۸ روش برای تشخیص گوشی اصل از فیک هنگام خرید موبایل

۸ روش برای تشخیص گوشی اصل از فیک هنگام خرید موبایل
راهنمای مطالعه

    در این مطلب ۸ راهکار ساده را معرفی کرده‌ایم که در تشخیص گوشی فیک و کپی از گوشی‌های ارجینال به شما کمک می‌کند.

    بازار موبایل پر از گوشی‌هایی کپی، تقلبی و اصطلاحا فیک است که با گوشی‌های اصلی ظاهری کاملا یکسان دارند اما مشخصات فنی آنها بسیار پایین‌تر است و قیمت کمتری هم دارند. متاسفانه برخی افراد سودجو از این موقعیت استفاده کرده و بهای گوشی اصل را در ازای نسخه فیک از شما دریافت می‌کنند.

    برای اینکه حین خرید گوشی به دام چنین افرادی نیافتید باید از روش‌های تشخیص گوشی فیک از اصلی مطلع باشید. در ادامه مطلب راهکارهایی را معرفی کرده‌ایم که در این راه به شما کمک می‌کند.

    بررسی ظاهر و متریال موبایل

    تشخیص گوشی فیک

    ابتدا باید بدانید مدلی که می‌خواهید خریداری کنید از نظر ظاهری چه ویژگی‌هایی دارد. این مورد را می‌توانید در سایت‌های معتبر به ویژه ویدیوهای جعبه گشایی مشاهده کنید. درباره مشخصات ظاهری گوشی به دقت مطالعه کنید و از جنسی که در ساخت گوشی موردنظر به کار برده شده مطمئن شوید تا مثلاً به جای بدنه فلزی یا شیشه‌ای، گوشی با بدنه پلاستیکی تحویل نگیرید.

    محل و شکل کلیدها، پورت‌ها، اسپیکر، اسکنر اثر انگشت، چیدمان و محل دوربین و حتی لوگوی شرکت همگی باید بررسی و چک شوند. به طور مثال در گوشی‌های فیک رنگ فلاش زردتر است، چاپ لوگو کیفیت پایین‌تری دارد، ابعاد و ضخامت بزرگتر است و رزولوشون صفحه کیفیت پایین‌تری دارد.

    همچنین لوازم جانبی داخل بسته‌بندی مانند شارژر، هدفون و ... دقیقاً باید با قطعاتی که در سایت‌های معتبر مشاهده کرده‌اید برابر باشند.

    مورد دیگری که باید به آن توجه کنید بسته‌بندی موبایل است. قبل از خرید گوشی اسم انگلیسی موبایل را همراه با کلمه Box یا حتی معادل فارسی آنرا سرچ کنید. جعبه‌ای که هنگام خرید به شما تحویل داده می‌شود باید از نظر ظاهری و ابعاد با عکس‌هایی که دیده‌اید تطابق داشته باشد.

    اگر گوشی نو می‌خرید حتماً از سالم و آکبند بودن بسته‌بندی اطمینان حاصل کنید و از فروشنده بخواهید بسته را جلوی خودتان باز کند.

    تطبیق کد IMEI گوشی با جعبه

    تشخیص گوشی فیک imei

    کد IMEI یک شناسه منحصر به فرد برای گوشی‌های هوشمند است که برچسب آن روی جعبه گوشی چسبانده شده است. برای اینکه مطمئن شوید جعبه متعلق به همان گوشی است در گوشی کد دستوری #۰۶#* را شماره گیری کنید.

    پس از این شماره گیری کد IMEI به شما نمایش داده می‌شود که باید با کد روی جعبه تطابق داشته باشد، در غیر این صورت جعبه متعلق به آن گوشی نیست.

    با وارد کردن کد IMEI در سایت IMEI.info می‌توانید اطلاعاتی نظیر برند سازنده، سال تولید، محل مونتاژ و ... را مشاهده کنید. اگر اطلاعات با گوشی مورد نظر مطابقت ندارد، گوشی فیک است.

    بررسی کد IMEI در سایت همتا

    تشخیص گوشی فیک همتا

    اکثر گوشی‌های طرح اصلی و تقلبی فاقد رجیستری هستند و از اینرو یکی از راه‌های تشخیص گوشی فیک بررسی رجیستر بودن گوشی در سامانه همتا است. برای استعلام اصالت گوشی از یکی اچهار روش زیر استفاده کنید:

    • پیامک به شماره ۷۷۷۷
    • سایت www.hamta.ntsw.ir
    • کد دستوری #۷۷۷۷*
    • اپلیکشین همتا

    آسانترین روش وارد کردن کد دستوری #۷۷۷۷* است. در مرحله بعد با ارسال عدد ۱، گزینه استعلام اصالت را انتخاب کنید. در ادامه باید کد IMEI گوشی را بدون علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) وارد کنید تا نتیجه برای شما ارسال شود.

    تشخیص رجیستری گوشی

    اگر گوشی رجیستر نشده باشد پیامکی با این عنوان که گوشی مورد نظر قانونی نیست و در شبکه تلفن همراه سرویس نخواهد گرفت برایتان ارسال می‌شود اما اگر گوشی قانونی وارد شده باشد، در متن پیامک به اینکه گوشی از طریق وارد کننده یا به صورت مسافری وارد و رجیستر شده اشاره خواهد شد.

    فراموش نکنید رجیستر بودن موبایل نشانه اصل بودن آن نیست و ممکن است همچنان گوشی کپی باشد اما در صورت عدم رجیستری گوشی از خرید آن صرف نظر کنید.

    تست نصب برنامه روی آیفون

    اگر موبایلی که قصد خرید آن را دارید آیفون است، بهترین روش برای تشخیص گوشی فیک در این مورد نصب برنامه از اپ استور است چرا که هیچ موبایلی بجز آیفون امکان نصب برنامه از اپ استور را ندارد. بنابراین اگر گوشی اصل نباشد، برنامه‌های iOS روی آن اجرا نخواهند شد.

    بررسی شماره سریال آيفون در سایت اپل

    برای این کار باید گوشی را روشن کرده و وارد بخش تنظیمات شوید. به ترتیب گزینه General و سپس About را انتخاب کنید. در قسمت Serial Number شماره سریال گوشی را مشاهده خواهید کرد.

    برای تشخیص گوشی فیک آيفون باید این شماره سریال را در صفحه Check Coverage سایت اپل وارد کنید. اگر با عبارت invalid serial number مواجه شدید، گوشی طرح است و نباید آن را خریداری کنید. اگر آیفون آکبند باشد، عبارت This phone has not been activated را در صفحه مشاهده خواهید کرد.

    اگر نگران این هستید که آیفون ریفربیشد است یا خیر کافی است شماره مدل آنرا که عددی مثل MN682LL/A است چک کنید. اگر حرف اول شماره مدل F یا N بود یعنی گوشی ریفربیش شده است.

    گوشی‌های موبایل برند سامسونگ

    در گوشی‌های گلکسی برای تشخیص فیک یا اصل بودن موبایل می‌توانید از کد دستوری *#۷۳۵۳# استفاده کنید. این کد در گوشی‌های فیک یا نمایش داده نمی‌شود یا به صورت ناقص به نمایش در می‌آید.

    با استفاده از کد *#۷۳۵۳# می‌توانید سلامت بخش‌های مختلف گوشی از جمله اسپیکرها، دوربین، ویبره، بلوتوث، شتاب سنج، سنسور مجاورت، حساسیت به نور، صفحه لمسی و بسیاری از سنسورها و قابلیت‌های دیگر گوشی را هم بررسی کنید.

    همچنین با شماره‌گیری کد مخفی #*۰#* در گوشی‌های سامسونگ اصل یک منوی کامل نمایان می‌شود که در گوشی‌های غیراصل این منو ناقص بوده و یا اکثراً نمایش داده نمی‌شود.

    [related]28074[/related]

    سایر گوشی‌ها با سیستم عامل اندروید

    برای تشخیص گوشی فیک دیگر گوشی‌های اندرویدی، می‌توانید از نرم‌افزار AnTuTu Officer استفاده کنید. این اپ، سخت‌‌افزار گوشی‌ را با پارامترهای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد.

    برای استفاده از نرم‌افزار AnTuTu Officer حتماً باید به اینترنت دسترسی داشته باشید. پس از اسکن گوشی توسط این نرم‌افزار اگر گوشی اصل باشد یک دایره سبز رنگ با عنوان "Good" به شما نمایش داده می‌شود که نشان دهنده اصل بودن گوشی است، اما اگر یک دیره قرمز رنگ با نشان "High Copy" نشان داده شود، گوشی غیراصل و کپی است.

    بررسی سخت‌افزار با بنچمارک انتوتو

    تشخیص گوشی فیک

    اپلیکیشن‌های بنچمارک مثل انتوتو و گیک‌بنچ از بهترین روش‌ها برای تشخیص گوشی فیک هستند. این برنامه‌ها با سنجش پردازنده، رم و حافظه داخلی امتیازی را به سخت‌افزار موبایل می‌دهند که معمولا در سایت های antutu.com، geekbench.com و بسیاری از سایت‌های معتبر دیگر از جمله صفحه مشخصات GSMArean.com در دسترس است.

    برای تشخیص گوشی فیک بدین روش می‌توانید این برنامه‌ها را دانلود و در گوشی مورد نظر تست کنید. سپس امتیاز به دست آمده را با عدد ارائه شده در یکی از سایت‌های مذکور تطبیق دهید. اگر دو امتیاز دست آمده بیش از ۱۰ درصد با هم اختلاف باشند به احتمال فراوان گوشی کپی است.

    اپلیکیشن CPU Z هم از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توانید اطلاعات سخت‌افزاری و فنی دستگاه خود را در آن مشاهده کنید.

    جمع‌بندی راهنمای تشخیص گوشی فیک

    برای خرید موبایل نو یا دست دوم بهتر است به فروشگاه‌های آنلاین یا فیزیکی معتبر و شناخته شده مراجعه کنید، چرا که احتمال فروش موبایل کپی در این مراکز بسیار پایین است و اگر به هر دلیلی گوشی با اشکال مواجه شد، دسترسی به فروشنده راحت‌تر است. جدیدترین لیست قیمت انواع گوشی در صورتی که گوشی را از طریق دیوار یا روش دیگری خریداری می‌کنید حتما از نظر ظاهر و متریال آنرا بررسی کرده و کد IMEI موبایل را با گوشی تطبیق دهید. استعلام رجیستری موبایل در سایت همتا را نیز فراموش نکنید. در صورتی که موبایل مورد نظر آیفون است کد IMEI را در صفحه checkcoverage.apple.com بررسی کنید و اگر اندرویدی است برای تشخیص گوشی فیک از طریق اپ‌های معرفی شده سخت‌افزار آنرا محک بزنید. [see_also]21807[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید