بررسی شیائومی پوکو F3؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر

بررسی شیائومی پوکو F3؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر
راهنمای مطالعه

    شیائومی پوکو F3 با تراشه اسنپدراگون ۸۷۰ و نمایشگر ۱۲۰ هرتزی یک سر و گردن از گوشی‌های هم قیمتش بالاتر است. در بررسی پوکو F3 به مزایا و برخی معایب پنهان این گوشی می‌پردازیم.

    گوشی‌های خانواده پوکو اغلب با سخت‌افزار بسیار قوی و قیمت ارزان همراه هستند و شیائومی پوکو F3 نیز تعریف کاملی از گوشی قاتل پرچمدار است. پوکو F3 با پردازنده اسنپدراگون ۸۷۰ خود به خوبی توانسته بین طرفداران بازی‌های موبایل به محبوبیت برسد.

    با این وجود میان‌رده شیائومی بدون نقص نبوده و در برخی موارد با مشکلاتی همراه است. مهمترین نکته منفی شیائومی پوکو F3 سیستم دوربین آن است که تا حدودی ناامید کننده ظاهر شده است. کیفیت و وضوح تصاویر در محیط‌های کم نور و شب تعریف چندانی ندارد و خبری از دوربین تله‌فوتو در این گوشی نیست. در ادامه بررسی پوکو F3 نقاط ضعف و قوت این گوشی را محک زده‌ایم.

    مشخصات عمومی پوکو F3

    شیائومی پوکو F3 در تاریخ ۲ فروردین ۱۴۰۰ معرفی شد و فروش آن کمتر از یک ماه بعد در نسخه‌های ۶ و ۸ گیگابایتی آغاز شد.

    سیستم عامل پوکو F3 شیائومی در زمان نوشتن این بررسی اندروید ۱۱ است و نسخه‌های بعدی سیستم عامل گوگل را هم دریافت خواهد کرد. اندروید ۱۱ با پوسته MIUI 12 روی پوکو F3 اجرا می‌شود که ممکن است با سلیقه تمام کاربران سازگاری نداشته باشد، اما ظاهری شاداب‌تر به سیستم عامل گوگل بخشیده است.

    قیمت پایه این گوشی در تیرماه حدود ۹.۵ میلیون است و در فهرست بهترین گوشی موبایل با موبایل‌های زیر رقابت می‌کند:
    • گلکسی A52
    • می ۱۱ لایت 5G
    • ردمی نوت ۱۰ پرو
    • می ۱۰تی 5G

    این گوشی از شبکه‌های ارتباطی GSM / HSPA / LTE / 5G پشتیبانی می‌کند.

    [table id=639 /]

    طراحی؛ جذاب و مناسب

    پوکو F3 از زبان طراحی جدید شیائومی برخوردار است و شباهت زیادی به پرچمدار فعلی این شرکت یعنی «می ۱۱» دارد. این گوشی در رنگ‌های آبی، مشکی و سفید عرضه شده که مدل‌های مشکی و سفید لوگوی پوکو به مراتب کوچکتر و در گوشه جای گرفته و از این نظر نسبت به پوکو X3 پرو به مراتب طراحی بهتری دارد.

    پنل پشتی دستگاه شیشه‌ای است و مثل نمایشگر توسط گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شود. یکی از نکات منفی که در بررسی پوکو F3 دیدیم، عدم پشتیبانی از استاندارد IP53 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و پاشش آب است.

    اگر مقاومت در برابر آب و گرد و غبار برایتان مهم است سراغ گلکسی A52 بروید که استاندارد IP67 دارد. گوشی‌های هم قیمت دیگر که از IP53 پشتیبانی می‌کنند:
    • پوکو X3 پرو
    • ردمی نوت ۱۰ پرو
    • می ۱۱ لایت

    وزن گوشی پوکو F3 شیائومی ۱۹۶ گرم است که ممکن است برای برخی افراد سنگین باشد. اگر علاقه‌ای به گوشی سنگین ندارید سراغ می ۱۱ لایت 5G بروید که تنها ۱۵۷ گرم وزن دارد.

    نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد روزنه مخصوص دوربین سلفی روی نمایشگر گوشی است که حتی در مقایسه با گوشی‌های پرچمداری مانند «گلکسی S21» سامسونگ بسیار کوچک طراحی شده است.

    [table id=640 /]

    نمایشگر؛ نقطه قوت با نرخ ۱۲۰‌ هرتز

    بدون شک نمایشگر گوشی پوکو F3 شیائومی بزرگترین پیشرفت این گوشی نسبت به پوکو F2 پرو محسوب می‌شود. این گوشی همچنان از یک پنل ۶.۶۷ اینچی از نوع امولد برخوردار است اما اکنون از نرخ‌تازه سازی ۱۲۰ هرتز و نرخ نمونه‌گیری لمسی ۳۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کند که باعث جابجایی سریع در منوها و نمایش روان محتوا می‌شود.

    [bs-quote quote="نمایشگر پوکو F3 با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز در این رده قیمتی عملکردی درخشان دارد." style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    از نکات مثبت دیگر نمایشگر پوکو F3 شیائومی می‌توان به حداکثر روشنایی ۱۳۰۰ نیت آن اشاره کرد که باعث می‌شود حتی در زیر نور آفتاب نیز شفافیت بسیار خوبی داشته باشد.

    همچنین نمایشگر پوکو F3 از امکان فعال‌سازی هوش‌مصنوعی برای پردازش تصاویر برخوردار است که دو کاربرد دارد. کاربرد اول آن امکان تبدیل محتوا به HDR و مورد دوم MEMC است که باعث افزایش نرخ فریم محتوا می‌شود. مورد دوم بیشتر روی نمایشگر‌های ۱۲۰ هرتزی کاربرد دارد و باعث می‌شود محتوای تصویری و ویدیویی شما بسیار روان‌تر نشان داده شود.

    [table id=641 /]

    دوربین؛ کمی ناامید کننده

    پوکو F3 شیائومی دارای ماژول دوربین سه‌گانه با طراحی مشابه می ۱۱ است که سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی IMX582 سونی با اپرچر f/1.8 و فوکوس خودکار تشخیص فاز را در خود جای داده است. دوربین دوم سنسور فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی IMX355 سونی با لنز f/2.2 و دوربین سوم نیز یک سنسور ماکرو ۵ مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار است.

    تصاویر دوربین اصلی کیفیت خوبی دارند اما اکثر گوشی‌ها در این رده قیمتی به دوربین‌ چهارگانه با سنسور اصلی ۶۴ مگاپیکسلی مجهز بوده و تصاویر با کیفیت‌تری ثبت می‌کنند. اگر با دید مثبت به تصاویر ثبت شده از دوربین پوکو F3 نگاه کنیم، کنتراست تصاویر عالی است و رنگ‌ها شباهت زیادی به واقعیت دارند.

    [bs-quote quote="اگر دوربین برایتان مهم است قید پوکو F3 را بزنید." style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    بزرگنمایی تصویر در این گوشی بدون دروبین تله و با کراپ عکس‌های سنسور اصلی صورت می‌گیرد. عکس‌های زوم شده قابل قبول به نظر می‌رسند اما بهتر است پیکسل‌های آن‌ها را مورد بررسی دقیق قرار ندهید. با استفاده از دوربین اصلی گوشی می‌تواند تصاویر ۴۸ مگاپیکسلی نیز بگیرید اما انتظار معجزه نداشته باشد.

    تصاویر ثبت شده توسط دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی این گوشی کیفیت متوسطی دارند. هنگام کار کردن با این دوربین ممکن است متوجه نویز شوید اما به صورت کلی دامنه دینامیکی خوبی دارد و رنگ‌ها واقع بینانه هستند.

    دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی پوکو F3 نیز از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند و می‌تواند از اشیاء با فاصله بین ۳ تا ۷ سانتی متری عکاس کند. کیفیت تصاویر ثبت شده توسط این دوربین معمولی است.

    دوربین پوکو F3 بین رقبای هم‌رده حرفی برای گفتن ندارد. گوشی‌های هم قیمت جایگزین اگر دوربین برایتان در اولویت است:
    • گلکسی A52
    • می ۱۰تی لایت 5G
    • ردمی نوت ۱۰ پرو

    دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی پوکو F3 نیز عکس‌های واضحی را در نور مناسب ثبت می‌کند اما حالت پرتره این دوربین ممکن است کمی ناامید‌کننده باشد.

    تصاویر دوربین اصلی پوکو F3 (منبع: GSMArena): (برای نمایش تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید.)

    تصاویر دوربین فوق عریض پوکو F3:

    [gallery ids="38584,38585,38586"]

    تصاویر زوم ۲ برابری دوربین پوکو F3:

    [gallery columns="2" ids="38587,38588"]

    تصاویر دوربین پوکو F3 در شب بدون نایت‌مود:

    [gallery columns="2" ids="38595,38596"]

    تصاویر دوربین پوکو F3 در شب با نایت‌مود:

    [gallery columns="2" ids="38597,38598"]

    تصاویر دوربین سلفی پوکو F3 در حالت معمولی و پرتره:

    [gallery columns="2" ids="38599,38600"]

    [table id=642 /]

    [related]36265[/related]

    عملکرد پردازنده؛ نقطه اوج پوکو F3

    هر قدر دوربین‌ها در بررسی پوکو F3 ناامید کننده هستند، به همان اندازه تراشه ۷ نانومتری اسنپدراگون ۸۷۰ 5G قدرتمند است و رقبا را کنار می‌زند. این بخش گوشی برای گیمرها بسیار جذاب خواهد بود چون عملکرد پردازنده شیائومی پوکو F3 بسیار روان است و بازی‌هایی مانند کالاف دیوتی موبایل را در بالاترین گرافیک به راحتی اجرا می‌کند.

    [bs-quote quote="در این بازه قیمتی هیچ گوشی دیگری پیدا نمی‌کنید که از نظر قدرت پردازش به گرد پای پوکو F3 برسد." style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    پردازنده اسنپدراگون ۸۷۰ 5G به کار رفته در پوکو F3 در آزمون بنچمارک آنتوتو ۸ نیز فوق‌العاده ظاهر شده و امتیاز عالی ۶۵۴۸۲۳ را به دست آورده است.

    همانطور که در صفحه پردازنده‌های درجه می‌بینید نمره این پردازنده از اگزینوس ۹۹۰ به کار رفته در گلکسی S20 الترا هم بالاتر است.

    به صورت کلی می‌توان گفت پوکو F3 شیائومی یکی از قدرتمندترین بسته‌‌های سخت‌افزاری را در داخل خود جای داده است و در اجرای بازی‌های هیچ‌گونه لگ، باگ و مشکلی را تجربه نخواهید کرد. همچنین داغ شدن بیش از اندازه گوشی‌های قدرتمند ممکن است دغدغه اصلی بسیاری از کاربران باشد، اما در بررسی پوکو F3 دیدیم که در برخی موارد بدنه تا حدودی گرم می‌شود و خبری از داغ شدن وجود ندارد.

    [table id=643 /]

    مقایسه پردازنده این گوشی با بقیه پردازنده‌ها

    پیکربندی حافظه؛ فضای کافی بدون قابلیت افزایش

    شیائومی برای این گوشی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه رم در نظر گرفته است.

    مهمترین نکته‌ درباره پیکربندی حافظه گوشی پوکو F3 شیائومی عدم وجود درگاه حافظه است. بنابراین اگر حافظه دستگاه برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد، بهتر است نسخه ۲۵۶ گیگابایتی این گوشی را خریداری کنید.

    گوشی‌های جایگزینی که از درگاه حافظه پشتیبانی می‌کنند:
    • پوکو X3 پرو
    • ردمی نوت ۱۰ پرو
    • می ۱۱ لایت شیائومی

    [table id=644 /]

    باتری؛ ظرفیت نسبتا پایین اما شارژ سریع

    باتری ۴۵۲۰ میلی آمپری این دستگاه در نگاه اول ممکن است ناامید کننده باشد اما در بررسی پوکو F3 شارژدهی خوبی را از گوشی شاهد بودیم که مدیون تراشه پرچمدار و کم مصرف اسنپدراگون ۸۷۰ است.

    [bs-quote quote="باتری گوشی با استفاده معمولی تا ۲ روز شارژدهی دارد." style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    شیائومی پوکو F3 از باتری نه چندان حجیم بهره می‌برد که با یکبار شارز کامل امکان ۱۶ ساعت وبگردی یا ۱۹ ساعت تماشای ویدیو را به شما می‌دهد و از این نظر از رقبایی نظیر ردمی نوت ۱۰ پرو و Mi 10T Lite 5G عملکردی بهتر دارد.

    شیائومی درون جعبه پوکو F3 یک شارژ ۳۳ واتی قرار داده است که در۳۰ دقیقه حدود ۶۷ درصد و در ۵۶ دقیقه تمام باتری گوشی را شارژ می‌کند.

    گوشی‌های هم‌رده با ظرفیت باتری بیشتر:
    • گلکسی M62 (۷۰۰۰ میلی آمپر ساعت)
    • گلکسی M51 (۷۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت)

    [table id=645 /]

    امکانات؛ نگاه اقتصادی شیائومی

    شیائومی ظاهرا عزم کرده در تمام گوشی‌های میان‌رده خود از اسپیکر استریو استفاده کند و گوشی پوکو F3 نیز از این ویژگی برخوردار است. صدا و کیفیت بسیار خوب این اسپیکر می‌تواند کاربران را به وجد بیاورد و تجربه کلی بازی‌های موبایل را برای گیمرها دوچندان می‌کند.

    حسگر اثر انگشت شیائومی پوکو F3 در سمت راست آن و روی دکمه پاور قرار گرفته و خبری از اسکنر زیر نمایشگر وجود ندارد. این سنسور بدون هیچ مکث و مشکلی و با دقت بسیار زیاد قفل گوشی شما را باز خواهد کرد.

    اسلات سیم کارت این گوشی از دو سیم کارت به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند و همانطور که پیشتر گفتیم خبری از پشتیبانی از کارت حافظه در این خشاب نیز نیست.

    در قسمت بالای گوشی نیز اسپیکر دوم، سنسور مادون قرمز و میکروفون مکالمه دیده می‌شود. هر چند شیائومی برای گوشی خود جک ۳.۵ میلی‌متری در نظر نگرفته است اما داخل جعبه این دستگاه یک تبدیل Type C به جک ۳.۵ میلی‌متری قرار داده تا کاربران به راحتی از هندزفری و هدفون‌های قبلی خود استفاده کنند.

    [table id=646 /]

    نمرات پوکو F3

    پوکو F3 با پردازنده اسنپدراگون ۸۷۰ در آزمون چند هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ ۵ به امتیاز ۳۳۱۸ و در تست تک هسته‌ای به نمره ۹۳۱ دست پیدا می‌کند که از گوشی‌های گرانقیمت‌تر مانند می ۱۰ پرو و گوشی گیمینگ ایسوس راگ فون ۳ بالاتر است. همچنین این گوشی در تست‌های آنتوتو ۸ نیز بسیار موفق ظاهر شده و امتیاز مطلوب ۶۲۵۲۵۷ را کسب کرده که نشان‌دهنده قدرت سخت‌افزاری آن است.

    تقریبا از زمان عرضه گوشی پوکو F3 شیائومی حدود سه ماه می‌گذرد و در همین زمان کوتاه به یکی از گوشی‌های میان‌رده محبوب بازار تبدیل شده که نظر کاربران بسیار زیادی از جمله آمازون و دیجی کالا را به سمت خود جلب کرده است.

    در ادامه نگاهی به مزایا و معایب پوکو F3 خواهیم داشت. این مشکلات صرفا نتیجه بررسی کارشناسان سایت‌های مختلف طی چند ساعت نیست و از دید کاربرانی مطرح شده که تجربه استفاده از این گوشی را برای مدت به مراتب بیشتری داشته‌اند. از اینرو مشکلات مطرح شده ممکن است برای همه کاربران رخ نداده باشد و در بعضی مدل‌ها مشاهده شود.

    [table id=647 /]

    مزایا از دید کاربرانی که این محصول را استفاده کرده‌اند

    پردازنده فوق‌العاده

    پوکو F3 بهترین گوشی موبایل گیمینگ در رنج قیمت تا ۱۰ میلیون و حتی اندکی بالاتر است. توان پردازشی دستگاه با پرچمدارها برابری می‌کند و می‌توانید بازی‌هایی را به راحتی اجرا کنید که حتی برخی موبایل‌های گران‌قیمت‌تر را نیز به چالش می‌کشند. می‌توانید تنظیمات گرافیکی را هر چقدر که دوست دارید بالا ببرید، نقصی در عملکرد پدید نخواهد آمد.

    نمایشگر بی نقص

    نمایشگر امولد و ۱۲۰ هرتزی پوکو F3 در بین موبایل‌های میان‌رده و اقتصادی کم نظیر است. این نمایشگر با عملکرد روان و شفاف خود تجربه کلی کار با گوشی را برای کاربران بسیار دلچسب‌تر می‌کند.

    طراحی زیبا و چشم‌نواز

    یکی از مشکلات گوشی‌های پوکو لوگوی بزرگ این شرکت است اما خوشبختانه در این گوشی خبری از آن است. طراحی گوشی هم که از سری می ۱۱ الهام گرفته شده، زیباتر از سری‌های قبلی است.

    معایب از دید کاربرانی که این محصول را استفاده کرده‌اند

    کیفیت دوربین

    تصاویر ثبت شده با دوربین پوکو F3 از نظر سطح جزییات کیفیت لازم را ندارد و برخی از کاربران را ناامید کرده است. برخی با اشاره به ۴۸ مگاپیکسلی بودن این دوربین به بقیه توصیه‌ کرده‌اند سراغ ردمی نوت ۱۰ پرو بروند که میزبان دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی است.

    عدم وجود درگاه کارت حافظه و جک 3.5 میلی‌متری

    حداکثر فضای ذخیره‌سازی قابل دسترس کاربران این گوشی ۲۵۶ گیگابایت است و شیائومی تصمیم گرفته است در پوکو F3 از درگاه کارت حافظه استفاده نکند. اگر اهل فیلمبرداری یا نصب اپ‌های سنگین باشید ممکن است بعد از مدتی با پیام آزار‌دهنده پر شدن فضای داخلی مواجه شوید.

    همچنین روی بدنه این گوشی اثری از جک ۳.۵ میلی‌متری دیده نمی‌شود که به مذاق برخی کاربران خوش نیامده است

    نداشتن گواهی IP

    تقریبا اکثر گوشی‌های میان‌رده بازار اکنون از استانداردهای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار پشتیبانی می‌کنند. اما این موضوع برای پوکو F3 صدق نمی‌کند و این گوشی از استاندارد خاصی برخوردار نیست. بنابراین به نظر می‌رسد برای امنیت بیشتر گوشی خود فقط باید به قاب‌های محافظ اعتماد کنید.

    جمع‌بندی بررسی پوکو F3

    شیائومی پوکو F3 یک قاتل پرچمدار واقعی است که با قیمتی مقرون به صرفه عملکرد بی‌نظیری را ارائه می‌کند. این گوشی در بازه قیمتی تا ۱۱ میلیون تومان هیچ رقیب دیگری را در کنار خود نمی‌بیند و می‌تواند به انتخاب اول بسیاری از کاربران تبدیل شود. همانطور که در بررسی پوکو F3 دیدیم پوکو F3 شیائومی مناسب گیمرها، علاقمندان به تماشای ویدیو و وبگردی و در مجموع افرادی است که استفاده زیادی از گوشی خود می‌کنند. بنابراین اگر کیفیت دوربین اهمیت زیادی برای شما ندارد، از خرید پوکو F3 پشیمان نخواهید شد. خرید POCO F3 از ارزان‌ترین فروشنده [see_also]38289[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید