راهنمای خرید ژنراتور برق دیزلی، بنزینی و گازی

راهنمای خرید ژنراتور برق دیزلی، بنزینی و گازی
راهنمای مطالعه

    خرید ژنراتور برق یکی از راهکارهای تأمین برق در زمان‌های خاموشی است که این روزها بسیاری از افراد و کسبه را درگیر کرده است. در این مطلب درباره خرید موتور برق و عواملی که باید در نظر بگیرید صحبت می‌کنیم تا با انبوهی از اطلاعات فنی پیچیده مربوط به آن گیج نشوید.

    ژنراتورها دستگاه‌هایی هستند که سوخت مصرفی را به انرژی برق تبدیل می‌کنند. این دستگاه‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توان از آنها برای تأمین برق لوازم خانگی، تجهیزات تجاری و دستگاه‌های صنعتی در زمان‌های خاموشی یا مکان‌های محروم از برق استفاده کرد.

    هنگام خرید ژنراتور برق باید نوع درست آن را انتخاب کنید چون هر ژنراتوری به کار شما نمی‌آید. موارد مهمی را که باید در نظر بگیرید عبارت‌اند از:

    • توان خروجی
    • نوع سوخت مصرفی
    • مدل ژنراتور
    • فناوری ژنراتور
    • نوع برق خروجی
    • بلندی صدا
    • ابعاد دستگاه

    در ادامه درباره هر کدام از این موارد توضیح می‌دهیم.

    ۱. توان خروجی؛ برحسب کیلووات

    توان خروجی برحسب وات یا کیلووات مشخص می‌شود. برای هر ژنراتور دو معیار توان وجود دارد: توان راه‌اندازی (یا اوج قدرت) و توان کارکردی.

    هنگام خرید ژنراتور باید مدلی را انتخاب کنید که بتواند «توان راه‌اندازیِ» مربوط به تجهیزات موردنظر شما را برای تأمین برق تحمل کند. قاعده کلی این است که توان راه‌اندازی ۲ تا ۳ برابرِ توان کارکردی دستگاه باشد. بااین‌حال بهتر است کتابچه راهنمای خود دستگاه را هم بررسی کنید.

    فهرستی از مقادیر تقریبی موردنیاز برای توان مصرفی دستگاه‌های خانگی معمول را در جدول زیر آورده‌ایم. همان‌طور که گفتیم حین خرید ژنراتور برق باید مدلی را انتخاب کنید که توان خروجی کافی داشته باشد تا از پس توان راه‌اندازی این دستگاه‌ها بربیاید (تقریبا 2 یا 3 برابر مقادیر زیر باشد):

    [table id=587 /]

    ظرفیت توان ژنراتورها بر حسب کیلووات آمپر (kVA) نوشته می‌شود.

    ۲. سوخت مصرفی؛ بنزین، گازوئیل یا گاز

    خرید ژنراتور برق - نوع سوخت مصرفی ژنراتور

    ژنراتورها با سوخت‌های مختلفی کار می‌کنند. برخی از آنها دیزلی هستند (با گازوییل کار می‌کنند)، برخی دیگر با بنزین و یک‌سری هم با گاز شهری و گاز مایع کار می‌کنند. ژنراتورهای خانگی معمولا با گاز شهری کار می‌کنند که سوخت پاک‌تری است. برای کسب‌وکارها و مزارع نوع بنزینی یا دیزلی بهتر است.

    بیشتر ژنراتورهای قابل‌حمل بنزینی هستند و راه‌اندازی آنها از مدل‌های دیزلی ساده‌تر است. ژنراتورهای گازوییلی گران‌ترند ولی ماندگاری آنها بیشتر است. بنابراین برای مواردی مانند مزارع که ژنراتور مداوم باید کار کند نوع دیزلی بهتر است. ژنراتورهای بنزینی و دیزلی باید در فضای آزاد قرار داده شوند.

    [related]36149[/related]

    ۳. مدل ژنراتور؛ قابل‌حمل یا ایستاده

    ption id="attachment_36700" align="alignnone" width="850"]خرید ژنراتور برق - ژنراتور قابل حمل ژنراتورهای قابل‌حمل را می‌توان در سفرها و پیک‌نیک همراه برد

    ژنراتورها بر دو نوع ایستاده و قابل‌حمل هستند. اگر ژنراتور را برای مصارف خانگی می‌خواهید، نیازی نیست حتما نوع قابل‌حمل آن را بخرید. ژنراتورهای ثابت ایستاده مزایای زیادی دارند. برای نمونه، سروصدای کمتری دارند، راه‌اندازی آنها راحت‌تر است و قدرت بیشتری نسبت به گزینه‌های قابل‌حمل دارند. از سوی دیگر امکان سرقت آنها کمتر از گزینه‌های قابل‌حمل است.

    برای مغازه‌ها و کسب‌وکارهای کوچک که فضای کافی برای قراردادن ژنراتورهای ثابت ندارند و برای سفرهای چند روزه در طبیعت و افرادی که به‌شکل سیار در کاراوان زندگی می‌کنند، نوع قابل‌حمل آن کارآمدتر است.

    یک مدل ژنراتور ایستاده برای منزل را در تصویر زیر می‌بینید:

    ption id="attachment_36706" align="alignnone" width="850"]خرید ژنراتور برق - ژنراتور ایستاده ژنراتور ایستاده که قابلیت حمل ندارد

    ۴. فناوری ژنراتور؛ سنتی یا مدرن

    ژنراتورهای مدرن از فناوری اینورتر استفاده می‌کنند. این فناوری در ژنراتورها انرژی برق را برای لوازم الکترونیکی حساس ازجمله رایانه، تلویزیون و مایکروویو، به صورت موج سینوسی الکتریکی تأمین می‌کند که برق به‌صورت جریان سریع و ناگهانی به دستگاه‌ها نرسد.

    ژنراتورهای استاندارد/ سنتی بدون درنظرگرفتن میزان انرژی موردنیاز دستگاه با تمام سرعت کار می‌کنند. درحالی‌که مدل‌های دارای فناوری اینورتر از دریچه کنترل هوشمند خودگردان استفاده می‌کنند که وقتی شما دستگاهی را روشن می‌کنید به‌صورت خودکار تنظیم می‌شوند. با این کار در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود.

    ژنراتورهای مدرن بی‌صدا هستند، روان کار می‌کنند و برای محیط‌زیست بهترند.

    ۵. نوع برق تولیدی؛ تک‌فاز یا سه‌فاز

    ژنراتورها دو نوع برق تک‌فاز و سه‌فاز تولید می‌کنند. برق ژنراتورهای تک‌فاز ۲۲۰ ولتی است و همان ولتاژی است که ما در خانه‌هایمان از آن استفاده می‌کنیم. این ژنراتورها برای بیشتر خانه‌ها و مشاغل کوچک مناسب هستند.

    دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی از برق سه‌فاز استفاده می‌کنند که بیش از ۳۵۰ ولت است و بنابراین باید از ژنراتورهای معمولی برای آنها استفاده کرد.

    ژنراتورهای سه‌فاز قابل‌تبدیل به تک‌فاز هم هستند. در این حالت برق خروجی به حدود یک‌سوم برق تولیدی در حالت سه‌فاز کاهش می‌یابد.

    ۶. سروصدای ژنراتور؛ کانوپی‌دار یا اُپن

    ption id="attachment_36701" align="alignnone" width="850"]خرید ژنراتور برق - کانوپی کانوپی یا محفظه‌ای که ژنراتور را می‌پوشاند صدای آن را می‌گیرد

    شاید ژنراتورهایی را که بدون کانوپی هستند قبلا دیده باشید. این ژنراتورها به‌شدت پرسروصدا هستند و می‌توانید موتور و تشکیلات داخلی ژنراتور را مشاهده کنید.

    کانوپی محفظه‌ای است که ژنراتور درون آن قرار دارد و صدای گوش‌خراش آن را می‌گیرد. اگر ژنراتور را در فضایی مانند مزارع قرار می‌دهید یا جایی است که از شما دور است نیاز به کانوپی ندارید، اما اگر جایی است که صدای آن اذیتتان می‌کند بهتر است نوع کانوپی‌دار آن را بخرید.

    [related]25050[/related]

    ۷. اندازه ژنراتور؛ بزرگ یا جمع‌وجور

    اندازه ژنراتور تا حد زیادی با قدرت آن ارتباط مستقیم دارد. هرچه ژنراتور بزرگ‌تر باشد، توان بیشتری به شما ارائه می‌کند. مخصوصا ژنراتورهایی که باید ساعت‌های طولانی با بیش از ۸۰ درصد توان‌شان کار کنند باید بزرگ‌تر و قوی‌تر باشند وگرنه مدت زیادی دوام نخواهند آورد.

    این ژنراتورها نه‌تنها خودشان معیوب می‌شوند بلکه به لوازم خانگی متصل‌شده هم آسیب می‌رسانند. هنگام خرید ژنراتور برق به اندازه آن توجه داشته باشید.

    نکات ایمنی برای نصب و استفاده از ژنراتور

    هنگام خرید ژنراتور برق حتما اقدامات احتیاطی لازم را درباره ایمنی دستگاه مطالعه کنید. بااین‌حال به چند نکته اساسی زیر توجه بیشتری داشته باشید:

    • ژنراتور را در داخل منزل یا در مناطق با تهویه کم استفاده نکنید. از قراردادن آن در نزدیکی پنجره‌ها، درها و هر جایی که گازهای خروجی از آن بتواند وارد منزل شود خودداری کنید.
    • اطمینان حاصل کنید که ژنراتور روی سطح صاف قرار گرفته است.
    • ار قراردادن ژنراتور برق در معرض رطوبت و گردوغبار زیاد خودداری کنید.
    • از پر کردن بیش‌ازحد مخزن سوخت خودداری کنید و هرگز هنگامی که ژنراتور فعال است یا هنوز داغ است در آن سوخت نریزید.
    • ژنراتور را کنار شعله یا هر چیزی که ممکن است جرقه بزند نگذارید.
    • هرگز ژنراتور را مستقیم به برق سیم‌کشی منزل متصل نکنید. از یک برقکار بخواهید تا سوئیچ انتقال برایتان نصب کند.
    • از سیم‌کشی‌های محکم و مناسب برای اتصال لوازم خانگی به ژنراتور استفاده کنید.
    • بیش‌ازحد از ژنراتور کار نکشید تا اضافه بار به آن وارد نشود.

    محبوب‌ترین انواع موتور برق را ببینید

    جمع بندی راهنمای خرید ژنراتور برق

    برای تامین برق هنگام خاموشی یا در مناطق دور افتاده می‌توان از دستگاه‌های مختلفی نظیر پاور بانک، پاور استیشن و غیره استفاده کرد که پیش از این در راهنمای خرید ابزارهای تامین برق اضطراری به آنها پرداختیم. یکی از این ابزارها ژنراتور یا موتور برق است که در مدل‌های مختلفی راهی بازار شده است. با توجه به این تنوع باید حین خرید ژنراتور برق معیارهای مختلفی نظیر ابعاد، قابلیت حمل، سوخت مصرفی، نوع برق تولیدی و غیره را در نظر داشته باشید که در این راهنما به بررسی آنها پرداختیم. [see_also]25051[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید