همه نکاتی که پیش از خرید کوله مسافرتی باید بدانید

همه نکاتی که پیش از خرید کوله مسافرتی باید بدانید
راهنمای مطالعه

    کوله مسافرتی از بسیاری جهات راحت‌تر از چمدان و ساک‌های سفری است. بااین‌حال انتخاب آن معیارهایی دارد که بهتر است قبل از خرید با آنها آشنا باشید. در این مطلب درباره خرید کوله مسافرتی صحبت می‌کنیم. احتمالا بعد از خرید یک کوله مناسب برای برنامه‌ریزی سفر بعدتان آرام و قرار نخواهید داشت!

    مزایای کوله مسافرتی نسبت به چمدان و ساک

    نمی‌گوییم همیشه می‌توانید با کوله مسافرت بروید، چون واقعا گاهی اوقات به چمدان یا ساک نیاز پیدا می‌کنید. بااین‌حال در بسیاری از سفرها کوله مسافرتی نسبت به چمدان بسیار راحت‌تر است. مخصوصا اگر سفرتان چند روزه باشد و از آن مهم‌تر، به‌جای هتل و اقامت‌گاه‌های لاکچری به دامان طبیعت پناه برده باشید.

    برای مثال اگر مقصدتان به جاده‌های خاکی، زمین‌های بکر و مسیرهای کوهستانی می‌رسد، حتی تصور اینکه چمدان همراه داشته باشید غیرممکن است. ساک‌های مسافرتی هم در این مواقع کارساز نیستند، زیرا بیشتر آنها حداقل یک دست‌تان را درگیر می‌کنند و آزادی حرکت را از شما می‌گیرند. داشتن یک کوله مسافرتی در چنین جاهایی بسیار مفید است و نه‌تنها دست‌هایتان آزاد خواهند بود، فشار چندانی را هم از نظر حمل بار احساس نخواهید کرد.

    معیارهای یک کوله مسافرتی خوب

    خرید کوله مسافرتی - معیارهای یک کوله مسافرتی خوب

    معیارهایی که هنگام خرید کوله مسافرتی باید در نظر داشته باشید عبارت‌اند از:

    • اندازه
    • ظرفیت
    • نوع دسترسی به وسایل
    • ویژگی‌ها و امکانات
    • ایمنی
    • قیمت

    در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

    اندازه کوله مسافرتی: کوچک، متوسط، بزرگ

    یکی از مهم‌ترین موارد در خرید کوله مسافرتی اندازه آن است. فکر نکنید با انتخاب کوله به‌جای چمدان فقط در هزینه صرفه‌جویی می‌کنید. قبل از هر چیز اندازه کوچک‌تر آن نسبت به چمدان است که بیشترین مزایا را به شما ارائه می‌کند. زیرا اندازه کوچک‌تر یعنی وزن کمتر و این به‌معنای راحتی بیشتر شماست.

    اندازه کوله باعث می‌شود یاد بگیریم که فقط یک‌سری لوازم ضروری را با خودمان ببریم. یادتان باشد سفرتان چه ۱۲ روز طول بکشد چه ۱۲ ماه، تعداد وسایلی که می‌برید تقریبا یکسان است. نهایتا یکی دو دست لباس بیشتر بردارید.

    بنابراین اندازه کوله باید به اندازه لوازم ضروری‌تان باشد. هر چه کوله بزرگ‌تر باشد چیزهای غیرضروری بیشتری با خودتان خواهید برد. مخصوصا اگر قرار باشد به طبیعت‌گردی بروید و بار سنگینی را با خودتان در پیاده‌روی‌ها حمل کنید، جز درد کمر و پاها چیزی از سفر نصیبتان نخواهد شد.

    [related]28338[/related]

    کوله‌ها در اندازه‌های کوچک، متوسط و بزرگ عرضه می‌شوند. برخی کوله‌ها با اندازه اختصاصی بانوان در بازار موجود هستند.

    نکته مهم: کوله باید متناسب با قد و وزن خودتان هم باشد. اگر جثه کوچکی دارید، کوله بزرگ می‌تواند به شما آسیب برساند. هنگام خرید کوله مسافرتی حتما آن را امتحان کنید و کمی با آن راه بروید.

    ظرفیت کوله؛ براساس مقدار باری که می‌تواند در خود جا دهد

    ظرفیت یا حجم کوله مسافرتی همان مقدار فضایی است که وسایل‌مان را در آن قرار می‌دهیم و معمولا با لیتر آن را نشان می‌دهند.

    صرف‌نظر از جثه‌ای که دارید، اگر بخواهید سبک سفر کنید، بهترین ظرفیت کوله مسافرتی بین ۳۵ تا ۵۰ لیتر است. اگر بخواهید یک کیف کوچک هم بردارید که در مسافرت اگر جایی می‌روید کل کوله را همراه نبرید، آن هم باید بین ۱۵ تا ۲۵ لیتر باشد. بنابراین برای یک مسافرت با وسایل نه چندان زیاد باید میانگین فضای کوله و کیف جمعا بین ۵۰ تا ۶۵ لیتر باشد.

    اگر باید وسایل بیشتر و بزرگ‌تری را با خودتان ببرید، می‌توانید کوله‌های بزرگ‌تر از ۶۵ لیتر را انتخاب کنید.

    درنهایت این راحتی شماست که مهم است. بهتر است هنگام خرید کوله‌ها را امتحان کنید تا ببینید با کدام‌یک احساس راحتی می‌کنید. بهتر است کوله را نسبت به قد و وزن خودتان بردارید تا هنگام حمل آن با مشکل مواجه نشوید.

    نوع دسترسی به وسایل: از بالا یا پهلو

    یکی از چالش‌هایی که در انتخاب کوله مسافرتی وجود دارد این است که بهتر است از بالا باز شود یا از پهلو. بیایید مزایا و معایب هر دو مدل را بررسی کنیم.

    کوله‌هایی که از بالا باز می‌شوند

    خرید کوله مسافرتی - کوله‌هایی که از بالا باز می‌شوند

    در این کوله‌ها، بیشتر حالت کوله‌پشتی مدنظر است. این کوله‌ها دارای محفظه‌های جداگانه هستند که بتوانید همه وسایل را به‌خوبی سازمان‌دهی کنید. پهلوهای این کیف‌ها تعداد زیادی بند، جیب و جیب‌های توری دارد که می‌توانید خرت‌وپرت‌هایتان را به‌طور جداگانه در آنها قرار دهید.

    جیب‌های بیرونی در بیرون از محفظه اصلی قرار دارند و به همین دلیل به شما امکان دسترسی آسان به وسایل و توانایی سازمان‌دهی آنها را می‌دهند.

    معایب این کوله‌ها چیست؟

    ازآنجاکه دسترسی به وسایل‌تان در این کوله‌ها فقط از بالا به پایین امکان‌پذیر است، برای برداشتن وسایلی که پایین‌تر از بقیه قرار دارند، احتمالا باید کل کوله را خالی کنید. همچنین پر کردن جیب‌های بیرونی کوله باعث می‌شود فضای محفظه اصلی آن تنگ‌تر شود و وسایل کمتری در آن جا بگیرد.

    مشکل دیگر این کیف‌ها این است که دریچه بالایی آنها معمولا با کشیدن یک بند محکم می‌شود. به همین دلیل نمی‌توانید آنها را مانند کوله‌های زیپ‌دار قفل کنید.

    کوله‌هایی که از پهلو باز می‌شوند

    خرید کوله مسافرتی - کوله‎‌هایی که از پهلو باز می‌شوند

    در این کوله‌ها بیشتر حالت چمدان مدنظر است. این کوله‌ها واقعا راحت هستند.

    دسترسی به وسایل درون این کوله‌ها بسیار راحت‌تر از مدل دسترسی از بالاست، زیپ‌های آنها طوری است که می‌توانید قفلشان کنید و اگر زمانی در محل اقامت‌تان نبودید مطمئن خواهید بود که جای وسایل ایمن است.

    معایب این کوله‌ها چیست؟

    معمولا فضای کمتری نسبت به کوله‌هایی دارند که از بالا باز می‌شوند. این بدان معناست که باید از بسته‌بندی‌های جداگانه مکعبی برای سازمان‌دهی وسایل استفاده کنید. البته شاید این لزوما عیب به حساب نیاید. به‌هرحال با خرید این بسته‌بندی‌ها می‌توانید از فضای موجود کیف حداکثر استفاده را ببرید و وسایلتان مرتب‌تر خواهند بود.

    پرطرفدارترین کوله‌های مسافرتی بازار را ببینید

    ویژگی‌ها و امکانات اضافی

    یک‌سری ویژگی‌ها و امکانات اضافی هستند که اگر کوله آنها را داشته باشد سفری لذت‌بخش‌تر خواهیم داشت.

    جنس کوله؛ مقاوم در برابر آب

    یکی از مواردی که همیشه باید در مسافرت‌ها مخصوصا طبیعت‌گردی به آن توجه داشته باشید تغییرات آب‌وهواست. یک بارش ناگهانی یا حتی قایق‌سواری می‌تواند همه وسایل، لباس‌ها و کفش‌هایتان را در کوله‌ای که ضدآب نیست خیس کند. مسلما خشک‌کردن آنها هم به‌سادگی ممکن نیست و خیلی چیزها مثل کتاب یا دوربین با رطوبت خراب خواهند شد. بنابراین کوله را از جنسی انتخاب کنید که در برابر آب مقاوم باشد.

    [related]6499[/related]

    قاب داخلی

    در قدیم کوله‌ها را با یک چهارچوب یا قاب تولید می‌کردند که در بیرون از کوله قرار داشت. امروزه بیشتر کوله‌ها قاب داخلی دارند که خیلی بهتر است و کوله هم ظاهر بهتری پیدا می‌کند.

    بندهای شانه‌ای

    ption id="attachment_35352" align="alignnone" width="850"]خرید کوله مسافرتی - بندهای شانه‌ای پدها باعث می‌شوند فشار زیاد به شانه‌هایتان وارد نشود

    دقت کنید کوله‌ای که انتخاب می‌کنید، بند شانه با بالشتک یا پد قابل‌تنظیم داشته باشد. این بندها راحت هستند و فشار کمتری را به شانه‌هایتان وارد می‌کنند. بهتر است آن را امتحان کنید تا ببینید آیا بندها روی شانه به‌شکل یکنواخت قرار می‌گیرند یا نه.

    کمربند

    کمربند یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کوله مسافرتی است و باید محکم و قابل‌تنظیم باشد. این کمربند به شما کمک می‌کند که وزن کوله روی باسن شما قرار بگیرد نه پشت‌تان. به این ترتیب کمردرد نخواهید گرفت. آن را امتحان کنید تا اطمینان حاصل کنید که دقیقا هم‌راستا با لگن‌تان قرار می‌گیرد.

    بندهای فشرده‌ساز

    این بندها عالی هستند و کوله را به‌شکل فشرده درمی‌آورند تا جمع‌وجور و راحت باشد. از این بندها می‌توانید برای نگه‌داشتن حوله یا وسایل مرطوب که می‌خواهید خشک شود یا هر چیزی را که می‌خواهید به قسمت بیرونی کوله وصل کنید تا راحت به آن دسترسی داشته باشید مناسب است.

    بندهای بانجی و طناب کشی

    این بندها به شما امکان می‌دهند هر چیزی را که نمی‌خواهید موقتا درون کوله قرار دهید در بیرون از کوله نگه دارید. برای مثال کفش‌هایی که کثیف شده‌اند، کیسه خواب یا کیسه پلاستیکی که لباس‌های خیس‌تان را در آنها قرار داده‌اید جزو همین موارد هستند.

    محفظه کیسه خواب

    برخی کوله‌ها خودشان فضایی در داخل برای کیسه خواب دارند که دیگر نیاز نیست کیسه خواب جداگانه‌ای را حمل کنید. این فضا به شما کمک می‌کند تا سایر وسایل ضروری موجود در کوله را آسان‌تر سازمان‌دهی کنید.

    بندهای نگهدارنده زیرانداز

    خرید کوله مسافرتی - بندهای نگهدارنده زیرانداز

    برخی از کوله‌ها برای حمل چادر خواب یا زیرانداز بندهایی دارند که می‌توانید از آنها برای حمل وسایل بزرگ دیگری مانند مت یوگا هم استفاده کنید.

    فضای تهویه کوله

    یکی از ویژگی‌های اساسی هر کوله این است که پنل تهویه قابل‌تنفس در قسمتی که با پشت‌تان تماس دارد داشته باشد. این امر باعث می‌شود هوا در کوله جریان پیدا کند و با پشت‌تان تماس مستقیم نداشته باشد. مخصوصا اگر قرار است مدتی طولانی آن را روی پشت‌تان حمل کنید. هرچند اگر هوا خیلی گرم باشد نمی‌توان جلوی تعریق را گرفت، اما وجود این پنل تهویه باعث می‌شود میزان تعریق تا حد زیادی کنترل شود.

    ایمنی

    حقیقت این است که اگر قرار باشد کسی وسایل شما را سرقت کند، شما هیچ‌کاری نمی‌توانید انجام دهید! بنابراین تصور نکنید هر نوع کیف یا چمدان دیگری را هم داشته باشید ایمنی بیشتری خواهد داشت. بااین‌حال این‌طور هم نیست که کوله نباید ایمنی داشته باشد. مسلما یک سارق با دیدن یک کوله بدون لوازم ایمنی بیشتر وسوسه می‌شود تا با دیدن کوله‌ای که قفل دارد.

    کوله‌هایی را بخرید که بتوان روی زیپ آنها قفل نصب کرد. این تا حدی کارراه‌انداز هست، اما اگر نگران یک‌سری وسایل ارزشمند مانند کارت شناسایی یا مدارکتان هستید، آنها را می‌توانید با کیف‌های کوچکی که به خودتان وصل می‌کنید حمل کنید و در کوله نگهداری نکنید.

    قیمت

    بهتر است این واقعیت را بپذیریم که کوله مسافرتی خوب ارزان نیست.

    کوله مسافرتی چیزی است که مدت‌های طولانی از آن استفاده خواهید کرد. بنابراین بهتر است فکر خرید کوله مسافرتی بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت را از سرتان بیرون کنید، چون فقط پولتان را دور می‌ریزید. در مسافرت ممکن است بارها کوله‌تان را برای بازرسی در محل‌هایی قرار دهند که چندان تمیز نیست، ممکن است جاهایی بروید که پر از گل و لای است، بنابراین بهتر است آن را از نوع باکیفیت، محکم و مقاوم انتخاب کنید.

    البته منظورم این نیست که حتما گران‌قیمت‌ترین کوله را بخرید. فقط هنگام خرید حواستان باشد که با توجه به بودجه‌ای که دارید بهترین را انتخاب کنید.

    برخی از بهترین برندهای کوله مسافرتی موجود در بازار ایران عبارت‌اند از:

    • پیک دیزاین
    • اُسپری فارپوینت
    • آمازون بیسیکس
    • کوتوپاکسی آلپا

    شما برای سفر کوله را ترجیح می‌دهید یا نظرتان این است که مسافرت بدون چمدان معنی ندارد؟ لطفا دیدگاه‌تان را با ما به اشتراک بگذارید. [see_also]34485[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید