بررسی شیائومی می ۱۱ لایت؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر

بررسی شیائومی می ۱۱ لایت؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر
راهنمای مطالعه

    شیائومی می ۱۱ لایت با طراحی زیبا، نمایشگر ۹۰ هرتزی و سخت‌افزار قدرتمند در مدتی کوتاه خریداران بسیاری را به سوی خود کشانده. در بررسی می ۱۱ لایت نقاط ضعف و قوت این گوشی را مشخص کرده‌ایم تا با دقت بیشتری درباره خرید آن تصمیم بگیرید.

    شیائومی با محصولات متنوع خود طیف عظیمی از کاربران بازار موبایل را مورد هدف قرار داده است. پرچمدار کنونی شیائومی یعنی «می ۱۱» اوایل سال میلادی ۲۰۲۰ معرفی شد و تقریبا سه ماه بعد، شیائومی در تاریخ ۹ فروردین از نسخه ضعیف‌تر آن با نام شیائومی می ۱۱ لایت رونمایی کرد که همچنان از مشخصات قابل توجهی برخوردار است.

    با این وجود نمی‌توان انتظار داشت که گوشی میان‌رده شیائومی بدون نقص باشد و برخی ویژگی‌ها آن ممکن است باب میل کاربران نباشد. اگر شما هم قصد خرید این گوشی را دارید با بررسی می ۱۱ لایت همراه شوید تا نگاهی دقیق‌تر به نقاط ضعف و قوت آن داشته باشیم.

    مشخصات عمومی می ۱۱ لایت 

    بررسی می ۱۱ لایت

    همانطور که گفتیم شیائومی می ۱۱ لایت در ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ معرفی شد و در نسخه‌‌های ۴، ۶ و ۸ گیگابایتی در دسترس کاربران قرار گرفته است.

    سیستم عامل شیائومی می ۱۱ لایت در زمان نوشتن این بررسی اندروید ۱۱ است و نسخه‌های بعدی سیستم عامل گوگل را هم دریافت خواهد کرد. اندروید ۱۱ با پوسته MIUI 12 روی این گوشی اجرا می‌شود که از نظر طراحی تفاوت زیادی با نسخه قبل ندارد اما برای کسانی که قبلا از گوشی‌های شیائومی استفاده نکرده‌اند، پیدا کردن بخش‌های مختلف کمی زمان بر خواهد بود.

    قیمت پایه این گوشی در تیرماه حدود ۷.۳ میلیون است و تنها از این گوشی از شبکه‌های ارتباطی GSM / HSPA / LTE پشتیبانی می‌کند.

    اگر پشتیبانی از 5G برایتان مهم است در همین رده قیمتی سراغ این گوشی‌ها بروید:
    • شیائومی Mi 11 Lite 5G
    • شیائومی Mi 10T Lite 5G
    • شیائومی Mi 10 Lite 5G
    • گلکسی A32 5G
    از آنجا که هنوز خبری از نسل پنجم شبکه موبایل در ایران نیست، پشتیبانی از 5G تنها در صورتی اهمیت دارد که تا ۲ سال دیگر قصد عوض کردن گوشی نداشته باشید.

    [table id=648 /]

    طراحی؛ زیبا و سبک

    بررسی می ۱۱ لایت

    ضخامت ۶.۸ میلی متری و وزن ۱۵۷ گرم می ۱۱ لایت باعث شده تا برخلاف بسیاری از گوشی‌های میان‌رده، با یکی از خوش‌دست‌ترین گوشی‌ها مواجه شویم. به محض اینکه شیائومی  را در دستان خود بگیرید، متوجه طراحی و ابعاد مناسب آن خواهید شد.

    [bs-quote quote="شیائومی می ۱۱ لایت یکی از زیباترین و سبک‌ترین گوشی‌های بازار است.

    " style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    پنل پشتی می ۱۱ لایت از شیشه ساخته شده که طراحی زیبای گوشی را دوچندان می‌کند. این گوشی در رنگ‌های مشکی، صورتی و آبی عرضه شده که نسخه مشکی آن ممکن است کمی اثر انگشت و چربی را به خود بگیرد.

    شیائومی درباره استاندارد IP53 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و پاشش آب صحبتی به میان نیاورده و به نظر می‌رسد می ۱۱ لایت نیز مانند پوکو F3 فاقد این ویژگی است.

    اگر مقاومت در برابر آب و گرد و غبار برایتان مهم است سراغ گلکسی A52 بروید که استاندارد IP67 دارد.  گوشی‌های هم قیمت دیگر که از IP53 پشتیبانی می‌کنند:

    [table id=649 /]

    نمایشگر؛ در یک میلیارد رنگ غرق شوید

    بررسی می ۱۱ لایت

    یکی از ویژگی‌های مثبت در بررسی می ۱۱ لایت نمایشگر ۶.۵ اینچی از نوع اولِد است. وضوح ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل، نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتزی و پشتیبانی از رنگ‌های ۱۰ بیتی نشانگر کیفیت بالای این پنل هستند.

    [bs-quote quote=" نمایشگر شیائومی می ۱۱ لایت قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ را دارد." style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    نمایشگر گوشی برای نمایش روان محتوا از دو نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز و ۹۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

    برای صرفه جویی در مصرف باتری در هنگام پخش ویدیوها یا زمانی که نمایشگر را تاچ نکنید، به صورت اتوماتیک به حالت ۶۰ هرتز برمی‌گردد.

    به صورت کلی تصاویر در شیائومی می ۱۱ لایت کاملا درخشان و با غنای رنگی بالا دیده می‌شوند و از کنتراست و روشنایی کافی برخوردار هستند.

    گوشی‌های هم قیمت با نمایشگر  دارای نرخ رفرش ۱۲۰هرتز:
    • پوکو X3 
    • ردمی نوت ۱۰ پرو
    اگر اهل بازی با موبایل نیستید نمایشگر با نرخ رفرش ۹۰ هرتز هم کارایی مطلوبی دارد و باتری کمتری نیز مصرف می‌کند.

    [table id=650 /]

    دوربین؛ بالاتر از حد انتظار

    بررسی می ۱۱ لایت می ۱۱ لایت 4G در کنار نسخه 5G

    دوربین سه‌گانه شیائومی می ۱۱ لایت شامل سنسور اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی و ماکرو ۵ مگاپیکسلی می‌شود. همچنین یک دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی نیز در روزنه مخصوص بالای نمایشگر وجود دارد. در این گوشی خبری از دوربین تله‌فوتو نیست و برای این کار می‌توانید از قابلیت بزرگنمایی دیجیتال 2x سنسور اصلی استفاده کنید.

    این ماژول نسبت به دوربین می ۱۱ فضای کمتری از پنل پشتی دستگاه را اشغال کرده و با این وجود می‌توان گفت شیائومی در می ۱۱ لایت از سنسورهای تصویر کوچکتری استفاده کرده است.

    [bs-quote quote="دوربین اصلی شیائومی می ۱۱ لایت به صورت پیش‌فرض تصاویر ۱۶ مگاپیکسلی می‌گیرد که کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند." style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    تصاویر واضح هستند و جزئیات بسیار زیادی در آن‌ها دیده می‌شود. همچنین در تمام تصاویر این گوشی نویز بسیار کمی مشاهده می‌شود و بدون توجه به موقعیت، رنگ‌ها بسیار دقیق دیده می‌شوند.

    عکس‌های با وضوح بالا ۶۴ مگاپیکسلی دوربین به اندازه کافی واضح نیستند و نویز زیادی هم به همراه دارند و رنگ‌ها کمی گرمتر از واقعیت به نظر می‌رسند.شاید عجیب به نظر برسد اما استفاده از حالت پیش‌فرض ۱۶ مگاپیکسلی را را برای عکاسی پیشنهاد می‌کنیم.

    تصاویر دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی نیز عمدتا کنتراست خوبی دارند و رنگ‌ها در آن بسیار دقیق دیده می‌شوند. دامنه دینامیکی تصاویر مشکلی ندارد و تصحیح خودکار کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. البته جزئیات ثبت شده آنچنان عالی نیستند و عکس‌ها کمی سافت به نظر می‌رسند.

    درباره دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی گوشی نیز می‌توان گفت که فاصله کانونی آن بین ۳ تا ۷ سانتی متر است. به صورت کلی جزئیات، رنگ‌ها و کنتراست تصاویر این دوربین مطلوب است اما نمی‌توان انتظار خاصی از آن داشت.

    حالت Night Mode برای دوربین‌های واید و الترا واید در دسترس است و پس از حدود ۲ یا ۳ ثانیه پردازش وضوح و سطح جزییات را در محیط‌های کم نور بهبود می‌بخشد.

    [bs-quote quote="ویدیوهای 4K ثبت شده در بررسی می ۱۱ لایت بین دیگر گوشی‌های میان‌رده عالی هستند.

    " style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    دوربین اصلی دستگاه می‌تواند ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه و ویدیوهای ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ یا ۶۰ فریم در ثانیه به ثبت برساند. دوربین‌های فوق‌عریض و ماکرو دستگاه نیز ویدیوهایی با وضوح ۱۰۸۰p و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه ثبت می‌کنند.

    جزئیات ویدیو فوق‌العاده به نظر می‌رسد و هیچ نویزی در آن‌ها دیده نمی‌شود. همچنین ویدیوها از کنتراست و دقت رنگ قابل ستایشی برخوردار هستند.

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی می ۱۱ لایت (منبع: GSMArena): (برای نمایش تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید.)

    تصاویر دوربین فوق عریض شیائومی می ۱۱ لایت:

    [gallery columns="2" ids="38724,38725"]

    تصاویر زوم ۲ برابری دوربین شیائومی می ۱۱ لایت:

    [gallery columns="2" ids="38728,38727"]

    تصاویر دوربین شیائومی می ۱۱ لایت در شب بدون نایت‌مود:

    [gallery columns="2" ids="38731,38732"]

    تصاویر دوربین شیائومی می ۱۱ لایت در شب با نایت‌مود:

    [gallery columns="2" ids="38734,38735"]

    تصاویر دوربین سلفی شیائومی می ۱۱ لایت در حالت معمولی و پرتره:

    [gallery columns="2" ids="38736,38737"]

    [table id=651 /]

    عملکرد پردازنده؛ نه چندان قوی اما قابل قبول

    می ۱۱ لایت 4G در کنار نسخه 5G اجرای بازی در می ۱۱ لایت

    در این بخش از بررسی می ۱۱ لایت نوبت به پردازنده می‌رسد. این گوشی هم مثل ردمی نوت ۱۰ پرو و پوکو X3 از تراشه اسنپدراگون ۷۳۲G بهره می‌برد.

    [bs-quote quote="پردازنده اسنپدراگون ۷۳۲G می ۱۱ لایت در مقایسه با اسنپدراگون ۸۶۰ پوکو X3 پرو حرفی برای گفتن ندارد." style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    می ۱۱ لایت انتظارات کاربران از گوشی‌های میان‌رده را برآورده می‌کند و به ندرت شاهد لگ یا تاخیر در آن خواهید بود.

    این گوشی در اجرای بازی‌ها نیز تجربه خوبی را به ارمغان می‌گذارد، اما نباید انتظار نرخ فریم بالایی داشته باشد یا از تنظیمات گرافیکی بسیار بالا در بازی‌هایی مانند کالاف دیوتی موبایل استفاده کنید.

    همانطور که در صفحه پردازنده‌های درجه  می‌بینیم، اسنپدراگون ۷۳۲G در تست‌های نانو ریویو با امتیاز 47C به مراتب از اسنپدراگون ۸۶۰ تعبیه شده در پوکو X3 پرو ضعیف‌تر است و به پای اسنپدراگون 765G در Mi 10 Lite 5G و اسنپدراگون 750G در Mi 10T Lite 5G هم نمی‌رسد.

    گزینه‌های هم‌قیمت بهتر اگر قدرت پردازنده برای شما اولویت است:
    • پوکو X3 پرو 
    • شیائومی Mi 10 Lite 5G
    • گلکسی A42 5G

    [table id=652 /]

    پیکربندی حافظه؛ یک میان‌رده معمولی

    شیائومی برای گوشی می ۱۱ لایت از ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و ۴، ۶ و ۸ گیگابایت حافظه رم استفاده کرده است.

    هرچند ۶ گیگابایت رم نیز برای اجرای سریع برنامه‌ و بازی‌ها کفایت می‌کند اما با توجه به اینکه در حال حاضر تفاوت قیمت بین نسخه ۶/۱۲۸ با ۸/۱۲۸ بسیار ناچیز است، مدل با حافظه بالاتر را خریداری کنید تا از سرعت بالاتر و حافظه داخلی بیشتر لذت ببرید.

    همچنین بهتر است سراغ گزینه ۶۴ گیگابایتی دستگاه نروید چرا که احتمالا به ناچار مجبور به خرید و استفاده از کارت microSD جانبی خواهید شد. [table id=653 /]

    [related]38143[/related]

    باتری؛ ظرفیت نسبتا پایین با شارژ سریع

    بخشی از طراحی جمع‌ و جور و سبک می ۱۱ لایت مدیون باتری نه چندان بزرگ۴۲۵۰ میلی آمپر ساعتی است.

    [bs-quote quote="باتری می ۱۱ لایت شارژدهی بالایی ندارد" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    باتری با وجود ظرفیت پایین از شارژ سریع ۳۳ وات پشتیبانی می‌کند و در عرض ۳۰ دقیقه ۵۸ درصد و در ۶۴ دقیقه به صورت کامل شارژ خواهد شد.

    باتری گوشی در هنگام کار با نرخ‌ تازه‌سازی ۹۰ هرتز ۱۱ ساعت و هنگام تماشای ویدیو با نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز بیش از ۱۴ ساعت دوام خواهد آورد.

    همچنین در حالت مکالمه نیز شیائومی می ۱۱ لایت ۲۴ ساعت شارژدهی خواهد داشت.

    شیائومی می ۱۱ لایت میانگین ۱۰۰ ساعت شارژدهی دارد. گوشی‌های هم‌رده با شارژدهی بیشتر:
    • ردمی نوت ۱۰ پرو با ۱۱۸ ساعت شارژدهی
    • گلکسی A32 5G با ۱۲۳ ساعت شارژدهی
    • گلکسی A42 5G با ۱۴۴ ساعت شارژدهی

    [table id=654 /]

    امکانات؛ در حد استاندارد

    در بررسی می ۱۱ لایت همان امکاناتی را می‌بینیم از یک میان رده انتظار می‌رود. حسگر اثر انگشت گوشی داخل کلید پاور قرار گرفته و خبری از اسکنر زیر نمایشگر نیست اما سرعت بسیار بالایی دارد. همچنین با کمک دوربین سلفی می ۱۱ لایت نیز می‌توان عملیات ورود از طریق سیستم تشخیص چهره را انجام داد که حتی در نور کم عملکرد بسیار خوب و دقیقی را از خود نشان می‌دهد.

    مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد اسپیکرهای استریو است که در می ۱۱ لایت تجربه بسیار خوب و با کیفیتی ارائه می‌کند. با این وجود استفاده از حداکثر میزان صدا ممکن است کمی باعث کاهش کیفیت صدا شود و بهتر است حجم صدا را کمتر از ۹۰ درصد تنظیم کنید.

    [bs-quote quote="اسلات سیم کارت دوم و کارت حافظه یکسان است و به صورت همزمان نمی‌توان از سیم کارت دوم و کارت حافظه استفاده کرد.

    " style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    در قسمت بالای گوشی نیز اسپیکر دوم، درگاه اینفرارد و میکروفون مکالمه دیده می‌شود.

    درست مانند پوکو F3 شیائومی برای می ۱۱ لایت نیز جک ۳.۵ میلی‌متری در نظر نگرفته است اما داخل جعبه این دستگاه یک تبدیل Type C به جک ۳.۵ میلی‌متری قرار داده تا کاربران به راحتی از هندزفری و هدفون‌های قبلی خود استفاده کنند.

    [table id=655 /]

    نمرات شیائومی می ۱۱ لایت

    شیائومی می ۱۱ لایت با پردازنده اسنپدراگون ۷۳۲G در آزمون چند‌ هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ ۵ به امتیاز ۱۷۹۶ و در تست تک‌ هسته‌ای به نمره ۵۶۰ دست پیدا می‌کند. در تست تک هسته‌ای گوشی‌هایی مانند ردمی نوت ۱۰ و در تست چند هسته‌ای گوشی‌هایی از جمله شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو و گلکسی A52 را شکست می‌دهد. همچنین این گوشی در تست‌های آنتوتو ۸ نیز معمولی ظاهر شده و امتیاز ۲۹۰۱۷۲ را کسب کرده است.

    در ادامه نگاهی به مزایا و معایب شیائومی می ۱۱ لایت خواهیم داشت. این مشکلات صرفا نتیجه بررسی کارشناسان سایت‌های مختلف طی چند ساعت نیست و از دید کاربرانی مطرح شده که تجربه استفاده از این گوشی را برای مدت به مراتب بیشتری داشته‌اند. از اینرو مشکلات مطرح شده ممکن است برای همه کاربران رخ نداده باشد و در بعضی مدل‌ها مشاهده شود.

    [table id=656 /]

    مزایا از دید کاربرانی که این محصول را استفاده کرده‌اند

    طراحی بسیار سبک و زیبا

    استفاده از شیشه و زبان طراحی جدید رضایت کاربران را در پی داشته و اگر «ظاهر و طراحی» و «سبک و نازک بودن» گوشی برایتان اهمیت دارد، در خرید شیائومی می ۱۱ لایت شک نکنید.

    پشتیبانی از شارژ سریع ۳۳ واتی

    شاید باتری شیائومی می ۱۱ لایت ظرفیت بالایی نداشته باشد اما پشتیبانی از شارژ سریع ۳۳ واتی و عرضه آداپتور و کابل با آن تجربه مطلوبی را ارائه می‌کند. با لطف این آداپتور می‌توانید باتری گوشی را در ۶۵ دقیقه به صورت کامل شارژ کنید.

    نمایشگر ۹۰ هرتزی با قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ

    شیائومی معمولا گوشی‌های میان‌رده‌های خود از جمله شیائومی می ۱۱ لایت را به همراه نمایشگر امولد عرضه می‌کند. علاوه بر نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز، نقطه قوت دیگر نمایشگر این دستگاه نمایش یک میلیارد رنگ است. اکثر گوشی‌های میان‌رده قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ را دارند.

    معایب از دید کاربرانی که این محصول را استفاده کرده‌اند

    عملکرد پردازنده ممکن است کمی ناامید کننده باشد

    شیائومی برای می ۱۱ لایت سراغ پردازنده اسنپدراگون ۷۳۰G رفته است که نسبت به رقبا برتری خاصی ندارد. این پردازنده برای انجام کارهای معمولی قابل قبول خواهد بود اما نمی‌توان انتظار زیادی از آن داشت. برای مثال شاید مجبور شوید برخی بازی‌ها مانند کال آف دیوتی موبایل را با تنظیمات گرافیکی پایین انجام دهید تا تجربه روان‌تری داشته باشید. در برخی موارد نیز کاربران داغ شدن گوشی را گزارش کرده‌اند که البته چندان شایع نیست و جای نگرانی ندارد.

    فقدان گواهی IP

    تقریبا اکثر گوشی‌های میان‌رده بازار اکنون از استانداردهای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار پشتیبانی می‌کنند. اما این موضوع برای می ۱۱ لایت صدق نمی‌کند و این گوشی از استاندارد خاصی برخوردار نیست. بنابراین به نظر می‌رسد برای امنیت بیشتر گوشی خود فقط باید به قاب‌های محافظ اعتماد کنید.

    شارژدهی متوسط

    همانطور که در بررسی می ۱۱ لایت دیدیم این گوشی از نظر شارژدهی در سطح متوسط قرار دارد که نارضایتی برخی کاربران را در پی داشته. اگر شما هم جزو کسانی هستید که دائما با موبایل کار می‌کنید بهتر است سراغ گلکسی A42 5G بروید که تقریبا ۴۰ درصد شارژدهی بیشتری دارد.

    جمع‌بندی بررسی شیائومی می ۱۱ لایت

    راهنمای خرید گوشی می ۱۱ لایت موبایل سبک و زیبایی است و اگر طراحی و وزن پایین برایتان اولویت دارد، به عنوان یک میان‌رده انتخاب بسیار خوبی است. خرید می لایت ۱۱ از ارزان‌ترین فروشنده بررسی می ۱۱ لایت نشان داد دوربین ۶۴ مگاپیکسلی این گوشی از نظر تصویربرداری کیفیت قابل قبولی دارد اما اگر توان پردازش یا میزان شارژدهی موبایل بیشترین اهمیت را برایتان دارد توصیه درجه این است به سراغ گزینه‌های جایگزین بروید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید