راهنمای خرید میکروفون یقه‌ای و استودیویی

راهنمای خرید میکروفون یقه‌ای و استودیویی
راهنمای مطالعه

    در راهنمای خرید میکروفون انواع مختلف این تجهیزات را معرفی کرده و معیارهای مهم در انتخاب مدل مناسب از جمله الگوی قطبی، پاسخ فرکانسی، نویز داخلی، حساسیت، امپدانس و غیره را به شکل کامل توضیح داده‌ایم.

    این روزها بازار تولید محتوا و در راس آن محتوای صوتی و ویدئویی داغ‌تر از همیشه است. از این رو هرروز طیف جدیدی از علاقمندان به سمت فعالیت در این حوزه جذب می‌شوند. به طبع شروع فعالیت با حداقل استاندارد در این حیطه نیازمند در دسترس داشتن تجهیزات و امکانات ابتدایی است. یکی از حیاتی‌ترین موارد برای شروع فعالیت، خرید میکروفون مناسب است.

    تولید کننده محتوا

    برای پادکسترها و تولید کنندگان محتوای صوتی، کیفیت صدا حرف اول را می‌زند. از این رو تهیه یک میکروفون مناسب امری حیاتی به نظر می‌رسد. از طرفی تولید کنندگان محتوای ویدئویی نیز بایستی در کنار حفظ کیفیت تصویربرداری به کیفیت صدای خود نیز اهمیت دهند. پس انتخاب و تهیه یک میکروفون مناسب برای هردو گروه امری قابل توجه و مهم به حساب می‌آید.

    اما با وجود گزینه‌های متنوع حاضر در بازار خرید میکروفون مناسب چندان ساده نیست. در این مقاله از سری نکات پیش از خرید مجله درجه قصد داریم به بررسی المان‌های قابل توجه هنگام خرید میکروفون بپردازیم. و در ادامه به صورت اجمالی به بررسی و میزان اهمیت هریک از این المان‌ها در تهیه‌ یک میکروفون مناسب بپردازیم.

    میکروفن چیست؟

    میکروفون (Microphone) یا به اختصار مایک (Mic) دستگاهی است که ارتعاشات صوتی منابع مختلف را جذب کرده و آن‌ها را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. در حقیقت میکروفون امواج صوتی مرتعش در هوا را به وسیله پوشش نازکی به نام دیافراگم جذب کرده، آن را به وسیله تنش پیزوالکتریسیته (یا هر متد دیگری) به جریان الکتریکی تبدیل می‌نماید. این جریان تقویت شده و سپس سیگنال‌های آنالوگ تولیدی هم توسط کامپیوتر کدگذاری شده و در قالب داده‌های دیجیتالی ذخیره می‌شوند.

    انواع میکروفون

    این میکروفون‌های استودیویی بسته به کاربرد، امکانات و قیمتشان در سه دسته بندی کلی تقسیم می‌شوند که از آن‌ها می‌توان به میکروفن‌های کاندنسر (Condenser Mics)، میکروفون‌های داینامیک (Dynamic Mics) و میکروفون‌های ریبان (Ribbon Mics) اشاره کرد. این میکروفون‌ها غالبا در شیوه تبدیل ارتعاشات صوتی به سیگنال‌های الکتریکی تفاوت دارند. از همین رو تا حدودی نیز کیفیت صدای متفاوتی دارند.

    میکروفون‌های داینامیک (Dynamic Mics)

    میکروفون‌های داینامیک از قدیمی‌ترین میکروفون‌ها هستند که صدای منبع صوتی را با استفاده از یک مگنت و یک سیم پیچ جذب می‌کنند. این میکروفون ها در مقایسه با میکروفون های کاندنسر، از حساسیت کمتری برخوردارند و همچنین بازه فرکانس کمتری را ارائه می دهند. از این رو برای منابع صدای بلند بی‌نقص هستند و غالبا در اجراهای زنده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این میکروفون‌ها مقامت بالایی داشته و در مقابل رطوبت مقاوم هستند.

    [related]16456[/related]

    میکروفن‌های ریبان (Ribbon Mics)

    این میکروفون‌ها، که قدمتی به اندازه‌ داینامیک‌ها دارند، خود نوعی از میکروفون‌های داینامیک محسوب می‌شوند. شیوه کار این میکروفون‌ها مشابه داینامیک‌ها است با این تفاوت که به منظور حساسیت بالاتر، به جای دیافراگم‌های سنتی از ورقه‌های نازک آلومینیومی بهره می‌برند. این ورقه‌ها در هنگام دریافت صدا مرتعش می‌شوند و جریان الکتریکی را قطع می‌کنند تا صدا را دریافت کنند.

    میکروفن ریبان

    به علت حساسیت جذب صدای بالاتر، این نوع میکروفون‌ها فرکانس‌های بم را به خوبی دریافت کرده و صدایی گرم را ارائه می‌دهند. میکروفون‌های ریبان مناسب‌ترین گزینه برای افرادی است که نیاز به ضبط با جزییات بالا دارند. البته این حساسیت بالا، میکروفون‌های ریبان را در خطر آسیب دیدن دیافراگم در مقابل منابع بسیار بلند صوتی قرار می‌دهد. این میکروفون‌ها به علت قدیمی بودن کمیاب‌تر از دیگر میکروفون‌های موجود در بازار هستند و عموما قیمت نسبتا بالایی نسبت به سایر میکروفون‌ها دارند.

    میکروفون‌های کاندنسر (Condenser Mics)

    و در نهایت میکروفون‌های جدیدتر کاندنسر، که در حال حاضر محبوب‌ترین و رایج‌ترین میکروفون موجود در بازار هستند. این میکروفون‌ها به وسیله دو صفحه با بار الکتریکی و افزایش ظرفیت خازن، سیگنال‌های صوتی را دریافت می‌کنند. قدرت ضبط جزییات بالایی را دارند. از این رو بیشتر در اتاق‌های ایزوله (Dead Room) از این میکروفون‌ها استفاده می‌کنند تا از ضبط نویز و اصوات اضافی جلوگیری نمایند. این میکروفون‌ها در رنج قیمت گسترده‌ای عرضه می‌شوند. اما خرید میکروفون های مدل‌ بالا رده آن نیازمند هزینه بالایی است.

    الگوهای قطبی میکروفن‌ (Polar Pattern)

    یکی از عوامل مهم در خرید میکروفون‌ها، الگوهای قطبی جذب صدا هستند. یک الگوی قطبی مشخص می‌کند که چه مقدار از سیگنال توسط میکروفون و از چه جهاتی دریافت می‌شود. میکروفون‌ها بسته به الگوی قطبی منحصر به‌فرد خود در دریافت، به طبع کاربردهای متفاوتی نیز دارند. از این رو در ادامه ما رایج‌ترین مدل‌های قطبی میکروفون را بررسی می‌کنیم.

    الگوهای قطبی میکروفن

    الگوی قطبی همه‌جهتی (Omni Directional)

    میکروفون‌ها با الگوی قطبی Omni Directional یا همه‌جهتی و یا تمام‌جهتی محصولاتی هستند که تمام منابع صوتی اطراف خود را به صورت یکسان می‌شنوند. این نوع میکروفون‌ها که رایج‌ترین نوع میکروفون‌های بازار هستند، به شکل مساوی و در همه‌ی جهات به صدا حساس هستند. به همین علت این نوع میکروفون‌ها صدایی کاملا طبیعی از محیط را برایتان فراهم می‌آورند. اما بایستی توجه کرد که استفاده از این میکروفون‌ها گزینه مناسبی برای ضبط صدا در محیط باز و شلوغ نخواهند بود. و به منظور عدم دریافت نویز مازاد، بایستی از این میکروفون‌ها بیشتر در اتاق‌های ایزوله بهره برد.

    الگوی قطبی تک‌جهتی (Cardioid)

    میکروفون‌های کاردیویدی یا تک‌جهتی همان‌طور که از اسمشان پیداست  بیشترین حساسیت را نسبت به صدایی که از جلو پخش می‌شود، دارند. این میکروفون‌ها صداهای اطراف با شدت بسیار کمتری ضبط می‌کنند و از این رو صداهای مازاد در محیط‌های شلوغ به خوبی حذف می شود. این نوع میکروفون‌ها از گزینه‌های مناسب ضبط‌ها در فضای باز یا شلوغ و یا تولید محتوای پادکست‌ها هستند.

    [related]3647[/related]

    الگوی قطبی دوجهتی (Bidirectional)

    میکروفون‌هایی که از الگوی قطبی دوجهتی یا Bidirectional بهره می‌برند، صدا را از دو جهت جلو و پشت میکروفون دریافت می‌کنند. و سایر نویزهای اطراف را حذف می‌کنند. در نتیجه الگوی این میکروفون‌ها شماتیکی شبیه به عدد ۸ انگلیسی دارد. از این رو این میکروفون‌ها به figure 8 نیز شناخته می‌شوند. خرید میکروفون دو جهتی بیشتر برای ضبط استریو و در استودیوها مناسب است.

    پاسخ فرکانسی میکروفن (Frequency Response)

    منظور از پاسخ فرکانسی، حساسیت میکروفون نسبت به فرکانس‌های مختلف صدا با شدت یکسان است. در واقع پاسخ فرکانسی محدوده‌ی از فرکانس را مشخص می‌کند که میکروفون در آن محدوده، فرکانس‌های صدا را به خوبی دریافت می‌نماید. یا به زبان دیگر محدوده ای از فرکانس‌ها که میکروفون در آن محدوده می‌تواند به خوبی فرکانس‌های اکوستیک را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل نماید.

    پاسخ فرکانسی میکروفن (Frequency Response)

    انتخاب پاسخ فرکانسی میکروفون بستگی به نیاز و کاربرد شما از میکروفون مذکور دارد. برای نمونه در استودیو و برای ضبط آلات موسیقی، بایستی میکروفونی به کار ببرید که فرکانس‌های کمتر از پایین‌ترین فرکانس اصلی ساز موسیقی را حذف کند. به عنوان مثال فرکانس اصلی ارتعاش سیم E پایین در گیتار آکوستیک حدود ۸۲ هرتز است. بنابراین بایستی میکروفونی استفاده شود که فرکانس‌های کمتر از ۸۲ هرتز (مانند صدای ارتعاشات محیط) را دریافت نکند.

    به صورت معمول میکروفون‌های کاندنسر از مدل‌های داینامیک، پاسخ فرکانسی بهتری دارند اما به دلیل حساسیت بالا در استودیوها و ضبط‌های خانگی به کار گرفته می‌شوند. مدل‌های داینامیک  با توجه به پاسخ فرکانسی پایین‌تر مناسب استیج و اجراهای زنده هستند. این پارامتر در میکروفون‌های ریبان معمولا بسیار بالاست. اما در نهایت انتخاب این امر تا حد زیادی منوط به هدف استفاده شما از میکروفون است.

    نویز داخلی میکروفن (Self Noise)

    نویز داخلی (Self Noise) میکروفون که از آن با Equivalent Noise Level نیز یاد می‌شود از مهم‌ترین المان‌ها هنگام انتخاب میکروفون است. در واقع این پارامتر اعلام می‌دارد که یک میکروفون به خودی خود چه مقدار صدای مازاد یا نویز تولید خواهد کرد. قاعدتا این المان هرچه کمتر باشد، به معنای آن است که میکروفون نویز کمتری تولید کرده و در مجموع انتخاب بهتری است. برای مثال برای تولید ویدئوهای صدا محور ای‌اس‌ام‌آر (ASMR) این مقدار بایستی زیر ده دسی‌بل باشد.

     

    حساسیت میکروفون (Sensitivity)

    یکی از مهم‌ترین پارامترها هنگام خرید میکروفون حساسیت آن‌ها است. این المان، شرح می‌دهد که میکروفون در هنگام برخورد امواج صوتی چقدر توانایی تبدیل امواج اکوستیک به امواج الکتریکی را داراست. میکروفونی که حساسیت بالایی داشته باشد، در یک فشار صوتی ثابت ولتاژ بالاتری را به خروجی منتقل می‌کند. از همین رو دستگاه صوتی یا کارت صدا و برای همین به Gain کمتری برای تقویت آن ولتاژ نیاز دارد.

    ماکسیمم فشار صوتی میکروفن (max spl)

    این یکی المانی است که شاید برای همه خریداران میکروفون‌ها اولویت نداشته باشد؛  به خصوص اینکه در میکروفون‌های مدرن و قدرتمند امروزی این مقدار آنقدری بالا هست که شاید نیازی به توجه به ماکسیمم فشار صوتی یک میکروفون نداشته باشیم. المان max spl بیان‌گر حداکثر فشار صوتی است که میکروفون قادر به تحمل آن است. به زبان ساده‌تر اگر برآیند صدا بالا رود (مثلا در یک محیط شلوغ مانند خیابان یا رستوران) یک میکروفون با max spl بالا صدای شما را به صورت دیستورت شده ضبط نخواهد کرد. اما اگر ماکسیمم فشار صوتی میکروفون شما پایین باشد، کیفیت دریافتی صدا جالب نخواهد بود.

    میکروفن

    با کم کردن نویز داخلی از ماکسیمم فشار صوتی یک میکروفون رنج داینامیک آن میکروفون بدست می‌آید. رنج داینامیک یا Dynamic Range در واقع به فاصله بین بیشترین قدرت تشخیص صدا (بدون اعوجاج یا دیستورت شدن) تا کمترین قدرت داینامیک رنج  (نویز داخلی) گفته می شود. در مجموع برآیند این مقدار هرچه بالاتر باشد بهتر است.

    امپدانس میکروفون (Impedance)

    همان طور که می‌دانید، سیگنال‌های میکروفون را با عنوان ولتاژ متناوب یا AC می‌شناسیم. حال به مقاومت ولتاژ متناوب در برابر عبور جریان الکتریکی، امپدانس میکروفون گفته می‌شود. به بیانی دیگر امپدانس الکتریکی، اندازه‌گیری مقاومت برحسب اهم در برابر جریان متناوب در مدار و هنگام اعمال ولتاژ است.

    هرچه این پارامتر عدد کمتری داشته باشد، بهتر است؛ زیرا میتواند طول کابل میکروفون را بدون افت کیفیت افزایش داد و از طرف دیگر، نیاز کمتری به تقویت کننده‌هایی با امپدانس ورودی بالا با طراحی پیچیده‌تر و البته گران‌تر خواهیم داشت. همچنین اگر امپدانس ورودی تقویت کننده نیز کم باشد، سیگنال صدا کمتر دچار افت خواهد شد.

    نتیجه گیری

    خلق محتوایی ارزشمند بدون بهره گیری از حداقل استانداردهای ضبط، می‌تواند مانع از رشد و جذب مخاطب محتوای شما شود. یکی از این استانداردها، کیفیت صوتی قابل قبول است که به واسطه تهیه میکروفون مناسب امکان پذیر خواهد بود. المان‌های زیادی در انتخاب و تهیه‌ی یک میکروفون مناسب دخیل هستند، اما در نهایت این شما هستید که بایستی براساس نیاز، انتظارات و کاربرد خود روی این المان‌ها مانور دهید. [table id=573 /] مشاهده تصاویر و لیست قیمت انواع میکروفون [see_also]28788[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید