لیست ۱۰ سرآشپز معروف در دنیا

لیست ۱۰ سرآشپز معروف در دنیا
راهنمای مطالعه

    معروف ‌ترین سرآشپزهای جهان، مالکان رستوران‌های سرشناس هستند و غیر از آشپزی، فعالیت‌های دیگری همانند نوشتن کتاب آشپزی و تولید برنامه‌های آشپزی در تلویزیون را نیز انجام می‌دهند. ستاره گرفتن از نشریه میشلن بی‌شک بزرگ‌ترین افتخار در صنعت آشپزی بین‌المللی به شمار می‌رود. حتی کسانی هستند که این ستاره‌ها را «اسکار دنیای آشپزی» می‌دانند.

    امروز به معرفی 10 سرآشپز معروف دنیا که ستاره های زیادی از نشریه میشلن دریافت نموده اند می پردازیم تا با آنها آشنا شوید.

    ۱۰ سرآشپز معروف دنیا

    ۱. سرآشپز آنتونی بوردین (Anthony Bourdain)

    آنتونی بوردین، سرآشپز، نویسنده و برنامه‌ساز و مجری آمریکایی بود که ۲۰ سال پیش، به‌عنوان ظرف‌شوی در رستورانی کار می‌کرد و به‌ مرور به گروه کمک‌ آشپزها پیوست. به‌تدریج توانست جایگاه بهتری کسب کند و در نهایت سرآشپز شد. آنتونی، تکنیک خاص خود را برای تهیه غذاها داشت و عاشق چشیدن مزه غذاهای گوناگون بود.

    نویسنده کتاب «آشپزخانه سری: ماجراجویی در عالم شکم»، علاقه  وصف‌ناپذیری به خوراک و پخت‌وپز داشت؛ از تهیه برنامه‌های تلویزیونی و مستند گرفته تا پست‌های آموزش آشپزی گذاشتن در وبلاگ شخصی خود. آنتونی بوردین، به هر آنچه که در دنیای آشپزی به آن علاقه داشت، دست پیدا کرده بود و اسم او در بین بهترین آشپزهای جهان می‌درخشد.

    ۲. سرآسپز پائولا دیین (Paula Deen)

    پائولا دین متولد ۱۹ ژانویه ۱۹۴۷ در آمریکاست. پائولا پخت و پز را از مادربزرگش یاد گرفت. اون در سن نوجوانی والدین خود را از دست داد و به همین دلیل دچار افسردگی شد، به تدریج و با رهنمود پزشک معالجش رو به آشپزی آورد و در کنار مادربزرگش پخت غذاهای مختلف رو یاد گرفت. همین باعث شد تا هم بر افسردگی غلبه کند و هم دلیلی برای پیشرفت و کامیابی بشود.

    پائولا در سال ۱۹۸۹ از همسرش طلاق گرفت، او که حضانت دو پسرش رو به عهده داشت، تنها ۲۰۰ دلار پول داشت، برای کسب درآمد به کارهای سختی مانند چسباندن کاغذ دیواری رو آورد. تا آن موقع هنوز از استعداد آشپزی خودش سود نبرده بود، اما با توجه به اینکه غذاهای خانگی خیلی خوشمزه ای می‌پخت، فرزندانش تشویقش کردند تا یک کترینگ خانگی را تاسیس کند. پائولا در کترینگ خانگیش ساندویچ های لذیذی درست می کرد و پسرهای او ساندویچ ها را به مشتری‌ها تحویل می‌دادند. کم کم غذاهای خانگی پائولا به محبوبیت بالایی رسید و سفارش ها به قدری زیاد شد که بعد از گذشت ۵ سال پائولا توانست اولین رستوران خودش را تاسیس کند. هم اکنون پائولا از موفق ترین و سرشناس ترین سرآشپزهای جهان است و ۱۴ کتاب آشپزی را تالیف کرده است.

    ۳. سرآسپز آلن دوکاس (Alain Ducasse)

    آلن دوکاس یا آلن دوکاسه با ملیت موناکویی در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۱۹۵۶ در فرانسه متولد شد و یک شهروند فرانسوی بود ولی در سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفت به شهروندی موناکو دربیاید. با اینحال همه آلن دوکاس را بعنوان یک سرآشپز فرانسوی می‌شناسند.

    دوکاس از سال ۱۹۸۰ آشپزی را شروع کرد و تنها در طی یک سال توانست سرآشپز بشود. در حال حاضر آلن دارای ۲۱ ستاره میشلن و چندین رستوران نامدار و پرآوازه مثل رستوران Alain Ducasse at The Dorchester در لندن، رستوران Adour در نیویورک، رستوران Aux Lyonnais در پاریس، رستوران La Trattoria در موناکو، رستوران Benoit در توکیو و …. آلن دوکاس علاوه بر اداره کردن این رستوران ها و نگارش کتاب های آشپزی دو مدرسه آشپزی را هم مدیریت می‌کند، یکی از این مدارس مخصوص سرآشپزهاست و دیگری برای عموم افراد در شهر پاریس می‌باشد.

    ۴. سرآشپز گوردون جیمز رمزی (Gordon James Ramsay)

    گوردون رمزی، یک سبک افسانه‌ای، در دنیای غذا و آشپزی است. این سرآشپز بریتانیایی یکی از شناخته‌شده‌ترین و سختکوش‌ترین شخصیت‌های جهان در زمینه  آشپزی و رستوران‌داری است. او را به خاطر منش قوی و مهارت‌های غیرمعمولش در آشپزی می‌شناسند؛ ویژگی‌هایی که او را از دیگر آشپزهای دنیا جدا می‌کند. ابتدا او علاقه زیادی به فوتبال داشت و قصد داشت فوتبالیست شود تا اینکه یک آسیب‌دیدگی شدید در فوتبال و بازی سرنوشت، او را به دنیای پخت و پز معرفی کرد.

    او تنها سرآشپز در بریتانیا است که توانسته ۱۰ ستاره‌ی میشلن به‌دست آورد؛ فردی که با دستانش در آشپزخانه، معجزه می‌کند. گوردون رمزی برای تهیه لذیذترین غذاها برای مشتریانش، با آشپزی خود معجزه می‌کند. او برنامه‌های تلویزیونی متعددی از جمله آشپزخانه رمزی، آشپزخانه جهنمی و Masterchef USA دارد و درست همانند مربی‌اش، مارکو پی‌یر وایت، به موفقیتی قابل توجه در دنیای آشپزی رسیده است. او سبک خاص خویش را برای آشپزی دارد و همه  این عوامل باعث شده تا در لیست بهترین آشپزهای دنیا باشد.

    ۵. سرآشپز نایجلا لاوسون (Nigella Lawson‎)

    نایجلا لاوسون یکی از مشهورترین آشپز‌های جهان است، او به روزنامه نگاری نیز اشتغال دارد و یک منتقد ادبی است. او از طریق خانواده اش که مالک کمپانی تولید غذای Lyone بودند وارد دنیای آشپزی شد. او در سال ۱۹۹۸ به تالیف و انتشار نخستین کتاب آشپزی خود تحت عنوان ( How to eat) پرداخت و ۳۰۰ هزار نسخه از آن به فروش رسید.

    در سال ۲۰۰۰ میلادی نیز کتاب دیگری را با موضوع خانه داری به چاپ رساند و جایزه بهترین نویسنده انگلیسی را از آن خود کرد. او مديريت برنامه های آموزش تخصصی آشپزی را نیز بر عهده دارد. ثروت سالانه او ۱۵ میلیون دلار است.

    ۶. سرآشپز ماریو باتالی (Mario Batali‎)

    ماریو باتالی سهام دار رستوران های سلسله ای در هونگ کونگ، لاس وگاس، لس آنجلس، نیویورک و سنگاپور است. او همچنین نویسنده و فعال رسانه ای نیز می‌باشد. رستوران او با گرفتن چهارستاره از سوی مجله نیویورک تایمز، عنوان بهترین رستوران ایتالیایی را در ۴۰ سال اخیر را به خود اختصاص داده است. او سالانه ۲۵ میلیون دلار درآمد دارد.

    ۷. سرآشپز جیمی الیور (Jamie Oliver)

    او جوان‌ترین و بهترین آشپز سرشناس دنیا و متولد سال ۱۹۷۵ است. وی مجری برنامه آموزش آشپزی برای کودکان است. او ثروتمندترین آشپز دنیا است و  سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون دلار درآمد دارد. علاقه به آشپزی از رستوران The Cricketers که پدر و مادر جیمی صاحب آن رستوران بودند، در او شکل گرفت. در سن نوجوانی در آشپزخانه رستوران خانوادگی کار کرد تا تجربه و مهارت لازم را بدست آورد. بعدها بعنوان سرآشپز کیک و شیرینی در یک رستوران کوچک محلی استخدام شد و این جرقه ای بود برای دستیابی به موفقیتی باورنکردنی. آشپزخانه جیمی به اسم رستوران الیور در لندن طرفدارای زیادی دارد.

    جیمی یک مجموعه تلویزیونی هم با همین عنوان تهیه کرد که به محبوبیت زیادی بین ملت دست پیدا کرد. جیمی در سبک آشپزی ارگانیک و غذاهای ایتالیایی و انگلیسی کار می‌کند و صاحب چندین رستوران سلسله ای در شهرهای لندن، آمستردام، ملبورن و کورنوال می‌باشد. بیشترین محبوبیت جیمی بخاطر برنامه‌ای است که در سال ۲۰۰۲ ساخت. در این برنامه جیمی ۱۵ نوجوان از طبقات تهیدست و محروم جامعه که هرگز گذر آن ها به هیچ رستورانی نیفتاده بود، را پیدا کرد و خیلی از آنها را به سرآشپزهای چیره دست تبدیل کرد.

    ۸. سِجی یاماموتو (Seiji Yamamoto)

    سجی یاماموتو یکی از برجسته‌ترین سرآشپزهای قرن می‌باشد و مشهور است که وی یک مارماهی را به سی‌تی‌اسکن فرستاده تا آناتومی‌ آن را بهتر درک کند! او افزون بر انگیزه‌ای که در کسب علم آشپزی دارد، به‌خوبی می‌تواند سنت‌های مقدس آشپزی کایسِکی را با تکنیک‌های پخت‌وپز مولکولی مدرن ترکیب کند و بدین خاطر نیز آوازه بسیاری کسب کرده است.

    رستوران آقای یاماموتو در توکیو به نام ریوگین به مقصدی برای سایر نوابغ حوزه آشپزی جهان مانند جوئل روبوچون بدل شده. رستوران او اکنون دو شعبه در خارج از کشورش نیز دارد: یکی در هنگ‌کنگ و دیگری در تایپه، که هر دو در فهرست ۵۰ رستوران برتر آسیا قرار دارند.

    ۹. آندرس کامینادا (Andreas Caminada)

    آندرس کامینادا یک آشپز سوئیسی است که کارش را به‌عنوان یک سرآشپز شیرینی‌جات آغاز کرد و تاکنون چندین جایزه در حوزه آشپزی از آن خود کرده است. او در ۲۶ سالگی به‌عنوان سرآشپز در رستوران شوس شاونشتین، یک رستوران قلعه‌ای تاریخی در کوه‌های آلپ سوئیس مشغول به کار شد که این رستوران از آن زمان تا کنون به موفقیت‌های بی‌سابقه‌ای چون ۳ ستاره میشیلن دست یافته است. رستوران آندرس از آن زمان تا به امروز موفقیت‌های بی‌سابقه‌ای نظیر سه ستاره میشلن و ۱۹ امتیاز گولت میلو کسب کرده است.

    کامینادا دو رستوران ستاره‌ دار دیگر نیز دارد: آی‌جی‌اِن‌آی‌وی IGNIV آندرس کامینادا در استراحتگاه بزرگ بادراگاز و رستوران هتل-قصر بادروت که تنها در زمستان‌ها فعالیت می‌کند.

    ۱۰. یوشیهیرو موراتا (Yoshihiro Murata)

    این پدیده آشپزی ژاپنی که مجموعاً ۷ ستاره و ۴ رستوران در جهان دارد، نزدیک ۵۰ سال است که به بهبود و ارتقای کیفیت آشپزی ژاپنی می‌پردازد. او را استاد خوراک‌های کایسکی می‌خوانند و در سال ۲۰۲۰ جایزه مهم مشاهیر آمریکن اکسپرس را در برنامه جوایز ۵۰ رستوران برتر جهان دریافت کرد. موراتا سومین نسل از مالکان رستوران خانوادگی ریوتی (یک رستوران درجه‌یک ژاپنی) در شهر کیوتو است که دارای یک قرن سابقه است . وی در این رستوران با پخت خوراک سنتی کایسِکی به سبکی مدرن یاد اجدادش را گرامی می‌دارد.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید