان‌تان منتقل کند.

    بازخورد لمسی به بازی‌سازان اجازه می‌دهد که احساس‌های مختلف را به بازیکن منتقل کنند:‌ مثلا احساس بارش باران یا رانندگی در جاده‌های خاکی. این قابلیت به شکلی معرکه از آب درآمده و حس حضور در جهان بازی را بیشتر از همیشه می‌کند.

    این کنترلر به یک قابلیت دیگر به نام تریگرهای تطبیق‌پذیر هم مجهز شده. به عبارت دیگر، دکمه‌های روی شانه (R2 و L2) نوعی مقاومت از خود نشان می‌دهد که باعث می‌شود بار دیگر بازی‌سازان قادر به شبیه‌سازی اتفاقات درون بازی روی دست‌تان باشند.

    برای مثال می‌توانید فشار زه را هنگام کشیدن کمان یا لگد یک سلاح در عنوانی مانند کال آو دیوتی را حس کنید. DualSense همچنان به جک هدفون مجهز است و این بار یک میکروفون داخلی هم دارد. بنابراین اگر یک هدست دم دست نداشته باشید هم از طریق این میکروفون قادر به مکالمه با دوستان خود خواهید بود.

    با توجه به تمام این قابلیت‌های تازه، جای تعجب ندارد که به گفته سونی نمی‌توان از کنترلر DualShock 4 روی بازی‌های انحصاری پلی استیشن ۵ استفاده کرد. کنترلر پلی استیشن ۴ همچنان با بازی‌های پلی استیشن ۴ روی کنسول تازه از راه رسیده سازگار خواهد بود، اما برای تجربه‌ بازی‌های جدید مانند Horizon: Forbidden West باید به سراغ DualSense بروید.

    مقایسه ایکس باکس و پلی استیشن - کنترلرها

    مایکروسافت از طرف دیگر اطمینان حاصل کرده که ایکس باکس سری ایکس با تمام کنترلرها و لوازم جانبی پیشین، در تمام بازی‌ها سازگاری داشته باشد. این کنسول هم روی کاغذ بسیار قدرتمندر ظاهر می‌شود. مایکروسافت در کنسول نسل نهمی خود به استفاده از همان پردازنده Zen 2 با معماری RDNA 2 پرداخته و نتیجه نهایی، کنسولی است که دو برابر قدرتمندتر از ایکس باکس وان ایکس ظاهر می‌شود.

    پردازشگر گرافیکی ایکس باکس سری ایکس به قدرت پردازشی ۱۲ ترافلاپس دست پیدا می‌کند و ۵۲ واحد محاسباتی دارد. برخلاف اکثر پردازشگرهای گرافیکی (از جمله نمونه موجود در پلی استیشن ۵)، پردازشگر گرافیکی ایکس باکس سری ایکس با فرکانس ثابت ۱.۸۲۵ گیگاهرتز کار می‌کند و هیچوقت ثبات خود را از دست نمی‌دهد. بنابراین فارغ از اینکه دمای کنسول چقدر افزایش یافته، هیچوقت شاهد تغییر سرعت کلاک نخواهید بود.

    [related]33218[/related]

    پردازنده AMD Zen 2 دستگاه ۸ هسته و ۱۶ رشته دارد. این مشخصات به کنسول بازی اجازه می‌دهند که به بیشینه رزولوشن 8K و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه با رزولوشن 4K دسترسی یابید: البته اگر تلویزیون سازگار با HDMI 2.1 داشته باشید. از نظر توانایی‌های رهگیری پرتو نیز ایکس باکس سری ایکس تفاوتی با پلی استیشن ۵ ندارد و از طرف دیگر به حافظه فوق سریع SSD با ظرفیت ۱ ترابایت بر ثانیه مجهز شده است. مایکروسافت می‌گوید از این حافظه می‌توان به عنوان رم مجازی نیز استفاده کرد تا سرعت بارگذاری ۴۰ برابر بیشتر شود.

    رم ایکس باکس سری ایکس هم ۱۶ گیگابایت از نوع GDDR6 است و تفاوتی محسوس را نسبت به رم ۱۲ گیگابایتی و GDDR5 در ایکس باکس وان ایکس رقم می‌زند. این مشخصات نشان می‌دهند که از نظر پردازش خالص، ایکس باکس سری ایکس نسبت به پلی استیشن ۵ اندکی دست بالا را دارد، اما تفاوت عملکرد در دنیای واقعی حداقل تا به امروز چندان واضح نبوده است.

    مایکروسافت تمام تلاش خود را کرده که تاخیر (یا لتنسی) با ایکس باکس سری ایکس به اتفاقی مربوط به گذشته تبدیل شود و به همین ترتیب، شاهد قابلیت‌هایی مانند Auto Low Latency Mode، بهبود وضعیت ارتباطی کنترلر ایکس باکس و پشتیبانی از نرخ به‌روزرسانی متغیر (VRR) برای استفاده حداکثری از تلویزیون‌های سازگار با HDMI 2.1 باشیم. از سوی دیگر اگر به تجربه بازی‌ها روی مانیتور مشغول هستید، می‌توانید رزولوشن را به 1440p کاهش دهید.

    مقایسه ایکس باکس و پلی استیشن - ایکس باکس سری ایکس

    ایکس باکس بعدی با تمام لوازم جانبی که پیشتر برای ایکس باکس وان عرضه شده‌اند سازگاری دارد و بنابراین لازم نیست مجددا برای خرید تجهیزات یا هدست‌های جدید هزینه کنید. کنترلر ایکس باکس سری ایکس هم در نگاه نخست ظاهری بسیار آشنا دارد اما به قابلیت‌هایی جدید مانند دکمه مخصوص Share و تریگرهایی با بافت جدید مجهز شده.

    این کنترلر به اندازه DualSense نوآورانه ظاهر نمی‌شود و همان کارکرد کنترلر ایکس باکس وان را دارد، اما اکنون به لطف ارگونومی بهبودیافته و ابعاد خوش‌دست‌تر، دسترسی‌پذیرتر از همیشه خواهد بود.

    بازی‌های پیشین ایکس باکس وان مانند Gears 5 و Forza Horizon 4 هم استفاده حداکثری از قدرت پردازشی ایکس باکس سری ایکس خواهند شد. و اگر علاقه‌ای به خرید بازی‌های دیجیتالی به جای بازی‌های فیزیکی ندارید، خبر خوش این است که دستگاه با درایو بلوری از راه می‌رسد. اما برخلاف پلی استیشن ۵، خبری از یک ورژن ارزان‌قیمت‌تر نیست که هیچ تفاوتی به جز عدم تجهیز به درایو بلوری نداشته باشد.

    ایکس باکس سری ایکس ضمنا همراه با قابلیت‌های جدید و مهمی مانند Smart Delivery از راه می‌رسد که به شما اجازه می‌دهد بازی‌هایتان را به «بهترین ورژن ممکن» ارتقا دهید. برای مثال می‌توانید عنوانی مانند Cyberpunk 2077 را روی ایکس باکس وان بخرید و خیالتان از این راحت باشد که همین بازی، بدون پرداخت هیچ هزینه اضافه و با آخرین به‌روزرسانی‌های موجود برای ایکس باکس سری ایکس، روی کنسول جدیدتان به اجرا در می‌آید.

    ایکس باکس جدید مایکروسافت ضمنا یک قابلیت مهم دیگر به نام Quick Resume دارد. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد که چندین بازی را به صورت همزمان در حالت تعلیق قرار دهید، به سراغ یک بازی دیگر بروید و سپس همان بازی قبلی را درست از همان نقطه‌ای که رهایش کرده‌اید ادامه دهید. این قابلیت شدیدا کارآمد و جذاب است.

    باید افزود که ایکس باکس سری ایکس تنها کنسول نسل جدید مایکروسافت نیست. از سوی دیگر کنسول ایکس باکس سری اس را هم داریم که جایگزینی مقرون به صرفه‌تر اما ضعیف‌تر به حساب می‌آید و ۲۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده. باید توجه داشت که ایکس باکس سری اس به هیچ وجه شبیه به پلی استیشن ۵ تمام دیجیتال نیست و کنسولی اساسا متفاوت به حساب می‌آید.

    بازی‌ها

    مقایسه ایکس باکس و پلی استیشن - The Medium

    طی چند ماه اخیر، تصویری واضح از وضعیت بازی‌هایی که می‌توانید منتظر عرضه آن‌ها روی ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ باشید ترسیم شده.

    پیش از هر چیز،‌ مایکروسافت تایید کرد که Halo Infinite دیگر یکی از عناوین هنگام عرضه ایکس باکس سری ایکس نخواهد بود و در عوض طی فصل پاییز آتی عرضه می‌شود. Halo همواره فرنچایزی پرفروش برای مایکروسافت بوده و این تاخیر در عرضه اندکی طرفداران ایکس باکس را ناامید کرد. علت تاخیر هم این بود که نمایش بازی آنقدرها گرافیک خیره‌کننده‌ای نداشت و بعد از اعتراض گیمرها، مایکروسافت تصمیم گرفت یک سال دیگر روی آن کار کند.

    [related]33627[/related]

    ایکس باکس سری ایکس در نخستین روزهای عرضه همراه با بازی‌هایی نظیر Dirt 5 ،Yakuza: Like a Dragon و Assassin's Creed Valhalla که این بار به دنیای وایکینگ‌ها رفته عرضه شد. سپس نخستین انحصاری حقیقی ایکس باکس سری ایکس را داشتیم که بازی The Medium بود. برای آشنایی با بازی‌های دیگر پیشنهاد می‌کنیم به مطالعه لیست بهترین بازی‌های ایکس باکس سری ایکس بپردازید.

    اما فارغ از بازی‌های کنونی، مایکروسافت از چند بازی بسیار هیجان‌انگیز رونمایی کرده که در آینده از راه خواهند رسید. برای مثال نسخه ریبوت سری بازی افسانه‌ای Fable را داریم، نسخه جدید سری بازی Forza در حال ساخت است و استودیوی Obsidian (سازنده بازی‌هایی مانند Fallout New Vegas و Outer Worlds) هم یک نقش‌آفرینی تازه به نام Avowed می‌سازد.

    سونی در تاریخچه خود همواره بازی‌های انحصاری بیشتر و بهتری داشته،‌ اما به نظر می‌رسد که مایکروسافت دیگر نمی‌خواهد بازی را به رقیب ژاپنی خود ببازد.

    مقایسه ایکس باکس و پلی استیشن - Assassin's Creed Valhalla

    یکی دیگر از اتفاقات مهم برای برند ایکس باکس، اعلام خبر خریده شده کمپانی ZeniMax Media از سوی مایکروسافت بود، یا به عبارت دیگر، کمپانی مادر بتسدا. این یعنی بازی‌هایی مانند The Elder Scrolls 6 و Starfield احتمالا در انحصار ایکس باکس سری ایکس باشند و بازی‌های قبلی مانند Doom Eternal هم سر از سرویس ایکس باکس گیم پس در می‌آورند.

    و بعد نوبت به یک موضوع مهم دیگر می‌رسد که سازگاری ایکس باکس سری ایکس با تمام بازی‌های قبلی پلتفرم مایکروسافت است. این یعنی اگر قبلا بازی‌های نخستین ایکس باکس، ایکس باکس ۳۶۰ و همینطور ایکس باکس وان را تهیه کرده‌اید، به احتمال بسیار فراوان می‌توانید آن‌ها را روی کنسول جدیدتان هم اجرا کنید.

    باید این را در نظر داشت که مایکروسافت همچنان متعهد به پشتیبانی از کنسول ایکس باکس وان است و بنابراین تا حداقل چند سال آینده، شاهد عرضه انحصاری‌های حقیقی برای ایکس باکس سری ایکس نخواهیم بود. بسیاری از بازی‌ها روی ایکس باکس وان هم عرضه خواهند شد.

    اگرچه برخی به این رویکرد انتقاد کردند، اما حقیقت اینست که مایکروسافت دست به حرکتی بسیار مشتری‌پسند زده و کسی مجبور به خرید ایکس باکس جدید نیست، مگر اینکه به دنبال توانایی پردازشی بیشتر و گرافیک خیره‌کننده‌تر باشد.

    البته که بازی‌های ساخته شده از سوی استودیوهای متعلق به مایکروسافت شرایط دیگری خواهند داشت و پشتیبانی همزمان از ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس، در نهایت به تصمیم همان استودیوها وابسته است.

    مقایسه ایکس باکس و پلی استیشن - Demon's Souls

    از نظر بازی‌های پلی استیشن ۵، از جمله بهترین عناوینی که در همان روز نخست عرضه شده‌اند می‌توان به Astro's Playroom (که به صورت پیش‌فرض و رایگان روی کنسول نصب شده)، Marvel's Spider-Man: Miles Morales و همینطور Demon's Souls اشاره کرد.

    در ماه‌های آتی نیز می‌توان منتظر بازی‌هایی مانند Ratchet & Clank جدید، Horizon: Forbidden West، گرن توریسمو ۷ و فاینال فانتزی ۱۶ بود که همگی انحصاری پلی استیشن ۵ هستند. بعد هم نوبت به God of War 2: Ragnarok می‌رسد که ساختش رسما تایید شده اما مشخص نیست چه زمانی از راه خواهد رسید.

    اگر به هر دلیلی حاضر به پرداخت پول برای بازی‌های جدید نیستید یا این بازی‌ها خیلی ساده توجه‌تان را به خود جلب نمی‌کنند، باید بدانید که پلی استیشن ۵ با تمام بازی‌های پلی استیشن ۴ سازگاری دارد. اما برخلاف ایکس باکس سری ایکس، نباید منتظر پشتیبانی از بازی‌های پلی استیشن ۳ یا پلی استیشن ۲ باشید. علاوه بر این، سونی سرویس اشتراکی PlayStation Plus را به قابلیتی جدید به نام PlayStation Plus Collection مجهز کرده. با این قابلیت جدید، خریداران پلی استیشن ۵ به کالکشنی حاوی ۲۰ بازی برتر پلی استیشن ۴ دسترسی خواهند داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به آنچارتد ۴، گاد آو وار و Bloodborne اشاره کرد.

    برخلاف رویکردی که مایکروسافت در پیش گرفته، سونی همچنان روی بازی‌های انحصاری جدید برای کنسول نسل بعدی‌اش تاکید دارد و می‌خواهد در اکثر بازی‌های انحصاری‌اش از بیشینه توان پلی استیشن ۵ بهره ببرد. اما در این بین تعداد اندکی از بازی‌ها مانند Spider-Man و Horizon: Forbidden West روی پلی استیشن ۴ هم در دسترس خواهند بود.

    و در نهایت باید افزود که تکلیف بازی‌های شخصی ثالثی که در بازه گذار به نسل جدید منتشر می‌شوند نیز مشخص است. بازی‌هایی مانند Cyberpunk 2077 یا Assassin's Creed Valhalla یا Watch Dogs: Legion هم برای کنسول‌های قبلی و هم کنسول‌های نسل جدید عرضه شده‌اند و انتظار می‌رود این روند حداقل برای یک سال دیگر ادامه پیدا کند.

    جمع‌بندی مقایسه پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس

    مقایسه ایکس باکس و پلی استیشن هردو کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس، دستگاه‌هایی قدرتمند و جذاب به حساب می‌آیند، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که گیمرها تمایل بیشتری به کنترلر معرکه پلی استیشن ۵، بازی‌های انحصاری آن و رابط کاربری متفاوتش نشان داده‌اند. شباهت‌ها میان دو کنسول فراوان است، اما هر دو در عین حال متمایز از دیگری ظاهر می‌شوند. از لحاظ طراحی، دو دستگاه نمی‌توانستند متفاوت‌تر از این باشند. هر دو کنسول در سکوت به کار خود ادامه می‌دهند و قدرت پردازشی شدیدا بالایی دارند، اما پلی استیشن ۵ از نظر ابعاد واقعا غول‌آسا است. ایکس باکس سری ایکس ابعادی اندک کوچک‌تر دارد، اما ظاهر ساده‌اش احتمالا به دل بسیاری از گیمرها ننشیند. خصوصا زمانی که دستگاه را به صورت افقی روی زمین قرار می‌دهید. تعهد مایکروسافت و سونی به استفاده از تکنولوژی SSD به این معناست که بازی‌ها سریع‌تر از همیشه بارگذاری خواهند شد و حالا به جای صبر چند دقیقه‌ای، تنها در عرض چند ثانیه قادر به ورود به جهان بازی‌ها خواهید بود. هر دو کنسول سازگاری خوبی با عناوین پیشین دارند، اما مایکروسافت در این حوزه بسیار قدرتمندتر ظاهر شده و به شما اجازه می‌دهد به تمام کالکشن لوازم جانبی و بازی‌هایتان دسترسی داشته باشید. البته که گیمرها همچنان قادر به کنار گذاشتن قبیله‌گرایی نخواهند بود و مثل همیشه، بازی‌های انحصاری بزرگ‌ترین دلیل برای خرید هر کنسول خواهد بود. سونی در این زمینه شروعی قدرتمند داشته و عدم عرضه به موقع Halo Infinite مشخصا از جذابیت ایکس باکس سری ایکس در نخستین روزها کاسته. این را نیز فراموش نکنیم که بنابر سیاست جدید مایکروسافت، تمام بازی‌های انحصاری ایکس باکس به صورت همزمان روی کامپیوترهای شخصی هم عرضه می‌شوند. خرید پلی‌استیشن 5 از ارزان‌ترین فروشنده خرید ایکس باکس ایکس از ارزان‌ترین فروشنده در نهایت به سراغ هر کنسولی می‌روید، باید این را به خاطر بسپارید که نسل نهم بازی‌های ویدیویی تازه شروع شده و هنوز فضای زیادی برای رشد و بهبود طی سال‌های آتی وجود دارد و رقابت بدون هیچ تردید شدیدتر از امروز خواهد شد. [see_also]33217[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید