هر آنچه پیش از خرید فرش پلی‌استر باید بدانید

هر آنچه پیش از خرید فرش پلی‌استر باید بدانید
راهنمای مطالعه

    فرش پلی استر از انواع فرش‌های ماشینی است که نسبت به مدل‌های ترک و آکریلیک قیمت کمتری دارد. این نوع فرش جدا از قیمت مناسب، مزایا و معایب دیگری هم دارد که در این مطلب به آنها پرداخته‌ایم.

    پلی استر چیست؟

    الیاف به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند و پلی استر به گروه دوم تعلق دارد. پلی استر که اولین بار در سال ۱۹۴۱ میلادی در آزمایشگاه تولید شد، نوعی پلیمر است که از نظر ساختار شباهت بسیار زیادی به پنبه دارد. پلی استر به عنوان مواد اولیه انواع کارخانه‌های نخ ریسی، پارچه بافی، نساجی، فرش‌ بافی و به‌طورکلی هرچیزی که به پارچه مربوط باشد، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

    ویژگی الیاف پلی استر

    فرش پلی استر

    از جمله ویژگی‌های این الیاف مصنوعی می‌توان به مقاومت بالا (در دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شوند)، دوام بالا، عدم تغییر رنگ در برابر نور خورشید، نرمی و لطافت، سبک وزن بودن، عایق گرمایی، ضدآلرژی و ضدحساسیت بودن، عدم جذب رطوبت (در شرایط خاص حداکثر تا ۰.۵ درصد)، بو نگرفتن، عدم پیچیدگی الیاف درهم، قابلیت شست‌وشوی آسان با دست و حتی ماشین لباسشویی اشاره کرد. این نوع از الیاف در حالت خشک و خیس به یک اندازه استحکام دارند.

    الیاف پلی استر سطوحی صاف دارند و به دلیل خاصیت ارتجاعی بالا، ضدچروک هستند و به همین‌ دلیل الیاف بسیار مناسبی برای استفاده در صنایع تولید لباس و فرش‌بافی محسوب می‌شوند.

    از پلی‌ استر در ساخت مصنوعاتی همچون فرش و موکت، مبل‌های راحتی، بالش و کوسن، تشک و لحاف، کارخانه‌های فیلترسازی، ژئوتکستایل، عایق‌های گرمایی و حرارتی، تولید لباس، اسکاج شست‌وشوی ظروف و همین‌طور انواع کفپوش خودرو استفاده می‌شود. اندازه (طول و قطر) الیاف پلی استر برحسب نوع مصرف و تقاضای مشتریان تولید می‌شود.

    فرش پلی استر

    قیمت الیاف پلی استر نسبتاً ارزان است و به همین ترتیب فرش‌هایی که از این جنس تولید می‌شوند قیمت مناسب‌تری نسبت‌ به سایر فرش‌های ماشینی دارند.

    همین قیمت مناسب باعث شده میزان تولید و تقاضای فرش‌های ماشینی بافته شده از جنس پلی استر بیش‌تر باشد و روز به روز افزایش پیدا کند. از انواع فرش‌های پلی استر می‌توان به فرش بلژیکی، فرش‌های شگی یا پرز بلند، شنل و همین‌طور گلیم اشاره کرد.

    [related]35515[/related]

    از نظر نوع بافت هم باید بدانید که فرش پلی استر به خاطر نوع الیاف به کار رفته معمولا با تعداد شانه پایین و به صورت ۳۲۰، ۳۸۰، ۴۴۰ و ۵۰۰ تولید و روانه بازار می‌شوند. همانطور که می‌دانید هرچه تعداد شانه فرش بالاتر باشد، ضخیم‌تر بوده و مرغوب‌تر است. از طرف دیگر این نوع فرش به خاطر رنگ‌پذیری بهتر از تنوع رنگ و طرح بسیار بالاتری برخوردار است.

    جذاب‌ترین فرش‌های پلی‌استر را ببینید

    معایب فرش پلی استر

    هر محصولی علاوه‌بر مزایا، دارای معایبی هم هست که این نکته در فرش پلی استر هم وجود دارد. برخی از این معایب عبارتند از:

    • الیاف پلی استر به کار برده شده در فرش‌های پلی استر در برابر مواد شوینده حساسیت بالایی از خود نشان می‌دهند و به همین دلیل حتماً باید از یک سری مواد مخصوص فرش‌ پلی استر استفاده شود.
    • از مواد شوینده‌ای که دارای الکل هستند نباید در شست‌وشوی این نوع فرش‌ها استفاده کرد. همچنین نباید فرش‌های ماشینی با این جنس را در فواصل کوتاه بشویید چرا که از کیفیت آن‌ها کاسته می‌شود. پس برای جلوگیری از شست‌وشوی متعدد نباید فرش‌های پلی استر را در نقاط پرتردد قرار دهید.
    • ضخامت الیاف پلی استر به نسبت الیافی مانند آکریلیک کم‌تر است و به همین ترتیب مقاومت این فرش‌ها هم کم‌تر خواهد بود. همچنین قابلیت ارتجاعی فرش‌های پلی استر هم کم‌تر بوده و باید دقت داشته باشید که اجسام سنگین را به مدت طولانی روی آن‌ها قرار ندهید.
    • باید دقت کنید که اجسام داغ مانند اتو، قابلمه و ... را روی فرش پلی استر قرار ندهید چرا که ذوب خواهند شد و متاسفانه امکان بازگشت به حالت اولیه خود را نخواهند داشت.
    • دوام این فرش نسبت به فرش اکریلیک کمتر است، هرچند مدت دوام آنها به چندین سال می‌رسد و در صورتی که هر ۴  یا ۵ سال عادت به تعویض فرش دارید، می‌توانید روی فرش پلی‌استر حساب کنید.

    فرش ماشینی پلی استر

    مزایای فرش ماشینی پلی استر

    • عدم پرزدهی بارزترین ویژگی فرش‌های پلی استر است. استفاده از فرش‌های ماشینی از جنس پلی استر برای افراد دارای حساسیت و افرادی که از بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند بسیار مناسب است.
    • جذب رطوبت پایین از دیگر مزایای این نوع فرش‌هاست. مناطقی که رطوبت بسیار بالایی دارند بهتر است از فرش‌ پلی استر استفاده کنند.
    • قیمت پایین و مناسب این فرش ماشینی باعث می‌شود افراد به‌راحتی بتوانند فرش‌های خود را تعویض کنند و نگرانی بابت صرف هزینه نداشته باشند.
    • فرش‌های پلی استر در انواع طرح‌ها، رنگ‌ها، سایزها و شکل‌ها قابل طراحی و تولید هستند. تنوع رنگ و طرح در فرش‌های ماشینی پلی استر این امکان را در اختیار خریداران قرار می‌دهد که محدودیت در انتخاب نداشته و فرش متناسب با سلیقه و دکوراسیون خود را تهیه کنند.
    • میزان رنگ‌پذیری نخ پلی استر بالاست و به همین دلیل ظاهری بسیار زنده و زیبا دارد. براق بودن نیز از جمله ویژگی‌های مثبت این فرش است.

    [related]35509[/related]

    نکات مهم در شست و شوی فرش

    قبل از شست و شوی فرش باید از نحوه شست‌شوی هر جنس مطلع باشید چرا که مراحل و نحوه شست‌وشوی هر جنس با جنس دیگر تفاوت دارد.

    به‌طورکلی شستن فرش‌های دستبافت و ماشینی متفاوت است و در مرحله بعد نحوه شستن انواع فرش ماشینی هم متفاوت است. برای شستن فرش‌ها دو راه دارید، یا خودتان آن‌ها را بشویید و یا به مراکز فرش‌شویی بسپارید. اگر راه اول را انتخاب می‌کنید، بهتر است مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

    در مرحله اول باید سطح فرش را با هر نوع جاروی برقی یا دستی تمیز کنید تا هیچ‌گونه گرد و خاک و یا زباله‌ای روی آن نباشد. اگر جارو ندارید می‌توانید با وسیله‌ای مانند یک تکه چوب به پشت فرش ضربه بزنید تا گرد و غبار از آن تکانده شود.

    قبل از شست‌وشو باید به دقت فرش را بررسی کنید تا دچار آسیب و پوسیدگی نباشد چرا که اگر فرش آسیب‌دیده را بشویید، آسیب بیش‌تری خواهد دید. قبل از شست‌شو بهتر است فرش را لکه‌زدایی هم بکنید. قسمت‌هایی از فرش را که لکه دارند به‌صورت جداگانه با شامپو فرش و یا لکه‌برها تمیز کنید. این کار به شست‌وشوی آسان‌تر فرش کمک خواهد کرد. بهتر است بدانید که لکه‌های خشک از لکه‌های خیس و تازه راحت‌تر پاک می‌شوند.

    فرش را جایی قرار دهید که شیب داشته باشد تا اگر آن را خیس می‌کنید و با مواد شوینده می‌شویید، آب و کف در بافت فرش جمع نشود و به پایین سرازیر شود. درجه حرارت آب باید متعادل باشد نه خیلی گرم و نه خیلی سرد.

    پس از شست‌وشو و آبکشی، بهتر است با وسیله‌ای مانند پارو و با قدرت آب فرش را خالی کنید، این کار را با دقت انجام دهید چرا که اگر آب در فرش بماند موجب زرد شدن و بو گرفتن الیاف آن خواهد شد.

    مناسب‌ترین ماده شوینده، شامپو فرش است. مقداری شامپو فرش را با آب مخلوط کرده تا رقیق شود سپس فرش را با آن بشویید. آخرین مرحله خشک کردن فرش‌هاست. خشک کردن با نور خورشید بهترین روش است.

    سخن آخر

    فرش پلی استر از الیاف مصنوعی تهیه می‌شود و به همین خاطر قیمت کمتری نسب به فرش‌ آکریلیک دارد. با این حال اگر مزایا و معایب فرش آکریلیک را در نظر بگیریم پلی استر کیفیت پایین‌تری نسبت‌ به این نوع فرش‌ ماشینی دارد. برای مثال حساسیت در برابر مواد شوینده، مقاومت کم در برابر دما و دوام کمتر نسبت به آکریلیک از جمله معایب پلی استر است. شما چه تجربه‌ای از خرید و استفاده از فرش پلی استر دارید؟ آنرا با دیگر خوانندگان در میان بگذارید. [see_also]33227[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید