ده درمان خانگی برای اگزما

ده درمان خانگی برای اگزما
راهنمای مطالعه

    در سالی که گذشت و به واسطه مصرف ضدعفونی کننده های الکلی و شستشوی زیاد دست ها، بسیاری از افراد با

    در سالی که گذشت و به واسطه مصرف ضدعفونی کننده های الکلی و شستشوی زیاد دست ها، بسیاری از افراد با مشکلات پوستی روبرو شدند. یکی از شایع ترین این مشکلات اگزماست. البته اگزما ممکن است به دلایل مختلفی و در نقاط متفاوتی روی پوست دیده شود. گاهی اوقات ممکن است به واسطه تماس با شوینده­ها، خشکی هوا، گرد و غبار و عواملی از این دست، قسمت­هایی از پوست دچار اگزما شود. اگزما با التهاب، قرمزی و خارش پوست همراه است و می تواند به شدت آزار دهنده باشد. خوشبختانه در بسیاری از موارد نیازی به مراجعه به پزشک نیست و می توان با استفاده از درمان های خانگی و یا فراورده های بدون نیاز به نسخه پزشک، علائم را کاهش داد. در این مطلب به ده راه کم هزینه و موثر برای رفع مشکل شما اشاره شده است.

    ۱- از روغن نارگیل استفاده کنید

    شایع ترین دلیل اگزما خشکی پوست است. روغن نارگیل یک مرطوب کننده عالی است که می تواند پرستار پوست شما باشد. همچنین این روغن با اثرات ضد التهاب همراه است.

    ۲- دستگاه بخور را روشن کنید

    اگر هوای خانه شما خشک باشد، پوست شما نیز خشک می شود. این مشکل در فصل سرما بیشتر می شود. در این شرایط بهتر است از بخورهای سرد در خانه استفاده کنید تا رطوبت پوست شما از بین نرود.

    ۳- استرس خود را کنترل کنید

    بدون شک استرس یکی از مهمترین عوامل برانگیخته شدن اگزما هست. به همین دلیل توصیه می شود تا با استفاده از روش های مدیتیشن و یا روان درمانی اضطراب خود را کنترل کنید.

    ۴- ورزش کنید

    هرجا صحبت از کنترل استرس باشد، ورزش به کمک شما می آید. ورزش سبک و مداوم نه تنها موجب کاهش استرس می شود بلکه التیام بخش اگزما هم هست. اما فراموش نکنید که حتما بعد از ورزش دوش بگیرید. چرا که عرق و افزایش دمای پوست ممکن است باعث بدتر شدن شرایط پوست باشد.

    ۵- مصرف الکل را ترک کنید.

    هرچند مطالعه دقیقی وجود ندارد که نشان دهنده اثر مشخص رژیم غذایی روی اگزما باشد. اما ارتباط التهاب و اگزما ثابت شده است. بنابراین هر چیزی که موجب ایجاد التهاب در بدن شود می تواند موجب بدتر شدن شرایط پوست شود. بنابراین مصرف الکل را ترک کنید.

    ۶- دوش آب ولرم بگیرید

    برای شما حمام با دوش بهتر از حمام در وان است. به خصوص اگر آب وان از مواد شوینده و یا کف صابون پر شده باشد. دوش بگیرید اما حرارت آب را خیلی بالا نبرید. حرارت زیاد باعث خشکی پوست می شود. برای شستشو از صابون زدن به مناطقی از پوستتان که مستعد اگزما هست خودداری کنید.

    ۷- مراقب لباس هایتان باشید

    الیاف زبر مثل الیاف پشمی تشدید کننده اگزما هستند. بهتر است لباس شما از الیافی باشد که جریان هوا را به خوبی از خود عبور می دهند. مانند لباس های نخی.

    ۸- از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید

    از آنجایی که خشکی پوست مهمترین عامل اگزماست، استفاده مداوم از مرطوب کننده ها بهترین سلاحی است که شما دارید. برای افزایش اثربخشی بهتر است چند بار در روز از کرم استفاده شود. اما از فراورده های عطری دوری کنید. عطر می تواند موجب تشدید اگزما شود. یکی از بهترین زمان ها برای استفاده از مرطوب کننده ها تا چند دقیقه بعد از حمام است. در این صورت رطوبت پوست شما حفظ شده و کمتر دچار خشکی می شوید.

    ۹- از شوینده های ملایم استفاده کنید

    صابون های عطری را فراموش کنید. از شوینده های ملایم و بدون بو استفاده کنید تا پوست شما برانگیخته و حساس نشود.

    ۱۰- به داروخانه بروید

    فراورده های بسیاری در داروخانه وجود دارد که به درمان و یا پیشگیری از اگزما کمک می کنند و بدون نیاز به نسخه پزشک نیز قابل تهیه هستند. مانند فراورده هایی که حاوی زینک اکساید و یا کالامین هستند. تحقیقات نشان داده است که زینک موجب کاهش فعالیت سلول های التهابی در پوست و کاهش خارش می شود. تاثیر ضد خارش و ضد التهابی در فراورده هایی که حاوی زینک و کالامین به صورت ترکیبی هستند، ملموس تر است. همچنین یک مطالعه مروری در سال 2014 نشان داده است که مصرف موضعی زینک اکساید با اثرات ضد باکتریال همراه بوده و خطر عفونت پوستی را کاهش می دهد. در صورتی که مشکل شما با فراورده های موضعی بهبود نیافت، می توانید از آنتی هیستامین های خوراکی استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که همیشه قبل از خرید فراورده های دارویی با داروساز و یا مسئول فنی داروخانه مشورت کنید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید