راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان‌رده (آبان ۱۴۰۰)

راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان‌رده (آبان ۱۴۰۰)
راهنمای مطالعه

    اگر به فکر خرید سیستم گیمینگ میان رده هستید با ما همراه شوید تا بهترین مادربورد، پردازنده، رم و .. را برای چنین سیستمی به شما معرفی کنیم. از هر کدام از این قطعات چند مدل برتر را فهرست کرده‌ایم تا دستتان در انتخاب بهترین گزینه بازتر باشد.

    کامپیوترها امروزه به عضوی جدا نشدنی از روزمره‌ی بسیاری از ما بدل گردیده‌اند. بسیاری از مشاغل و فعالیت‌های کاری و تحصیلی نیز بر پایه‌ی این ابزار می‌چرخد. گیمنگ نیز یکی از سرگرمی‌های محبوب این روزهاست که با کامپیوتر صورت می‌گیرد. اما با وجود قیمت بالای تجهیزات سخت افزاری، تهیه و اسمبل یک کامپیوتر این روزها به امری دشوار و چالش برانگیز برای عموم جامعه به ویژه گیمرها تبدیل شده است.

    از این رو در این سری از راهنماهای خرید مجله‌ درجه، قصد داریم به تفضیل شیوه خرید یک کامپیوتر گیمینگ میان رده و پایین رده را به صورت جز به جز بررسی کرده و پیشنهاداتی را در هر حوزه به شما ارائه کنیم.

    معیارهای درجه برای سیستم گیمینگ میان رده

    ما در این مقاله به بررسی قطعات کامپیوتری موجود در بازار شامل پردازنده، پردازشگر گرافیکی، مادربرد، رم و فضای ذخیره‌سازی پرداخته‌ایم و بهترین موارد را برایتان لیست کرده‌ایم تا شما دیگر مجبور به تحقیق نباشید.

    این سیستم گیمینگ میان رده قرار است تجربه‌ای کاملا قابل قبول از بازی‌های ویدیویی برایتان به ارمغان آورد و هنگام انتخاب قطعات به چند نکته مهم توجه نشان داده‌ایم. برای مثال به سراغ پردازنده‌ای رفته‌ایم که معماری نسبتا جدیدتر، حداقل چهار هسته پردازشی و قابلیت مولتی تردینگ دارد.

    از منظر پردازشگر گرافیکی نیز، طی سال ۲۰۲۱ باید کارت گرافیکی داشته باشید که بازی‌ها را حداقل با رزولوشن 1080p، با نرخ بیش از ۶۰ فریم روی تنظیمات متوسط به بالا به اجرا در می‌آورد.

    در بازار مادربردها نیز انبوهی از گزینه‌های مختلف یافت می‌شود، اما ترجیح دادیم مادربردی را به شما معرفی کنیم که حداقل چهار پورت USB 3.2 Gen 1 و حداقل یک پورت USB Type-C، یک پورت HDMI و یک پورت اپتیکال برای صدای چند کالانه داشته باشد.

    از منظر حافظه رم، اگرچه ۸ گیگابایت هنوز مقداری کافی به حساب می‌آید، اما به نظرمان بهتر بود که سیستم‌تان در آینده نیز کارایی خود را حفظ کند و به ۱۶ گیگابایت رم مجهزش کرده‌ایم.

    قیمت حافظه‌های SSD طی سال‌های اخیر به شکل قابل توجهی کاهش یافته و حالا می‌توان یک SSD با کیفیت خرید تا هم ویندوز سریع‌تر بوت شود، هم بازی‌ها سریع‌تر نصب و اجرا و هم اپلیکیشن‌های سنگین بدون مشکل به کار بیفتند. در دسته‌بندی منبع تغذیه هم با توجه به سایر قطعات انتخاب شده، به سراغ پاوری حداقل ۶۵۰ واتی رفتیم.

    پردازنده

    سیستم گیمینگ میان رده

    پردازنده که تحت عنوان واحد پردازش مرکزی (CPU) نیز شناخته می‌شود، اساسا مغز کامپیوتر شما است. پردازنده چیپی است که عملیات‌های هسته‌ای و محاسباتی که منجر به اجرا در آمدن نرم‌افزارها و بازی‌ها روی سیستم شما می‌شوند را به انجام می‌رساند. برخلاف حافظه موقت، تعویض و ارتقای پردازنده معمولا کار آسانی نیست و بنابراین باید بهترین گزینه ممکن را برای کامپیوتر خود انتخاب کنید.

    کمپانی تایوانی AMD اکنون دارد به پادشاه تازه بازار پردازنده‌ها تبدیل می‌شود و با قطعات سری Ryzen 5000 حسابی دل مشتریان را ربوده است. این پردازنده‌ها هم از نظر عملکرد تک رشته‌ای و هم چند رشته‌ای، به راحتی از همتایان خود که به دست اینتل ساخته شده‌اند پیشی می‌گیرند.

    [related]34776[/related]

    عرضه پردازنده‌های جدید Ryzen به این معناست که قیمت پردازنده‌های نسل قبلی به شکل قابل توجهی کاهش یافته و حالا می‌توانیم پردازنده‌ای بسیار قدرتمند و مقرون به صرفه‌ برای کامپیوتر آتی شما داشته باشیم.

    Ryzen 5 3500X از معماری Zen 2 بهره می‌گیرد و شش هسته و ۱۲ رشته دارد. این پردازنده حتی با بهره‌گیری از فرایند ۷ نانومتری تولید شده که یعنی بهینگی فراوان از نظر مصرف انرژی دارد.

    پردازنده AMD همراه با یک کولر مخصوص در جعبه از راه می‌رسد که Wraith Stealth نام گرفته. این قطعه با PCIe 4.0 سازگاری نشان می‌دهد و توان طراحی گرمایی‌اش ۶۵ وات است. ضمنا امکان پشتیبانی از سقف ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم دو کاناله DDR4 با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز فراهم شده است.

    در مجموع این پردازنده‌ای عالی برای کامپیوترهای گیمینگ میان‌رده است و هم به نیازهای شما هنگام اجرای بازی‌های ویدیویی رسیدگی می‌کند و هم به نیازهایتان در حوزه بهره‌وری. در ابتدا قصد داشتیم Ryzen 5 3300X را در این مقاله پیشنهاد کنیم، اما کاهش قیمت ناگهانی Ryzen 5 3500X و از طرف دیگر نایاب شدن قطعه نخست به این معنا بود که می‌توانستیم پردازنده‌ای ۶ هسته‌ای را در سیستم گیمینگ میان رده آتی شما جای دهیم.

    [table id=604 /]

    لیست قیمت انواع پردازنده

    کارت گرافیک

    سیستم گیمینگ میان رده

    کارت گرافیک یا واحد پردازش گرافیکی، قطعه‌ای در کامپیوتر است که برای رندر و خروجی گرفتن تصویر کاربرد دارد. این قطعه برای گیمرها و همینطور افرادی که به کار با نرم‌افزارهای گرافیکی و تخصصی می‌پردازند بیشترین اهمیت را دارد و در عین حال بیشترین هزینه را نیز در قیاس با دیگر قطعات روی دست‌تان خواهد گذاشت.

    بیشترین میزان از پول شما قرار است صرف خرید این قطعه سخت‌افزاری شود. کارت‌های گرافیکی اکنون به شکلی دیوانه‌وار گران شده‌اند و آرزو می‌کردیم مجبور به انتقال این خبر بد نبودیم، اما کاری از دست کسی برنمی‌آید.

    یکی از بهترین گزینه‌ها در بازار میان رده نیز کارت گرافیک Gigabyte GeFurce GTX 1660 Super است که در اکثر بازی‌های کلان‌بودجه یا به اصطلاح AAA، رزولوشن Full HD و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

    GeForce GTX 1660 Super درست مانند GTX 1660 به ۱۰۴۸ هسته CUDA مجهز شده و با همان فرایند ۱۲ نانومتری به تولید رسیده که باعث می‌شود بهینگی فراوانی در مصرف انرژی داشته باشد. سرعت کلاک پایه این پردازشگر گرافیکی معادل ۱۵۳۰ مگاهرتز است و در حالت بوست فرکانس ۱۷۵۸ مگاهرتز را برای سیستم گیمینگ میان رده به ارمغان می‌آورد.

    با ۶ گیگابایت حافظه GDDR6 که به کلاک ۱۴ گیگابیت بر ثانیه دست پیدا می‌کند، این کارت گرافیک به شکل قابل توجهی از کلاک ۱۲ گیگابایتی مموری GTX 1660 Ti بهتر ظاهر می‌شود و شباهت بیشتری به کارت گرافیک گران‌قیمت‌تر RTX 2060 دارد. بعد هم به پهنای باند حافظه می‌رسیم که با رشد چشمگیر ۷۵ درصدی نسبت به GTX 1660 به ۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه رسیده است.

    چه طرفدار بازی‌های روز باشید و چه طرفدار بازی‌های eSports، این کارت گرافیک قرار است شما را به خوبی همراهی کند. اگرچه جدیدترین بازی‌های بازار با بالاترین تنظیمات گرافیکی و بالاترین نرخ فریم به اجرا در نخواهند آمد و برای دستیابی به نرخ ۶۰ فریم باید اندکی تنظیمات را پایین آورید، اما موضوع برای اکثر بازی‌های رقابتی مانند Counter Strike: Global Offensive یا Dota 2 یا فورتنایت متفاوت خواهد بود و به آسانی می‌توانید آن‌ها را با رزولوشن بالا، جزییات گرافیکی فراوان و نرخ فریم ۶۰ به بالا به اجرا در آورید.

    [table id=605 /]

    لیست قیمت انواع کارت گرافیک

    حافظه رم

    سیستم گیمینگ میان رده

    حافظه موقت یا RAM یا «حافظه دسترسی تصادفی» اساسا «حافظه کوتاه‌مدت» کامپیوتر شما است. وقتی یک برنامه را بارگذاری می‌کنید، یک فایل را باز می‌کنید یا به هر کار دیگری می‌پردازید، وظیفه مورد نظر درون رم بارگذاری می‌شود.

    بنابراین هرچه مقدار رم بالاتر باشد، کامپیوتر شما قادر به تمرکز روی وظایف پیچیده بیشتری به صورت همزمان است. اگرچه این حافظه با «گیگابایت» اندازه‌گیری می‌شود، اما نباید آن را با حافظه داخلی که واحد شمارش مشابهی دارد اشتباه بگیرید.

    اگر نمی‌دانید که باید چه میزان رم برای کامپیوتر خود تهیه کنید، ۲ گیگابایت معمولا کمترین مقدار مورد نیاز در یک کامپیوتر دسکتاپ مدرن است. ۴ گیگابایت فضای تنفس بیشتری برای کارهای روزمره مانند گشت‌وگذار در وب و کارهای دفتری در اختیارتان قرار می‌دهد.

    ۸ گیگابایت برای اکثر وظایف مربوط به گیمینگ و کارهای دشوار مناسب است و پیشنهاد می‌شود که در سیستم‌های گیمینگ پیشرفته نیز به کمتر از ۱۶ گیگابایت رم قناعت نکنید. اگرچه حافظه رم ۸ گیگابایتی هنوز هم برای نیازهای اکثر کاربران کافیست، اما برای اینکه به خودتان در آینده لطف کرده باشید، بهتر است به سراغ حافظه رم ۱۶ گیگابایتی بروید.

    یکی از گزینه‌های معقول در بازار کنونی، حافظه رم ۱۶ گیگابایتی Corsair Vengeance LPX با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز است. چنین رمی می‌تواند به راحتی میزبان بازی‌های بزرگی باشد که هر از چندگاهی از راه می‌رسند و اگر دلتان خواست می‌توانید نرم‌افزارهای استریم بازی را نیز در پس‌زمینه اجرا کنید و نگران کندی سیستم نباشید.

    راستی برای این گزینه به صورت پیش‌فرض به سراغ یک رم ARGB نرفتیم چون این رم‌ها به خاطر اندکی نورپردازی، قیمتی بالاتر دارند و به نظرمان داشتن رم بیشتر در ازای قیمت کمتر بهتر از داشتن نورپردازی RGB است.

    [table id=606 /]

    لیست قیمت انواع حافظه رم

    حافظه اس‌اس‌دی

    سیستم گیمینگ میان رده

    گذشته از سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالا، حافظه‌های اس‌اس‌دی یک مزیت بزرگ نسبت به حافظه‌های HDD دارند. برخلاف HDD، یک اس‌اس‌دی از هیچ قطعه مکانیکی و متحرکی بهره‌مند نیست و تماما با قطعات الکترونیکی ساخته شده، این یعنی اس‌اس‌دی‌ها هم مقاومت بیشتری در برابر ضربات احتمالی دارند و هم طول عمر بیشتر. حافظه‌های HDD معمولا بعد از گذشت چند سال دچار استهلاک می‌شوند اما اس‌اس‌دی‌ها در اکثریت مواقع برای بیش از ۱۰ سال به کار ادامه می‌دهند.

    [related]10937[/related]

    اگر بنا به جمع کردن یک سیستم گیمینگ میان رده باشد، به طور یقین باید باید به سراغ یک حافظه پرسرعت SSD بروید و تنها به حافظه‌های ارزان‌قیمت‌تر اما در عین حال کم‌سرعت‌تر HDD بسنده نکنید. SSD مزایای فراوانی به همراه می‌آورد که اصلی‌ترین آن‌ها سرعت بوت بالاتر ویندوز و همینطور بارگذاری سریع‌تر بازی‌ها است؛ و چه چیزی بهتر از اینکه بیشتر از اینکه در لودینگ باشید، مشغول به تجربه بازی‌های ویدیویی شوید؟

    به همین خاطر پیشنهاد ما اینست که کامپیوترتان را به حداقل ۵۰۰ گیگابایت حافظه SSD مجهز کنید. این درایو میزبان ویندوز خواهد بود و در عین حال حداقل ۳۵۰ الی ۴۰۰ گیگابایت هم فضای اضافه در اختیارتان می‌گذارد تا محبوب‌ترین بازی‌هایتان (خصوصا بازی‌های رقابتی) را در آن نصب داشته باشید و همواره با بیشترین سرعت واردشان شوید.

    Adata Ultimate SU650 با ۴۸۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی یکی از بهترین گزینه‌های بازار به حساب می‌آید. این SSD در فرم فاکتور ۲.۵ اینچی ساخته شده و با رابط SATA 3.0 به کامپیوتر متصل می‌شود. سرعت خواندن و نوشتن در این حافظه پر سرعت به ترتیب معادل ۵۲۰ و ۴۵۰ مگابایت بر ثانیه است و به این ترتیب بازی‌هایتان در چشم به هم زدنی بارگذاری خواهند شد. ناگفته نماند که SSDها به خاطر عدم تجهیز به قطعات مکانیکی، نسبت به HDDها مقاومت بیشتری در برابر ضربات از خود نشان می‌دهند و عمر طولانی‌تری نیز دارند.

    [table id=607 /]

    لیست قیمت انواع حافظه SSD

    هارد دیسک اینترنال

    سیستم گیمینگ میان رده

    تمام فایل‌ها، برنامه و بازی‌های موجود در کامپیوتر شما، درون حافظه داخلی یا هارد درایو نگه‌داری می‌شوند و می‌توانید به این قطعه به چشم «حافظه طولانی‌مدت سیستم» نگاه کنید. هرچه فضای ذخیره‌سازی بیشتری داشته باشید، قادر به نگهداری فایل‌هایی بیشتر هستید.

    حالا که اس‌اس‌دی را مشخص کرده‌ایم، لازم است کامپیوتر را به یک هارد دیسک اینترنال هم مجهز کنیم تا امکان ذخیره‌سازی فایل‌های شخصی و فایل‌های بازی‌ها هم مهیا شود. ما برای سیستم پیشنهادی‌مان به سراغ یک HDD با ظرفیت ۱ ترابایت رفته‌ایم، اما در صورت نیاز می‌توانید ورژن‌هایی که ظرفیت بالاتر (تا سقف ۶ ترابایت) دارند را نیز تهیه کنید.

    اگر نسبت قیمت به کارایی اصلی‌ترین مشخصه مد نظرمان برای انتخاب هارد دیسک اینترنال باشد، در آن صورت هارد Western Digital Blue WD10EZEX یکی از بهترین گزینه‌هایتان در بازار ایران خواهد بود. این هارد با قیمتی معقول به دست‌تان می‌رسد، سرعت چرخش هد ۷۲۰۰ دور بر دقیقه دارد و از طریق رابط پر سرعت SATA 3.0 به کامپیوتر متصل خواهد شد.

    از دیگر مشخصات این هارد وسترن دیجیتال می‌توان به حافظه کش ۶۴ مگابایتی و سرعت خواندن و نوشتن ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه‌ای اشاره کرد که باعث می‌شوند گزینه‌ای بسیار معقول برای سیستم گیمینگ میان رده ما باشد.

    وسترن دیجیتال ضمنا این هارد را به انبوهی از تکنولوژی‌های مختلف مجهز کرده که طول عمر و کارایی‌اش را بهبود می‌بخشند. برای مثال با تکنولوژی Shock Guard مقاومت هارد در برابر ضربه یا شوک افزایش یافته، با تکنولوژی NoTouch Ramp Load می‌توانید منتظر کاهش استهلاک هد و افزایش ضریب اطمینان هارد باشید و تکنولوژی Cool and Quiet هم باعث می‌شود هارد دیسک با کمترین صدا و حرارت به کار خود ادامه دهد.

    [table id=568 /]

    لیست قیمت انواع هارددیسک اینترنال

    مادربرد

    سیستم گیمینگ میان رده

    مادربرد پلتفرمی واحد در کیس‌های کامپیوتر است که تمام اجزای سیستم را به یکدیگر متصل می‌کند. این سخت‌افزار به صورت همزمان و با کابل‌های گوناگون به پردازنده، حافظه موقت، هارد درایوها، درایوهای نوری، کارت گرافیک، کارت صدا و دیگر قطعات متصل می‌شود. اساسا مادربرد را می‌توان ستون فقرات یک سیستم کامپیوتری در نظر گرفت.

    اگرچه اکثر کاربران کمترین هزینه ممکن را صرف مادربرد می‌کنند، پیشنهاد ما اینست که شما دست به چنین اشتباهی نزده و دست و دل بازانه بابت مادربرد پول بدهید. یک مادربرد بهتر باعث می‌شود دستگاه ثبات بیشتری داشته باشد، از پشتیبانی فرمور بهتر برخوردار شود و دکمه CLR CMOS هم زمانی که اوورکلاک به خوبی پیش نمی‌رود یا پردازشگر گرافیکی را به صورت عمودی روی مادربرد وصل می‌کنید به کمک‌تان خواهد آمد.

    در این زمینه به نظرمان ASUS ROG Strix B550 می‌تواند گزینه‌ای عالی برای شما باشد. این مادربرد نه‌تنها از پردازنده‌های سری Ryzen 5000 پشتیبانی کرده و در آینده کارایی خود را از دست نمی‌دهد، بلکه کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد.

    از منظر پورت‌های ورودی و خروجی، این مادربرد به یک پورت HDMI، یک پورت DisplayPort، یک پورت USB 3.2 Gen 2 Type-A، یک پورت USB 3.2 Gen 2 Type-C، چهار پورت USB 3.2 Gen 1، یک پورت لن ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه، پورت صدای اپتیکال و پورت‌های صدای آنالوگ ۵.۱ کاناله با لایه‌ای از جنس طلا تجهیز شده.

    ROG Strix B550 چهار درگاه رم، دو درگاه M.2، ۶ پورت SATA 3، دو هدر ARGB و دو هدر RGB دارد. از دیگر قابلیت‌ها می‌توان به دکمه CLR CMOS (که در برخی شرایط خاص واقعا کارآمد است) و همینطور اسلات‌های تقویت شده PCIe اشاره کرد که برای کارت گرافیک‌های مدرن و سنگین‌وزن ضروری به حساب می‌آید.

    [table id=603 /]

    لیست قیمت انواع مادربرد

    کیس

    و در انتها به یک کیس مناسب نیاز داریم تا میزبان قطعات سخت افزاری ما باشد. انتخاب و تهیه‌ی کیس تا حد زیادی به خود شما بستگی دارد. اما هنگام خرید توجه داشته باشید که با توجه به فرم فاکتور مادربرد خود، اقدام با انتخاب کنید.

    سایز معمول مادربردهای گیمینگ شما را نیازمند کیس‌های فول تاور (Full-Tower) و یا مید تاور (Mid-Tower) می‌نماید. هرچه این فضا بزرگتر باشد، امکان تنفس و گردش هوا در نتیجه کنترل دمای کلی پردازنده‌ها و سایر ماژول‌های سخت افزاری بهینه‌تر خواهد شد.

    کیس‌های موجود در بازار بسته به تعدد پورت‌ها، کیفیت بدنه، وجود یا عدم وجود نورپردازی RGB، وجود یا عدم وجود فن‌های داخلی، سیم کشی‌های داخلی و… در قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. پیشنهاد ما این است که اگر در بودجه محدودیت دارید، به دنبال کیس‌های ساده‌ی تولید داخل بروید. برای مثال محصولات گرین (Green)، تسکو (Tesco) و مستر تک (Master Tech) گزینه‌های قابل قبولی در رنج قیمت پایین عرضه می‌کنند.

    [table id=608 /]

    لیست قیمت انواع کیس کامپیوتر

    منبع تغذیه

    سیستم گیمینگ میان رده

    منبع تغذیه یا به اصطلاح پاور، قطعه‌ای است که انرژی مورد نیاز تمام قطعات موجود در سیستم را تامین می‌کند. دست زدن به انتخاب درست هنگام خرید پاور از آن جهت حیاتی است که باید توانی بالاتر از انرژی مورد نیاز تمام قطعات به صورت کامل داشته باشد و در غیر این صورت به سخت‌افزارهای گران‌قیمت‌تان آسیب وارد می‌شود.

    برای سیستم گیمینگ میان رده ما، منبع تغذیه‌ای با توان ۵۵۰ وات کاملا کفایت خواهد کرد. اما اگر احساس می‌کنید که در آینده به فکر ارتقای برخی قطعات سخت‌افزاری یا افزودن قطعات بیشتر به سیستم خواهید افتاد، می‌توانید پاوری با توان بالاتر نیز تهیه کنید.

    کیس شما با این مشخصات سخت‌افزاری، به منبع تغذیه‌ای ۶۵۰ واتی نیاز دارد. اگر نگاهی به قیمت‌ منابع تغذیه در بازار بیندازید متوجه می‌شوید که این بازار هم با افزایش چشمگیر قیمت‌ها همراه بوده و اساسا برخی مدل‌ها به اندازه کارت‌های گرافیک کمرشکن ظاهر می‌شوند. در این بین منبع تغذیه Cooler Master MWE 550 White همچنان قیمتی معقول‌تر از رقبا دارد.

    MWE 650 در فرم فاکتور ATX و با ابعاد ۱۵۰ در ۸۶ در ۱۴۰ میلی‌متر از راه می‌رسد. مشخصا با هزینه‌ای که بابت این مدل می‌پردازید، خبری از ماژولار بودن پاور نیست، اما در عوض توان خروجی ۵۵۰ وات و بازده 80Plus گیرتان خواهد آمد. این منبع تغذیه یک کانکتور ۲۴ پین برای مادربرد، یک کانکتور ۴+۴ پین، چهار کانکتور ۶+۲، شش کانکتور ۱۵ پین SATA و سه کانکتور ۴ پین Molex دارد.

    [table id=609 /]

    لیست قیمت انواع منبع تغذیه کامپیوتر

    جمع‌بندی راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده

    یک سیستم گیمینگ میان رده باید توانایی اجرای بازی‌های روز با نرخ ۶۰ فریم و رزولوشن 1080p را داشته باشد. در این مطلب ما قطعاتی را معرفی کرده‌ایم که با قیمت متوسط بالاترین میزان کارایی را برایتان فراهم کرده و تا چند سال دیگر جوابگوی اجرای بازی‌های روز خواهند بود. برای هر کدام از قطعات اصلی سیستم گیمینگ میان رده از جمله پردازنده، رم، کارت گرافیک، حافظه SSD و HDD و پاور در کنار پیشنهاد اصلی چند قطعه دیگر را هم فهرست کرده‌ایم تا دستتان در انتخاب بهترین گزینه بر اساس اولویت‌ها و نیازتان باز شد. [see_also]34016[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید