بررسی پوکو M3 پرو 5G شیائومی؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر

بررسی پوکو M3 پرو 5G شیائومی؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر
راهنمای مطالعه

    موبایل پوکو M3 پرو 5G با پشتیبانی از 5G و قیمت‌گذاری اقتصادی از راه رسیده اما قابلیت‌های جذاب دیگری هم دارد. در بررسی پوکو M3 پرو همراه درجه باشید.

    گوشی تازه از راه رسیده پوکو M3 پرو مجموعه‌ای از قابلیت‌های به دردبخور را با قیمتی معقول در اختیار مشتریان می‌گذارد. نمایشگر LCD و ۶.۵ اینچی دستگاه از نرخ به‌روزرسانی ۹۰ هرتز پشتیبانی می‌کند، چیپست دیمنسیتی ۷۰۰ (Dimensity 700) همراه با ۴ یا ۶ گیگابایت حافظه رم زیر شنل آن یافت می‌شود، دوربین سه‌گانه دستگاه به سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی مجهز است و باتری ۵۰۰۰ میلی‌ آمپر ساعتی هم با شارژر ۱۸ واتی تغذیه می‌شود.

    یک نکته که از همین ابتدای بررسی پوکو M3 پرو باید به آن اشاره کرد، شباهت بسیار زیاد دستگاه با ردمی نوت 10 5G است.

    پوکو M3 پرو از نظر پردازنده، دوربین، نمایشگر و حتی ابعاد دقیقا ردمی نوت 10 5G است و تنها تفاوت بین آنها ظاهر دوربین و پنل پشتی است که برای ردمی پلاستیک مات است اما در پوکو جلوه‌ای براق و شبیه شیشه دارد.

    مشخصات عمومی پوکو M3 پرو

    بررسی پوکو M3 پرو

    موبایل پوکو M3 پرو 5G در روز ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ معرفی شد و به فاصله سه روز در قالب دو ورژن با حافظه‌های رم ۴ یا ۶ گیگابایت در اختیار کاربران قرار گرفت.

    در زمان بررسی پوکو M3 پرو سیستم عامل این گوشی اندروید ۱۱ است و نسخه‌های بعدی سیستم عامل گوگل را هم دریافت خواهد کرد. اندروید ۱۱ با پوسته MIUI 12 روی پوکو M3 اجرا می‌شود که گرچه شاید با سلیقه تمام کاربران سازگار نباشد، اما ظاهری شاداب‌تر به سیستم عامل گوگل بخشیده است.

    در رنج قیمت حدود ۵ میلیون تومان ممکن است گوشی‌های دیگری نیز نظر شما را به خود جلب کند:
    • شیائومی ردمی نوت 10S
    • پوکو X3 NFC
    • شیائومی ردمی نوت 9T 5G
    • گلکسی A22

    [table id=677 /]

    طراحی؛ شلوغ، اما در جمع بهترین‌ها

    بررسی پوکو M3 پرو

    درحالی که شیائومی موبایل ردمی نوت ۱۰ خود را با رنگ مشکی مات و افکت‌های نوری جذاب ساخته، M3 پرو به بدنه‌ای پلاستیکی مجهز است که شمایلی شبیه به شیشه دارد، براق است و در رنگ‌های خاکستری تیره، زرد یا آبی روانه بازار شده.

    جزیره‌ای که دوربین‌های اصلی از آن سر درآورده‌اند همچنان به همان شکل باقی مانده، اما تم رنگی کاملا متفاوت دارد. اکنون شاهد استفاده از یک نوار مشکی پیرامون سنسورهای دوربین هستیم و یک لوگو بزرگ Poco که حسابی به چشم می‌آید. خبر خوب اینکه جزیره دوربین‌های اصلی آنقدرها برجستگی ندارد و بنابراین زمانی که دستگاه را روی سطحی تحت قرار می‌دهید، شاهد لق زدن زیاد نخواهید بود.

    فریم دستگاه از جنس پلاستیک ساخته شده و همان رنگ خاکستری تیره پشتی را با یک لایه مات دارد و به خوبی در دست می‌نشیند.

    درگاه هیبریدی سیم کارت و حافظه میکرو اس‌دی در بخش سمت چپ دستگاه تعبیه شده و در راست هم دکمه‌های ولوم و پاور را می‌یابید. دکمه پاور هم کارکردی دوگانه دارد و از یک سنسور اثر انگشت همیشه روشن بهره می‌برد.

    پوکو M3 پرو 5G با ابعادی معادل ۱۶۱.۸ در ۷۵.۳ در ۸.۹ میلی‌متر از راه می‌رسد و مثل نوت ۱۰ 5G وزنی معادل ۱۹۰ گرم دارد. در مجموع بررسی پوکو M3 پرو 5G نشان می‌دهد که این دستگاه ابعادی معقول و احساسی خوب در دست دارد. به لطف پنل پشتی شبیه به شیشه پریمیوم‌تر از همتای ردمی خود به نظر می‌رسد.

    [table id=678 /]

    نمایشگر؛ بی‌آلایش اما مناسب

    بررسی پوکو M3 پرو

    موبایل پوکو M3 پرو به نمایشگری ۶.۵ اینچی از نوع IPS LCD مجهز شده و حفره‌ای کوچک در بالا دارد. این پنل رزولوشن رایج 1080p -معادل ۲۴۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل- را به نمایش می‌کشد و این یعنی با پنلی با نسبت ابعاد ۲۰:۹ روبه‌رو هستیم که در هر اینچ، ۴۰۰ پیکسل به نمایش درمی‌آورد. یک لایه گوریلا گلس ۳ هم از نمایشگر در برابر برخورد و خط و خش محافظت می‌کند.

    درست مانند ردمی نوت ۱۰، موبایل پوکو M3 پرو با نمایشگری ۹۰ هرتز از راه می‌رسد و خبری از پشتیبانی از دامنه داینامیک بالا یا همان HDR هم نیست. نرم‌افزار MIUI دو گزینه برای نرخ به‌روزرسانی در اختیار شما می‌گذارد: High (با ۹۰ هرتز) و استاندارد (با ۶۰ هرتز). گزینه High به گونه‌ای طراحی شده که به شکل داینامیک عمل می‌کند.

    [bs-quote quote="حداکثر روشنایی نمایشگر چندان زیاد نیست و مشاهده صفحه زیر نور مستقیم کمی دشوار است" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    این یعنی بسته به محتوای در حال نمایش، نمایشگر به صورت خودکار به سراغ یکی از ۴ نرخ به‌روزرسانی ۳۰ هرتز، ۵۰ هرتز، ۶۰ هرتز و ۹۰ هرتز می‌رود. البته پشتیبانی از نرخ به‌روزرسانی ۳۰ هرتز در آینده به دستگاه اضافه خواهد شد.

    شیائومی نرخ کنتراست نمایشگر دستگاه خود را ۱۵۰۰:۱ اعلام کرده است و دستگاه در حالت معمول به روشنایی ۴۰۰ نیتی و در بیشینه به ۵۰۰ نیت دست می‌یابد.

    MIUI همراه با چند گزینه برای تنظیمات کنتراست از راه می‌رسد که همگی با گاموت رنگی sRBG سازگاری دارند. هنگامی که حالت اتوماتیک کنتراست را روشن می‌کنید، تمام محتوا ته‌مایه آبی‌رنگ به خود می‌گیرند و رنگ‌ها معمولا دقت چندانی ندارند. همین موضوع راجع به گزینه Saturated هم صدق می‌کند.

    گوشی‌های هم قیمت با نمایشگر دارای نمایشگر OLED یا AMOLED:
    • گلکسی A22
    • شیائومی ردمی نوت ۱۰
    • شیائومی ردمی نوت ۱۰ اس

    [table id=679 /]

    دوربین؛ مهارت‌های اقتصادی

    بررسی پوکو M3 پرو

    دوربین سه‌گانه پشتی همان ساختاری را دارد که در انبوهی از موبایل‌های اقتصادی و میان‌رده امروزی مشاهده می‌شوند: سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، ماکرو ۲ مگاپیکسلی و سنجش عمق ۲ مگاپیکسلی. فلاش LED هم آخرین چیزی است که توجه را به خود جلب می‌کند.

    دوربین اصلی دستگاه به صورت پیش‌فرض تصاویری ۱۲ مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند و رزولوشن واقعی معادل ۴۰۰۰ در ۲۹۹۲ پیکسل است. تصاویری که می‌توانید با پوکو M3 پرو در روشنایی روز به ثبت رسانید، برای موبایلی این‌قدر اقتصادی واقعا استثنایی است.

    [bs-quote quote="کیفیت عکس‌ها در نور کافی تحسین‌برانگیز است اما خبری از دوربین فوق‌عریض نیست." style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    تصاویر جزییات فراوانی در خود جای داده و شفافیت بالا دارد. به همین ترتیب نویزها کم هستند، رنگ‌ها به شکلی عمدتا دقیق نمایش داده می‌شوند و دامنه داینامیک هم واقعا خوب است.

    روی نمایاب یک سیستم هوش مصنوعی را نیز شاهد خواهید بود که البته عملکردی آنقدرها فوق‌العاده در روشنایی روز ندارد.

    این هوش مصنوعی می‌تواند صحنه‌هایی خاص -مانند ساختمان‌ها، آسمان، مراتع سرسبز، شب، اتومبیل‌ها، حیوانات خانگی و چیزهایی از این دست- را شناسایی و پارامترها را به گونه‌ای تنظیم کند که بهترین خروجی حاصل شود. متاسفانه اما آنچه در نهایت گیرتان می‌آید کنتراست بیش از حد بالا و رنگ‌هایی غیر طبیعی است.

    حالت تصویربرداری ۴۸ مگاپیکسلی هم در دسترس قرار گرفته و با چند ترفند نرم‌افزاری، تصاویری خوب به ثبت می‌رسانند. از آن‌جایی که این تصاویر کمتر از تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی پردازش می‌شوند، ظاهری طبیعی‌تر دارند. بنابراین اگر تصاویری کمتر پردازش شده و بیشتر طبیعی می‌خواهید -با ذکر اینکه چنین مشخصه‌هایی لزوما بهتر نیستند- می‌توانید به سراغ حالت رزولوشن بالاتر بروید.

    [bs-quote quote="تصاویر دوربین سلفی در بهترین حالت معمولی است." style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    تصاویری که در حالت شب ۱۲ مگاپیکسلی به ثبت خواهید رساند هم برای این رنج قیمت عالی به حساب می‌آید. بسیاری از جزییات به قوت خود باقی می‌مانند و برخی دیگر در پروسه کاهش نویز از بین می‌روند. رنگ‌ها غنی به نظر رسیده و کاملا مشابه به دنیای واقعی باقی می‌مانند. در نهایت پردازش هوش مصنوعی در شب‌هنگام هم تحسین‌برانگیز است. اگرچه رنگ‌ها گاهی اندکی بیش از حد اشباع می‌شوند، اما کیفیت در میان موبایل‌های مشابه در بهترین سطح است.

    بعد از این نوبت به دوربین سلفی در جلو می‌رسد که سنسور ۸ مگاپیکسلی OmniVision OV8856 را در خود جای داده و این سنسور پشتی لنزی با گشودگی دهانه f/2.0 می‌نشیند و فوکوسی فیکس دارد. از این دوربین نمی‌توان انتظار زیادی داشت و در بهترین حالت معمولی است.

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی پوکو M3 پرو (منبع: GSMArena): (برای نمایش تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید.)

    تصاویر ماکرو دوربین شیائومی پوکو M3 پرو:

    [gallery columns="2" ids="39398,39399"]

    تصاویر دوربین شیائومی پوکو M3 پرو در شب بدون نایت‌مود:

    [gallery columns="2" ids="39404,39405"]

     

    تصاویر دوربین شیائومی پوکو M3 پرو در شب با نایت‌مود:

    [gallery columns="2" ids="39400,39401"]

    تصاویر دوربین سلفی شیائومی پوکو M3 پرو در حالت معمولی و پرتره:

    [gallery columns="2" ids="39402,39403"]

    گوشی‌های با دوربین اصلی و سلفی بهتر در همین رنج قیمت:
    • پوکو X3 NFC
    • شیائومی ردمی نوت ۱۰ اس

    [table id=680 /]

    عملکرد و بنچمارک‌ها؛ قابل قبول

    بررسی پوکو M3 پرو

    موبایل پوکو M3 پرو با اتکا بر یکی از ارزان‌قیمت‌ترین چیپست‌های سازگار با شبکه‌های مخابراتی نسل پنجم، یعنی دیمنسیتی ۷۰۰ از راه می‌رسد و این همان چیپستی است که پیشتر در ردمی نوت ۱۰ و گلکسی A22 5G استفاده شده.

    چیپست دیمنسیتی ۷۰۰ عملکردی قابل قبول در اکثر اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها دارد. چنین پردازنده‌ای برای موبایلی در این کلاس بی‌نقص است و گرچه پردازشگر گرافیکی آنقدرها توانمند نیست، اما همچنان از پس اکثر بازی‌های امروزی برمی‌آید.

    [bs-quote quote="پردازنده دیمنسیتی ۷۰۰ تنها کمی از اسنپدراگون ۷۳۲جی ضعیفتر است و کارایی مناسبی دارد." style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    از افت فریم‌های گاه و بی‌گاه یا افکت‌های تصویری نادر که بگذریم، بررسی پوکو M3 پرو 5G نشان می‌دهد که در اکثریت مواقع به خوبی بازی‌ها را اجرا می‌کند.

    پردازنده دیمنسیتی ۷۰۰ به کار رفته در پوکو M3 پرو به امتیاز قابل توجه ۲۹۲۲۷۸ در تست بنچمارک آنتوتو ۸ دست یافته است.

    همانطور که در صفحه پردازنده‌های درجه می‌توان دید، نمره این پردازنده کمی از تراشه‌های اسنپدراگون ۷۳۲جی در پوکو X3 NFC و ردمی نوت ۱۰ پرو و دیمنسیتی ۸۰۰ تعبیه شده ردمی نوت 9T ضعیفتر است.

    گزینه‌های هم‌قیمت بهتر اگر قدرت پردازنده برای شما اولویت است:
    • شیائومی ردمی نوت ۱۰ اس
    • پوکو X3 NFC
    • ردمی نوت 9T

    [table id=681 /]

    مقایسه پردازنده این گوشی با بقیه پردازنده‌ها

    پیکربندی حافظه؛ فضایی نه‌چندان کافی

    شیائومی برای این گوشی ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و ۴ یا ۶ گیگابایت حافظه رم در نظر گرفته است.

    البته باید در نظر داشت که تنوع ورژن‌ها آنقدر بالا نیست و در مجموع دو مدل به دست مشتریان خواهد رسید. برای مثال امکان خرید ورژن مجهز به ۴ گیگابایت حافظه رم با ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی مهیا نیست و این مقدار از حافظه داخلی تنها در ورژن ۶ گیگابایتی در دسترس است.

    [table id=682 /]

    [related]39016[/related]

    باتری؛ بهترین بخش ماجرا

    بررسی پوکو M3 پرو باتری

    پوکو M3 پرو به باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده و از شارژ سریع معقول ۱۸ واتی پشتیبانی می‌کند. این باتری در تست مقاومت برای ۱۲۱ ساعت دوام می‌آورد و همین موضوع پیشتر راجع به ردمی نوت ۱۰ و ریلمی ۸ 5G صدق می‌کرد. در تمام سناریوها -شامل تماس تلفنی، گشت‌وگذار وب و پخش ویدیو- باتری عملکردی عالی به نمایش می‌گذارد.

    شارژری که درون جعبه دستگاه قرار گرفته می‌تواند ۳۳ درصد از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دستگاه را در نیم ساعت شارژ کند که رقمی آنقدرها بی‌نظیر نیست، اما باعث می‌شود موبایل برای حداقل یک روز در کنارتان باقی بماند. شارژ کامل دقیقا در ۲ ساعت امکان‌پذیر می‌شود.

    گزینه‌های هم‌قیمت بهتر اگر به دنبال ظرفیت باتری بالاتر هستید:
    • پوکو M3 با ۱۵۴ ساعت شارژدهی
    • ردمی 9T با ۱۵۰ ساعت شارژدهی
    • پوکو X3 با ۱۲۵ ساعت شارژدهی

    [table id=683 /]

    امکانات

    بررسی پوکو M3 پرو

    پیشتر از این گفتیم که دکمه پاور پوکو M3 پرو میزبان حسگر اثر انگشت همیشه روشن است و با استفاده از این حسگر و فشردن یا لمس دکمه پاور، می‌توانید جایگزینی برای کدهای PIN داشته باشید.

    [bs-quote quote="پوکو M3 پرو از هیچ‌گونه مقاومتی در برابر آب برخوردار نیست" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    در بالای پوکو M3 پرو یک جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری تعبیه شده و شاهد میکروفون دوگانه برای کاهش نویز در تماس‌های تلفنی و سنسور مادون قرمز (برای استفاده از موبایل به عنوان ریموت کنترل تلویزیون) هستیم.

    پایین دستگاه جایی است که پورت USB-C، میکروفون اصلی و اسپیکر را خواهید یافت. یک نکته ناامیدکننده این است که در پوکو M3 پرو شاهد اسپیکر ثانویه نبوده‌ایم تا خروجی صدای استریو را میسر کند.

    [table id=684 /]

    نمرات پوکو M3 پرو

    بررسی پوکو M3 پرو 5G بنچمارک بنچمارک پوکو M3 پرو در انتوتو

    پوکو M3 پرو در آزمون چند هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ ۵ به امتیاز ۱۷۰۱ و در تست تک هسته‌ای به ۵۲۳ دست پیدا می‌کند که از گوشی‌هایی مانند می نوت ۱۰ و گوگل پیکسل 4a بالاتر است.

    همچنین این گوشی در تست‌های آنتوتو ۸ نیز بسیار موفق ظاهر شده و امتیاز مطلوب ۳۱۶۵۰۴ را کسب کرده که نشان‌دهنده قدرت سخت‌افزاری آن است.

    تقریبا از زمان عرضه گوشی پوکو M3 پرو شیائومی حدود ۲ ماه می‌گذرد و در همین زمان کوتاه به یکی از گوشی‌های میان‌رده محبوب بازار تبدیل شده که نظر کاربران بسیار زیادی از جمله آمازون و دیجیکالا را به سمت خود جلب کرده است.

    در ادامه نگاهی به مزایا و معایب پوکو M3 پرو خواهیم داشت. این مشکلات صرفا نتیجه بررسی کارشناسان سایت‌های مختلف طی چند ساعت نیست و از دید کاربرانی مطرح شده که تجربه استفاده از این گوشی را برای مدت به مراتب بیشتری داشته‌اند. از اینرو مشکلات مطرح شده ممکن است برای همه کاربران رخ نداده باشد و در بعضی مدل‌ها مشاهده شود.

    [table id=685 /]


    مزایا از دید کاربرانی که این محصول را استفاده کرده‌اند


    نمایشگر بسیار خوب برای این رنج قیمت

    اگرچه در دسته‌بندی موبایل پوکو M3 پرو، دیوایس‌هایی مجهز به نمایشگرهای بهتر را هم شاهد هستیم، اما در هر صورت پنل IPS LCD این دستگاه با نرخ به‌روزرسانی ۹۰ هرتز نیز جای تمجید فراوان دارد و اتفاقا برخلاف همتایان OLED دچار سوختگی پیکسل و مشکلات مشابه نمی‌شود. این نمایشگر با کنتراست بالای خود، تصاویری عمیق و شفاف مقابل چشم قرار می‌دهد.

    عمر باتری تحسین‌برانگیز

    بررسی پوکو M3 پرو نشان می‌دهد که به لطف باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، می‌توانید از این دستگاه برای حداقل یک روز کامل و حتی بیشتر استفاده کنید و هیچوقت نگرانی خالی شدن باتری نباشید. توانایی‌های پردازشی دستگاه آنقدرها شگفت‌انگیز نیست و در همین راستا، حتی با مصرف روزانه زیاد و طولانی‌مدت هم فشار آن‌چنان زیادی به باتری وارد نمی‌شود.

    دوربین قابل اتکا در شب و روز

    دوربین موبایل پوکو M3 پرو حداقل روز کاغذ هیچ تفاوت معناداری با بسیاری از موبایل‌های ‌هم‌قیمت ندارد، اما به لطف چیپست مورد استفاده و توانایی‌های هوش مصنوعی، قادر به ثبت تصاویری عمدتا پرجزییات‌تر و دقیق‌تر از موبایل‌های رقیب هستید و عملکرد دستگاه هنگام تصویربرداری در شب‌هنگام و شرایط کم‌نور، به صورت خاص قابل تحسین است.


    معایب از دید کاربرانی که این محصول را استفاده کرده‌اند


    عملکرد متوسط پردازشگر گرافیکی

    پردازشگر گرافیکی دیمنسیتی ۷۰۰ بهترین چیزی نیست که حتی در بازار موبایل‌های اقتصادی و میان‌رده یافت می‌شود و بنابراین اگر یکی از اصلی‌ترین اهداف‌تان، خرید موبایلی است که بخش اعظمی از طول عمر خود را صرف اجرای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سه‌بعدی سنگین می‌کند، پیشنهاد ما این است که به سراغ گزینه‌ای متفاوت بروید.

    قابلیت‌های محافظتی اندک

    همانطور که در جریان بررسی پوکو M3 پرو گفتیم، این دستگاه هیچ مقاومتی در برابر آب و گرد و خاک و حتی پاشیده شدن آب ندارد که نقطه ضعفی بزرگ برای اسمارت‌فونی در دوران کنونی به حساب می‌آید. از سوی دیگر روی پنل نمایشگر از گوریلا گلس ۳ استفاده شده و بسیاری از موبایل‌های رقیب همراه با گوریلا گلس ۵ از راه می‌رسند.

    عدم فیلم‌برداری 4K و نبود اسپیکرهای استریو

    کم‌کاری‌های برند پوکو در زمینه دوربین و قابلیت‌های صوتی هم به چشم می‌آیند. دوربین این موبایل قادر به ضبط ویدیوهای 4K (که استانداردی رایج در دنیای موبایل است) نخواهد بود و از سوی دیگر دستگاه به تنها یک اسپیکر مجهز شده که تجربه صوتی آنقدرها دلچسبی به ارمغان نخواهد آورد.

    جمع‌بندی بررسی پوکو M3 پرو

    بررسی پوکو M3 پرو با بررسی پوکو M3 پرو بار دیگر متوجه می‌شویم شیائومی می‌داند چطور باید موبایلی خوب بسازد و پوکو M3 پرو از همان فرمول موفق همیشگی بهره گرفته. این دستگاه بهترین ویژگی‌هایی که می‌توان با پول خرید را با قیمتی بسیار مقرون به صرفه ارائه می‌کند و پشتیبانی از 5G بدان معنا است که امکان بهره‌گیری از نسل جدید شبکه‌های مخابراتی هم در آینده مهیا خواهد بود. خرید این گوشی از ارزان‌ترین فروشنده آنچه باعث می‌گردد عاشق این موبایل شوید، پنل LCD با نرخ به‌روزرسانی ۹۰ هرتز است که همواره عملکردی روان دارد، به اندازه کافی روشن است و کنتراستی معرکه به نمایش می‌گذارد. هر چهار دوربین دستگاه هم تصاویری جذاب به ثبت می‌رسانند، بازی‌ها به شکلی رضایت‌بخش به اجرا در می‌آیند و عمر باتری هم بی‌نظیر است. [see_also]38623[/see_also]  

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید