راهنمای خرید صفحه کابینت؛ با انواع صفحه و مزایا و معایب آنها آشنا شوید

راهنمای خرید صفحه کابینت؛ با انواع صفحه و مزایا و معایب آنها آشنا شوید
راهنمای مطالعه

    صفحه کابینت در انواع مختلفی نظیر صفحه کابینت گرانیتی، مرمری، سرامیکی، چوبی و غیره تولید می‌شود که هر کدام مزایا، معایب و ویژگی‌های خاص خود را دارند که حین خرید صفحه کابینت باید مدنٰٰٰظر قرار دهید.

    صفحه کابینت قسمتی است که بر روی یونیت کابینت سوار می‌شود و جلوه‌ ظاهری آن را تکمیل می‌کند. در طراحی دکوراسیون آشپزخانه، نوع صفحه کابینتی که انتخاب می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که بیش‌ترین قسمت روی کار در کابینت‌ها و کانتر را به نمایش می‌گذارد.

    صفحه کابینت‌ها در سه ضخامت ۳، ۵ و ۷ سانتی‌متر تولید می‌شوند اما استفاده از ضخامت‌های ۳ و ۵ سانتی‌متر رایج‌تر است چرا که قیمت مناسب‌تری دارند. معمولاً عرض این صفحات ۶۰ سانتی‌متری است که پس از نصب، در برخی درزها مشخص و در برخی دیگر کاملاً نامحسوس است.

    در این مقاله چند نمونه از انواع صفحه کابینت‌ها را از نظر مقاومت در برابر ضربه و خط و خش، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، آنتی‌باکتریال بودن و همین‌طور سطح قیمت مورد بررسی قرار می‌دهیم. هر کدام از این جنس‌ها مزایا، معایب و ویژگی‌های خاص خود را دارند که حین خرید صفحه کابینت باید مد نٰٰٰظر قرار دهید.

    صفحه کابینت

    انواع صفحه کابینت

    صفحه کابینت گرانیتی

    سنگ گرانیت یکی از انواع سنگ‌های محبوب و شیکی است که موارد استفاده‌ بسیاری در طراحی آشپزخانه‌ها دارد. طرح این سنگ کاملاً طبیعی است و انواع مختلف آن دارای طرح‌های متفاوتی هستند. گرانیت در برابر خراشیده شدن، ضربه، رطوبت و حرارت بسیار مقام است اما باید یادتان باشد که لکه‌ها را بسیار زود از روی آن پاک کنید چرا که ممکن است ماندگار شوند و یا خیلی سخت از بین بروند.

    [related]34011[/related]

    همچنین سرکه و آمونیاک با سنگ طبیعی گرانیت واکنش داده و منجربه آسیب‌پذیر شدن آن خواهند شد. صفحه کابینت گرانیتی از طول عمر و دوام بالایی برخوردار است.

    این نوع سنگ طبیعی دارای ترک‌های بسیاری است که با چشم قابل دیدن نیستند، این ترک‌ها می‌توانند محل مناسبی برای رشد باکتری و میکروب‌ها باشند بنابراین با استفاده از سیلرها می‌توانید هر چندوقت یک‌بار این ترک‌ها را پر کنید. صفحه کابینت‌های گرانیتی به دلیل نصب نسبتاً دشوار از قیمت بالاتری هم برخوردارند.

    صفحه کابینت مرمری

    اگر طرف‌دار سبک‌های طبیعی هستید، صفحه کابینت مرمر هم برای آشپزخانه‌تان مناسب است. مقاومت این نوع سنگ هم در برابر حرارت، ضربه و خش بالاست اما نسبت‌به سنگ گرانیت مقاومت کم‌تری دارد.

    سنگ مرمر در هر دو دکوراسیون سبک کلاسیک و مدرن مورداستفاده قرار می‌گیرد اما در برابر لکه و رطوبت آسیب‌پذیر است و بلافاصله پس از کثیف شدن باید تمیز شود. همچنین باید مراقب باشید از اشیای تیز و برنده به‌صورت مستقیم بر روی صفحه کابینت‌های مرمری استفاده نکنید.

    سنگ مرمر بافتی صاف و یک‌دست دارد که در برابر رشد میکرو‌ب‌ها و باکتری‌ها مقاومت بیش‌تری دارد. این نوع سنگ طول عمر بالایی دارد و پس از سال‌ها استفاده، شکل ظاهری مناسب خود را حفظ می‌کند. سنگ‌های مرمر در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی از طبیعت استخراج می‌شوند و قیمت نسبتاً بالایی هم دارند.

    صفحه کابینت سرامیکی

    این جنس صفحه کابینت از نوعی خاک رس که شامل چند نوع از مواد معدنی است، ساخته می‌شود که منجربه مقاومت بالای آن شده است. جالب است بدانید که درجه سختی سرامیک تا ۳۰ درصد از سنگ گرانیت بیش‌تر است و به همین دلیل هم طول عمر بالاتر و هم مقاومت بیش‌تری در برابر ضربه و شکستگی دارد.

    سرامیک در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و برای انواع دکوراسیون ساخته می‌شود. از ویژگی‌های صفحه کابینت‌های سرامیکی می‌توان به آنتی باکتریال بودن، شست‌وشوی آسان، ضدآب بودن، مقاومت در برابر مواد شوینده و حتی اسید اشاره کرد.

    البته این سنگ معایبی هم مانند مشخص بودن درزها، عدم امکان ترمیم کردن و همین‌طور قیمت بالا دارد. سرامیک نسبت‌به سایر سنگ‌ها از مقاومت کم‌تری در برابر خط و خش برخوردار است و بافت شکننده‌ای دارد که البته انواع سفارشی آن‌ها مقاوم‌تر و گران‌تر هستند. نصب صفحه کابینت‌های سرامیکی آسان است و سبک‌وزن هستند اما این جنس اعتبار بالایی برای استفاده به‌عنوان صفحه کابینت ندارد.

    سرامیک

    صفحه کابینت کوارتز

    کوارتز از سنگ‌های بسیار شیک محسوب می‌شود که استفاده از آن در هر جایی، زیبایی محیط را چند برابر می‌کند اما باید بدانید که به‌نسبت ظاهر زیبایی که دارد، هزینه‌ی بالایی هم برای استفاده به‌عنوان صفحه کابینت باید برای آن صرف کرد.

    این سنگ، بسیار محکم است و مقاومت بالایی در برابر فشار و خط و خش دارد. همچنین چون کوارتز سنگی با سطح یک‌دست و براق است و ترک و حفره‌ای ندارد، آنتی‌باکتریال است و میکروب و باکتری را جذب نمی‌کند.

    [related]26722[/related]

    کوارتز در رنگ‌های متعددی موجود است که با توجه به دکوراسیون خود باید آن را انتخاب کنید. از معایب صفحه کابینت‌هایی که از جنس کوارتز ساخته می‌شوند می‌توان به قابل مشاهده بودن درزها اشاره کرد. از جمله رنگ‌هایی که در سنگ‌های کوارتز دیده می‌شود می‌توان به خاکستری، بنفش، شتری، سیاه، سفید، قرمز و بسیاری رنگ‌های دیگر اشاره کرد.

    صفحه کابینت چوبی

    چوب یکی از جنس‌هایی است که استفاده از آن در هر وسیله‌ای می‌تواند ظاهری زیبا، طبیعی و حسی خوب به‌وجود بیاورد. ‌استفاده از صفحه کابینت‌های چوبی، آشپزخانه‌ای بسیار زیبا را برای شما به‌وجود می‌آورد که از آشپزی در آن محیط لذت ببرید.

    این نوع از صفحه کابینت‌ها به دو نوع تمام چوب یا روستیک و همین‌طور فینگرجوینت دسته‌بندی می‌شوند. در مدل فینگرجوینت قطعات چوب را با چسب‌هایی بسیار قوی و ضدآب به‌هم می‌چسبانند اما در مدل روستیک، ظاهر کاملاً طبیعی چوب حفظ می‌شود که جلوه چشم‌نوازتری دارد و برای کسانی که به دکوراسیون طبیعی علاقه دارند، انتخاب بسیار مناسبی است.

    فینگرجوینت از لحاظ مقاومت در برابر ضربه و شکستگی و همین‌طور خط و خش از روستیک در درجه بالاتری قرار دارد اما باید بدانید که در هر دو نوع و به‌ویژه روستیک امکان جذب رطوبت و همین‌طور جذب میکروب و باکتری وجود دارد.

    صفحات روستیک ابعاد مشخصی ندارند و برای سایز موردنظرتان حتماً باید برش داده شوند و قیمت بالاتری هم دارند اما صفحات فینگرجوینت نصب آسان‌تر، قیمت‌ مناسب‌تر و سایزهای مشخصی دارند. بد نیست بدانید فینگرجوینت‌ها سطوحی صاف و صیقلی دارند و مانند روستیک‌ها ناهموار نیستند.

    چوب

    صفحه کابینت کورین

    به این نوع سنگ اصطلاحاً سنگ مصنوعی هم گفته می‌شود چرا که از ترکیب پلیمرهای آکریلیک و برخی از مواد معدنی ساخته می‌شود. کورین سنگی بدون درز، ضدلک و ضدآب، دارای طول عمر زیاد، مقاوم در برابر اسیدها و مواد شوینده شیمیایی، مقاوم در برابر دما، آنتی‌باکتریال و همین‌طور فرم‌دهی و نصب آسان است.

    کورین در رنگ‌های متعددی ساخته و عرضه می‌شود. اما از معایب این جنس ماده می‌توان به ترکیب شیمیایی آن با مواد و تغییر رنگ که البته قابل تعمیر است و همین‌طور مقاومت پایین در برابر خط و خش اشاره کرد.

    کورین چون محصولی مصنوعی است، طرح‌های مختلفی هم می‌تواند داشته باشد. در طراحی آن‌ها از انواع شیشه‌های رنگی بازیافتی و حتی شن و ماسه‌ها استفاده می‌شود اما رنگ‌های مشکی و سفید خالص بیش‌ترین کاربرد را در صفحه‌ کابینت‌ها دارند. کورین‌ها سطوحی صاف، صیقلی و نسبتاً براق دارند که هیچ‌گونه درزی در آن‌ها مشاهده نخواهید کرد. قیمت این جنس صفحه کابینت نسبتاً بالا و گران است.

    صفحه کابینت مارمونایت

    مارمونایت ترکیبی از سنگ‌های کورین و کوارتز است که مصنوعی محسوب می‌شود. این نوع سنگ خواص و مزایای کورین و کوارتز را داراست و از نظر سختی و مقاومت مابین این دو جنس قرار می‌گیرد.

    مارمونایت‌ها از نظر ظاهری شبیه به سنگ‌های طبیعی هستند که برش‌ها و ناهمواری‌هایی در سطح‌شان وجود دارد. در ساخت صفحه کابینت‌های مارمونایت، لایه درونی از جنس کورین با کیفیت پایین و نازک و لایه بیرونی از جنس کوارتز با قطر ۰.۵ میلی‌متر استفاده شده است.

    این صفحات در برابر خش مقاومت خوبی دارند، در برخورد با مواد شیمیایی دچار تغییر رنگ نمی‌شوند و تنوع طرح و رنگ بالایی دارند. اگرچه مامونایت دارای ویژگی‌های مشابهی با کوارتز و کورین است اما از لحاظ قیمت مناسب‌تر و به‌صرفه‌تر است.

    مارمونایت

    جمع بندی راهنمای خرید صفحه کابینت

    صفحه کابینت‌ها در سه ضخامت ۳، ۵ و ۷ سانتی‌متر و با عرض صفحات ۶۰ سانتی‌متری تولید می‌شوند. همانطور که در این مقاله شرح دادیم این نوع صفحات در جنس‌های مختلفی نظیر صفحه کابینت گرانیتی، صفحه کابینت مرمری، صفحه کابینت سرامیکی،صفحه کابینت چوبی و غیره تولید می‌شوند. پرفروش‌ترین روکش‌های کابینت را ببینید هرکدام از این جنس‌ها دارای مزایا و معایب و همین‌طور قیمت‌های متفاوتی هستند که حین خرید صفحه کابینت با توجه به بودجه و نوع دکوراسیون خود می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. [see_also]34012[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید