چرا نباید تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را بخریم؟

چرا نباید تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را بخریم؟
راهنمای مطالعه

    همزمان با افزایش نگرانی‌ها از عواقب طرح صیانت از فضای مجازی برخی افراد سودجو اقدام به فروش تجهیزات اینترنت استارلینک کرده‌اند اما آیا امکان اتصال به این شبکه در ایران وجود دارد؟

    اینترنت استارلینک که توسط شرکتی به همین به نام به صورت آزمایشی ارائه می‌شود، به جای زیرساخت‌های کابلی مرسوم از طریق هزاران ماهواره مستقر در اطراف کره زمین اینترنت را در برخی کشورها به دست کاربران می رساند. سرعت این سرویس به ۱۵۰ مگابیت در ثانیه هم می‌رسد که نسبت به سرویس‌های فعلی در ایران فوق العاده چشمگیر است.

    از همان زمان که استارلینک پرتاب ماهواره‌های خود به فضا را شروع کرد و هنوز حتی سرویس دهی آن آغاز نشده بود، کاربران ایرانی با هیجان این پروژه را دنبال می‌کردند چرا که وعده اینترنتی با سرعت فوق‌العاده و بدون فیلتر و محدودیت حجمی را می‌دهد.

    اما در روزهای اخیر و همزمان با بالا گرفتن بحث‌ها پیرامون طرح صیانت و احتمال ایجاد محدودیت‌های گسترده در دسترسی به اینترنت بین‌المللی، برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از نگرانی‌های کاربران شروع به فروش تجهیزات اینترنت استارلینک کرده‌اند آن هم در حالی که این شرکت اساسا در ایران سرویس‌دهی ندارد.

    ثبت نام استارلینک آگهی فروش تجهیزات اینترنت استارلینک با قیمت ۷۰۰ دلار و ادعای واهی رایگان بودن خدمات در ایران

    این تجهیزات که شامل دیش، سه‌پایه، روتر وای‌فای، آداپتور و ال‌ان‌بی است، توسط استارلینک ۵۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده اما همانطور که در اسکرین‌شات فوق می‌بینید در این آگهی‌ها با قیمت ۷۰۰ دلار عرضه می‌شود.

    افراد سودجو برای مخفی نگه‌داشتن هویت خود هزینه را در قالب رمزارز دریافت می‌کنند. در نتیجه اگر تجهیزات مورد ادعا به دست خریدار نرسد، امکان شناسایی فروشنده وجود نخواهد داشت.

    فروشندگان مذکور برای اثبات ادعای خود در مورد سرویس‌دهی استارلینک در ایران تصاویری را از صفحه اصلی سایت این شرکت منتشر کرده‌اند که در آن برخی آدرس‌های مربوط به ایران به چشم می‌خورد.

    ثبت نام استارلینک نمایش آدرس‌های مختلف با نام شریعتی در سایت استارلینک

    این در حالی است که در سایت استارلینک با وارد کردن نام هر نقطه‌ از کره زمین آدرس آن نشان داده می‌شود اما زمانی که روی کلید Order یا سفارش کلیک می‌کنید، در صفحه جدید پیامی مبنی بر اینکه استارلینک در حال حاضر در ایران سرویس‌دهی ندارد نمایش داده می‌شود.

    از اینرو حتی اگر مودم را با قیمت ۷۰۰ دلار خریداری و نصب کنید، امکان ایجاد حساب کاربری برای اتصال به اینترنت ماهواره‌ای در ایران وجود ندارد.

    برای روشن‌تر شدن ماجرا تصور کنید که مودمی را از بازار خریده‌اید اما امکان ثبت‌نام در ISPهایی نظیر شاتل یا آسیاتک ندارید، بنابراین خبری از اینترنت نخواهد بود.

    ثبت نام اینترنت استارلینک نمایش پیام عدم سرویس‌دهی در آدرس‌های فوق

    در مورد آینده هم بسیار بعید است که استارلینک خدماتش را در ایران ارائه کند. براساس قوانین بین‌المللی ارائه کنندگان اینترنت ماهواره‌ای باید مجوزهای لازم را از کشورها دریافت کنند. استارلینک هم تاکید کرده که بدون دریافت مجوز در هیچ کشوری خدماتش را ارائه نخواهد کرد و از آنجایی که اینترنت در کشور ما به شدت فیلتر شده و با طرح صیانت احتمالا دامنه این فیلترینگ گسترده‌تر خواهد شد، بعید است مسئولان کشور به آن روی خوش نشان دهند، کما اینکه مدتی قبل شورای‌عالی فضای مجازی کارگروهی را برای مواجهه با خدمات اینترنت ماهواره‌ای تشکیل داده بود. برخی از این فروشندگان سودجو مدعی‌اند که کاربران ایرانی با ایجاد حساب کاربری در آمریکا امکان اتصال به اینترنت در ایران را خواهند داشت اما این ادعا واهی است و در بخش سوال‌های پر تکرار سایت استارلینک تاکید شده هر کاربر در محدوده‌ای مشخص به نام سلول امکان اتصال به اینترنت را دارد و با خروج از آن محدوده سرویس قطع خواهد شد. در نهایت حتی در صورتی که استارلینک بستر ارائه خدمات در ایران را فراهم کرده و از هفت خان دریافت مجوز در کشور بگذرد، طبق اصل ۴۴ باید تحت نظر شرکت ارتباطات زیر ساخت خدماتش را ارائه کند که شامل فیلترینگ خواهد شد. علاو بر این هزینه اشتراک یک ماهه خدمات اینترنت این شرکت ۱۰۰ دلار معادل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که کمتر کسی در ایران از عهده پرداخت آن برخواهد آمد. [see_also]32283[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    یونس مرادی
    یونس کارشناسی فناوری اطلاعاته و تو سایت درجه در مورد موبایل، لپ تاپ و سخت‌افزارهای دیگه راهنمای خرید و بررسی می‌نویسه. قبل از اینکه مدیر محتوا درجه بشه، دبیر فناوری دیجیاتو بوده و طی دو ۲ دهه گذشته تو خیلی از سایت‌های دیگه مثل بلاگ دیوار، بامیلو و دیجی‌کالا تجربه نوشتن مقاله و راهنمای خرید داره.
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید