بررسی ردمی نوت ۱۰ اس شیائومی؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر

بررسی ردمی نوت ۱۰ اس شیائومی؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر
راهنمای مطالعه

    ردمی نوت ۱۰ اس اختلاف قیمت چندانی با ردمی نوت ۱۰ ندارد اما دوربین و تراشه‌ای بهتر را در اختیارتان می‌گذارد. با بررسی ردمی نوت ۱۰ اس همراه باشید تا از نقاط ضعف و قوت آن بگوییم.

    شیائومی ردمی نوت ۱۰ اس (Redmi Note 10S) در جایی میان ردمی نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پرو قرار گرفته، به این شکل که بیشترین شباهت ممکن را به موبایل ردمی نوت ۱۰ دارد اما حداقل روی کاغذ با چیپست و دوربینی بهتر از راه می‌رسد. اما از منظر قیمت‌گذاری، این دیوایس شباهت بیشتری به ردمی نوت ۱۰ پرو دارد و بنابراین شیائومی می‌خواسته به خاطر چیپست و دوربین بهتر هم شده که این مدل را به جای مدل پرو تهیه کنید.

    ردمی نوت ۱۰ اس ضمنا نخستین دیوایسی است که به صورت پیش‌فرض همراه با پوسته MIUI 12.5 از راه می‌رسد. شیائومی می‌گوید این نسخه‌ای «موقتی» از MIUI 12.5 است، یعنی برخی از قابلیت‌های موجود در نسخه نهایی را در آن نخواهید یافت. حالا که برخی نکات کلی راجع به دستگاه روشن شده، بیایید به سراغ بررسی ردمی نوت ۱۰ اس برویم.

    مشخصات عمومی ردمی نوت ۱۰ اس

    بررسی ردمی نوت ۱۰ اس

    موبایل شیائومی ردمی نوت ۱۰ اس اوایل امسال در قالب چندین ورژن با ساختار حافظه ۴/۱۲۸، ۶/۶۴، ۶/۱۲۸ و ۸/۱۲۸ از راه رسید. این یعنی می‌توانید از میان سه حافظه رم ۴ یا ۶ یا ۸ و دو حافظه داخلی ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایتی، دست به انتخاب بزنید.

    در زمان بررسی ردمی نوت ۱۰ اس سیستم عامل این گوشی اندروید ۱۱ است و نسخه‌های بعدی سیستم عامل گوگل را هم دریافت خواهد کرد. اندروید ۱۱ با پوسته MIUI 12.5 روی دستگاه اجرا می‌شود که امکان سفارشی‌سازی تا حد زیادی را به کاربر می‌دهد.

    در رنج قیمت ۶ میلیون تومان ممکن است گوشی‌های دیگری نیز نظر شما را به خود جلب کند:

    [table id=732 /]

    طراحی؛ زیبای اقتصادی

    بررسی ردمی نوت ۱۰ اس

    درست مانند برادر گران‌قیمت‌ترش، ردمی نوت ۱۰ اس از استاندارد IP53 برای مقاومت در برابر گرد و خاک و آب بهره‌ می‌برد و در واقع یکی از معدود موبایل‌های ردمی است که این استاندارد را به دست آورده.

    [bs-quote quote="ردمی نوت ۱۰ اس از استاندارد IP53 برای مقاومت در برابر گرد و خاک و آب بهره‌ می‌برد" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    با این همه نباید انتظار داشته باشید دستگاه از غوطه‌وری در آب جان سالم به در ببرد، چرا که استاندارد IP53 به معنای مقاومت دستگاه در برابر پاشیدن آب و قطرات باران است و نه چیزی بیشتر.

    برخلاف مدل پرو، این یکی از گوریلا گلس ۳ در جلو بهره‌مند شده و خبری از گوریلا گلس ۵ نیست. پنل پشتی هم از پلاستیک ساخته شده و بار دیگر نباید منتظر گوریلا گلس ۵ باشید.

    فریم دستگاه نیز از جنس پلاستیک است، اما این موضوعی نیست که مشکل‌ساز شود. دستگاه کماکان حس بسیار خوبی در دست دارد و اتفاقا به لطف استفاده از بدنه پلاستیکی، با قطر ۸.۳ میلی‌متر و وزن سبک‌ ۱۷۸ گرمی از راه می‌رسد. به همین ترتیب، کمتر حس می‌کنید که موبایل در دست‌تان سر می‌خورد.

    در این بین باید افزود که رنگ آبی موبایل که در این بررسی استفاده شده کاملا اثر انگشت را به خود جذب می‌کند و روی لایه‌های پلاستیکی آن هم شاهد الگوهای عجیبی بودیم که به هیچ وجه پاک نمی‌شدند.

    کناره‌های دستگاه موضوع را جالب‌تر می‌کنند. فریم ردمی نوت ۱۰ اس آنقدر باریک است که از دکمه‌ای قطورتر روی آن استفاده شده تا به خوبی زیر دست قرار بگیرند. هر دو دکمه پاور و ولوم بزرگ‌تر از آن‌چیزی هستند که انتظارش دارید و دکمه پاور نقش سنسور اثر انگشت را نیز ایفا می‌کند.

    [table id=733 /]

    نمایشگر؛ خوش‌رنگ‌ و لعاب ۶۰ هرتزی

    بررسی ردمی نوت ۱۰ اس

    ردمی نوت ۱۰ اس از همان نمایشگری برخوردار شده که در ردمی نوت ۱۰ نیز یافت می‌شود. این یک پنل ۶.۴۳ اینچی از نوع امولد است که رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل را به نمایش درآورده و از نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

    [bs-quote quote=" سطح روشنایی نمایشگر بسیار بالاست اما نرخ رفرش ۹۰ هرتز ندارد" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    برای آن‌هایی که به نرخ‌های تازه‌سازی بالاتر عادت ندارند این موضوعی آنقدرها ناراحت‌کننده نیست. اما در هر صورت ترجیح می‌دادیم موبایل حداقل به نمایشگر ۹۰ هرتز مجهز می‌بود تا تجربه‌ای جذاب‌تر از اسکرول کردن در منوها و مرورگرها و همینطور بازی‌ها حاصل شود.

    شیائومی ادعا کرده که این نمایشگر قادر به پشتیبانی از تمام گاموت رنگی DCI-P3 است، پیک روشنایی ۱۱۰۰ نیت دارد و در حالت عادی نیز به ۷۰۰ نیت روشنایی دست می‌یابد.

    هنگام استفاده از دستگاه درحالی که تنظیمات نمایشگر روی حالت استاندارد قرار گرفته، متوجه می‌شویم ردمی نوت ۱۰ اس دقت رنگی بسیار بالایی دارد. علاوه بر این به راحتی می‌توان به روشنایی ۷۰۰ نیتی که چینی‌ها راجع به آن صحبت کرده‌اند دست یافت، اما این موضوع راجع به پیک روشنایی ۱۱۰۰ نیت مصداق ندارد.

    شیائومی موبایل خود را دیوایسی مجهز به نمایشگر HDR معرفی نکرده. با این همه گزینه مربوط به دامنه داینامیک بالا یا همان HDR را درون تنظیمات خواهید یافت که باعث می‌شود وب‌سایت‌هایی مانند یوتیوب فرض را بر پشتیبانی از این تکنولوژی گذاشته و محتوای HDR پخش کنند. اما نتیجه کار آنقدرها تحسین‌برانگیز نیست و در مجموع بهتر است این قابلیت را خاموش نگه دارید.

    گوشی‌های هم قیمت دارای نمایشگر با نرخ رفرش بالاتر:
    • پوکو X3 پرو با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز
    • گلکسی A32 با نرخ رفرش ۹۰ هرتز
    • ردمی نوت 10 5G با نرخ رفرش ۹۰ هرتز
    • پوکو M3 پرو با نرخ رفرش ۹۰ هرتز

    [table id=734 /]

    دوربین؛ کمتر از حد انتظار

    بررسی ردمی نوت ۱۰ اس

    ردمی نوت ۱۰ اس از دوربینی با ساختار چهارگانه در پشت بهره‌مند شده که سنسور ۶۴ مگاپیکسلی عریض، ۸ مگاپیکسلی فوق عریض، یک سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو و یک سنسور ۲ مگاپیکسلی سنجش عمق را شامل می‌شود. خبری از لرزشگیر اپتیکال تصویر نیست و حذف لرزش به صورت نرم‌افزاری انجام می‌شود.

    [bs-quote quote=" کیفیت تصاویر دوربین چنگی به دل نمی‌زند و در حد معمولی است" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    در نگاه نخست به نظر می‌رسد دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی همان سنسور Samsung GW3 است که پیشتر در ردمی نوت ۱۰ پرو مشاهده کرده‌ایم. اما از آن‌جایی که شیائومی حاضر به صحبت راجع به این سنسور نشد، با بررسی ردمی نوت ۱۰ اس متوجه می‌شویم که از سنسور OmniVision OV64B استفاده شده.

    اپلیکیشن دوربین ردمی نوت ۱۰ اس همان چیزی است که در دیگر دیوایس‌های مبتنی بر MIUI 12 خواهید یافت.

    از پایین صفحه می‌توان به حالات مختلف دوربین اصلی دسترسی یافت و در منوی More هم چند حالت اضافه قرار گرفته که با سوایپ کردن نمایشگر به تمامی آن‌ها دسترسی خواهید یافت، درست مانند اپلیکیشن دوربین موبایل‌های وان‌پلاس.

    از نظر توانایی‌های تصویربرداری باید گفت که کیفیت تصاویر دوربین عریض ۶۴ مگاپیکسلی اندکی ناامیدکننده است. از یک سو، مواردی مانند عملکرد رنگی، رنج داینامیک و کنتراست همگی از کیفیت قابل قبول برخوردار هستند، خصوصا برای این قیمت.

    از طرف دیگر هیچ‌گونه جزییات دقیق و جذابی را در تصاویر نخواهید یافت و اکثر عکس‌ها به نوعی رتوش شده و عاری از جزییات به نظر می‌رسند. وقتی روی تصاویر زوم می‌کنید، جزییات به کل محو می‌شوند و رنگ‌ها هم مثل آب رنگ به نظر می‌رسند.

    در واقع به نظر می‌رسد که تصاویر با رزولوشنی پایین به ثبت می‌رسند و سپس برای سازگاری با وعده تصویربرداری ۶۴ مگاپیکسلی، آپ‌اسکیل می‌شوند.

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی ردمی نوت ۱۰ اس (منبع: GSMArena): (برای نمایش تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید.)

    تصاویر ماکرو دوربین شیائومی ردمی نوت ۱۰ اس:

    [gallery columns="2" ids="40058,40057"]

    تصاویر فوق عریض دوربین شیائومی ردمی نوت ۱۰ اس:

    [gallery columns="2" ids="40059,40060"]

    تصاویر دوربین شیائومی ردمی نوت ۱۰ اس در شب:

    [gallery columns="2" ids="40055,40056"]

     

    گوشی‌های هم قیمت با دوربین بهتر:

    [table id=735 /]

    [related]38623[/related]

    عملکرد پردازنده؛ قابل قبول

    بررسی ردمی نوت ۱۰ اس

    ردمی نوت ۱۰ اس به چیپست مدیاتک Helio G95 مجهز شده که از برخی جهات شباهت زیادی به اسنپدراگون ۶۷۸ موجود در ردمی نوت ۱۰ دارد.

    هر دو چیپست از ساختار پردازنده و هسته‌های یکسان بهره‌ می‌برند و اختلافی اندک از نظر سرعت کلاک دارند. پردازشگر گرافیکی اما ماجرای دیگری است و Helio G95 حداقل روی کاغذ به پردازشگر گرافیکی توانمندتری مجهز شده.

    عملکرد رابط کاربری در ردمی نوت ۱۰ اس واقعا خوب است. هنگام استفاده روزمره از دستگاه، همه‌چیز بسیار سریع و روان به نظر می‌رسد. باز کردن و بستن اپلیکیشن‌ها، مولتی‌تسکینگ و عملکرد هنگام اسکرول کردن واقعا تحسین‌برانگیز است و هیچوقت حس نمی‌کنید در حال استفاده از یک موبایل اقتصادی با مشخصات سخت‌افزاری ضعیف هستید.

    [bs-quote quote="پردازنده رابط کاربری و اپ‌های عادی را به راحتی و بدون لگ اجرا می‌کند" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    اما ماجرا هنگام تجربه بازی‌ها اندکی متفاوت می‌شود و این‌بار واقعا حس می‌کنید موبایلی اقتصادی در دست دارید.

    بررسی ردمی نوت ۱۰ اس نشان می‌دهد Helio G95 خیلی ساده توان لازم برای اجرای بازی‌های سنگینی نظیر Genshin Impact را با نرخ ثابت ۳۰ فریم بر ثانیه ندارد، حتی در پایین‌ترین تنظیمات گرافیکی.

    البته اگر به شکلی کژوال به تجربه بازی‌ها می‌پردازید، شرایط برای بازی‌های سبک‌تر یا بازی‌های دو بعدی بهتر خواهد بود اما در صورتی که به شکلی جدی به بازی کردن علاقه نشان می‌دهید بهتر است هزینه‌ای اندک بیشتر را صرف سخت‌افزاری بهتر کنید.

    [bs-quote quote="ردمی نوت ۱۰ اس برای اجرای بازی ایده‌آل نیست و بدنه آن تا حدودی داغ می‌شود" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    یک مشکل رایج در ردمی نوت ۱۰ اس این است که سخت‌افزار خیلی سریع و راحت داغ می‌کند. چه مشغول تجربه بازی‌ها باشید و چه حتی در حال استفاده از دوربین، موبایل تا حدودی داغ خواهد شد. خود حرارت مشکل اصلی نیست. مشکل اصلی این است که با داغ شدن دستگاه، عملکرد موبایل به شکل قابل توجهی افت می‌یابد.

    پردازنده مدیاتک Helio G95 در ردمی نوت ۱۰ اس به امتیاز ۲۶۹۶۱۷ در تست بنچمارک آنتوتو ۸ دست پیدا کرده.

    همانطور که در جدول کشویی زیر می‌توان مشاهده کرد، نمره این پردازنده در جایگاهی پایین‌تر از اسنپدراگون 732G (نوت ۱۰ پرو و می ۱۱ لایت) و همینطور اسنپدراگون ۸۶۰ (پوکو X3 پرو) قرار می‌گیرد.

    گوشی‌های جایگزین با پردازنده قوی‌تر:

    [accordions]

    [accordion title="جدول جامع مقایسه پردازنده‌های گوشی‌های هم‌قیمت" load="hide"][wpdatatable id=8][/accordion]

    [/accordions]

     

    پیکربندی حافظه؛ قابل قبول

    موبایل ردمی نوت ۱۰ اس در مدل‌های گوناگونی از راه رسیده که ۴ یا ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه رم و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دارند.

    خوشبختانه روی بدنه دستگاه درگاه کارت‌های مایکرو SD را نیز مشاهده می‌کنیم که به صورت جداگانه از درگاه دو سیم کارت طراحی شده و بنابراین مجبور به انتخاب میان سیم کارت ثانویه یا کارت حافظه نخواهید بود.

    حافظه داخلی دستگاه با استاندارد UFS 2.2 ساخته شده که بهترین تکنولوژی بازار نیست اما در عین حال عملکردی قابل قبول دارد.

    [table id=737 /]

    باتری؛ هرآنچه انتظار دارید

    بررسی ردمی نوت ۱۰ اس

    شیائومی ردمی نوت ۱۰ اس به باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده که با توجه به سخت‌افزار دستگاه، عمر باعزت را برای شما به ارمغان می‌آورد.

    برای مثال هنگام استفاده مداوم از وای‌فای می‌توانید منتظر عمر باتری ۱۸ ساعته باشید و به خاطر پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع با توان ۳۳ وات، می‌توانید منتظر پر شدن باتری دستگاه در مدت‌زمان ۱ ساعت و نیمه باشید. شارژ سریع هم یکی از دلایل قرار گرفتن این گوشی در لیست بهترین گوشی موبایل است.

    [table id=738 /]

    امکانات؛ بالاتر از استاندارد

    همانطور که پیشتر گفتیم سنسور اثر انگشت ردمی نوت ۱۰ اس روی دکمه پاور تعبیه شده و درست مانند تمام موبایل‌های مشابه، عملکردی قابل اتکا دارد. البته گاهی وقتی انگشت خود را روی سنسور گذاشته و دکمه را فشار می‌دهید نمایشگر روشن می‌شود، اما قفل باز نمی‌شود. البته خبر خوب اینکه می‌توان سنسور اثر انگشت را در حالت «لمس» قرار داد و در این صورت اتکاپذیری آن اندکی بهبود می‌یابد.

    در بالای فریم دستگاه شاهد پورتی برای اسپیکر، سنسور مادون قرمز و یک میکروفون هستیم. پورت اسپیکر اساسا یک شبکه اضافه برای اسپیکری است که اندکی‌ پایین‌تر تعبیه شده و این یعنی حتی اگر با دست خود آن بپوشانید، باز هم تغییری در خروجی صدا را شاهد نخواهید بود.

    در پایین دستگاه اسپیکر ثانویه، پورت USB-C و یک میکروفون هم به چشم می‌خورد و اگر طرفدار جک هدفون هستید، از وجود آن روی این دستگاه خوشحال خواهید شد.

    [table id=739 /]

    نمرات شیائومی ردمی نوت ۱۰ اس

    بررسی ردمی نوت ۱۰ اس

    شیائومی ردمی نوت ۱۰ اس در آزمون چند هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ ۵ به امتیاز ۱۵۴۵ و در تست تک هسته‌ای به ۴۹۷ دست پیدا می‌کند که اعدادی آنقدرها دیوانه‌وار نیستند.

    همچنین این گوشی در تست‌های آنتوتو ۸ نیز امتیاز کاملا متوسط ۲۶۹۶۱۷ را کسب کرده که نشان‌دهنده قدرت سخت‌افزاری نه‌چندان تحسین‌برانگیز دستگاه است.

    از زمان عرضه گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۰ اس کمتر از شش ماه می‌گذرد و در همین زمان کوتاه به یکی از گوشی‌های اقتصادی نسبتا محبوب بازار تبدیل شده که نظر کاربران زیادی از جمله آمازون و دیجیکالا را به سمت خود جلب کرده است.

    در ادامه نگاهی به مزایا و معایب شیائومی ردمی نوت ۱۰ اس خواهیم داشت. این مشکلات صرفا نتیجه بررسی کارشناسان سایت‌های مختلف طی چند ساعت نیست و از دید کاربرانی مطرح شده که تجربه استفاده از این گوشی را برای مدت به مراتب بیشتری داشته‌اند. از اینرو مشکلات مطرح شده ممکن است برای همه کاربران رخ نداده باشد و در بعضی مدل‌ها مشاهده شود.

    [table id=740 /]


    مزایا از دید کاربرانی که این محصول را استفاده کرده‌اند


    طراحی جذاب و بدنه سبک

    ردمی نوت ۱۰ اس به عنوان یک موبایل اقتصادی طراحی بسیار جذابی دارد و ساختار دوربین و نمایشگر کم‌حاشیه آن کمک شایانی به دل‌نشینی آن کرده‌اند. از سوی دیگر با موبایلی روبه‌رو هستیم که تنها ۱۷۸ گرم وزن دارد، به خوبی در دست می‌نشیند و در برابر پاشیدن آب از خود مقاومت نشان می‌دهد.

    عملکرد خوب رابط کاربری

    ردمی نوت ۱۰ اس شاید بهترین موبایل ممکن برای تجربه بازی‌های سنگین نباشد، اما در عوض هنگام استفاده روزمره، گشت‌وگذار در وب و اسکرول کردن کوچک‌ترین نقصی از خود نشان نمی‌دهد و تمام المان‌های رابط کاربری به شکلی روان و سریع کار می‌کنند.

    اسپیکرهای استریو و جک هدفون

    ردمی نوت ۱۰ اس برخلاف بسیاری از موبایل‌های هم‌قیمت به اسپیکرهای استریو مجهز شده که کیفیت صدای واقعا خوبی هم دارند و برای تجربه مدیا مناسب به حساب می‌آیند. جک هدفون هم که روز به روز در موبایل‌های کمتری یافت می‌شود روی بدنه دستگاه تعبیه شده تا مجبور به خرید هدفون بی‌سیم نباشید.

    خرید این گوشی از ارزان‌ترین فروشنده


    معایب از دید کاربرانی که این محصول را استفاده کرده‌اند


    نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز نمایشگر

    اگرچه بررسی ردمی نوت ۱۰ اس حاکی از تجهیز آن به نمایشگری با کیفیت و خوش‌رنگ و لعاب است، اما پشتیبانی صرف از نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز اندکی ناامیدکننده است. این روزها بسیاری از موبایل‌های هم‌قیمت و مشابه با نمایشگر حداقل ۹۰ هرتزی از راه می‌رسند که تجربه کاربری را کاملا دگرگون می‌سازد.

    کیفیت تصویربرداری متوسط

    ردمی نوت ۱۰ اس تصاویری به ثبت می‌رساند که در بسیاری از اوقات بی‌روح و بی‌جزییات جلوه می‌کنند. در واقع تعبیه چهار سنسور مختلف روی بدنه بیشتر شبیه مانور تبلیغاتی است و در دنیای واقعی، نباید انتظارات چندانی از دوربین، حتی هنگام تصویربرداری در روز داشته باشید.

    مشکل حرارت

    مشکل حرارت در ردمی نوت ۱۰ اس مشکلی جدی است. دستگاه و هنگام اجرای بازی‌ها یا استفاده از اپلیکیشن‌های نسبتا سنگین و حتی دوربین داغ می‌کند و اگرچه حرارت به حدی نمی‌رسد که باعث آزار دست کاربر شود، اما پرفورمنس را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد.

    جمع‌بندی بررسی ردمی نوت ۱۰ اس

    بررسی ردمی نوت ۱۰ اس شیائومی با ردمی نوت ۱۰ اس اساسا کاری شبیه به شرکت انویدیا انجام داده و مدلی را در خانواده نوت ۱۰ گنجانده که به نظر نمی‌رسید بتواند وجود داشته باشد. این دستگاه تفاوت‌هایی آنقدرها معنادار با دیگر محصولاتی که کمپانی پیشتر عرضه کرده ندارد و تنها اختلاف اندک میان ردمی نوت ۱۰ و ردمی نوت ۱۰ پرو را پر می‌کند. این مورد شاید برای آن دسته از کاربران جالب باشد که قصد پرداخت هزینه بالای نوت ۱۰ پرو را ندارند اما می‌خواهند امکاناتی بیشتر از نوت ۱۰ داشته باشند. اگر نظر ما را در بررسی ردمی نوت ۱۰ اس بخواهید دلیلی خاصی نمی‌بینیم که این گوشی را به دو مدل دیگر ترجیح بدهید و شیائومی با این موبایل دست به ترفندی تبلیغاتی زده. ردمی نوت ۱۰ ارزان‌قیمت‌تر، در مجموع دیوایسی مقرون به صرفه‌تر به حساب می‌آید و ردمی نوت ۱۰ پرو هم در ازای هزینه‌ای اندک بیشتر، قابلیت‌ها و پرفورمنس بهتری را با خود به ارمغان می‌آورد. [see_also]39016[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید