همه نکاتی که پیش از خرید UPS باید بدانید

همه نکاتی که پیش از خرید UPS باید بدانید
راهنمای مطالعه

    UPS ابزاری برای تامین برق اضطراری در زمان قطغی برق است. خرید UPS نه تنها برق ضروری را برای لوازم الکترونیکی تامین می‌کند بلکه در برابر نوسان ولتاژ از آنها حفاظت می‌کند.

    UPS چیست؟

    خرید یو پی اس نحوه عملکرد UPS

     

    یو‌ پی اس (UPS) منبع تغذیه‌ای است که در زمان قطعی یا اختلال در جریان برق، انرزی لازم برای دستگاه‌‌های الکتریکی متصل را فراهم می‌کند. UPSها معمولا به سرعت وارد مدار می‌شوند و در برخی مدل‌ها عملا تاخیر این دستگاه‌ها صفر است.

    برخی مدل‌های UPS علاوه بر تامین انٰرژی، نوسان‌های شدید ولتاژ که می‌تواند به دستگاه‌ها آسیب وارد کند را هم مدیریت می‌کند.

    با لطف این ابزار، دیگر نگران از دست‌رفتن داده‌هایتان در کامپیوتر یا خراب‌شدن ابزارهای گرانقیمت به خاطر قطع و نوسان برق نخواهید بود. بنابراین خرید UPS هم در قطع ناگهانی برق به کمک وسایلتان می‌آید و هم زمانی به دردتان می‌خورد که در شبکه برق‌رسانی اختلالاتی رخ می‌دهد.

    چرا به خرید UPS نیاز داریم؟

    قطع برق جدای از آسیبی که ممکن است به دستگاه‌‌های حساس وارد کند می‌تواند در روند کار هم اختلال ایجاد کند. مثلا اگر در حال کار روی پروژه‌ای حساس باشید ممکن است تمام داده‌ها یا فایل‌های حساس از روی هارد پاک شوند.

    خاموشی ناگهانی سرور هم می‌تواند در روند کار صدها نفر مشکل ایجاد کند. همچنین بسیاری از دستگا‌های آزمایشگاهی قیمت بسیار بالایی دارند و قطع برق می‌تواند زیانی چند صد میلیونی به آنها وارد کند. اینجاست که خرید UPS می‌تواند با داد شما برسد.

    چه‌قدر برای خرید UPS بودجه دارید؟

    خرید ups

    اولین سوالی که قبل از خرید یو پی اس باید از خود بپرسید این است که چه‌قدر بودجه برای آن کنار گذاشته‌اید چرا که این ابزارها شامل مدل‌های مختلفی است که قیمت بسیار متفاوتی دارند. انواع UPS شامل موارد زیر است:

    • آفلاین: باتری این مدل با افت برق به‌طور مکانیکی وارد عمل می‌شود و مانع از خاموشی دستگاه‌های متصل می‌شود. این مدل ارزانترین نوع UPS و مناسب لوازم برقی ارزان قیمت و دستگاه‌های دیگری مانند مودم است که چند ثانیه تاخیر در روشن شدن تاثیری روی عملکرد آنها نداشته باشد.
    • لاین اینتراکتیو: این نوع UPSها مبدلی مخصوص دارند که توانایی مدیریت افت ولتاژها را هم دارد. این وسایل مانند UPSهای آفلاین هستند اما به جز تامین برق در زمان قطعی، در زمان نوسان ولتاژ را مدیریت می‌کنند. وقتی ولتاژ، بالاتر و پایین تر از آستانه تعیین شده باشد، ترانسفورمر داخلی وارد مدار شده و تا وقتی ولتاژ در این محدوده باشد، برق از باتری گرفته نمی‌شود. قیمت UPS لاین اینتراکتیو کمی بالاتر است و مناسب ابزارهایی است که چند ثانیه تاخیر در روشن شدن اشکالی در آنها ایجاد نمی‌کند اما بهتر است از نوسان برق در امان باشند.
    • آنلاین یا تبدیل دوگانه: این دستگاه‌ها که قیمت بالاتری دارند، برق ورودی را به صورت پیوسته از طریق یک مدار یکسو کننده به DC تبدیل و باتری را از طریق آن شارژ می‌کنند. در سمت دیگر نیز یک اینورتر برق خروجی باتری را به پیوسته به AC تبدیل می‌کند. در نتیجه وسایل متصل به این UPS آنلاین به‌طور کامل ایزوله شده و از برق شهری جدا می‌شوند. این ساختار باعث می‌شود که UPS آنلاین با قطع برق یا افت ولتاژ وارد عمل نشود، بلکه همیشه برق دستگاه‌های متصل را به‌طور مستقل تأمین کند. این مدل UPS قیمت بسیار بالاتری دارد و مناسب دستگاه‌های حساسی مثل سرور، ابزارهای آزمایشگاهی و تجهیزات گرانقیمت است که نباید حتی برای چند ثانیه خاموش شده یا در معرض نوسان ولتاژ قرار بگیرند.

    [related]36253[/related]

    کدام UPS برای شما مناسب است؟

    خرید UPS مناسب وابسته به مشکلاتی است که در زمینه دریافت برق برای وسایلتان پیش می‌آید. همانطور که در نمودار زیر می‌بینید UPS های آفلاین و اینتراکتیو در برخی موارد کاربرد ندارند و بنابراین باید مدل مناسب را بر اساس مشکلاتی انتخاب کنید که در جریان برق دارید.

    • Surge: افزایش ولتاژ لحظه‌ای جریان برق
    • Blackout: قطع برق
    •  brown-out: افت ممتد ولتاژ شبکه
    • Voltage Sags: کاهش ولتاژ آنی و کوتاه‌مدت
    • Over Voltage: اضافه ولتاژ ممتد
    • Frequency Noise: نویز فرکانس
    • Frequency Variation:تغییرات در فرکانس جریان برق
    • Harmonic Distortion: زمانی که سیگنال الکتریکی از شکل سینوسی فاصله می‌گیرد

    خرید UPS

    کدام فرم فاکتور UPS مناسب شماست؟

    دستگاه‌های UPS از نظر طراحی ظاهری به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

    • دسکتاپ یا کامپکت (DESKTOP/COMPACT): این مدل فضای کمی به خود اختصاص می‌دهد و توان محدود و باتری داخلی دارد.
    • تاوِر یا مینی‌تاور (TOWER/ MINI TOWER): این مدل ابعاد بزرگ‌تری نسبت به مورد قبلی دارد و روی زمین قرار می‌گیرد.
    • رَک‌مانت (RACK-MOUNT): این مدل در رک‌ها نصب می‌شود و برای شبکه‌های بزرگتر کاربرد دارد.

    در زمان انتخاب فرم فاکتور باید به این دقت کنید که دستگاه را برای چه مکانی می‌خواهید و لازم دارید. مدل دسکتاپ برای فضاهای کوچک و کاربردهای محدود است و دو گزینه دیگر به‌ترتیب برای فضاهای بزرگتر و اتاق‌های سرور رایانه‌ها مناسب هستند.

    توان دستگاه UPS چقدر است؟

    توان یکی دیگر از موارد مهمی است که حین خرید UPS باید در نظر داشته باشید. توان UPS که حاصل‌ضرب ولتاژ در آمپراژ خروجی است، باید به حدی باشد که امکان پشتیبانی از تمام وسایل متصل به آن را داشته باشد. در جدول زیر توان مورد نیاز برای راه‌اندازی تعدادی از لوازم برقی پرکاربرد را می‌بینید.

    [table id=587 /]

    هرقدر توان UPS بیشتر باشد، توانایی پشتیبانی از وسایل بیشتری را خواهد داشت. اگر می‌خواهید چند وسیله را به UPS متصل کنید باید مجموع توان آنها را در نظر بگیرید.

    اطلاعات مربوط به توان بر حسب VA یا ولت-آمپر روی دستگاه نوشته شده اما این عدد اسمی است و توان واقعی را باید حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد (در با کیفیت‌ترین مدل‌ها) رقم اعلام شده از سوی کارخانه سازنده در نظر بگیرید. از اینرو مجموع توان متصل به UPS نباید از ۷۰ درصد توان اسمی آن بیشتر نباشد. ضریب توان حقیقی اختلاف فاز بین ولتاژ و جریان و واحد سنجش آن KW است.

    شارژدهی UPS چقدر است؟

    خرید ups باتری باتری‌های درون UPS

     

    شارژدهی دیگر نکته مهمی است که باید هنگام خرید UPS به آن دقت داشته باشید. شارژدهی UPS تابعی از چند عامل مختلف است که مهمترین آنها شامل دو مورد زیر است:

    • ظرفیت باتری USP
    • مقدار باری که به UPS وصل می‌شود

    برای نمونه، اگر ظرفیت یک باتری UPS در حدود ۱۰۰آمپرساعت باشد، این وسیله می‌تواند جریانی در حدود ۵ آمپر را به‌مدت ۲۰ ساعت تأمین کند. در نتیجه هر قدر توان مورد نیاز ابزارهای متصل بیشتر باشد، UPS شارژدهی کمتری خواهد داشت.

    شرکت‌های تولید UPS معمولا درباره میزان شارژدهی و اینکه تا چندساعت می‌تواند وسایل را روشن نگه دارد به مشتری اطلاعاتی می‌دهند. البته دقت کنید که برخی مسائل مانند اتلاف انرژی در مدارهای داخلی دستگاه در عدد اعلامی شرکت‌ها در نظر گرفته نمی‌شوند.

    برای اینکه مطمئن باشید که UPS می‌تواند انرژی وسایل مورد نظر را تأمین کند،‌ مدلی با توان و ظرفیت بیشتر از میزان موردنیاز خریداری کنید.

    میزان صدا یا نویز وسیله

    در خرید UPS به میزان صدای تولیدی آن هم دقت کنید. زمانی که این وسایل روشن می‌شوند، صدای فن و بخش‌های خنک‌کننده‌شان می‌تواند آزاردهنده باشد. پس قبل از خرید، حتما به میزان نویز دستگاه هم توجه کنید.

    [related]36803[/related]

    بازه سوییچ UPS

    در خرید UPS به مدت‌زمان تغییر حالت یا سوئیچ‌تایم هم اهمیت بدهید. منظور از آن چیست؟ به زمان لازم برای تبدیل برق شهری به برق باتری سوئیچ‌تایم گفته می‌شود. هرقدر این عدد کمتر باشد، دستگاه متصل هم سریعتر روشن می‌شود.

    راه‌اندازی دستگاه UPS چگونه است؟

    خرید ups

    راه‌اندازی و نصب دستگاه UPS سخت نیست و مهارت یا اقدام خاصی لازم ندارد. کافی است که وسایلتان را هم به درگاه‌های مخصوص دستگاه متصل کنید. البته تنظیمات دیگری هم روی برخی از دستگاه‌های پیشرفته UPS وجود دارد که کمی نیاز به تخصص دارند.

    محل قراردادن سیستم UPS باید تهویه مناسب و فضای کافی داشته باشد. تهویه مناسب از آن جهت که گردوغبار یا رطوبت روی عملکرد وسیله اثرات منفی نگذارد و فضا هم باید کافی و به‌اندازه باشد تا بتوانید به‌سادگی وسایل مختلف را به آن متصل کنید.

    بعضی از دستگاه‌های UPS تنظیمات پیش فرض ثابت دارند و نمی‌توانید تنظیماتشان را تغییر دهید اما برخی دیگر به شما آزادی عمل می‌دهند. در خرید UPS به داشتن گارانتی یا همان ضمانت‌نامه هم دقت کنید. وجود چنین چیزی خیالتان را در خرید راحت‌تر می‌کند.

    پرفروش‌ترین مدل‌های UPS + لیست قیمت

    در آخر

    UPS ابزاری است که در زمان اختلال یا قطع برق وارد مدار شده و از طریق باتری انرژی دستگاه‌های متصل را تامین می‌کند. UPS دارای انواع مختلفی است و برخی مدل‌ها به صورت پیوسته و حتی در صورت وجود برق شهری هم فعال بوده و نوسان در ولتاژ را مدیریت می‌کنند. UPS بدین طریق می‌تواند از ابزارهای حساس و گرانقیمت حفاظت کرده و از اختلال در روند کار شرکت‌ها، ادارات و غیره جلوگیری کند. توانسته‌اید با خواندن این مقاله به نتیجه‌گیری لازم برای خرید UPS برسید؟ انتخابتان چه مدلی خواهد بود؟ [see_also]36149[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید