بررسی MI 10T لایت شیائومی؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر

بررسی MI 10T لایت شیائومی؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر
راهنمای مطالعه

    سری Mi با کیفیت‌ترین گوشی‌های شیائومی محسوب می‌شوند و Mi 10T لایت نیز ارزان‌ترین عضو این خانواده است. در بررسی Mi 10T لایت نکات منفی و مثبت این گوشی را با هم مرور کنیم.

    سری گوشی‌های Mi 9T سال گذشته نسخه لایت دریافت نکردند، اما شیائومی برای خانواده Mi 10T سراغ این نسخه رفته است.MI 10T تقریبا جانشین Mi 9T است و مشخصات کامل یک میان‌رده را در خود جای داده.

    شیائومی MI 10T را به قابلیت پشتیبانی از 5G مجهز کرده اما این باعث شده از برخی مزایای دیگر صرف نظر کند که در ادامه بررسی MI 10T لایت شیائومی به آنها می‌پردازیم.

    مشخصات عمومی MI 10T لایت

    بررسی Mi 10T لایت شیائومی MI 10T لایت

    موبایل شیائومی MI 10T لایت پاییز سال گذشته معرفی شد و در قالب ۲ نسخه با حافظه رم ۶ و حافظه داخلی ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایتی روانه بازار شده است.

    در زمان بررسی MI 10T لایت شیائومی سیستم عامل این گوشی اندروید ۱۱ است و نسخه‌های بعدی سیستم عامل گوگل را هم دریافت خواهد کرد. اندروید ۱۱ با پوسته MIUI 12.5 روی دستگاه اجرا می‌شود که امکان سفارشی‌سازی تا حد زیادی را به کاربر می‌دهد.

    در رنج قیمت ۷ میلیون تومان ممکن است گوشی‌های دیگری نیز نظر شما را به خود جلب کند:

    [table id=748 /]

    طراحی؛ با کیفیت اما نه بی‌نقص

    بررسی می ۱۰ تی لایت

    MI 10T لایت شیائومی تقریبا طراحی عجیبی دارد و از پشت شبیه گوشی‌های پوکو و از جلو شبیه به گوشی‌های سامسونگ است.

    [bs-quote quote=" Mi 10T لایت در برابر نفود آب و گردوغبار مقاوم نیست" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    پشت گوشی از پوکو X3 الهام گرفته شده اما نمایشگر دستگاه با روزنه مخصوص دوربین سلفی آن کمی ما را یاد دستگاه‌های تمام صفحه سامسونگ می‌اندازد. 

    با این وجود طراحی کلی دستگاه دست کمی از گوشی‌های برتر بازار ندارد. پنل پشتی و جلو دستگاه توسط گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شود اما قاب گوشی همچنان از پلاستیک ساخته شده است.

    قاب دستگاه مات است که چربی و لکه کمی به خود می‌گیرد اما براق بودن پنل پشتی دستگاه آن را به یک آهنربای اثر انگشت تبدیل می‌کند. البته لکه‌ها به راحتی از بین می‌روند. با این وجود عدم پشتیبانی از گواهی استاندارد مقاومت در آب یا گرد و غبار نقطه ضعف این گوشی است.

    گوشی‌های هم قیمت دیگر که از مقاومت IP53 پشتیبانی می‌کنند:

    طبق انتظارات اعلان LED دستگاه در زیر اسپیکر آن پنهان شده و همچنین شیائومی از سنسور مجاورت فوق‌العاده فوق‌العاده‌ای استفاده کرده است. در مورد دکمه‌ها و پورت‌های دستگاه نکته خارج از معمولی به چشم نمی‌خورد.

    بدنه گوشی نیز با وزن ۲۱۴ گرمی سنگین است و ممکن است برای خانم‌ها یا افرادی که عادت به گوشی‌های سنگین ندارند آزاردهنده باشد.

    گوشی‌های هم قیمت با وزن کمتر:

    [table id=749 /]

    نمایشگر؛ بهترین بخش گوشی

    بررسی Mi 10T لایت

    در بررسی Mi 10T لایت با یکی از بهترین پنل‌های LCD بازار مواجه هستیم. نمایشگر ۶.۶۷ اینچی این موبایل نسبت ابعاد ۲۰:۹ داشته و رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل را همراه با پشتیبانی از HDR10 و نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز ارائه می‌کند.

    [bs-quote quote="نمایشگر Mi 10T اولد نیست اما کیفیت و نرخ رفرش فوق‌العاده‌ای دارد" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    این احتمالا یکی از پیشرفته‌ترین پنل‌های LCD در بازار موبایل‌های هوشمند باشد. نمایشگر دستگاه‌ می‌تواند رقابتی تنگاتنگ با همتایان OLED خود داشته باشد.

    شیائومی در گوشی Mi 10T لایت از قابلیت نرخ تازه‌سازی تطبیق‌پذیر Smart AdaptiveSync Display استفاده کرده که نرخ رفرش نمایشگر را بسته به محتوای در حال پخش روی ۳۰، ۴۸، ۵۰، ۶۰، ۹۰ یا ۱۲۰ هرتز تنظیم می‌کند.

    برای مثال ویدیوهای یوتیوب با نرخ ۴۸ الی ۵۰ هرتز پخش می‌شوند، اما اگر به پخش یک ویدیوی ۶۰ فریم بپردازید، نمایشگر تا ۱۲۰ هرتز هم بالا می‌رود.

    رنگ، کنتراست و حداکثر روشنایی نمایشگر Mi 10T لایت نسبت به گوشی‌های هم قیمت خود بسیار مناسب است و ضمن پشتیبانی از HDR طیف وسیعی از رنگ‌ها را به نمایش می‌گذارد. همچنین در نور آفتاب گوشی با ۴۵۰ نیت روشنایی عملکرد قابل قبولی از خود نشان می‌دهد.

    گوشی‌های هم قیمت با نمایشگر امولد:
    • شیائومی می ۱۱ لایت
    • گلکسی A32 (سوپر امولد)
    • ردمی نوت ۱۰ پرو مکس (سوپر امولد)

    [table id=750 /]

    [related]29634[/related]

    دوربین؛ انتظار زیادی نداشته باشید

    بررسی Mi 10T لایت

    شیائومی Mi 10T لایت به صورت کلی از پنج دوربین بهره می‌برد که چهار مورد در پنل پشتی و دیگری روی نمایشگر قرار گرفته است. فقط یکی از دوربین‌های گوشی نتایج بسیار خوبی دارد که برای یک گوشی مقرون به صرفه تعجب آور نیست.

    عکس‌های دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی IMX682 با لنز f/۱.۸۹ رنگ‌ها را به خوبی و با سطح جزئیات مناسبی نشان می‌دهد. البته در برخی موارد ممکن است وضوح آن نظر برخی افراد را جذب نکند. الگوریتم HDR در ایجاد تعادل بین سایه‌ها و نکات برجسته عکس کار خود را به خوبی انجام می‌دهد.

    [bs-quote quote="تصاویر دوربین اصلی در روز و شب کیفیت چندانی ندارند" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    میزان نویز در عکس‌ها به حداقل رسیده اما در برخی مناطق یکنواخت قابل مشاهده است. همچنین در صورتی که نور منطقه مورد نظر کاهش پیدا کند، نمایش جزئیات عکس می‌تواند کمی غیرمعمول باشد.

    با توجه به اینکه در Mi 10T لایت خبری از دوربین تله‌فوتو نیست، گوشی از سنسور ۶۴ مگاپیکسلی برای زوم دو برابر استفاده می‌کند. تصاویر زوم این گوشی هنگام مقایسه با منظره واقعی چندان واضح به نظر نمی‌رسند اما در مجموع برای استفاده در شبکه‌های مجازی و نمایش روی گوشی کاملا خوب هستند.

    دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/۲.۲ چندان راضی کننده نیست و حتی در مورد محدوده دینامیکی آن نیز مشکلاتی را می‌توان عنوان کرد. وضوح و جزئیات عکس‌ها می‌تواند بهتر شود اما نویز آن‌ها کاملا قابل مشاهده است.

    اما عملکرد دوربین گوشی در شب و مکان‌های کم نور چگونه خواهد بود؟ Mi 10T لایت نسبت به قیمت خود برای عکاسی در شب و مکان‌های کم نور عملکرد مطلوبی دارد. میزان نویز تصاویر زیاد است اما همچنان جزئیات نسبتا خوبی حفظ شده است. از نظر وضوح نیز بهتر است انتظار زیادی نداشته باشید. منابع نور (مانند چراغ‌ها) اغلب پر نور دیده می‌شوند اما برخلاف روز، دمای رنگ‌ها نسبتا دقیق است.

    عکاس با دوربین Mi 10T لایت در مکان‌های کم نور با وجود «حالت شب» چند ثانیه بیشتر طول می‌کشد اما قطعا ارزشش را دارد. تصویر پس از انجام فرآیند مربوط وضوح بیشتر، نویز کمتر و به صورت کلی تغییرات قابل توجهی پیدا خواهد کرد. با این وجود توصیه می‌شود اگر اهل عکاسی در شب هستید، هنگام استفاده از Mi 10T لایت از حالت شب استفاده کنید.

    دوربین سلفی نیز به صورت کلی عملکرد قابل قبولی دارد. عکس‌های از دقت و وضوح خوبی برخوردار هستند و رنگ‌ها معمولا دقیق دیده می‌شوند. تنها مشکل این دوربین نویز زیاد تصاویر است که کاهش نور آن را بدتر می‌کند.

    هر چند دوربین Mi 10T لایت قابلیت ضبط ویدیو‌های 2160p@30fps را دارد اما از EIS پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین برای برخورداری از تثبیت کننده تصویر الکترونیکی باید گزینه‌های ضبط ویدیو خود را تا 1080p@30fps یا 1080p@60fps پایین بیاورید. با این حال، ویدیو‌های ضبط شده نتایج کلی بسیار خوبی دارند.

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی Mi 10T لایت (منبع: GSMArena): (برای نمایش تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید.)

    تصاویر دوربین فوق عریض شیائومی Mi 10T لایت:

    [gallery columns="2" bgs_gallery_image_size="small" ids="40403,40404"]

    تصاویر زوم ۲ برابری دوربین شیائومی Mi 10T لایت:

    [gallery bgs_gallery_image_size="small" columns="2" ids="40405,40406"]

    تصاویر دوربین شیائومی Mi 10T لایت در شب بدون نایت‌مود:

    [gallery columns="2" bgs_gallery_image_size="small" ids="40407,40408"]

    تصاویر دوربین شیائومی Mi 10T لایت در شب با نایت‌مود:

    [gallery columns="2" bgs_gallery_image_size="small" ids="40409,40410"]

    تصاویر دوربین سلفی شیائومی Mi 10T لایت در حالت معمولی و پرتره:

    گوشی‌های همرده با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی:

    [table id=751 /]

    عملکرد پردازنده؛ در حد و اندازه یک میان‌رده متوسط

    بررسی Mi 10T لایت

    Mi 10T لایت از پردازنده جدید اسنپدراگون 750G بهره می‌برد که در گوشی‌های به مراتب گرانتری مثل گلکسی A72 و A52 5G سامسونگ دیده می‌شود.

    [bs-quote quote="پردازنده Mi 10T قدرت بالایی برای اجرای بازی و برنامه دارد" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    این پردازنده از توان بسیار بالایی برخوردار است و به سادگی و بدپن هیچ گونه لگی قادر به اجرای اپ‌های پرکاربرد نظير اینستاگرام  است.

    اجرای رابط کاربری و گردش بین منوها نیز بسیار روان و بدون هیچگونه تاخیر یا لگی صورت می‌گیرد.

    بخشی از این سرعت بالا مدیون نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی نمایشگر است که در کنار پردازنده مذکور تجربه کاربری دلپذیری را فراهم می‌کنند.

    در مورد اجرای بازی‌ها نیز نیازی به نگرانی است و با خیال راحت می‌توانید بازی‌هایی مثل پابجی و کال‌او‌دیوتی را حتی با نرخ بالای ۶۰ فریم روی آن اجرا کنید.

    [bs-quote quote="مزیت اصلی اسنپدراگون 750G پشتیبانی از 5G است" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    بازی‌های دیگری مثل Space Force: Reloaded و Alto's Odyssey حتی با نرخ رفرش ۹۰ و ۱۲۰ هرتز نیز به آسانی اجرا می‌شوند. 

    پردازنده اسنپدراگون 750G به کار رفته در Mi 10T لایت به امتیاز معمولی ۳۱۸۸۸۲ در تست بنچمارک آنتوتو ۸ دست پیدا کرده است.

    با این وجود در بین گوشی‌های محدوده قیمتی ۷ میلیون تومان شیائومی Mi 10T لایت حرف زیادی برای گفتن دارد و چیپ اسنپدراگون 750G آن از پردازنده اسنپدراگون 732G موبایل Mi 11 لایت و دیمنسیتی ۷۲۰ موبایل گلکسی A32 بهتر است.

    این پردازنده از اغلب رقبای هم قیمت خود برتر است اما همانطور که در جدول کشویی زیر می‌بینید در برابر اسنپدراگون ۸۶۰ توان کمتری دارد.

    گوشی‌های هم قیمت با پردازنده قوی‌تر:
    • پوکو X3 پرو
    • شیائومی می ۱۰ لایت 5G

    [accordions]

    [accordion title="جدول جامع مقایسه پردازنده‌های گوشی‌های هم‌قیمت" load="hide"][wpdatatable id=9][/accordion]

    [/accordions]

    پیکربندی حافظه؛ رم ناکافی

    همانطور که ابتدای بررسی Mi 10T لایت گفتیم شیائومی گوشی خود را در دو گزینه با ۶ گیگابایت رم و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی روانه بازار کرده و خبری از رم ۸ گیگابایتی یا حافظه ۲۵۶ گیگابایت نیست.

    گوشی شیائومی همچنین از درگاه حافظه microSD مشترک با سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند. مدل ۶۴ گیگابایتی از UFS2.1 برای ذخیره سازی و پیکربندی ۱۲۸ گیگابایتی از نسخه جدیدتر UFS2.2 بهره می‌برد.

    به صورت کلی شیائومی در حافظه رم شیائومی Mi 10T لایت ضعیف عمل کرده و حتی مشخصات آن مطابق موارد مورد انتظار بازار میان‌رده‌ها نیست.

    گوشی‌های هم قیمت با رم ۸ گیگابایتی:
    • ردمی نوت 10S
    • ردمی نوت ۱۰ پرو
    • گلکسی A32 5G

    [table id=753 /]

    باتری؛ متوسط با سرعت شارژ عالی

    بررسی Mi 10T لایت

    بیشتر میان‌رده‌ها از باتری‌های ۵۰۰۰ میلی آمپری ساعتی بهره می‌بردند اما شیائومی Mi 10T لایت دارای باتری ۴۸۲۰ میلی آمپر است. این تفاوت چندان چشمگیر نیست و باتری شارژدهی بسیار خوبی را ارائه می‌کند.

    باتری شیائومی Mi 10T لایت در رتبه‌بندی میزان استقامت خود نتایج خوبی دارد و نمره کلی آن ۱۱۶ ساعت است. بخش اعظمی از این بهینه‌سازی‌ها به کمک نرخ تازه‌سازی متغیر به وجود آمده‌اند و این قابلیت به صورت خاص عمر باتری را به شکل قابل توجهی افزایش داده است.

    گوشی شیائومی Mi 10T لایت به همراه شارژر ۳۳ واتی داخل جعبه عرضه شده. در بررسی Mi 10T لایت شارژر توانست در عرض ۳۰ دقیقه تا ۶۸ درصد و پس از گذشت نزدیک به یک ساعت (۵۸ دقیقه) باتری را کامل شارژ کند.

    گوشی‌های هم قیمت با باتری بزرگتر:
    • گلکسی M32: باتری ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعت و شارژ سریع ۱۵ وات
    • پوکو X3 پرو: باتری ۵۱۶۰ میلی آمپر ساعت و شارژ سریع ۳۳ وات

    [table id=754 /]

    امکانات؛ در حد استاندارد

    بررسی Mi 10T لایت

    کلید پاور شیائومی Mi 10T لایت با حسگر اثر انگشت یکپارچه شده است. موقعیت دکمه پاور بسیار ایده‌آل است اما دکمه‌های تنظیم صدا ممکن است کمی اذیتتان کند.

    شیائومی در سمت راست گوشی خود از خشاب سیم کارت دوگانه استفاده کرده که از یک سیم کارت و یک کارت حافظه microSD یا دو سیم کارت به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند. جک هدفون ۳.۵ میلیمتری در پایین و فرستنده IR در بالای گوشی وجود دارد.

    هرچند شیائومی Mi 10T لایت یک گوشی میان‌رده نسبتا مقرون به صرفه است، اما از اسپیکر استریو دوگانه بهره می‌برد. اسپیکر اصلی در پایین دستگاه قرار دارد و گزینه دوم به عنوان یک هدفون عمل می‌کند. کیفیت کلی اسپیکرهای استثنایی نیست اما صدای بلند و خوبی دارد. افزایش بیش از خدا صدا نیز باعث کاهش کیفیت می‌شود.

    [table id=755 /]

    نمرات شیائومی Mi 10T لایت

    بررسی Mi 10T لایت

    شیائومی Mi 10T لایت در آزمون چند هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ ۵ به امتیاز ۲۰۰۹ و در تست تک هسته‌ای به ۶۶۱ دست پیدا می‌کند که از گوشی‌هایی مانند می۱۰ لایت ۵G و پوکو X3 NFC بالاتر است.

    همچنین این گوشی در تست‌های آنتوتو ۸ نیز نسبتا خوب ظاهر شده و امتیاز مطلوب ۳۱۸۸۸۲ را کسب کرده که نشان‌دهنده قدرت سخت‌افزاری آن به عنوان یک گوشی در محدوده قیمتی ۷ میلیون تومان است.

    در ادامه نگاهی به مزایا و معایب شیائومی Mi 10T لایت خواهیم داشت. این مشکلات صرفا نتیجه بررسی کارشناسان سایت‌های مختلف طی چند ساعت نیست و از دید کاربرانی مطرح شده که تجربه استفاده از این گوشی را برای مدت به مراتب بیشتری داشته‌اند. از اینرو مشکلات مطرح شده ممکن است برای همه کاربران رخ نداده باشد و در بعضی مدل‌ها مشاهده شود.

    [table id=756 /]


    مزایا از دید کاربرانی که این محصول را استفاده کرده‌اند


    نمایشگر با کیفیت و ۱۲۰ هرتز

    اگرچه در بخش نمایشگر موبایل شیائومی Mi 10T لایت به دستگاه‌های دیگری اشاره کردیم، اما در هر صورت پنل IPS LCD این دستگاه با نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز نیز جای تمجید فراوان دارد. این نمایشگر با کنتراست بالای خود، تصاویری عمیق و شفاف مقابل چشم قرار می‌دهد.

    عمر باتری و سرعت شارژ مناسب

    هر چند شیائومی Mi 10T لایت از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره نمی‌برد اما بررسی Mi 10T لایت نشان می‌دهد که هیچوقت نگرانی خالی شدن باتری خود نخواهید شد.

    پردازنده اسنپدراگون 750G از نظر مصرف باتری بهینه است و در همین راستا، حتی با کاربری روزمره طولانی‌مدت هم فشار آنچنان زیادی به باتری وارد نمی‌شود.

    پشتیبانی از شبکه 5G

    شیائومی Mi 10T لایت در مقایسه با سایر گوشی‌های هم قیمت خود از مشخصات بسیار خوبی برخوردار است. با این وجود پشتیبانی از شبکه 5G ادامه دستیابی با نسل بعدی شبکه ارتباطی را تا چند سال آینده تضمین می‌کند.

    خرید این گوشی از ارزان‌ترین فروشنده


    معایب از دید کاربرانی که این محصول را استفاده کرده‌اند


    بررسی Mi 10T لایت

    کیفیت تصویربرداری متوسط

    در ابتدای بررسی Mi 10T لایت هم گفتیم هرچند با دوربین اصلی Mi 10T لایت می‌توان تصاویر نسبتا خوبی گرفت اما عملکرد کلی دوربین‌های این گوشی شیائومی چندان تعریفی ندارد.

    تصاویر این گوشی‌ در بسیاری از اوقات احتمال دارد بی‌روح باشد و جزئیات بسیار کمی را ارائه کنند. در واقع تعبیه چهار سنسور مختلف روی دستگاه بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته است.

    ابعاد و وزن بیش از حد

    شیائومی Mi 10T لایت با نمایشگری به ابعاد ۶.۶۷ اینچ و حاشیه اندکی که دور آن به چشم می‌خورد، موبایلی واقعاً بزرگ است که به سختی در دست جای می‌گیرد. اگرچه تجربه تماشای فیلم و سریال یا بازی‌ها روی چنین نمایشگری بهتر است، اما ارگونومی دستگاه تا حد قابل توجهی از بین رفته است. وزن ۲۱۴.۵ گرمی دستگاه نیز باعث می‌شود در استفاد‌های طولانی خسته شوید.

    عملکرد متوسط پردازشگر گرافیکی

    اسنپدراگون 750G شیائومی Mi 10T لایت تراشه قدرتمندی است اما چیپست گرافیکی اسنپدراگون 765Gدر Mi 10 لایت توان بهتری دارد و بازی‌هایی مانند فورتنایت را نیز بهتر اجرا می‌کند.

    جمع‌بندی بررسی Mi 10T لایت

    بررسی Mi 10T لایت شیائومی MI 10T لایت

    بررسی Mi 10T لایت نشان داد که این گوشی دستگاهی پرقدرت با نمایشگر بسیار با کیفیت است که پشتیبانی از 5G را با قیمتی مقرون به صرفه ارائه می‌کند. هرچند می‌توانید گزینه‌های مشابهی با نمایشگر OLED در بازار پیدا کنید، اما نمایشگر IPS دستگاه یکی از نمونه‌های بسیار خوب است که روشنایی کافی و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز را ارائه می‌کند. عمر باتری و سرعت شارژ دستگاه نیز عالی است و در برخی موارد پردازنده اسنپدراگون 750G می‌تواند چیپ 765G را شکست دهد. با اضافه شدن قابلیت‌هایی مانند فرستنده مادون قرمز و پشتیبانی از کارت microSD یک پکیج کامل را خواهیم داشت. تنها ایراد بزرگ در بررسی Mi 10T لایت عملکرد کلی دوربین است؛ بنابراین اگر کیفیت تصاویر و ویدیو برایتان اهمیت دارد سراغ گزینه‌های جایگزین بروید. [see_also]39015[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید