نکاتی که پیش از خرید کولر پرتابل باید بدانید

نکاتی که پیش از خرید کولر پرتابل باید بدانید
راهنمای مطالعه

    خرید کولر پرتابل به جای کولرهای گازی یا آبی جاگیر ثابت برای بسیاری از اماکن ایده بهتری است. اگر با کولر پرتابل یا قابل‌حمل آشنایی ندارید با ما همراه شوید تا از نکاتی برایتان بگوییم که پیش از خرید کولر پرتابل باید بدانید.

    اگر اجاره‌نشین باشید یا بنا به هر دلیلی دلتان بخواهد که وسایل سرمایشی‌تان را از یک اتاق و فضا به اتاق و فضایی دیگر منتقل کنید، کولر قابل حمل یا همان پرتابل برایتان گزینه‌ای بسیار مطلوب خواهد بود.

    پرتابل‌ها نه به دیوار وصل می‌شوند و نه روی سقف جای خوش می‌کنند. خیلی ساده و راحت جابه‌جا می‌شوند و بعضی از مدل‌هایشان مجهز به چرخ هستند.

    کولرهای پرتابل برخلاف اسپلیت‌ها هیچ قطعه و تجهیزاتی خارجی ندارند و برای نصب و راه‌اندازی‌شان نیاز به ابزار خاصی نیست. یعنی هرآنچه که باعث خنک‌کنندگی می‌شود، تمام‌وکمال داخل خود کولر تعبیه شده است.

    در خرید کولر پرتابل یادتان باشد که این محصولات در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند؛ یعنی هم برای محیط‌های کوچک وجود دارند و قابل‌استفاده‌اند و هم برای محیط‌های متوسط و کمی بزرگ‌تر از آن.

    عملکرد کولر پرتابل چگونه است؟

    خرید کولر پرتابل

    قبل از اینکه وارد جزئیات شویم، بگذارید تکلیف را معلوم کنیم تا سردرگم نشوید. ماجرا از این قرار است که کولرهای پرتابل را به برق متصل می‌کنید و با نصب شلنگ تهویه و روشن‌کردن کولر هوا را تهویه و خنک می‌کنید.

    کولر پرتابل به‌کمک کویل‌های کندانسور هوای گرم و مرطوب را دریافت می‌کند، رطوبتش را گرفته و پس از خنک‌سازی به محیط برمی‌گرداند. مدل‌های مختلفی از کولر پرتابل وجود دارد. برخی از آنها دارای اتصالی هستند که به پنجره متصل می‌شود و با خروج بخشی از گرمای دریافت‌شده از هوای اتاق به سردشدن محیط کمک می‌کند. البته باید بدانید که در این حالت، بخشی از هوای داخل فضای اتاق هم به بیرون برده می‌شود.

    انتخاب کولر بر اساس بودجه

    اولین نکته در خرید هر محصولی میزان بودجه‌ای است که در اختیار دارید. خرید کولر پرتابل هم از این قضیه مستثنی نیست و ابتدا بیاد نگاهی به بودجه خود بیندازید.

    اگر به اندازه کافی بودجه در اختیار دارید می‌توانید سراغ خرید بهترین کولر گازی پرتابل از مارک‌های معتبری مثل ال‌جی و بوش بروید که سرمایش مطبوع‌تری را فراهم می‌کنند و در زمستان هم می‌توانند گرمای آرامش‌بخشی را به همراه بیاورند.

    در صورتی که بودجه محدودتری دارید گزینه پیش رو خرید کولر آبی پرتابل است. البته انتخاب آبی یا گازی بودن کولر صرفا به بودجه بستگی ندارد و باید در آن مواردی مثل شرایط جوی منطقه را هم مد نظر قرار دهید.

    [related]36805[/related]

    مساحت فضای مورد نظر

    دومین نکته مهم در خرید کولر قابل حمل میزان فضایی است که قرار است خنک شود. باید کولری بخرید که مناسب محیطتان است. اگر اندازه کولر دقیق و درست نباشد از کارایی آن کم خواهد شد. اگر وسیله برای محیطتان کوچک باشد، به‌اندازه کافی خنک‌کنندگی نخواهد داشت. اگر هم بزرگ باشد که نمی‌تواند رطوبت را به‌درستی خارج کند و هوای محیط نم‌دار و شرجی می‌شود.

    کولرهای پرتابل هم مثل مدل‌های معمولی با ظرفیت‌های سرمایشی مختلف روانه بازار شده‌اند که برای مدل‌های گازی از ۹۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ بی‌تی‌یو و برای کولرهای آبی از حجم ۲۵۰۰ به بالا را شامل می‌شود.

    برای مدل‌های گازی قاعده کلی این است که هر متر مربع فضا به ۲۰۰ بی‌تی‌یو برای خنک شدن نیاز دارد. برای مثال اگر قصد خنک کردن اتاق یا مغازه‌ای با مساحت زیر ۳۰ متر را دارید یک کولر گازی ۹۰۰۰ تا آبی ۲۵۰۰ کارتان را راه می‌اندازد.

    کولرهای پرتابل دو لوله و تک لوله

    خرید کولر پرتابل

    در خرید کولر پرتابل یادتان نرود که با دو نوع محصول روبه‌رو هستید:

    • کولر پرتابل تک‌لوله یا سینگل
    • کولر پرتابل دولوله یا دابل

    کولر تک‌لوله

    کولرهای پرتابل تک‌لوله رایج‌تر هستند و بیشتر به‌فروش می‌رسند. تک‌لوله‌ها از طریق پنجره یا دیوار، هوز (hose) یا همان لوله‌شان به بیرون می‌رود و گرمای هوای محیط را خارج می‌کنند. اگر می‌خواهید که کولر تک‌لوله به بهترین شکل عمل کند، باید درِ فضایی را که در آن قرار دارد، به‌طور کامل ببندید.

    در غیر این صورت، کولر تک‌لوله فقط فن هوا را می‌کشد و بخشی از آن را با گرما به بیرون می‌فرستد. چنین عملکردی فشار هوای اتاق را کاهش می‌دهد و برای جبرانش، هوا از سمت محیط بیرون اتاق به سمت آن کشیده می‌شود.

    کولر دولوله

    کولر دولوله کمی گران‌تر از تک‌لوله و سنگین‌تر از آن است. اما مزیتی هم دارد: مصرف انرژی دولوله‌ها کمتر از تک‌لوله است. این محصولات دو لوله دارند؛ پس هوای گرم را از فضا خارج می‌کنند و هوای تازه را با لوله دیگرشان به داخل محیط می‌آورند. بنابراین، هوا زودتر خنک می‌شود و اتلاف انرژی هم کمتر خواهد بود.

    [related]14854[/related]

    امکانات جانبی کولر پرتابل

    خرید کولر پرتابل

    اگر قصد خرید کولر پرتابل دارید، باید بدانید که مدل‌های مختلف دارای امکانات جانبی و رفاهی متنوعی هستند. از جمله امکاناتی که در کولرها وجود دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • ریموت کنترل: به‌کمک ریموت کنترل یا کنترل از راه دوری که کولرهای پرتابل دارند، به‌سادگی می‌توانید تنظیمات آن از جمله درجه سرعت و... را مدیریت کنید.
    • تنظیمات مختلف: کولرهای پرتابل دارای تنظیمات مختلفی هستند. برای نمونه می‌توانید این وسایل را روی حالات خنک‌کنندگی، گرفتن رطوبت، حالت هوشمند خنک‌کنندگی برای رسیدن به درجه‌ای مشخص و... تنظیم کنید.
    • تایمر: قابلیت خاموش‌ و روشن‌کردن کولر در زمانی مشخص هم در این دستگاه‌ها تعبیه شده است. برای نمونه، می‌توانید آن را سر ساعت مشخصی برای خاموش‌شدن تنظیم کنید. مثلا اگر به رختخواب می‌روید و می‌خواهید که کولر تمام شب روشن نباشد، آن را روی زمان مشخصی در نیمه‌های شب تنظیم کنید تا خاموش شود.
    • وای-فای: بعضی از مدل‌های کولر پرتابل مجهز به سیستم وای‌-فای هستند. یعنی می‌توانید آنها را به یک اپلیکیشن یا بلندگوی هوشمند متصل کنید و کنترلش را از راه دور به‌دست بگیرید. البته دقت کنید که این آپشن کمی اضافی به‌نظر می‌رسد چون دقیقا همان کاری را انجام می‌دهد که ریموت‌کنترل‌ها انجام می‌دهند.
    • تنظیم نور دستگاه: این دستگاه‌ها مجهز به LED هستند که وضعیت روشن‌ یا خاموش‌بودن را مشخص می‌کند. اگر در اتاق در هنگام شب یا مواقع دیگر از این نور ناراضی هستید، در برخی از مدل‌ها، قابلیت تنظیم میزان نور در نظر گرفته شده است.

    پرفروش‌ترین کولرهای پرتابل را ببینید

    برچسب مصرف انرژی

    کولرهای پرتابل دارای برچسب مصرف انرژی هستند و باید بر اساس مصرف انرژی بهترین گزینه‌ را انتخاب کنید که معمولا رده +A خواهد بود. همانطور که می‌دانید خرید کولری با برچسب انرژی B یا پایین‌تر از آن به معنی بازدهی پایین و مصرف بالای برق است که هزینه زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد.

    نصب و نگهداری از کولر پرتابل چگونه است؟

    برای قراردادن کولر پرتابل باید مکانی نزدیک پنجره در نظر بگیرید؛ جایی که امکان دسترسی به پریز برق هم دارد. برخی از کولرها طوری طراحی می‌شوند که نباید آنها را به سه‌راهی یا چندراهی متصل کنید. منظور این است که دوشاخ وسیله باید به‌طور مستقیم وارد پریز برق شود و واسطه‌ای در کار نباشد.

    برای نصب و راه‌اندازی کولر پرتابل نیاز به هیچ کار پیچیده و خاصی نیست. با نصب لوله در پنل مخصوص اتصال به پنجره کار تمام می‌شود. برای رسیدگی به وسیله و رسیدگی ادواری به آن، دستگاه را از برق بکشید و سپس:

    • آب را از دستگاه خارج کنید. به این کار درینینگ (draining) یا زه‌کشی می‌گویند.
    • فیلتر هوای کولرهای پرتابل هم نیاز به پاک‌کردن دارند؛ هر دو هفته، یک‌بار به این موضوع رسیدگی کنید.
    • گردوغبار و خاک موجود در کولر را هر چندروز با دستمالی نم‌دار پاک کنید.

    خارج‌کردن رطوبت جمع‌شده در کولر پرتابل اصلی‌ترین کاری است که باید در نگهداری از آن انجام بدهید. به جز آن، نگهداری و رسیدگی به این کولر کار بی‌زحمت و ساده‌ای است.

    مزایای خرید کولر پرتابل چیست؟

    خرید کولر پرتابل

    کولرهای پرتابل ساختار ساده‌ای دارند و به شما امکان می‌دهند که با دکمه‌ها و تنظیماتی که روی دستگاه قرار دارد، میزان سرعت خنک‌کنندگی و مسايلی از این دست را کنترل کنید. کولر پرتابل برای اتاق‌های تک خوب هستند؛‌ یعنی با خریدشان نمی‌توانید تمام منزل یا یک ساختمان را خنک کنید.

    اگر اتاقی دارید که امکان نصب انواع دیگر خنک‌کننده در آن وجود ندارد، بهتر است به خرید کولر پرتابل فکر کنید و گرما را تحمل نکنید. نصب و استفاده از این وسایل ساده است و خیلی راحت می‌توانید هوای مکان‌هایی که به هیچ خنک‌کننده‌ای دسترسی ندارند با آنها تهویه کنید. از مزایای دیگر این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • قابلیت جابه‌جایی ساده به‌خصوص برای مستأجرها
    • ارزان‌بودن نسبت به اسپلیت‌ها و انواع دیگر کولر
    • اشغال‌ فضای اندک
    • دریافت رطوبت هوا همراه با گرمای آن؛ این گزینه برای محیط‌های شرجی بسیار مناسب است.

    معایب خرید کولر پرتابل چیست؟

    هر وسیله‌ای در کنار رفاه و مزایایی که به‌همراه دارد، ایراداتی احتمالی هم خواهد داشت. درباره خرید کولر پرتابل به این نکات دقت کنید:

    • اگر کولرهای پرتابل دارای چرخ نباشند، کمی سنگین‌ خواهند بود. یعنی جابه‌جایی‌شان بدون وجود چرخ در زیر وسیله کار ساده‌ای نیست.
    • کولرهای پرتابل معمولا صدای زیادی دارند. برخی از مدل‌ها عایق‌بندی شده‌اند و صدای کمتری تولید می‌کنند.
    • کولرهای پرتابل در مقایسه با انواع دیگر کولر، محیط‌های محدودتری را خنک می‌کنند.

    در آخر

    خرید کولر پرتابل برای کسانی که برای خنک‌کنندگی و تهویه مکان موردنظر امکان استفاده از کولر گازی و آبی ثابت را ندارند گزینه مطلوبی است. نگهداری از این کولرها کار ساده‌ای است و نصبشان هم دشواری خاصی ندارد. نظر شما درباره خرید کولر پرتابل چیست؟ [see_also]25069[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید