نکات مهمی که قبل از خرید پتو مسافرتی باید بدانید

نکات مهمی که قبل از خرید پتو مسافرتی باید بدانید
راهنمای مطالعه

    پتو مسافرتی ابزاری حیاتی است که در سفرها و طبیعت‌گردی بدون اینکه جای زیادی بگیرد، گرمای دلپذیری را به ارمغان می‌آورد. در این مطلب نکات مهمی که پیش از خرید پتو مسافرتی باید مد نظر قرار دهید را مطرح کرده‌ایم.

    در کنار تمام کالاهای مربوط به خواب، یکی از پرطرف‌دار‌ترین کالاها برای همه رده‌های سنی پتو است. پتو یا روانداز کالایی است که در گذر سال‌ها تغییرات زیادی در جنس، رنگ و بافت خود داشته و اولین پتوی مورداستفاده انسان‌ها از پوست حیوانات بوده است.

    یکی از انواع پتوها که نسبت به بقیه جدیدتر است پتو مسافرتی است. این کالا به خاطر وزن پایین و حجم اندک به سرعت بین علاقمندان به سفر، کوهنوردان، طبیعت‌گردها، غارنوردها و بقیه جای پای خود را باز کرده است.

    حتی اگر قرار است شب را در هتل یا خانه آشنایان سپری کنید، همراه داشتن یک پتوی شخصی ضرری ندارد چرا که از نظر بهداشتی هم این کار بهتر است. به‌طورحتم وقتی پتوی شخصی و تمیز خود را به همراه دارید، راحت‌تر می‌توانید بخوابید و استراحت کنید.

    اولین چیزی که در جمع کردن لوازم سفر باید موردتوجه قرار بگیرد این است که وسایلی را انتخاب کنید و با خود به همراه ببرید که از وزن و حجم کمی برخوردارند. پتوهای مسافرتی معمولاً تک نفره و نازک‌تر از پتوهای معمولی هستند اما نوع ۲ نفره آن‌ها هم موجود است. در ادامه مطلب با نکات مهمی آشنا می‌شویم که حین خرید پتو مسافرتی باید مد نظر داشته باشید. گر قصد خرید پتو هم دارید، مطلب بهترین پتو ایرانی و خارجی را از دست ندهید. 

    [related]34293[/related]

    کاربردهای پتو مسافرتی

    شاید در نگاه اول پتو مسافرتی فقط به عنوان یک روانداز برای شب‌های سرد زمستان به چشم بیاید ولی کاربردهای این کالا به مراتب بیشتر است. برای مثال:

    • استفاده از پتو مسافرتی به عنوان زیر انداز مانع نفوذ رطوبت محیط به ویژه زمین مرطوب به بدن می‌شود.
    • پتو مسافرتی در تغییرات ناگهانی آب و هوا می‌تواند جان شما را از سرما، باد و باران حفظ کند.
    • از پتو می‌توان برای حمل افراد آسیب دیده به‌جای یک برانکارد استفاده کرد.
    • به‌ جای این‌که پتوهای قدیمی خود را دور بیندازید، می‌توانید از آن‌ها برای تمیز کردن سطوح استفاده کنید.
    • اگر کپسول آتش‌نشانی در دسترس نباشد، با استفاده از پتو می‌توان آتش را در مقیاس کوچک مهار کرد.

    پتوهای مسافرتی

     

    انواع جنس و کاربرد پتوها

    پتوها در انواع رنگ، طرح، شکل و سایز عرضه می‌شوند که می‌توان آن‌ها را به انواع مختلفی از نظر کاربرد و جنس دسته‌بندی کرد.

    • پتوهای پشمی: پتوهای پشمی گرمای زیادی در خود نگه می‌دارند و برای مناطق سردسیر و همین‌طور افراد سرمایی گزینه بسیار مناسبی هستند. البته توجه داشته باشید پتوهای پشمی به دلیل جنس زبری که دارند نمی‌توانند انتخاب مناسبی برای کودکان، نوزادان و یا حتی افرادی با پوست حساس باشند.

    • پتوهای ارگانیک: بعضی از افراد نسبت به الیاف، پارچه‌ها و پتوها حساسیت دارند درنتیجه پتوهای ارگانیک که از پنبه طبیعی ساخته شده‌‌اند انتخاب مناسبی برای این افراد هستند. توجه داشته باشید که به‌دلیل طبیعی بودن الیاف قیمت این پتوها نسبت‌به پتوهای معمولی بالاتر است.
    • پتوهای ژله‌ای: پتوهای ژله‌ای به دلیل این‌که بسیار نرم و لطیف هستند بیش‌تر برای پتوهای مسافرتی، پتوی نوزادان و کودکان استفاده می‌شوند. شست‌وشوی این نوع پتوها آسان بوده و چون جنس آن‌ها از پلی‌استر است، بر اثر شست‌وشو آسیبی نمی‌بینند. معمولاً این نوع پتو ضدحساسیت است.
    • پتو حوله‌ای: ظاهر و جنس آن‌ها مانند حوله است و به‌راحتی در ماشین لباس‌شویی شسته می‌شوند. از ویژگی‌های بارز آن‌ها می‌توان به لطافت بالا اشاره کرد که همین ویژگی باعث شده بسیار پرکاربرد و پرطرفدار باشند. هیچ چیز بهتر از استراحت با یک پتوی نرم و گرم نخواهد بود.
    • پتو مخمل چینی: برای افراد با پوست حساس بسیار مناسب است. از جنس مخمل با ضخامت بالا تولید می‌شوند و قابلیت شست‌وشو با دست و ماشین و انواع مواد شوینده شیمیایی را دارند.

    تصاویر انواع پتوی مسافرتی + لیست قیمت

    [related]16684[/related]

    تنوع رنگ پتو

    نکات مهم قبل از خرید پتو مسافرتی

    • اندازه: ابتدا مطمئن شوید که پتوی یک نفره می‌خواهید یا دو نفره. حتی می‌توانید از پتوهای متری استفاده کرده و سایز موردنظر خود را سفارش دهید، به طور مثال سایز یک و نیم نفره!
    • جنس: جنس دومین موردی است که باید قبل از خرید پتوی مسافرتی به آن دقت کنید. باتوجه به این‌که حساسیت پوستی دارید یا خیر و این که دوست دارید کدام جنس پتو را استفاده کنید، می‌توانید انتخاب‌هایتان را محدود کنید.
    • وزن: دقت داشته باشید که هرچه پتوی مسافرتی سبک‌تر باشد حمل آن آسان‌تر است.
    • شست‌وشوی دستی یا ماشینی: حتماً بر روی برچسب توضیحات پتو دقت کنید که نحوه شستن آن به چه صورت است. اگر علاقه‌ای به شستن پتو با دست ندارید، حتماً نوعی را انتخاب کنید که با ماشین لباس‌شویی هم قابل شست‌وشو باشد.
    • گرمایش: برخی از افراد تصور می‌کنند هرچه پتو ضخیم‌تر باشد، گرمایش بهتری دارد درحالی‌که این تصور نادرست است. درواقع میزان گرمایش و عایق بودن به جنس پتو وابسته است. پتو می‌توانید بسیار نازک با بالاترین میزان گرما‌دهی باشد. دقت کنید که پتو را برای چه فصلی می‌خواهید استفاده کنید و در کدام منطقه جغرافیایی. نوع آب و هوا در انتخاب پتو تاثیر بالایی دارد. برخی از پتوها چهار فصل هستند که می‌توان آن‌ها را در تمامی فصول مورداستفاده قرار داد.
    • رنگ و طرح پتو مسافرتی: بهتر است رنگ‌های تیره را انتخاب کنید تا در اثر استفاده در مکان‌های مختلف و جابجایی دیرتر کثیفی و چرک را نشان دهند. اما از نظر طرح کاملاً آزاد هستید تا هر طرحی که با سلیقه‌تان سازگاری دارد را انتخاب کنید.
    • قیمت پتو مسافرتی: و در نهایت قیمت محصول است که باید بودجه خود را تعیین کرده و بازهم انتخاب‌های خود را محدودتر کنید.

    گرمایش پتو

    نکاتی برای نگهداری از پتو مسافرتی

    به دلیل تماس طولانی مدت پتو با پوست بدن، عرق بدن و گرد و خاک می‌تواند در پتو باعث کثیف شدن و همچنین تغییر در بافت، رنگ و لطافت آن شود. بهتر است پتو بعد از هربار استفاده شسته شود و برای خشک شدن در هوای آزاد و در معرض آفتاب قرار بگیرد تا به نوعی ضدعفونی شود. پس از استفاده پتو را در مکان‌های مرطوب و داخل پلاستیکی و یا بسته‌ای که هوا در آن جریان ندارد قرار ندهید. دیگر نکات مهم در نگهداری پتو مسافرتی:

    • قرار دادن در معرض نور آفتاب
    • اطمینان از خشک شدن کامل قبل از تا کردن
    • قرار ندادن در محیط مرطوب و نمناک
    • قرار ندادن در مجاورت وسایل تیز و برنده

    نگهداری از پتو

    جمع‌بندی

    اگرچه اسمش پتوی مسافرتی است اما زمانی که در خانه هستید هم می‌توانید از آن استفاده کنید. حتی از پتوهای مسافرتی با ضخامت کم و نازک می‌توان به عنوان روتختی هم استفاده کرد. با در نظر گرفتن مواردی مثل اندازه، وزن، جنس، میزان گرمایش و بودجه می‌توانید خرید پتو مسافرتی را به بهترین شکل انجام دهید. [see_also]13294[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید