هر آنچه که باید درباره اتریوم، استخراج و خرید و فروش آن بدانید

هر آنچه که باید درباره اتریوم، استخراج و خرید و فروش آن بدانید
راهنمای مطالعه

    اتریوم چیست و چطور استخراج می‌شود از اولین سوالاتی است که بعد از ورود به دنیای رمزارز برایتان پیش می‌آید. برای یافتن پاسخ این سوالات در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

    از زمان ظهور ارزهای دیجیتال چند سال بیشتر نگذشته با این حال امروزه بحث رمزارزها، سرمایه‌گذاری و خرید و فروش آنها به شدت داغ شده است. چه بسیار افرادی که با سرمایه‌ای اندک در این زمینه به سودهای کلانی دست‌یافته‌اند و بسیار افرادی هم هستند که هرآنچه سرمایه در این مسیر صرف کرده بودند را باخته‌اند.

    مهم‌ترین فاکتور موفقیت یا شکست افراد در بازار شناخت ارزهای دیجیتال، اطلاع یا عدم اطلاع آنها از قواعد، اصول، ابزارها و دیگر فاکتورهای مهم این حوزه است. از اینرو درجه سعی دارد با انتشار مطالبی در زمینه ارزهای دیجیتال، به شما در زمینه آشنایی با اصول و قواعد رمزارزها و داد و ستد آنها کمک کند.

    در مطالب قبلی در مورد آشنایی با رمزرازها، فناوری بالاکچین و اینکه بیت کوین چیست صحبت کردیم و حالا نوبت به این رسیده که ببینیم اتریوم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

    اتریوم چیست ؟اتریوم چیست

    اتریوم (Ethereum) یک زیرساخت یا پتلفرم آزاد مبتنی بر شبکه بلاکچین است که به توسعه دهنده‌ها اجازه می‌دهد برنامه‌های غیر متمرکز (dapps) خود را روی آن پیاده سازی کنند. اصلی‌ترین ویژگی‌های اتریوم رمزارزی به نام اتر و امکان اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز است.

    اتریوم، در سال ۲۰۱۳ توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) برنامه نویس روسی کانادیی معرفی شد و عرضه عمومی آن در سال ۲۰۱۵ با ارائه ۷۲ میلیون کوین رخ داد.

    اتریوم از جنبه ارزش بازار با در اختیار داشتن حدود ۴۴۵ میلیارد دلار بعد از بیت کوین در رده دوم ارزهای دیجیتال قرار دارد. با این حال از لحاظ تعداد تراکنش‌ها و فعالیت‌ها در شبکه بلاک‌چین مقام اول را طی سال‌های اخیر تصاحب کرده است.

    کاربرد اتریوم چیست ؟

    همانطور که گفتیم اصلی‌ترین مزایای این پلتفرم امکان داد و ستد با رمزارز مخصوص این شبکه است که اتر نام دارد. شما می‌توانید هزینه‌های خدمات، محصول یا کالایی را که دریافت کرده‌اید، در قالب اتر به طرف مقابل پرداخت کنید. دیگر مزیت کلیدی این پلتفرم که تفاوت اصلی آن با بیت‌کوین هم محسوب می‌شود، اجرای برنامه‌های غیر متمرکز است.

    برای درک بهتر برنامه‌های غیر متمرکز اینستاگرام را در نظر بگیرید. این اپلیکیشن فوق‌العاده محبوب است و میلیون‌ها نفر در دنیا برای سرگرمی یا کسب و کار به آن وابسته شده‌اند اما مشکل اینجاست که کنترل آن کاملا در اختیار فیسبوک است و به محض اینکه فیسبوک اراده کند، اینستاگرام از کار خواهد افتاد.

    جدای از احتمال غیرفعال شدن، کنترل کامل اپ‌های بزرگ توسط یک شرکت یا فرد امکان سوءاستفاده، تقلب، سرقت داده‌ها، جاسوسی، سانسور و مواردی از این دست را به آنها می‌دهد. اتریوم هم با هدف مقابله با این موارد ساخته شده و با غیرمتمرکزسازی اپ‌ها کنترل را از دست یک فرد خارج کرده و بین کاربران توزیع می‌کند.

    علاوه بر این استفاده از این پلتفرم نیاز به پرداخت کارمزدهای هنگفت و هزینه‌هایی از این دست را از بین برده و امکان انجام تراکنش‌های مالی در حداقل زمان را میسر می‌کند.

    در کنار این خدمات مالی، شبکه اتریوم امکان بهره‌مندی از NFT را برای کاربران خود فراهم آورده است. NFT که در واقع توکن‌های غیر قابل تعویض تلقی می‌شوند امکان خرید و فروش کالاهای مجازی، فیزیکی و املاک را نیز برای کاربران به ساده‌ترین روش ممکن و با کمترین میزان کارمزد نسبت به بانک‌ها فراهم آورده است.

    [related]35161[/related]

    اتریوم چگونه کار می‌کند؟

    اتریوم بر پایه شبکه بلاک‌چین طراحی شده و فعالیت می‌کند. شبکه بلاک‌چین نوعی دفتر حسابرسی دیجیتالی غیرمتمرکز و توزیع شده میان عموم کاربران است که تمامی تراکنش‌ها در آن ثبت و تأیید می‌شوند.

    توزیع همگانی شبکه اتریوم به معنای این است که تمامی کاربران این شبکه یک نسخه همسان از این دفتر حسابرسی را در اختیار دارند که به آنها اجازه مشاهده و بررسی تمامی تراکنش‌های گذشته شبکه را می‌دهد.

    شبکه اتریوم به منظور حفظ امنیت و تأیید معاملات، از رمزنگاری تراکنش‌ها استفاده می‌کند و افراد از کامپیوترهای شخصی خود برای استخراج یا حل معادلات پیچیده ریاضی استفاده می‌کنند. معادلاتی که هر معامله در شبکه را تأیید می‌کند و بلوک‌های جدیدی را به زنجیره بلوکی اضافه می‌کند.

    اتر یا رمزارز اتریوم چیست ؟

    اتر چیست

    پس از اینکه دانستیم اتریوم چیست حالا نوبت به آشنایی با اتر می‌رسد. به استخراج‌کنندگان در شبکه اتریوم رمزارزی اهدا می‌شود که اتر نام دارد و با نماد ETH شناخته می‌شود. در حقیقت اتریوم یک پلتفرم غیرمتمرکز و بلاکچینی است که رمزارز اتر بر بستر آن شکل گرفته است

    از اتر می‌توان مانند بیت‌کوین برای خریدوفروش کالاها و خدمات و پرداخت کارمزد استفاده کرد. رمزارزی که طی سال‌های اخیر شاهد افزایش سریع قیمت آن بوده‌ایم و برخی آن را به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و سودآور می‌شناسند.

    آنچه اتریوم را منحصر به فردتر از بیت‌کوین می‌کند، امکان تولید نرم‌افزارهایی است که بر بستر شبکه بلاک‌چین امکان فعالیت دارند، درست همان‌طور که امروزه امکان تولید نرم‌افزارهایی که توانایی فعالیت بر بستر و پلتفرم‌های ویندوز، اندروید و دیگر سیستم‌های عامل وجود دارد.

    البته تا این لحظه تنها فعالیتی که چنین نرم‌افزارهایی امکان انجام‌ آن را دارند، جمع‌آوری داده‌های شخصی، انتقال آنها و امکان حل معادلات پیچیده ریاضی است اما در آینده‌ای نه چندان دور گستره فعالیت این نرم‌افزارها افزایش خواهد یافت.

    اتریوم در بسیاری از جنبه‌ها با بیت‌کوین تفاوت‌های شایانی دارد که مهمترین آن امکان اجرای قراردادهای هوشمند در قالب کدهای برنامه‌نویسی است. این قراردادهای هوشمند پس از اجرای روی اتریوم مثل یک نرم‌افزار شرایط از قبل تعیین شده بین طرفین را اجرا می‌کنند.

    حساب‌ها در شبکه اتریوم

    در شبکه اتریوم با دو نوع حساب دسترسی مواجه می‌شویم:

    1. کاربری: همان حساب‌های کاربری معمولی هستند که EOA یا «حساب با مالک خارجی» هم نامیده می‌شود. این حساب امکان ذخیره، ارسال و دریافت اتر را دارد و هر کس که کلید خصوصی را در اختیار داشته باشد قادر به کنترل حساب است.
    2. قرارداد: قرارداد هوشمند توسط کد کنترل می‌شود. قراردادها شامل کد (مجموعه‌ای از توابع و اعلان‌های متغیر) و ذخیره قرارداد (مقادیر متغیرها در هر زمان خاص) هستند اما برخلاف حساب کاربری امکان ایجاد تراکنش‌های جدید را ندارند.
    3. قرارداد هوشمند اتریوم چیست ؟

      نقش اتریوم در میان ارزهای دیجیتال

      قرارداد هوشمند برنامه‌­ای است که در بلاک چین اتریوم اجرا می شود. این قرارداد مجموعه ای از کد (توابع) و داده‌ها (حالت) است که در یک آدرس خاص در بلاک چین اتریوم قرار دارد.

      قرارداد هوشمند نوعی حساب اتریوم است و از طریق شبکه امکان تراکنش را دارد. با این وجود توسط یک کاربر کنترل نمی­‌شوند بلکه در شبکه پیاده‌سازی شده و به صورت برنامه‌­ریزی شده اجرا می‌شوند.

      حساب‌های کاربری اتریوم می­‌توانند با ارسال تراکنش­‌هایی که عملکرد تعریف شده در قرارداد هوشمند را اجرا می‌­­کنند، با یک قرارداد هوشمند ارتباط برقرار کنند. قراردادهای هوشمند می­‌توانند مانند قرارداد عادی قوانینی را تعریف کرده و به طور خودکار آنها را از طریق کد اجرا کنند.

      قرارداد صرفاً قادر به فعالیت در نتیجه فراخوانی حسابی است که یکی از توابع آن را فراخوانی کرده. در هنگام اجرای کدِ، یک قرارداد ممکن است اتر ارسال کند، در حافظه بخواند و بنویسد، حافظه موقت ایجاد کند که در انتهای تابع از بین می‌­رود، هر یک از توابع خود را فراخوانی کند، تابع عمومی یک قرارداد متفاوت را فراخوانی کند، قرارداد جدید ایجاد کند و اطلاعات مربوط به تراکنش فعلی یا بلاکچین را پرس و جو کند.

      [related]35577[/related]

      شباهت‌های حساب کاربری و قرارداد:

      • هر دو دارای آدرسی هستند که مانند شماره حساب عمل می‌کند
      • میزان دلخواهی موجودی رمزارز را درون خود نگهداری می‌کنند.
      • اتر را دریافت، ذخیره و ارسال می‌کنند.
      • با قراردادهای هوشمند مستقر شده تعامل دارند.
      • امکان شرکت در فعالیت‌های اجتماع اتریوم از جمله شرکت در قراردادهای این شبکه را دارند.

      تفاوت‌های حساب کاربری و قرارداد:

      • حساب کاربری
        • افتتاح حساب بدون هزینه است.
        • امکان انجام تراکنش دارد.
        • تراکنش­‌های میان حساب­‌های خارجی صرفاً می­تواند تراکنش­‌های ETH باشد.
      • حساب قراردادی
        • ایجاد حساب هزینه دارد زیرا شما از حافظه شبکه استفاده خواهید کرد.
        • امکان ارسال تراکنش را صرفاً جهت پاسخگویی به یک تراکنش دریافت شده خواهید داشت.
        • تراکنش­ از یک حساب خارجی به یک حساب قراردادی می تواند کدی را ایجاد کند که اقدامات مختلفی مانند انتقال رمزها یا حتی ایجاد قرارداد جدید را انجام دهد.

      چهار نوع فیلد حساب­‌های اتریوم

      Nonce: شمارنده‌­ای که تعداد تراکنش­‌های ارسال شده از حساب را نشان می­ دهد. این شمارنده اطمینان می­‌دهد که معاملات فقط یکبار پردازش می­‌شوند. در یک حساب قراردادی، این عدد نشان دهنده تعداد قراردادهای ایجاد شده توسط حساب است.

      Balance: کوچکترین واحد رمزگذاری شده در شبکه بلاکچین اتریوم Wei است. بالانس نشانگر تعداد Wei متعلق به هر آدرس است.

      CodeHash: این هش به کد یک حساب در ماشین مجازی اتریوم (EVM) اشاره دارد. حساب­‌های قراردادی فرگمنت­‌های رمزگذاری شده­‌ای دارند که عملیات مختلفی را انجام می‌دهند. این کدهای EVM در صورت دریافت پیام از حساب، اجرا می­‌شوند. این بخش برخلاف سایر فیلدهای حساب قابل تغییر نیست. همه این فرگمنت ­های کد در پایگاه داده وضعیت تحت هش مربوطه برای بازیابی بعدی ذخیره می‌شوند. برای حساب‌های کاربری قسمت codeHash یک رشته خالی است.

      StorageRoot: این بخش که گاهی اوقات به عنوان هش ذخیره سازی نیز شناخته می‌­شود، ۲۵۶ بیتی بوده و حاوی مقدار هش ریشه درخت مرکل (Merkle Patricia Tree) است. این درخت مقادیر هش شده‌ محتوای حافظه حساب را در خود دارد و به صورت پیش‌فرض خالی است.

      ماشین مجازی اتریوم چیست ؟

      ماشین مجازی اتریوم (EVM) محیط اجرای قراردادهای هوشمند است. هر ماشینی که به شبکه اتریوم متصل شود، قرارداد هوشمند را در داخل ماشین مجازی خاص خود اجرا می‌کند و بدین ترتیب خود شبکه از آسیب‌های احتمالی ناشی از کدهای مخرب در امان می‌ماند.

      این ماشین یک رجیستر استک ۲۵۶ بیتی است که به زبان C++، C، جاوا، جاوا اسکریپت، پایتون، روبی، راست و ارلنگ نوشته شده است.

      گس Gas اتریوم چیست ؟

      گس یک واحد شمارش در ماشین مجازی اتریوم است که برای محاسبه هزینه معاملات مورد استفاده قرار می­‌گیرد. گس مقداری اتر است که فرستنده معامله باید به استخراج کننده معامله در بلاکچین پرداخت کند.

      هر نوع عملیاتی که ممکن است توسط EVM انجام شود با یک هزینه گس مشخص هارد کد شده که تقریباً متناسب با مقدار منابعی است که یک گره باید برای انجام آن عملیات صرف کند.

      هنگام ایجاد یک معامله، فرستنده باید محدودیت گس و قیمت گس را مشخص کند. محدودیت حداکثر گسی است که فرستنده مایل به استفاده در معامله است و قیمت گس مقدار اتری است که فرستنده مایل است به ازای هر واحد گاز مصرفی به ماینر یا استخراج کننده بپردازد. هرچه قیمت بیشتر باشد، ماینر انگیزه بیشتری برای درج معامله در بلاک خود دارد و بنابراین سریعتر معامله در بلاکچین گنجانده می شود.

      فرستنده در آغاز اجرای معامله مقدار کامل گس را از پیش خریداری می­‌کند و در پایان برای هر گسی که استفاده نمی شود، بازپرداخت صورت می­‌گیرد. اگر در هر مرحله تراکنش گس کافی برای انجام عملیات بعدی را وجود نداشته باشد، معامله برگردانده می‌شود اما فرستنده همچنان هزینه گس مصرفی را پرداخت می‌کند. قیمت گس به طور معمول بر اساس Gwei می‌شود و هر Gwei از یک میلیارد Wei تشکیل شده است.

      این مکانیزم هزینه برای کاهش هرزنامه (اسپم) در معاملات، جلوگیری از لوپ­‌های بی­نهایت در هنگام اجرای قرارداد و تخصیص منابع شبکه در بازار طراحی شده است.

      استخراج اتریوم چیست ؟

      هزینه استخراج اتریوم

      همانطور که گفتیم رمزارز اتر از طریق فرایندی به نام استخراج تولید می­‌شود. طی فرآیند استخراج، کامپیوترها برای حل مسائل محاسباتی برای افزودن بلوک به بلاکچین اتریوم با یکدیگر رقابت می‌کنند. هدف از اجرای این فرایند و مشارکت ماینرها تایید صحت تراکنش‌ها است.

      در اتریوم هم مثل بیت‌کوین برای استخراج رمزارز به توان محاسباتی نیاز است اما شبکه استخراج اتریوم بسیار کارآمدتر است. به عنوان مثال متوسط ​​استخراج بلوک در شبکه بیت ­کوین حدود ۱۰ دقیقه طول می­‌کشد، در حالی که الگوریتم اثبات کار شبکه اتریوم هر ۱۲ ثانیه یک بلاک اضافه می‌کند.

      این بدان معنی نیست که شما می­توانید هر ۱۲ ثانیه، یک اتر بدست آورید. به یاد داشته باشید که شما برای کسب این رمزها با هزاران ماینر دیگر رقابت می­‌کنید. در سطح دشواری متوسط​​، استخراج یک اتر در هر ۴۱.۵ روز امکان پذیر است.

      استخراج اتریوم با موبایل یا کامپیوتر معمولی ممکن است؟

      تا چند سال پیش با کامپیوتر خانگی هم امکان استخراج اتریوم وجود داشت حالا اما به دلیل افزایش سختی شبکه اتریوم، دیگر امکان استخراج با موبایل یا کامپیوتر معمولی وجود ندارد و ماین اتریوم معمولا به وسیله GPU ماینینگ یا استفاده از دستگاه‌های با معماری خاص به نام ایسیک (Asic) انجام می‌شود.

      سرعت استخراج اتریوم

      تفاوت بیت کوین و اتریوم چیست

      سرعتی که می توانید اتریوم استخراج کنید به نسبت هش دستگاه و سطح دشواری همواره تغییر می­‌کند. جدیدترین کارت گرافیک انویدیا یعنی RTX 3090 دارای نرخ هش ۱۲۰ مگاهش بر ثانیه است، در حالی که سخت افزار Innosilicon A10 Pro هش ریت ۵۰۰ واحدی دارد.

      با روند فعلی پیشرفت GPUها و دشواری استخراج، استخراج هر اتریوم ممکن است تا ۶ ماه یا بیشتر طول بکشد. اما شما می ­توانید با یک دستگاه استخراج ASIC به طور قابل توجهی این مورد را بهبود بخشید. با این حال اینکار نیازمند این است که سرمایه گذاری بیشتری انجام دهید.

      هزینه استخراج یک اتریوم چقدر است؟

      برای استخراج هر اتریوم، شما به یک تجهیزات سخت افزاری با هش ریت ۱۵۵۰۰ مگاهش بر ثانیه نیاز دارید. برای ساخت یک ریگ استخراج با این میزان هش، به بیش از ۵۰ کارت GPU قدرتمند نیاز دارید که بیش از ۱۰۰ هزار دلار هزینه در بردارد.

      هرچند تجهیزات سخت افزاری­‌ استخراج ASIC دو برابر کارآمدتر و گرانتر از پردازنده­‌های گرافیکی هستند اما آنها هم هزینه خاص را خود دارند. در نهایت از هزینه مصرف برق هم نباید غافل شد. در مجموع برای استخراج روزانه یک اتریوم به دستکم ۱۰۰ هزار دلار سرمایه نیاز دارید.

      جمع بندی

      اتریوم پلتفرم میزبان رمزارز اتر است که حدود ۶ سال از راه‌اندازی آن می‌گذرد. هدف از راه‌اندازی اتریوم ایجاد محیطی برای مبادلات مالی غیر متمرکز از طریق اتر و همچنین اجرای برنامه‌های غیر متمرکز بر بستر بلاکچین است. اگر در پی فعالیت در دنیای اتریوم هستید می‌توانید به استخراج اتر اقدام کرده یا روی این رمزارز سرمایه‌گذاری کنید. یکی دیگر از راه‌های ممکن هم نوسان‌گیری از اتر است اما اینکار به دانش مالی گسترده‌ نیاز دارد چرا که در غیر این صورت ممکن است به شدت متضرر شوید.  [see_also]34775[/see_also]

      تهیه شده در: درجه
      {{totalCount}} دیدگاه‌
      {{name.error}}
      {{email.error}}
      {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
      {{commentMessage.error}}

      ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید