دوج کوین به زبان ساده؛ هر آنچه که درباره این رمزارز باید بدانید

دوج کوین به زبان ساده؛ هر آنچه که درباره این رمزارز باید بدانید
راهنمای مطالعه

    در این مطلب تاریخچه‌ای کوتاه از رمزارز دوج کوین را توضیح داده و به مهمترین سوالات درباره استخراج، سرمایه گذاری و خرید و فروش آن پاسخ داده‌ایم.

    تب رمرارزها با افزایش قیمت بیت‌کوین، اتریوم و دیگر کوین‌ها به شدت افزایش یافته اما در این بین نام یک رمزارز بیش از همه شنیده می‌شود. این رمزارز که دوج کوین نام دارد، به لطف تبلیغات گسترده دومین فرد ثروتمند دنیا یعنی ایلان ماسک به داغ‌ترین بحث بازار کریپتو بدل شده است.

    رمزارز دوج کوین چیست؟

    دوج کوین رمزارزی متن باز و همتا به همتا است که بر بستری غیرمتمرکز امکان انتقال آسان پول را به کاربران می‌دهد. دوج کوین، شباهت‌هایی به رمزارزهای معروف مثل بیت‌کوین و اتریوم دارد اما از جهات زیادی با آنها متفاوت است.

    رمزارز دوج کوین ابتدا به عنوان یک شوخی و برای تمسخر بیت‌کوین راه‌اندازی شد و حتی نام‌گذاری آن بر اساس یک میم صورت گرفته بود. برخلاف این شروع عجیب دوج کوین توانست در سال ۲۰۲۱ به یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار تبدیل شود به طوری که امروز با ارزش ۶۰ میلیارد دلاری پنجمین رمزارز برتر از نظر ارزش بازار است.

    دوج کوین طی چند ماه رشد بالای هزار درصد را تجربه کرده و افرادی مثل ایلان ماسک از آن به عنوان رمزارز آینده نام می‌برند. در ادامه به بررسی فناوری، مزایا و معایب این رمرزارز می‌پردازیم.

    [related]35161[/related]

    تاریخچه دوج کوین

    دوج کوین رمزارز پرآوازه بازار ارزهای دیجیتال

    دوج کوین اواخر سال ۲۰۱۳ توسط دو توسعه دهنده به نام‌های بیلی مارکوس و جکسون پالمر معرفی شد. پالمر با توجه به ماهیت طنزگونه دوج کوین تصمیم به استفاده از سگ شیبا به‌عنوان نماد این رمزارز گرفت.

    باوجود این شروع طنزآمیز در ژانویه سال ۲۰۱۴ حجم معاملات دوج کوین برای مدت کوتاهی نسبت به بیت‌کوین و سایر رمزارزها پیشی گرفت. با اینکه حجم معاملات افزایش یافته بود اما همچنان سهم این رمزارز از بازار معاملات به شکل قابل توجهی از بیت‌کوین عقب بود.

    در آن زمان‌ها پاداش استخراج گران این رمزارز به‌صورت تصادفی پرداخت می‌شد چرا که برای این دست از مسائل برنامه ریزی نشده بود اما با افزایش حجم معاملات باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده می‌شد؛ بنابراین سیستم پاداش‌دهی به ماینرها از حالت تصادفی به ایجاد بلوک‌های ثابت در قبال دریافت پاداش تغییر کرد.

    تغییرات قیمتی دوج کوین در ۲ سال

    با گذشت ۲ سال از این ماجرا جکسون پالمر که در ابتدا جز تفریح قصد دیگری از ابداع این رمزارز نداشت اعلام کرد برای مدت طولانی از بازار بورس و ارزهای دیجیتال خارج می‌شود و تلویحاً از این بازار خداحافظی کرد.

    ایلان ماسک حامی بزرگ دوج کوین

    در سال‌های ۲۰۱۷ و اوایل ۲۰۱۸ که بازار رمزارزها در حالت حباب به سر می‌برد دوج کوین توانست ارزش خود را به ۰.۰۱۷ دلار به ازای هر واحد برساند. این رشد قیمت موجب شد حجم معاملاتی این رمزارز در بازار به عددی بالغ بر ۲ میلیارد دلار برسد. در جولای سال ۲۰۲۰ بود که افزایش دوباره قیمت دوج‌کوین در بازار رمزارزها شکل گرفت که ماشه آن را نرم افزار تیک تاک چکاند. در این زمان طرفداران این رمزارز از رسیدن به قیمت یک دلار صحبت می‌کردند.

    این روند جدید در کنار تبلیغات گسترده ایلان ماسک و جلب توجه کاربران سایت‌هایی نظیر ردیت به این رمزارز باعث شد در ژانویه ۲۰۲۱ قیمت دوج کوین در عرض یک شبانه‌روز ۸۰۰ درصد افزایش داشته و به ۰.۰۷ دلار به ازای هر سکه برسد.

    سه ماه بعد با وقایعی که نبض بازار دوج کوین را به تپش درآورده بود قیمت دوج به ۱۰ سنت معادل ۰.۱ دلار به ازای هر سکه رسید. تنها چند روز بعد ارزش هر واحد دوج‌کوین با بیش از افزایش ۴ برابری به ۰.۴۵ دلار رسید که به معنی ارزش بازار ۵۰ میلیارد دلاری بود. اتفاقاتی از این دست موجب شد دوج کوین بسیاری از رمزارزهای دیگر را از جایگاهشان به پایین بکشد و رتبه پنجمین رمزارز را به خود اختصاص دهد

    بالاترین قیمت دوج کوین در ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ معادل ۰.۷۳ دلار بوده و هر واحد آن امروز با قیمت ۰.۳۰ دلار مبادله می‌شود. 

    [related]35161[/related]

    فناوری رمزارز دوج کوین

    رمزارز دوج کوین هم مثل بیت کوین با زبان ++C نوشته شده و فورک رمزارز دیگری به نام لاکی کوین (Lucky Coin) است. لاکی کوین، خود برپایه فورک رمزارز لایت‌کوین ساخته شده که خود آن هم یکی از فورک‌های معروف بیت‌کوین است. در واقع دوج کوین بر اساس پروتکل اسکریپت (Scrypt) لایت کوین طراحی شده است.

    زمانی که به سلسله‌مراتب این میان می‌نگریم درمی‌یابیم دوج کوین برخی از خصایص هر یک از این فورک‌ها را درون خود حفظ کرده است.

    بررسی تخصصی دوج کوین

    ثمره و نتیجه ادغام دوج کوین با لایت‌کوین اشتراک‌گذاری و بهره‌مندی از لایه‌های محافظتی هش ریت لایت‌کوین بوده که نسبت به بیت‌کوین مزایایی دارد. دوج کوین از الگوریتم هش نویسی اسکریپت استفاده می‌کند که نسبت به الگوریتم استخراج SHA256 بیت کوین مصرف انرژی کمتری دارد.

    یکی از عمده نگرانی‌های افراد عقب ماندن هسته دوج کوین نسبت به بیت‌کوین در مورد مسائل امنیتی شبکه است. بیت‌کوین طی سال‌های اخیر بارها و بارها آپدیت‌های امنیتی بسیاری ایجاد و بلاک‌چین خود را توسط آنها به‌روزرسانی کرده است در صورتی که چنین آپدیت‌هایی برای بلاک‌چین دوج کوین تهیه نشده و عملاً هسته دوج کوین را بدون به‌روزرسانی باقی گذاشته است.

    در حال حاضر شبکه حدود تنها ۸۰۰ نود عمومی دارد و بهترین راه حل برای افزایش امنیت شبکه در مرحله اول افزایش نودهای عمومی آن است. برای افزایش نودهای شبکه این ارزدیجیتالی تنها کافی است بک نود کامل دوج کوین را بر روی لپ‌تاپ یا کامپیوترتان اجرا کرده و شما هم به جمع نودهای این شبکه بپیوندید.

    مزایای دوج کوین

    ۱. استخراج آسانتر

    رمزارز دوج کوین چیست

    همانطور که گفتیم الگوریتم استخراج یا همان اجرای معادلات ریاضی که تأیید و ثبت‌کننده تراکنش‌های شبکه دوج هستند بسیار کم‌هزینه‌تر از بیت‌کوین است و در نتیجه استخراج دوج کوین برای ماینرها نسبت به بیت‌کوین ساده‌تر است.

    همین ماجرا، دوج کوین را به رمزارزی کارآمدتر برای فرایند پرداخت‌های مالی تبدیل می‌کند. اگر برای تایید تراکنش‌های بیت‌کوین در بلاک‌های جدید ۱۰ دقیقه زمان لازم باشد، همین امر در دوج‌ کوین یک دقیقه زمان خواهد برد.

    [related]35883[/related]

    ۲. نامحدود بودن تعداد کوین‌ها و تورم زدایی:

    بیت‌کوین از ابتدا به گونه‌ای طراحی شده که تنها ۲۱ میلیون کوین قابل استخراج داشته باشد. همچنین پاداش ماینرها هم هر چهار سال در فرایندی موسوم به هاوینگ نصف می‌شود. همین امر باعث شده ارزش بیت کوین به صورت فزاینده بیشتر شده و دچار تورم‌زایی (Inflationary) شود.

    در مقابل دوج کوین فاقد محدودیت در تعداد واحدهای قابل استخراج است و پس از پایان استخراج ۱۰۰ میلیارد واحد در سال ۲۰۱۵ هر سال ۵ میلیارد کوین دیگر به این چرخه اضافه می‌شود تا از تورم زایی جلوگیری شود.

    در حال حاضر فشار تورمی دوج کوین معادل ۴% محاسبه شده است اما با تدابیری که این رمزارز برای کنترل تورم در نظر گرفته طی سال‌های آینده این فشار تورم کماکان کمتر کاهش خواهد یافت. طبق پیش‌بینی‌ها این نرخ در سال ۲۰۲۷ به ۳% و در سال ۲۰۳۵ به ۲% خواهد رسید.

    معایب دوج کوین

    رمزارز دوج کوین از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون هیچ به‌روزرسانی جدیدی از نظر فناوری ساختاری نداشته و این در حالی است که اکثر رمزارزهای معتبر بهینه‌سازی‌های مدونی را تجربه کرده‌اند.

    نوسانات ارزش دوج‌کوین تاحد زیادی وابسته به نظر افرادی مانند ایلان ماسک است. این مساله برخلاف ماهیت ساختاری رمزرزهاست که قرار بود از کنترل فرد یا حتی دولت خاصی در امان باشند. برای مثال اگر ماسک پشت این رمزارز را خالی کند سرنوشت ناگواری در انتظارش خواهد بود.

    دوج کوین برخلاف رمزارزهایی مانند بیت کوین و اتر (Ether) فاقد شبکه بلاک‌چینی مخصوص به‌خود است که چندان نکته مثبتی به شمار نمی‌رود.

    قدرت خرید رمزارز دوج کوین

    با توجه به استقبال گسترده از این ارز دیجیتال و افزایش سهم بازار در مدتی کوتاه، بازارهای جهانی دست به کار شدند و امکانات متعددی را برای کاربران این شبکه در نظر گرفتند که دست و بال سهام‌داران شبکه دوجکوین را در تبادلات مالی بازتر کرد.

    امروز نه تنها امکان خرید و فروش محصولات دیجیتالی توسط بسیاری از تولید و تأمین‌کنندگان توسط رمزارز دوج کوین برای کاربران فراهم شده، بلکه بازارهای جهانی پا را از این هم فراتر گذاشته و امکان خرید و فروش کالاهای فیزیکی را هم برای کاربران فراهم کرده‌اند.

    همچنین شاید در ابتدای ظهور این رمزارز بسیاری از صرافی‌ها دیجیتالی از آن پشتیبانی نمی‌کردند اما در حال حاضر صرافی‌های بزرگ و کوچکی در سر تا سر جهان امکان تبدیل این رمزارز به تتر، بیت‌کوین، لایت کوین و دلار را برای کاربران فراهم کرده‌اند.

    روش‌های دریافت و خرید دوج کوین

    دوج کوین را هم مثل هر رمزارز دیگری می‌توان از طریق صرافی‌های ایرانی یا خارجی خریداری کرد. با ارائه محتوای متنی، تصویری یا ویدیویی نیز می‌توان دوج کوین را به عنوان انعام دریافت کرد. همچنین می‌توانید کالا یا سرویس‌های خود را در ازای دریافت رمزارز دوج کوین در اختیار دیگران قرار دهید. در نهایت می‌توانید با خرید تجهیزات لازم اقدام به استخراج دوج کوین کنید.

    چطور دوج کوین استخراج کنیم؟

    استخراج رمزارز دوج کوین

    دوج کوین هم مثل بیت کوین بر پایه الگوریتم اثبات کار (Proof Of Work) یا همان استخراج کار می‌کند. در این سیستم برای جلوگیری از تقلب و دستکاری بلاک چین تراکنش‌ها توسط ماینرها تایید می‌شود.

    در واقع استخراج دوج کوین همان فرایند تایید تراکنش‌های صورت گرفته است که در ازای آن مقداری از این رمزارز به عنوان پاداش به ماینر پرداخت می‌شود. همانطور که گفتیم دوج کوین فورکی از لایت کوین است و بر پایه الگوریتم اسکریپت کار می‌کند بنابراین برای استخراج آن باید از دستگاه‌های مختص این الگوریتم یعنی اسکریپت اسیک (Scrypt ASIC) استفاده کنید.

    استخراج دوج کوین با استفاده از کارت‌های گرافیک هم ممکن است اما انجام اینکار با یک کارت به صرفه نیست و برای کسب بازدهی باید از ریگ‌های قوی شامل چندین GPU استفاده کنید.

    بهترین والت های دوج کوین

    رمزارز دوج کوین در ابزاری به اسم والت یا کیف پول ذخیره می‌شود که خود انواع مختلفی مثل آنلاین، سخت افزاری، نرم‌افزاری، کاغذی (کد چاپ شده روی برگه) و مخصوص موبایل دارد. هر کدام از والت‌های دوج کوین مزایا و معایب خاص خود را دارند. در صورتی که سرمایه زیادی را وارد این شبکه کرده‌اید بهتر است از والت‌های سخت‌افزاری استفاده کنید.

    از بهترین والت‌های دوج کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    [table id=622 /]

    ریسک سرمایه گذاری در دوج کوین

    ریسک سرمایه گذاری در زمینه رمزارز، موضوعی نیست که تنها شامل دوج‌کوین شود. کسانی که در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند به خوبی می‌دانند که ارزهای دیجیتالی بازار بی ثبات و پر نوسانی دارند. دامنه نوسانات در این بازار به مراتب از نوسان بازاری مثل بورس بیشتر است و افت و خیزهای ۵۰ درصدی برای معامله‌گرها به امری عادی تبدیل شده است.

    نوسانات رمزارزها می‌تواند در هر دو جهت مثبت یا منفی حرکت کند و ریسک آنها را تا حد چشمگیری افزایش دهد. به عنوان مثال قیمت بیت کوین طی سال جاری سر به فلک کشید و به رقم ۶۱ هزار دلار افزایش یافت.

    این در حالی بود که سال پیش متوسط قیمت بیت کوین ۳۰ هزار دلار بود. از طرف دیگر ارزش آن طی چند هفته دوباره تا ۳۰ هزار دلار سقوط کرد تا کسانی که در قله ۶۰ هزاری سوار این قطار شده بودند شاهد بر باد رفتن نیمی از سرمایه خود باشند.

    سرمایه گذاری در دوجکوین

    ریسک سرمایه گذاری در ارز دیجیتال دوج کوین کمی بیشتر از دیگر رمزارزهاست. این ارز دیجیتال توانست طی 6 ماه اخیر بالغ بر ۲۶ هزار درصد رشد ارزش داشته باشد اما طی یک ماه اخیر بالغ بر ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

    آینده دوج‌کوین در سایه ایلان ماسک

    تقریبا هیچکس نمیداند چه زمانی و چگونه دوج کوین توانست قلب ایلان ماسک را تصاحب کند. ایلان ماسک که دومین مرد ثروتمند آمریکایی و مدیرعامل کمپانی فضایی SpaceX و شرکت خودروسازی تسلا است بزرگترین حامی دوج کوین است. او که اوایل سفت و سخت از بیت کوین حمایت می‌کرد پس از مدتی روی دوج‌کوین تمرکز کرد و باعث افزایش خیره کننده قیمت دوج کوین شد.

    با این حال برخی بر این باورند که حمایت‌ها و انتقادات گاه و بیگاه ماسک باعث تلاطم و عدم ثبات در بازار رمزارز شده، تا جایی که فعالان اصلی بازار کریپتو از دعوت وی به کنفرانس بیت‌کوین خودداری کرده و برخی پویشی را برای بلاک کردن حساب کاربری او در توییتر راه انداختند.

    تعدادی از کارشناسان هم هشدار داده اند با توجه به سابقه ماسک در حمیات از بیت کوین و سپس پشت کردن به آن بعید نیست همین سیاست در مورد دوج کوین نیز تکرار شده و باعث سقوط ارزش آن شود.

    ایلان ماسک و دوجکوین

    جمع بندی رمزارز دوج کوین

    دوج کوین با نماد اختصاری DOGE رمزارزی همتا به همتا است که امکان نقل و انتقال آسان پول را به کاربران می‌دهد. دوج کوین با با ارزش بازار حدود ۶۴.۳۹ میلیارد دلار، سهم ۲.۹۱ درصدی از کل بازار کریپتو را در اختیار دارد. این رمزارز بر پایه فورک لاکی کوین بنا شده و مزایایی نظیر استخراج آسان، محدود نبودن تعداد کوین‌ها و تورم زدایی دارد. ایلان ماسک از اصلی‌ترین حامیان دوج کوین است و آنرا رمزارز آینده می‌داند. دوج کوین رمزارزی در حال توسعه و رشد است اما برخی نسبت به آینده آن چندان خوش‌بین نیستند. [see_also]34775[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید