نکاتی که پیش از خرید ماسک تنفسی باید بدانید

نکاتی که پیش از خرید ماسک تنفسی باید بدانید
راهنمای مطالعه

    این روزها، ماسک جزو جدانشدنی زندگی‌مان شده است. اگر ماسک نزنیم، ویروس کرونا به ما هجوم می‌آورد. حتی اگر ماسک هم بزنیم ولی نکات لازم را رعایت نکنیم از شر کووید-۱۹ در امان نخواهیم بود. برای همین، لازم است که در خرید ماسک تنفسی و استفاده از آن دقت کنیم. در این مقاله با راهنمایی برای خرید ماسک تنفسی به شما برای خرید بهتر کمک می‌کنیم.

    خرید ماسک تنفسی ؛ بحث نجات جان در میان است

    خرید ماسک تنفسی

    ماسک‌زدن در کنار واکسن و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها سلاح‌های ما در برابر کروناست. اگر ماسک تنفسی درستی بزنید، احتمال ابتلایتان به کرونا کمتر می‌شود.

    ماسک‌ها جلوی نفوذ و ورود قطرات تنفسی آلوده مبتلایان و ناقلان کرونا به دهان و بینی را می‌گیرند. با پوشیدن ماسک هم خودتان را تاحد زیادی از بیماری حفظ می‌کنید و هم دیگران را.

    در بسیاری از کشورها کرونا تحت‌کنترل درآمده و استفاده از ماسک در همه‌جا ضروری نیست اما در ایران کرونا روزهای وحشتناکی را ایجاد کرده و با وجود اینکه استفاده از ماسک تقریبا جایی اجباری اعلام نشده، اما هنوز نیاز به استفاده سفت‌وسخت از آن وجود دارد.

    انواع ماسک تنفسی

    ماسک‌های تنفسی مختلفی در بازار دیده می‌شوند. بیایید با هم نگاهی به هریک داشته باشیم. ماسک‌ها به شکل‌های زیر به فروش می‌رسند:

    ماسک پارچه‌ای

    خرید ماسک تنفسی

    این ماسک‌های پارچه‌ای به شکل چهارگوش و دارای چین و پلیسه‌هایی هستند که باعث می‌شود ماسک اندازه صورت بشود و به‌راحتی روی بینی و دهان بخوابد. این ماسک‌ها از جنس پارچه‌اند و می‌توانید بعد از مصرف، آن‌ها را بشویید.

    ماسک‌های سه‌بعدی پارچه‌ای هم در بازار وجود دارند. برای خرید ماسک تنفسی می‌توانید روی آن‌ها هم حساب کنید. این ماسک‌ها بهتر از ماسک‌های مربعی روی صورت قرار می‌گیرند و پوشش خوبی برای بینی و دهان هستند. بنابراین، گزینه‌هایی قابل‌قبول‌اند و می‌توانید آن‌ها را چندبار هم استفاده کنید. البته بعد از هر بار مصرف باید شسته شوند.

    ماسک‌های جراحی

    خرید ماسک تنفسی

    ماسک‌های جراحی هم گزینه‌هایی هستند که می‌توانید برای پوشاندن دهان و بینی بخرید و استفاده کنید اما یادتان باشد که این ماسک‌ها نیازمند لایه دیگری از ماسک برای ثابت‌شدن روی صورت هستند و بهتر است تنهایی استفاده نشوند. این ماسک‌ها را نمی‌توانید بیشتر از یک‌بار بپوشید. بعد از گذشت چندساعت و تَرشدن آن‌ها نیاز به تعویض پیش می‌آید.

    ماسک‌های سه‌بُعدی

    خرید ماسک تنفسی

    ماسک‌های یک‌بار مصرف دیگری هم در بازار موجودند که به شکل چندلایه و سه‌بُعدی طراحی می‌شوند. این ماسک‌ها گزینه‌های خوبی برای حفاظت از خود در مقابل کرونا هستند و اگر لایه زیرین‌شان را ماسک جراحی ساده بزنید و بعد این‌ها را روی ماسک جراحی بپوشید، حفاظت خوبی از شما به‌عمل خواهد آمد.

    این نوع ماسک معمولا شامل انواع مختلف فیلتر هم می‌شود که در ادامه درباره آن توضیحات کاملی داده‌ایم. 

    انواع ماسک تنفسی از نظر جنس

    ماسک‌های تنفسی جنس‌های مختلفی هم دارند. در ادامه می‌خواهیم برایتان از جنس ماسک‌ها بگوییم. اما برای اینکه از سردرگمی برای خرید ماسک تنفسی راحت شوید، بعد از اینکه درباره جنس ماسک‌ها و امکانات جانبی و ساختشان صحبت کردیم، توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی را هم خواهیم گفت.

    ماسک نخی

    ماسک‌های نخی گزینه‌های نسبتا خوبی برای جلوگیری از ورود ذرات تنفسی به بدن هستند. البته اگر فقط به یک‌لایه ماسک نخی اکتفا کنید، نتیجه زیاد خوبی نخواهید دید و ایمن نخواهید بود.

    پلی‌پروپیلن

    این جنس از ماسک‌ها هم توانایی نسبتا خوبی برای جلوگیری از ورود ذرات تنفسی به دهان و بینی دارند و رطوبت را به خود جذب نمی‌کنند.

    پلی‌استر

    پلی‌استر هم رطوبت را جذب نمی‌کند و سد خوبی برای ذرات تنفسی خطرناک است اما مانند ماسک‌هی نخی، یک لایه از آن کافی نخواهد بود.

    استانداردهای اروپایی و آمریکایی برای ماسک تنفسی

    همانطور که می‌دانید معروف‌ترین ماسک‌های فلیتردار ماسک N95 است. این ماسک بر اساس استاندارد موسسه ملی سلامت و امنیت شغلی آمریکا نام گذاری شده. در این رده‌بندی ماسک‌ها بر اساس یک حرف و یک عدد نام گذاری می‌شوند. این حروف به معنی زیر هستند:

    • N : عدم محافظت در برابر روغن
    • R : تا ۸ ساعت مقاومت در برابر ذرات روغنی
    • P : بیش از ۸ ساعت مقاومت در برابر ذرات روغنی

    حرفی هم که پس از آن قرار می‌گیرد، نشانگر درصد محافظت در برابر ذرات است. بنابراین رده‌بندی ۹۵ به معنای آن است که ماسک N95 تا ۹۵ درصد ذرات را فیلتر می‌کند.

    اگر به دنبال بالاترین سطح حفاظت در موقعیت‌های مختلف هستید و صرفا قصد فیلتر شدن ویروس کرونا را ندارید، خرید ماسک تنفسی P100 را دنبال کنید که ۱۰۰ درصد ذرات مبتنی بر روغن و غیر روغنی را فیلتر می‌کند.

    در اروپا برای رتبه‌بندی ماسک‌ها از استاندارد EN149:2001 استفاده می‌شود و ماسک‌ها به سه رتبه ایمنی FFP2 ،FFP1 و FFP3 تقسیم می‌شوند.

    یکی از بهترین ماسک‌های توصیه شده برای مقابله با ویروس کرونا ماسک سه لایه پزشکی و یا ماسک فاقد سوپاپ FFP1 است. میزان فیلتر آن ۸۰ درصد و میزان نفوذ آن از داخل به خارج (انتقال ذرات تنفسی به خارج) ۲۲ درصد ارزیابی شده است.

    یکی دیگر از ماسک‌های فیلتر دار معروف ماسک FFP2 است که بر اساس استاندارد EN149:2001 تا ۹۴ درصد ذرات مضر در هوا با اندازه بین ۲ و ۵ میکرون را فیلتر می‌کند. فراموش نکنید که کارایی ماسک‌های پارچه‌ای از نوع FFP2 نهایت با ۲ الی ۳ بار شستشو به پایان می‌رسد.

    خرید ماسک تنفسی استاندارد EN149:2001

    کارایی ماسک‌های سوپاپ دار FFP2 و FFP3 فراتر از حفاظت در برابر ویروس کروناست و قیمتی بالاتر هم دارند. بنابراین بهتر است تنها در صورتی این هزینه را پرداخت کنید که در محیط‌هایی با خطر استنشاق گازها و ذرات خطرناک نظیر سیلیکا و سیلیکون فعالیت دارید.

    [related]19951[/related]

    قابلیت‌های مختلف ماسک‌ها

    ماسک‌ها با طراحی‌ها و امکانات مختلفی دوخته و تولید می‌شوند. روزهای اولی که کرونا دامن جهان را گرفته بود، ماسک کم بود و تنوعی در مدل‌ها و طرح‌هایش هم دیده نمی‌شد. اما حالا گزینه‌های مختلفی وجود دارد:

    فیلترها

    خرید ماسک تنفسی

    بعضی از ماسک‌های پارچه‌ای و غیرپارچه‌ای مجهز به فیلترهایی هستند که می‌توانند ذرات هوا را فیلتر کنند و مانع از رسیدن ریزذرات خطرناک به دهان و بینی افراد شوند. اما دقت کنید که این ماسک‌ها می‌توانند تنفس فردی که آن را پوشیده هم به بیرون منتقل کنند. در نتیجه اگر آن فرد مبتلا به کرونا یا ناقل باشد، دیگران را آلوده می‌کند.

    از آن گذشته‌، بسیاری از ماسک‌های تجاری دارای فیلترهای تشریفاتی هستند؛ یعنی فیلتر موجود روی ماسک چندان دقیق و درست کار نمی‌کند. پس بهتر است که در خرید ماسک تنفسی فیلتردار این گزینه‌ها را مد نظر قرار دهید:

    • مواد سازنده
    • سایز و اندازه
    • نوع سوپاپ
    • استاندارد و میزان فیلتراسیون
    • کارایی در برابر ویروس کرونا

    چندلایه‌بودن

    بعضی از ماسک‌ها چندلایه درست و روانه بازار می‌شوند. این‌ها گزینه‌های بسیار خوبی برای در امان‌ماندن از کرونا هستند. ماسک‌های سه‌لایه، چهارلایه و حتی پنج‌لایه هم در بازار وجود دارد.

    همیشه وقتی ماسکتان را به صورت می‌زنید، در آن بدمید و مطمئن شوید که نفستان از منافذش بیرون نمی‌آید و به‌خوبی روی صورت جا افتاده است.

    نباید تنفستان از بالا و اطراف یا زیر ماسک بیرون بیاید. اگر این‌طور نباشد، یعنی ماسک ایمن نیست و هوا از اطرافش به داخل راه پیدا می‌کند که چنین چیزی خطرناک خواهد بود.

    مفتول دماغ‌گیر

    ماسک‌های باکیفیت معمولا در ناحیه بینی مجهز به مفتولی کارگذاشته در بافت پارچه ماسک هستند که به شما کمک می‌کند، ماسک را روی بینی ثابت کنید و مانع از جابه‌جایی‌اش شوید. این گزینه بسیار مهم است و در خرید ماسک تنفسی باید به آن دقت ویژه‌ای داشته باشید.

    بندهای مناسب و منعطف

    به‌دنبال ماسکی باشید که بندهایی منعطف دارد. از میان ماسک‌های موجود در بازار، مواردی که مجهز به کِش به عنوان بند پشت گوش هستند از همه مناسب‌ترند.

    این ماسک‌ها به شما اجازه می‌دهند که ماسک را به‌خوبی روی صورتتان اندازه کنید. بعضی از ماسک‌ها بندی دارند که دور سر پیچیده می‌شود و بعضی هم روبان دارند اما بهتر است که خرید ماسک تنفسی کِش‌دار را در اولویتتان قرار بدهید.

    گیره نگهدارنده بند ماسک هم محصولی خلاقانه و کاربردی برای جلوگیری از اذیت‌شدن گوش‌ها براثر پوشیدن ماسک است. قیمت چندانی هم ندارد و زیر ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

    محبوب‌ترین نگهدارنده‌های بند ماسک را ببینید

    پوشش طلقی روی دهانه

    خرید ماسک تنفسی

    این ماسک‌ها هم گزینه‌های جالبی هستند. منظور کدام موارد است؟ همان ماسک‌هایی که در ناحیه پوشش دهانشان از طلق استفاده شده تا دهان فرد مشخص باشد. در این صورت، کسانی که ناشنوا هستند هم می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. البته دقت کنید که پوشش‌دهی و ایمنی این ماسک‌ها زیاد نیست.

    فیلتر کربن فعال

    در این نوع ماسک ها لایه‌ای از کربن فعال برای حفاظت در مقابل گاز و بخار بکار رفته و مانع نفوذ بوی آلودگی و گازهای مضر به درون ماسک می‌شود. این ماسک‌ها توانایی فلیتر هیدروکربن‌، دی اکسید گوگرد، هالوژن‌ها و سولفوریک اسید و الکل‌ها را دارند.

    از فروشگاه و برند معتبر خرید کنید

    این روزها بازار ماسک حسابی داغ است و برندهای ناشناخته که ممکن است کارایی مناسب را نداشته باشند به وفور در بازار یافت می‌شود. از اینرو بهتر است برای خرید ماسک تنفسی به فروشگاه معتبر مراجعه کرده و از برندهای معتبری مثل انزانی، دکتر کرست، بیتا، اونلی یو، هلث دیفندر، های ماسک و ماییلدا خرید کنید.

    توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی درباره ماسک

    سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که ماسکی به صورت بزنید که کاملا روی صورتتان قرار می‌گیرد و از الیافی برخوردار است که به شما اجازه تنفس می‌دهد. ماسک‌ها باید از سه لایه مطابق زیر تشکیل شده باشند:

    • لایه داخلی‌شان نخی باشد؛
    • لایه میانی‌شان از موادی مانند پلی‌پروپیلن باشد که غیرجاذب هستند؛
    • لایه سوم از مواد غیرجاذبی مانند پلی‌استر تهیه شود.

    بهتر است که دو نوع ماسک مشابه روی هم زده نشوند. چون در این صورت، باعث سُرخوردن یکدیگر می‌شوند و ایمنی پایین می‌آید. ترکیبی مانند ماسک سه لایه جراحی و ماسک‌های یک‌بارمصرف چند بُعدی گزینه‌های مطلوبی هستند. ماسک سه لایه جراحی را زیر بزنید و روی آن ماسکی چندلایه و سه‌بعدی بزنید که آن هم یک‌بارمصرف است.

    در آخر

    در خرید ماسک تنفسی مناسب دقت کنید و یادتان باشد که حتی زمانی که واکسن می‌زنید هم باید کماکان از ماسک استفاده کنید. در غیر این صورت، امکان ابتلا به کرونا وجود دارد و از گزندش در امان نخواهید بود. [see_also]40161[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید