روان‌شناسی یا روانپزشکی: آیا تفاوت این دو را می‌دانید؟

روان‌شناسی یا روانپزشکی: آیا تفاوت این دو را می‌دانید؟
راهنمای مطالعه

    ازآنجاکه روان‌شناسان و روانپزشکان اغلب برای بهزیستی و بهبودِ حال مراجع با هم همکاری می‌کنند، شرح وظایف آن‌ها تا حدودی با یکدیگر هم‌پوشانی دارد. بااین‌وجود، چند تفاوت اساسی بین روان‌شناس خوب و با تجربه و روانپزشک وجود دارد که مهم‌ترین آنها ماهیت درمان در این دو حرفه است. تفاوت این دو حرفه را در ادامه بخوانید.

    ۱. تفاوت در درمان

    همان‌طور که گفته شده، مهم‌ترین تفاوت روان‌شناسان و روانپزشکان در ماهیت درمان است. ازآنجاکه روانپزشکان، پزشکانی آموزش‌دیده هستند، در صورت صلاح‌دید می‌توانند داروهایی را تجویز کنند و در درمان بیماران بیشترین وقت و وزنِ مدیریت درمان را به دارودرمانی اختصاص می‌دهند.

    از سویی بهترین روان‌شناسان تهران و دیگر شهرها به طور گسترده بر روان‌درمانی و درمان رنج عاطفی و ذهنی بیماران با مداخلات رفتاری تمرکز دارند. روان‌شناسان همچنین برای انجام آزمون‌های روان‌سنجی واجد شرایط هستند که در ارزیابی وضعیت روانی فرد و تشخیص و تعیینِ مؤثرترین دوره‌ی درمان برای هر مراجع بسیار مهم است.

    روان‌شناسی یا روانپزشکی

    ۲. تفاوت در آموزش

    مشاغل روانپزشکی و روان‌شناسی از نظر آموزش نیز بسیار متفاوت هستند. روانپزشکان در دانشکده‌ی پزشکی تحصیل می‌کنند و ابتدا در پزشکی عمومی آموزش دیده‌اند. آن‌ها پس از اخذ مدرک پزشکی عمومی، به مدت چهار سال دوره‌ی آموزش تخصصی در روانپزشکی را می‌گذرانند. دوره‌های آن‌ها معمولاً شامل کار در بخش روانپزشکی بیمارستان با بیماران مختلف خواهد بود، از کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات رفتاری تا بزرگسالانی که موارد شدید بیماری روانی را تجربه می‌کنند.

    شخصی که می‌خواهد وارد رشته‌ی روان‌شناسی شود، برای دریافت مدرک دکترا، ابتدا باید به مدت چهار سال دوره‌ی لیسانس روان‌شناسی عمومی را بگذراند. پس از این دوره او می‌تواند در یکی از گرایش‌های روان‌شناسی مانند روان‌شناسی بالینی، روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان، روان‌شناسی عمومی، خانواده، روان‌شناسی اجتماعی، سلامت، روان‌شناسی رشد، مشاوره و … مدرک کارشناسی ارشد خود را بگیرد. تحصیل در این مقطع دو سال طول می‌کشد. ک

    ارشناس ارشد روان‌شناس بالینی در همین مرحله نیز می‌تواند از طریق تأیید صلاحیت توسط سازمان نظام‌پزشکی در مطب مشغول به کار شود یا به عبارتی مهر سازمان را بگیرد اما بهتر است مدرک دکتری خود را نیز دریافت کند. برای گرفتن مدرک دکتری روان‌شناسی باید آزمون و مصاحبه داد. بعد از پذیرش در شاخه‌های مختلف روان‌شناسی و گذراندن 4 الی 6 سال، شما تخصص همان شاخه را خواهید داشت. پس از گرفتن مدرک، دکتر روان‌شناس نیز باید برای گرفتن مهر سازمان نظام روان‌شناسی اقدام کند. تعرفه‌ی قیمت روان‌شناس در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فرق دارد و مسلم است که میزان درآمد و اعتبار دکترای روان‌شناسی بالاتر است.

    ۳. تفاوت در عمل

    پس از مراجعه‌ی اولیه به پزشک، ممکن است بیمار مرتباً با یک روان‌شناس کار کند تا الگوهای رفتاری را بررسی و در صورت نیاز آن‌ها را بهبود بخشد. روان‌شناس ممکن است بیمار را به روانپزشکی ارجاع دهد تا داروهایی را تجویز کرده و بر مصرف آن‌ها نظارت کند. روان‌شناس و روانپزشک هم‌زمان برای درمان علائم بیمار از نظر رفتاری و بالینی کار می‌کنند.

    سخن آخر

    رشته‌های روان‌شناسی و روانپزشکی هر دو در تحقیق و توسعه‌ی درمانی برای بهبود سلامت روانی و عاطفی ضروری هستند. اگر تفاوت‌ها را کنار بگذاریم، روان‌شناسان و روانپزشکان یک هدف مشترک دارند: کمک به مردم در داشتن حالی بهتر.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید