راهنمای کامل خرید اجاق گاز صفحه‌ای

راهنمای کامل خرید اجاق گاز صفحه‌ای
راهنمای مطالعه

    اجاق گازهای صفحه‌ای به خاطر اشغال فضای کمتر، طراحی مدرن‌ و قیمت مناسبتر نسبت به اجاق‌های معمولی با استقبال مواجه شده‌اند. در این مطلب به نکات مهمی پرداخته‌ایم که پیش از خرید اجاق گاز صفحه ای باید مد نظر قرار دهید.

    اجاق گاز صفحه‌ای که امروز جای پای خودش را در آشپزخانه‌های مدرن باز کرده از نظر طراحی ظاهری به ۲ دسته توکار و روکار تقسیم می‌شود. این نوع اجاق‌ها از نظر سوخت مصرفی هم به دسته‌‌های گازی، برقی و القایی تقسیم می‌شوند.

    این گازها در انواع رنگ‌ها، طرح‌ها و سایزها و با ویژگی‌های متنوع به بازار عرضه می‌شوند. اگر در پی خرید اجاق گاز صفحه ای هستید با ما همراه شوید تا شما را با انواع مختلف این اجاق‌ها آشنا کرده و مزایا و معایب هر کدام را برایتان روشن کنیم.

    انواع اجاق گاز صفحه ای از نظر طراحی

    این نوع اجاق‌ها از نظر طراحی به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل توکار و رورکار می‌شود. مدل‌های توکار همانطور که از اسمشان پیداست درون صفحه کار می‌شوند اما مدل‌های روکار روی صفحه کابینت قرار می‌گیرند.

    اجاق گاز صفحه ای روکار

    گاز صفحه‌ای روکار روی سطح کابینت قرار می‌گیرد و مزیت اصلی آنها امکان جابجایی و استفاده از فضای زیر گاز است. انواع لوازم پخت‌وپز، ظروف و برخی مواد غذایی مانند روغن‌های پخت و سرخ کردنی و ادویه‌جات را می‌توان در کابینت زیر گاز قرار داد تا دسترسی به آن‌ها درحین آشپزی آسان‌تر باشد.

    اجاق‌های روکار معمولاً تعداد شعله کم‌تری نسبت‌به توکارها دارند. از اجاق‌های روکار با تعداد شعله کم می‌توان در خانه‌های کم جمعیت و اداره‌ها استفاده کرد.

    گاز روکار ساده

    اجاق گاز صفحه ای توکار

    گازهای توکار برخلاف مدل قبلی در دل کانتر یا صفحه کابینت نصب شده و ظاهر به مراتب جذاب‌تر و مدرن‌تری دارند اما پس از نصب دیگر جابجایی آنها ممکن نیست.

    این نوع اجاق که در انواع برقی و گازی عرضه می‌شوند، به دلیل تعداد شعله‌های بیش‌تر، آشپزی را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کنند.

    معمولاً حداکثر تعداد شعله در این گازها ۵ عدد است که یک شعله بزرگ در وسط و سایر شعله‌ها در اطراف قرار می‌گیرند. برخی از گازها مجهزبه شعله پلوپز در وسط یا در کناره صفحه گاز هستند. مدل‌های ۵ شعله پرطرفدارتر و پرکاربردتر هستند.

    تفاوت های گاز صفحه ای روکار و توکار

    اولین تفاوت بارز آن‌ها در این است که گازهای صفحه‌ای توکار پس از نصب، قابلیت جابجایی ندارند. برخلاف گازهای توکار، گازهای روکار را به‌راحتی می‌توان جابجا کرد و هرچندوقت یک‌بار دکوراسیون آشپزخانه را تغییر داد. گازهای صفحه‌ای روکار قابلیت حمل آسان‌تری نسبت‌به مدل‌های توکار دارند.

    تفاوت بعدی همان کابینتی است که در مدل توکار کاملاً درگیر می‌شود اما در مدل روکار می‌توان آن را مورداستفاده قرار داد. تعداد شعله‌ها و نوع کاربری در این دو نوع گاز نیز متفاوت است.

    روکارها دوشعله و فاقد شعله پلوپز هستند اما این نوع شعله در گازهای صفحه‌ای توکار وجود دارد و تعداد شعله‌ها هم در آن بیش‌تر است.

    انواع اجاق گاز صفحه ای از نظر نوع سوخت

    منبع تغذیه در این نوع از گازها می‌تواند متفاوت باشد. برخی به سیستم گاز شهری وصل هستند و منبع تغذیه‌شان گاز است. برخی دیگر از مدل‌های گاز صفحه‌ای برقی بوده و کارکردشان با برق شهری است. در این‌جا به توضیح هریک می‌پردازیم:

    اجاق گاز رومیزی گازی

    اجاق گاز رومیزی گازی

    همان‌طور که از نامش مشخص است، منبع آن گاز شهری و گازسوز است و نیاز به لوله برای اتصال به گاز دارد. از ویژگی‌های این مدل می‌توان به حرارت بسیار بالا و کنترل دقیق حرارت شعله اشاره کرد. کارکردشان مثل اجاق‌های معمولی است و برای طبخ غذا به‌صورت حرفه‌ای کاملاً مناسب هستند.

    با توجه به دسترسی گسترده به گاز در ایران و قیمت پایین آن، کار با این گازها به‌صرفه‌تر و راحت‌تر است. صفحه این گاز معمولا استیل یا شیشه‌ای است و جنس صفحات مشبک آن هم معمولاً از چدن نسوز است.

    انواع جنس صفحه اجاق رومیزی گازی

    صفحه استیل: از انواع آن‌ها می‌توان به استیل ساده و استیل آج‌دار اشاره کرد. نظافت آن‌ها با مواد شوینده مخصوص‌ آسان است، البته باید از موادی استفاده کنید که مطمئن باشید به استیل آسیبی نمی‌رسانند.

    صفحه شیشه‌ای: از شیشه نشکن و بسیار مقاوم در برابر حرارت و ضربه در ساخت این گاز ها استفاده می‌شود که بی رنگ یا مشکی هستند. تمیز کردن شیشه بسیار آسان‌تر از جنس‌های دیگر است اما درهرصورت بهتر است بلافاصله پس از کثیف شدن، سطح گاز را تمیز کنید چرا که ماندگاری لکه و موادغذایی کار نظافت را سخت می‌کند. بهترین زمان نظافت بلافاصله پس از طبخ غذاست.

    صفحه استیل و شیشه: مشخص است که صفحه از ترکیب دو جنس استیل و شیشه ساخته شده است که زیبایی محصول را چندبرابر کرده و ظاهری زیبا به دکوراسیون آشپزخانه می‌بخشد. قیمت این نوع از گازهای صفحه‌ای از مدل‌های دیگر بالاتر است.

    مزایا

    • منبع تغذیه ارزان و در دسترس
    • کارایی آسان
    • حرارت بالا

    معایب

    • دارای شبکه و سطوح غیرصاف
    • قیمت بالا در نوع شیشه-استیل
    • آسیب شعله مستقیم به جنس و رنگ ظروف

    اجاق گاز رومیزی برقی

    اجاق گاز رومیزی برقی

    این گازها دارای سیم برق برای اتصال به پریز هستند. در این نوع دیگر خبری از شعله و شبکه‌های چدنی نیست بلکه حرارت از طریق المنت‌ها به ظروف منتقل می‌شود. سطح این نوع از اجاق‌ها صاف است و در نتیجه تمیز کردن آن‌ها هم ساده‌تر است.

    یکی از ویژگی‌های بارز اجاق گازهای برقی این است که هرچقدر هم میزان حرارت بالا برود، باز به رنگ و جنس ظروف آسیبی وارد نمی‌کند. تعداد شعله‌ها یا المنت‌های این مدل گاز معمولاً بین ۲ تا ۵ عدد است. داشتن توان کافی در گازهای برقی نیز موضوع مهمی است. با کنترل سطح حرارت المنت‌ها، میزان مصرف برق را هم می‌توانید کنترل کنید.

    جنس صفحه در گازهای صفحه‌ای برقی معمولاً استیل، شیشه‌ای و لعابی است که البته قیمت این محصول در جنس‌های مختلف نیز متفاوت خواهد بود. در این مدل جنس شیشه سرامیکی بیش‌ترین مقاومت را در برابر حرارت و شکستگی دارد. اجاق گازهای برقی نسبت‌به سایر مدل‌ها از قیمت گران‌تری برخوردار هستند.

    مزایا

    • طراحی زیبا
    • دکمه‌های لمسی برای کنترل حرارت
    • سطح صاف و کم‌جا
    • عدم آسیب به ظروف مختلف

    معایب

    • مصرف برق بالا
    • حرارت کمتر نسبت به مدل‌های دیگر
    • عدم کارایی در صورت قطعی برق

    گاز رومیزی القایی مدور یا مربع؟

    نوع دیگری از اجاق گازهای رومیزی صفحه‌ای، گازهای القایی هستند که آشپزی با آنها کمی متفاوت است. سرعت گرمایش آن‌ها نسبت‌به گازهای برقی حدوداً ۵۰ درصد بالاتر است، گرما را به‌صورت یکنواخت پخش می‌کنند و به‌راحتی می‌توان میزان و سرعت حرارت را کنترل کرد.

    به‌طورکلی مشکلی که از نظر عدم پخت یکنواخت در گازهای معمولی با آن روبه‌رو هستیم، در اجاق گازهای القایی وجود ندارد و به همین دلیل است که آشپزی با آن‌ها بسیار آسان‌تر و متفاوت‌تر است؛ البته برای این تفاوت و آسانی باید هزینه بالاتری هم پرداخت کنید. اگر دقت کنید، در این نوع گاز و حتی گاز برقی مشکل شعله و حرارت کنترل نشده وجود ندارد. از انواع مدل‌ گازهای القایی می‌توان به کشویی، توکار و پایه‌دار اشاره کرد.

    مزایا

    • تعداد شعله متنوع
    • طراحی زیبا و شیک
    • نظافت راحت
    • اشغال فضای کم

    معایب

    • فقدان فر
    • استحکام کمتر نسبت به اجاق معمولی
    • عدم امکان جابجایی

    ابعاد اجاق گازهای رومیزی

    اندازه این محصولات از عرض ۳۰ سانتی‌متر که دو شعله هستند شروع می‌شود و به عرض‌های ۶۰ و ۹۰ سانتی‌متری می‌رسد. انتخاب تعداد شعله‌ها به نوع دکوراسیون و نیاز شما وابسته است.

    شکل گازهای صفحه‌ای

    این نوع از گازها در انواع شکل‌های مستطیل، دایره و حتی چندضلعی تولید و عرضه می‌شوند. اگرچه ممکن است انواع گاز صفحه‌ای دایره و چندضلعی موردپسند شما باشد اما باید به این نکته توجه داشته باشید که دکوراسیون آشپزخانه‌تان به چه صورت است و آیا به طور مثال گاز دایره در آشپزخانه‌ای که جای گاز باید به صورت مستطیل باشد، قابل استفاده است یا خیر.

    نوع ولوم ها

    برخی از گازها داری ولوم‌های لمسی و برخی دیگر دارای ولوم‌های فیزیکی و برجسته هستند. اگر به مدل‌های سنتی علاقه دارید، گاز ولوم‌دار و اگر به مدل‌های مدرن‌تر علاقه‌مندید، گاز با صفحه لمسی را انتخاب کنید.

    انواع ولوم گاز

    تایمر

    تنظیم زمان پخت و روشن و خاموش شدن گاز در زمان دلخواه شما، یکی از ویژگی‌هایی است که گازهای صفحه‌ای مدرن دارند و شما به‌راحتی می‌توانید زمان طبخ غذای‌تان را کنترل کرده و با خیال آسوده به سایر کارها‌ی‌تان رسیدگی کنید. محبوب‌ترین انواع گاز صفحه‌ای را ببینید و سخن آخر با خواندن این مطلب متوجه شدید که اجاق گازهای صفحه‌ای رومیزی با اجاق‌ گاز مبله و روکار و توکار چه تفاوت‌هایی دارند. این نوع گازها دارای مزایایی مثل طراحی شیک، کاربری آسان، قیمت مناسب هستند. از بزرگ‌ترین معایب آن‌ها هم می‌توان به عدم داشتن فر اشاره کرد. پس اگر میخواهید گاز رومیزی صفحه‌ای داشته باشید، باید برای طبخ غذاهایی مانند پیتزا، لازانیا یا مرغ بریان وسایل دیگری مانند فر برقی، مایکروویو و یا سولاردم تهیه کنید. در نهایت با توجه به نوع استفاده، نوع دکوراسیون و همین‌طور بودجه‌ای که در نظر دارید، مدل‌های مختلف را بررسی کرده و در نهایت اقدام به خرید اجاق گاز صفحه ای کنید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید