شیوه صحیح آفتاب گرفتن بدون آسیب به پوست

شیوه صحیح آفتاب گرفتن بدون آسیب به پوست
راهنمای مطالعه

    آفتاب گرفتن و رنگی که پوست بدن بعد از آن به خودش می‌گیرد، معمولا خیلی دوست داشتنی است؛ اما در عین حال کار بسیار خطرناکی است و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می‌تواند ریسک ابتلا به مشکلات زیادی از جمله سرطان پوست را بالا ببرد؛ حتی اگر از کرم ضد آفتاب استفاده کرده باشید.

    با وجود اگر همچنان اصرار دارید که آفتاب بگیرید و برنزه کنید، روش‌هایی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید میزان خطر را کمی کاهش دهید و مدت زمان ماندن زیر نور خورشید را کم کنید. در این مقاله برای کسانی که به برنزه شدن اصرار دارند، به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم.

    ۱. از ضد آفتاب با اس پی اف ۳۰ استفاده کنید

    کرم ضد آفتاب شما در هر حالتی باید حداقل اس پی اف ۳۰ را داشته باشد تا بتواند از پوست‌تان در برابر نور خورشید مراقبت لازم را به عمل آورد. استفاده از یک کرم ضد آفتاب ایرانی یا خارجی خوب از میان برندهایی مثل لافارر، بیودرما، الارو، سیف و سوپراستار که اس پی اف ۳۰ دارد باعث می‌شود، پوست محافظت لازم را داشته باشد، اما نه آنقدر که مانع از رنگ گرفتن پوست شود. همچنین لازم است از لوسیون‌های حاوی ضد آفتاب برای پوشاندن بدن در کنار کرم ضد آفتاب مخصوص صورت کمک بگیرید. دقت داشته باشید که کرم و لوسیون‎تان را حداقل ۲۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در آفتاب بزنید و بعد از این کار مراقب باشید که با پوشیدن لباس لوسیون را پاک نکنید. همچنین لازم است وقتی بر اثر تعریق یا قرار گرفتن در آب کرم‌تان پاک شد، آن را دوباره تجدید کنید.

    ۲. مرتب جا به جا شوید

    اگر دوست دارید رنگ خوبی بگیرید و در عین حال آفتاب را مثل یک ذره بین روی تنها یک بخش از بدن‌تان متمرکز نکنید، لازم است که مرتب جا به جا شوید و اجازه دهید نور روی بخش‌های مختلف بدن قرار بگیرد. با این کار خطر آفتاب سوختگی را کم می‌کنید و در عین حال رنگ یکدست‌تر خواهید گرفت.

    ۳. خوراکی‌های حاوی بتاکاروتن بخورید

    با اینکه هنوز نیاز است تا تحقیقات بیشتری انجام شود؛ اما نتایج یک مطالعه نشان داده است که خوردن مواد غذایی حاوی بتاکاروتن می‌تواند باعث کاهش مشکلات پوستی ناشی از ماندن زیر نور خورشید شود. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که استفاده از خوراکی‌هایی مثل هویج یا سیب زمینی شیرین را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید؛ به ویژه قبل و در روزهایی که قصد آفتاب گرفتن دارید.

    ۴. از روغن‌های حاوی اس پی اف طبیعی استفاده کنید

    بعضی انواع روغن‌ها به صورت طبیعی حاوی مواد ضد آفتاب هستند؛ با وجود این خرید یک روغن بدن اکلیلی یا طبیعی نباید جایگزین زدن کرم ضد آفتاب شود. بنابراین در کنار استفاده از لوسیون بدن حاوی اس پی اف که می‌توانید آن را از میان برندهایی مثل کیویی، پریم، فیروز یا کامات تهیه کنید، برای آبرسانی بیشتر پوست و اس پی اف طبیعی بیشتر می‌توانید از روغن‌هایی مثل روغن بدن هویج، آووکادو یا نارگیل استفاده کنید.

    ۵. زمان مناسب برای بدن‌تان را بشناسید

    احتمالا اصطلاح ملانین را شنیده‌اید، ملانین همان پیگمنت‌ها یا رنگدانه‌های پوست هستند که مسئول برنزه شدن شما به شمار می‌آیند. موقع آفتاب گرفتن هر کسی آستانه تحملی دارد که باید آن را بشناسد و بیشتر از آن در آفتاب نماند. این آستانه تحمل معمولا بین دو تا سه ساعت متغیر است و اگر از این زمان بیشتر شود، پوست شما دیگر در آن روز تیره‌تر نخواهد شد. به همین دلیل اگر می‌خواهید بعد از این میزان زمان همچنان به امید تیره‌تر شدن در آفتاب بمانید، خوب است بدانید که در حقیقت پوست‌تان را در خطر خواهید انداخت.

    ۶. خوراکی‌های حاوی لیکوپن بخورید

    تحقیق کوچک دیگری که در سال ۲۰۱۱ انجام شده است، نشان داده مصرف خوراکی‌هایی مثل گوجه فرنگی و هندوانه که حاوی لیکوپن هستند، می‌تواند به محافظت از پوست در برابر اشعه UV خورشید کمک کند. البته برای اثبات این نتیجه نیاز به انجام تحقیقات بیشتری است؛ با وجود این مصرف آب هندوانه در یک روز گرم آفتابی ضرری برای شما نخواهد داشت.

    ۷. بهترین زمان برای آفتاب گرفتن چه ساعتی است؟

    اگر هدف‌تان این است که خیلی سریع برنزه شوید، باید بدانید که خورشید از ظهر تا ساعت سه در قوی‌ترین حالت ممکن قرار دارد؛ اما این زمان برای آفتاب گرفتن بسیار خطرناک است و ریسک ابتلا به سرطان پوست را بالا می‌برد. اگر پوست‌تان خیلی روشن است یا دنبال ساعت‌هایی با ریسک کمتر هستید، بهتر است صبح‌ها یا بعد از ساعت سه بعد از ظهر آفتاب بگیرید تا دچار سوختگی و آسیب نشوید.

    ۸. در سایه استراحت کنید

    بین آفتاب گرفتن‌تان گاهی به سایه بروید و به پوست‌تان استراحت دهید. این کار ریسک آفتاب سوختگی را پایین می‌آورد و به بدن اجازه می‌دهد کمی خنک شده و نفس بکشد.

    • به خاطر داشته باشید که چند روز قبل از آفتاب گرفتن با استفاده از یک اسکراب، لایه برداری کنید تا نتیجه این همه تلاش خیلی زود و با اولین حمام از بین نرود.
    • بعد از آفتاب گرفتن هم با استفاده از ژل آلوئه ورا که برای ترمیم پوست عالی عمل می‌کند، هم به پوست‌تان کمک کنید و هم مدت زمان برنزه ماندن‌تان را افزایش دهید.
    • مراقب باشید در حین آفتاب گرفتن خواب‌تان نبرد و بیش از اندازه در معرض آفتاب قرار نگیرید.
    • در طول آفتاب گرفتن آب و مایعات بنوشید تا مانع از کم‌آبی بدن شوید.
    • برای محافظت از ناحیه سر حتما از کلاهی با لبه پهن استفاده کنید. کلاه‌های حصیری گزینه‌های مناسبی برای آفتاب گرفتن هستند.
    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید