همه نکاتی که پیش از خرید فرش کلاریس باید بدانید

همه نکاتی که پیش از خرید فرش کلاریس باید بدانید
راهنمای مطالعه

    فرش کلاریس نسل جدیدی از فرش ماشینی است که با فناوری منحصر به فردی تولید شده و از لحاظ ظاهر و تنوع رنگ بیشترین شباهت را به فرش دستباف را دارد.

    امروزه طرح و نقش فرش‌های ماشینی و همین‌طور کیفیت بافت و مواد به کار برده شده در آن‌ها تفاوت چندانی با فرش‌های دستبافت ندارد اما به‌هرحال تفاوت قیمتی که این دو نوع فرش با یکدیگر دارند چشم‌گیر است.

    قدمت فرش دستبافت بسیار بیش‌تر از فرش‌های ماشینی است و از ارزش مادی و معنوی بیش‌تری برخوردار است چرا که هنر دست و زمانی که برای تهیه آن صرف می‌شود قابل قیاس نیست، اما درنهایت بودجه‌ای که می‌خواهید برای خرید فرش داشته باشید را هم باید در نظر گرفت. همین عامل باعث رونق گرفتن نسل جدیدی از فرش‌های ماشینی به نام کلاریس شده که قیمت پایین و در عین حال کیفیت بالایی دارند.

    فرش کلاریس چیست؟

    فرش کلاریس کهنه‌نما فرش کلاریس کهنه‌نما

    شاید تابه‌حال نام فرش کلاریس یا چاپی به گوش‌تان نخورده باشد چرا که این فناوری به تازگی در صنعت فرش ابداع شده است. این تکنولوژی در بافت فرش‌های ماشینی به‌کار گرفته می‌شود که زیبایی و کیفیت آن دست کمی از فرش‌های ماشینی معمولی ندارد.

    کلاریس درواقع نام دستگاه چاپی است که این نوع فرش‌های ماشینی با آن تولید می‌شوند و به همین دلیل فرش را هم کلاریس نام‌گذاری کرده‌اند. در این تکنولوژی تولید فرش ماشینی، از نظر طرح و رنگ هیچ محدودیتی وجود ندارد به‌طوری‌که می‌توانید طرح موردنظر خود را انتخاب کرده و برای تولید سفارش دهید.

    [related]3114[/related]

    این فرش قدمت چندانی ندارد و اولین بار در سال ۱۳۹۷ در شهر قاضی آنتپ ترکیه رونمایی شد. تکنولوژی کلاریس توسط شرکت فرش محتشم کاشان ابداع شده و تاکنون هزاران طرح و رنگ مختلف در ابعاد و سایزهای مختلف از آن تولید و عرضه شده است.

    نحوه تولید فرش کلاریس

    فرش ماشینی کلاریس

    جالب است بدانید زمان تولید این فرش بسیار کوتاه است و حتی در نیمی از روز می‌توان یک فرش کلاریس را تولید کرد و برای کسانی که به سرعت می‌خواهند فرش خود را سفارش داده و تحویل بگیرند بسیار مناسب است.

    طرح: ابتدا طرح فرش توسط مشتری سفارش داده می‌شود و طرح برای برنامه‌ریزی دقیق به سیستم‌های کامپیوتری داده می‌شود. محدودیتی در انتخاب طرح وجود ندارد و هرگونه طرحی قابل اجراست.

    رنگ: زمینه فرش، تک رنگ و به رنگ روشن است که در مرحله بعدی رنگ‌های استفاده شده در طرح، به ریشه فرش تزریق می‌شوند. کیفیت رنگی که استفاده می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است که در اثر استفاده و شست‌وشو ازبین نمی‌رود و تغییر رنگ هم نخواهد داشت. رنگ‌های استفاده شده ماندگار و کاملاً ثابت هستند.

    شانه و تراکم: میزان شانه و تراکم کاملاً به طرح فرش وابسته است. هرچه جزئیات طرح بیش‌تر باشد، فرش دارای شانه و تراکم بیش‌تری است مانند فرش‌های با طرح چهره. درحالت برعکس اگر فرش زمینه شلوغی داشته باشد مانند طرح‌های طبیعت، شانه و تراکم هم پایین‌تر خواهند بود.

    الیاف: فرش کلاریس در ابتدا کاملاً بی‌رنگ است و تار و پود هر دو سفید مایل به کرم هستند. اما مهم نیست که فرش بی‌رنگ است بلکه مهم این است که کیفیت الیاف به کار برده شده مرغوب باشد. این فرش از الیاف پلی استر تهیه می‌شود که بسیار باکیفیت، نرم و لطیف است.

    [related]517[/related]

    انواع فرش ماشینی کلاریس

    دسته‌بندی فرش‌های کلاریس را می‌توان به کلکسیون‌های کودک، آشپزخانه، کلاسیک، چهل‌تکه، کهنه‌نما، مدرن، سنتی، تابلو فرش، پرز بلند (شگی و شگی فلوکاتی) تقسیم کرد. همه طرح‌ها چاپی هستند و به‌طور مثال در کلکسیونی مانند کهنه‌نما یا همان وینتیج، درواقع طرح کهنه‌نما بر روی تار و پود چاپ می‌شود اما فرش کاملاً نو است.

    یکی دیگر از مدل‌های فرش کلاریس سه بعدی است که در آن برخی عناصر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که انگار بیرون از فرش قرار دارند. این طرح برای استفاده در هر فضایی مناسب نیست و طرفداران خاص خود را دارد.

    ویژگی‌های فرش کلاریس

    کلاریس نرم و لطیف

    فرش کلاریس جدای از تنوع رنگی بالا و سرعت قابل توجه در تولید ویژگی‌های دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

    • طرح و نقش در این فرش بسیار گسترده است و هیچ محدودیتی ندارد که طرح شما سنتی یا مدرن، برای کودک و بزرگسال، نو یا کهنه‌نما و یا حتی ساده یا پیچیده باشد؛ هر طرحی قابل چاپ و تولید است.
    • بیشترین تعداد شانه در فرش‌های کلاریس ۱۵۰۰ و کم‌ترین تعداد شانه ۷۰۰ است. بهتر است بدانید فرش‌های ۷۰۰ شانه به دلیل ضخامت بالاتری که دارند، طول عمر بیش‌تری هم خواهند داشت و حتی قیمت آن‌ها هم مناسب‌تر است.
    • فرش‌های کلاریس بافت بسیار نرم و لطیفی دارند و از استحکام بالایی برخوردارند.
    • هیچ‌گونه پرزی تولید نمی‌کنند و کاملاً ضدحساسیت و ضدآلرژی هستند. کلاریس برای افرادی که از بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند، گزینه بسیار مناسبی است.
    • در اثر رفت و آمد بر روی این فرش، نه چین‌خوردگی ایجاد می‌شود و نه سایش.
    • شست‌وشو و نظافت فرش‌های ماشینی کلاریس بسیار آسان است. در برابر اکثر مواد شوینده شیمیایی مقاومت دارند به‌طوری‌که پس از شست‌وشو تغییر رنگ نمی‌دهند و بافت آن‌ها دچار آسیب نمی‌شود. همچنین به سرعت خشک می‌شوند.
    • علاوه‌بر فرش، انواع طرح و رنگ و همین‌طور سایزهای مختلف از تابلو فرش هم با تکنولوژی کلاریس تولید می‌شود و قابل سفارش دادن است.

    جذاب‌ترین طرح‌های فرش کلاریس را ببینید

    جنس فرش کلاریس

    تار و پود این مدل فرش از جنس پلی اوژن یا پلی استر تولید می‌شود. پلی استر یک الیاف مصنوعی است که مشخصاتی مثل دوام بالا؛ برگشت پذیری، ثبات ابعاد و مقاومت سایشی و مقاومت رنگ بری دربرابر نور خورشید است

    پلی استر بافت فرش را نرم و لطیف‌تر کرده و ویژگی‌هایی مثل انعطاف پذیری و مقاومت در برابر حرارت، سرما و رطوبت به فرش می‌دهد.

    با این حال اگر بافت فرش کلاریس ماشینی به صورت سطحی صورت گیرد ممکن است با یک شست و شوی رنگ فرش ماشینی از بین رفته یا رنگ‌های آن به هم ریخته شود.

    تفاوت های فرش ماشینی کلاریس و سنتی

    فرش آکریلیک

    همان‌طور که در این مطلب گفتیم تکنولوژی بافت کلاریس کاملاً جدید است اما تولید فرش‌های ماشینی سنتی به چندین دهه قبل برمی‌گردد.

    تفاوت اصلی فرش ماشینی سنتی و کلاریس در رنگ تار و پود آن است. کلاریس با تار و پود سفید بافته شده و سپس رنگ با ماشین بر روی آن چاپ می‌شود اما فرش ماشینی سنتی مانند فرش دستباف از همان ابتدا با تار و پود رنگ‌دار به هم بافته می‌شود.

    تعداد رنگ‌های به‌کاررفته در این دو مدل فرش هم متفاوت است. در ماشینی سنتی نهایتاً تا ۱۲ رنگ به کار می‌رود اما در کلاریس می‌تواند تا بی‌نهایت رنگ باتوجه به طرح آن استفاده شود و به همین دلیل فرش کلاریس از نظر ظاهری طرحی نزدیک‌تر به واقعیت خواهد داشت. در اثر شست‌وشو احتمال پس دادن رنگ در ماشینی سنتی وجود دارد اما در کلاریس خیر چرا که رنگ به ریشه فرش تزریق می‌شود و غیرقابل پاک شدن است.

    فرش‌های کلاریس تنها از تار و پودی با جنس پلی استر تولید می‌شوند اما فرش‌های ماشینی سنتی هم از جنس پلی استر و هم از جنس آکریلیک تهیه می‌شوند. زمان تولید دو فرش هم متفاوت است. کلاریس در کم‌تر از یک روز تولید می‌شود اما فرش ماشینی سنتی مدت زمان بیش‌تری برای تولید نیاز دارد.

    در آخر

    کلاریس یک تکنولوژی جهانی است که به جز ایران در سایر کشورهایی که صنعت تولید فرش دارند مورداستفاده قرار می‌گیرد. قابلیت تولید هر نوع طرح و رنگ بدون محدودیت، قیمت مناسب و کیفیت بالا، تقاضا برای فرش کلاریس را افزایش داده است. در واقع اگر قصد خرید فرش دارید و بودجه شما محدود است، فرش ماشینی کلاریس گزینه‌ای مناسب برای شما محسوب می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر فرش ماشینی با تکنولوژی کلاریس سفارش می‌دهید، حتماً پس از تحویل گرفتن فرش از مطمئن شوید که تراکم بیش از حد رنگ و یا کمبود رنگ وجود نداشته باشد چرا که این مشکل پس از چاپ رنگ در موارد بسیار کمی پیش می‌آید. [see_also]33227[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید