جاروبرقی پاکتی یا مخزنی؛ کدام برای شما مناسب‌تر است؟

جاروبرقی پاکتی یا مخزنی؛ کدام برای شما مناسب‌تر است؟
راهنمای مطالعه

    جارو برقی پای ثابت و اساسی‌ترین ابزار در نظافت خانه است که فارغ از قدرت موتور، توان مکش و قیمت به دو دسته پاکتی و مخزنی تقسیم می‌شود. جاروبرقی بدون پاکت و معمولی هر کدام دارای مزایا و مشکلات خاص خود هستند و برای انتخاب از بین آنها بهترین راه مقایسه این مدل جارو برقی‌ها است که در ادامه مطلب به آن پرداخته‌ایم.

    انواع جاروبرقی

    جارو برقی‌ها در مدل‌های متنوع و با مشخصات و قابلیت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که قبلا در مطلب نکات مهم در خرید جارو برقی به آنها اشاره کرده‌ایم.

    این دستگاه را می‌توانیم به دو مدل پاکت‌دار و بدون پاکت (سطلی) تقسیم کنیم که در ادامه به توضیح ویژگی‌های هرکدام از مدل‌ها می‌پردازیم و می‌توانید به‌راحتی تصمیم بگیرید که کدام نوع برای‌تان مناسب‌تر است. همچنین بهتر است بدانید که علاوه‌بر نوع مخزن و پاکت جاروبرقی باید عواملی همچون قدرت موتور، توان مکش، طول سیم، نوع فیلتر، میزان صدا، سهولت در حمل، چرخ‌ها و لوله تلسکوپی را هم در نظر داشته باشیم.

    جاروبرقی بدون پاکت

    مزایا و معایب جاروبرقی های پاکت دار

    قسمتی که این مدل جاروبرقی را متفاوت می‌کند، کیسه یا پاکت آن است. با جارو کردن، زباله‌ها داخل پاکتی قرار می‌گیرند که این پاکت خود به دو نوع دائمی و یک‌بار مصرف تقسیم می‌شوند. کوچک‌ترین سایز پاکت ۵ سانتی‌متر و بزرگ‌ترین سایز ۱۲۵ سانتی‌متر است که در انواع ۱ تا ۵ لایه تولید و عرضه می‌شوند.

    پاکت‌ها ممکن است از جنس کاغذ، پلیمر و یا پارچه باشند که برخی یک‌بار مصرف هستند و برخی دیگر را می‌توان چندین بار مورداستفاده قرار داد. پاکت‌های یک‌بار مصرف همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، تنها برای یک مرتبه قابلیت استفاده دارند و منظور از یک دفعه زمانی است که پاکت آن‌قدر پر شده باشد که نیاز به تخلیه وجود داشته باشد. در این نوع از پاکت‌ها پس از پر شدن، باید آن را دور انداخته و یک پاکت جدید را داخل جاروبرقی جایگزین کرد.

    نکته‌ مفید و قابل اهمیتی که در جاروبرقی‌های کیسه‌ای یا پاکتی وجود دارد این است که دیگر نیازی نیست هر چندوقت یک‌بار مخزن و فیلترها را نظافت کنید و از نظر بهداشتی این نوع جاروبرقی در رده‌ بالاتری قرار خواهد گرفت. جاروبرقی در هر نوعی که باشد، دارای فیلتر است و جالب است بدانید که فیلتر در جاروهای پاکت‌دار، عملکرد بسیار بهتری نسبت‌به جاروهای فاقد پاکت دارد. وظیفه فیلتر این است که از ورود گرد و غبار، آلودگی و ذرات ریز به داخل موتور و داخل بدنه‌ جارو (به جز پاکت) جلوگیری کند.

    جاروبرقی‌های پاکت‌دار به‌دلیل داشتن فیلتر قوی و بسته بودن کیسه زباله، گرد و خاک و ذرات ریز آلودگی را به اطراف پخش نمی‌کنند و برای کسانی از بیماری‌های تنفسی مانند آسم، نفس تنگی و آلرژی رنج می‌برند، گزینه مناسبی هستند.

    با این وجود با هر بار پر شدن کیسه یا آسیب دیدن آن، ناچارید دقیقاً پاکت متناسب با مدل جاروبرقی را تهیه کنید که این امر هم هزینه اضافه برای شما خواهد داشت و هم ممکن است زمان نظافت را تا خریداری پاکت جدید عقب بیاندازد.

    [related]1356[/related]

    مخزن‌ جاروهای پاکت‌دار شفاف است که شما می‌توانید از زمان پر شدن پاکت و تعویض آن مطلع شوید. چک کردن پر یا خالی بودن پاکت اهمیت زیادی دارد چرا که بر روی میزان مکش دستگاه و همین‌طور توان موتور تاثیر خواهد گذاشت. هرچه پاکت پرتر باشد، موتور مجبور است با توان بیش‌تری کار کند که باعث مستهلک شدن آن خواهد شد. نکته‌ی جالب‌تر این است که اگر به اشتباه وسیله‌ای به داخل جارو مکیده شده باشد، از داخل مخزن شفاف کاملاً مشخص است.

    این مورد را باید در نظر داشته باشید که پاکت در جاروهای پاکت‌دار فضای بیش‌تری در مخزن اشغال می‌کند و معمولاً حجم مخزن در این نوع از جاروبرقی‌ها کم‌تر است.

    جاروبرقی پاکت دار

    انواع پاکت یکبار مصرف

    پاکت یکبار مصرف پس از یک‌بار پرشدن، باید تعویض شده و دور انداخته شود و درصورت ادامه استفاده احتمال پارگی آن وجود خواهد داشت. این نوع از پاکت‌ها داری درپوش هستند و نباید نگران بیرون ریختن زباله‌ها در هنگام تعویض آن باشید.

    هپا: قوی‌ترین فیلتر را دارد که حتی اجازه خروج کوچک‌ترین ذرات را هم نمی‌دهد. این نوع پاکت برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند بسیار مناسب است. پس از بررسی‌ها مشخص شده است که پاکت‌های هپا تا ۹۹.۹۷ درصد از ذرات را به دام می‌اندازند. قیمت این نوع پاکت گران‌تر است.

    سری P: خاصیت ضدآلرژی، جذب بالای گرد و غبار، مقاومت در برابر پارگی، فیلتر ۵ لایه و گنجایش نسبتاً بالا از ویژگی‌های این پاکت است و تا حدوداً ۲ هفته می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد.

    سری G: سایز بزرگ‌تری نسبت‌به سایر پاکت‌ها دارد و مدت زمان بیش‌تری طول می‌کشد تا بخواهید آن را تعویض کنید. این سری برای اکثر جاروبرقی‌ها قابل استفاده است. دارا بودن فیلتر قوی از دیگر ویژگی‌های پاکت‌های سری G است.

    پاکت دائمی

    جنس داخلی این نوع از پاکت‌های از پارچه‌های فیلتردار است که ممکن است حتی پلاستیکی هم باشند. جنس لایه خارجی آن‌ها نایلونی است که نوعی عایق برای پاکت ایجاد می‌کند و مقاومت آن را در برابر استفاده افزایش می‌دهد. همچنین این عایق برای بو، رطوبت و گرد و غبار کاملاً مناسب است.

    پاکت دائم

    معرفی چند مدل جاروبرقی پاکت دار

    جاروبرقی پارس خزر مدل VC-2200W: این جاروبرقی مجهز به سه نوع پاکت دائمی، ضدآلرژی و یک‌بار مصرف است. توان مکش و قدرت موتور آن ۲۲۰۰ وات است. گنجایش مخزن در این جارو ۸ لیتر است.

    جاروبرقی بوش مدل DVC-LH22B: توان مکش ۶۵۰ وات و قدرت موتور آن ۲۱۰۰ وات است. وزن آن ۱۰ کیلوگرم بوده و مجهزبه سیم‌ جمع‌کن خودکار است. همچنین این جارو دارای نشانگر دیجیتالی پر بودن پاکت و فیلتر هپا ۱۳ است.

    محبوب‌ترین جاروبرقی‌های پاکت‌دار را ببینید

    مزایا و معایب جاروبرقی بدون پاکت

    جاروبرقی بدون پاکت یا اصطلاحاً مخزن‌دار هم مثل انواع پاکت‌دار، دارای فیلتر، مخزن، لوله تلسکوپی و ... هستند و بارزترین تفاوت‌شان این است که زباله‌ها به جای پاکت، درون مخزن جاروبرقی قرار می‌گیرند و باید از داخل همان مخزن تخلیه شوند. جاروبرقی پاکت‌دار هم دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

    در این نوع جاروبرقی دیگر هزینه‌ اضافی مانند خرید پاکت نخواهید داشت چرا که زباله‌ها مستقیماً از داخل مخزن باید تخلیه شوند.

    مشخص است که در هنگام تخلیه، مقدار زیادی گرد و غبار و همین‌طور زباله از مخزن خارج شده و در محیط پراکنده می‌شوند. پخش شدن گرد و غبار برای افرادی که آلرژی دارند و یا از بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند اصلاً مناسب نیست و این مدل از جاروبرقی برای افراد با این شرایط توصیه نمی‌شود.

    [related]30473[/related]

    تمامی فضای مخزن در جاروبرقی بدون پاکت ، برای انبار زباله ‌هاست و نسبت‌به جاروهای پاکت‌دار فضای بیش‌تری برای زباله‌ها قرار دارد، از اینرو در فواصل بیش‌تری نیاز به تخلیه مخزن وجود خواهد داشت.

    مخزن جاروهای بدون پاکت شفاف نیست و به این معنی است که نه‌تنها شما نمی‌توانید حجم زباله‌های داخل مخزن را ببینید، بلکه اگر یک شی با ارزش به داخل جارو کشیده شده باشد، نمی‌توانید تشخیص دهید و باید کل مخزن را خالی کرده و آن شی را پیدا کنید.

    قدرت مکش در این مدل‌ بیش‌تر است که باعث می‌شود با سرعت بیش‌تر و کیفیت بهتری محیط را نظافت کنید. حذف هزینه‌‌های اضافی خرید پاکت برای جاروبرقی و عدم نگرانی بابت محدودیت فضای مخزن از دیگر ویژگی‌های این مدل جاروبرقی است.

    معرفی چند مدل جاروبرقی بدون پاکت

    جاروبرقی ال جی مدل L VB-8320HRF: مجهزبه فیلتر هپا ۱۳ و فیلتر کربن، دارای سیستم فشره‌سازی زباله‌ها، ظرفیت مخزن ۱.۵ لیتر (در صورت فشرده‌سازی ۴ لیتر)، جنس بدنه و چرخ‌ها پلاستیکی، کم‌صدا و دارای قابلیت ایجاد هوای گردبادی جهت مکش بهتر است.

    جاروبرقی هیتاچی مدل CV-995DS: توان مصرفی در این مدل جاروبرقی ۲۳۰۰ وات است و مخزنی با حجم ۲۵ لیتر دارد. فیلتر آن از جنس نانو تیتانیوم است و بدنه‌ای از جنس فلز مقاوم دارد. همچنین جاروبرقی هیتاچی مجهز به نشانگر پرشدن مخزن است که در هر بار استفاده می‌توان از ظرفیت مخزن مطلع شوید.

    محبوب‌ترین جاروبرقی‌های بدون پاکت را ببینید

    هیتاچی CV-995DS

    در آخر

    با توجه به نکاتی که گفته شد، می‌توانید راحت‌تر نتیجه‌گیری کنید که جاروبرقی بدون پاکت برای شما مناسب‌تر است یا پاکت‌دار. با مقایسه‌ عواملی همچون هزینه اضافه برای خرید پاکت، گنجایش مخزن، بهداشتی بودن، نحوه تخلیه زباله‌ها و شست‌وشوی مخزن، سرعت و قدرت مکش در هر دو مدل می‌توانید به‌آسانی تصمیم بگیرید. [see_also]31344[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید