نکاتی که پیش از خرید کیبورد مکانیکی باید بدانید

نکاتی که پیش از خرید کیبورد مکانیکی باید بدانید
راهنمای مطالعه

    اگر در پی خرید کیبورد مکانیکی هستید با ما همراه شوید تا شما را با مدل‌های مختلف، انواع سوییچ‌ها و کیبورد‌های مکانیکی مناسب تایپ، برنامه نویسی و گیمینگ آشنا کنیم.

    کیبورد از جمله مهم‌ترین تجهیزات جانبی کامپیوتر است. این ابزار به واسطه تعامل روزانه بالای کاربر نقش مهمی در بازدهی داشته و به سرعت در معرض استهلاک قرار می‌گیرد. از این رو لازم است هنگام خرید آن دقت بسیاری به خرج داد.

    با این حال به واسطه تنوع بسیار بالا در این طیف از محصولات به ویژه مدل‌های مکانیکی، انتخاب و تهیه مدل مناسب ممکن است کمی چالش برانگیز باشد. از این رو در این سری از راهنمای خرید درجه به بررسی نکات حائز اهمیت در خرید کیبورد مکانیکی می‌پردازیم.

    کیبورد مکانیکی چیست؟

    کیبورد مکانیکی

    در بدو ظهور کامپیوترها، کیبورد به عنوان تنها دستگاه ورودی این تجهیزات گران قیمت شناخته می‌شد. این کیبوردهای قدیمی که در دهه‌ی ۱۹۸۰ و اوایل ۱۹۹۰ رواج داشتند، با الهام از ماشین تایپ ساخته شده بودند و از سیستمی کاملا مکانیکی برای فعال سازی کلیدها بهره می‌بردند.

    این سیستم مکانیکی علاوه بر پیچیدگی در طراحی، قیمت بالایی نیز داشتند؛ در نتیجه در سال‌های بعد و با انفجار بازار کامپیوترهای خانگی در ۱۹۹۰ و اوایل ۲۰۰۰، کیبوردهای مکانیکی از میان برداشته شدند و خیلی زود جای خود را به مدل‌های غشایی (Membrane Keyboards) امروزی دادند.

    کیبورهای غشایی، قیمت تمام شده کمتری داشتند، کم صدا بودند و مهم‌تر از همه حجم کمتری داشتند که آن‌ها را مناسب استفاده در دیوایس‌های فشرده‌ای نظیر نوت بوک‌ها و لپ تاپ‌ها می‌کرد.

    خوشبختانه کمتر از یک دهه بعد، کیبوردهای مکانیکی با بازاریابی موفق توانستند این بار با کیفیت بالاتر، امکانات بیشتر و همچنین تنوع سوییچ به بازار تجهیزات کامپیوتری برگردند. این روال به شکلی پیش رفت که امروزه کیبوردهای مکانیکی در رقابتی نزدیک در حال ربودن گوی محبوبیت از مدل‌های غشایی، ارگونومیک و... هستند.

    شرکت‌های تولید کننده‌ تجهیزات کامپیوتر با هدف قرار دادن کاربران گیمر و بازاریابی صحیح به وسیله نورپردازی‌های RGB، طراحی‌های جذاب، سوییچ‌های رنگی حرفه‌ای با کاربردهای متنوع و تمرکز بر مزایای این دسته از کیبوردها توانستند کیبورهای مکانیکی را به محبوبیت امروزی برسانند. اما این تبلیغات تا چه حد به واقعیت نزدیک هستند؟

    کیبورد مکانیکی چه مزایایی دارد؟

    خرید کیبورد مکانیکی

    کیبوردهای مکانیکی به واسطه ساختار خاص و طراحی منحصر به فرد کلیدها از حساسیت بالاتری برخوردارند و قابلیت تشخیص میزان فشار وارده بر هر کلید و اعمال آن را دارند. این موضوع به ویژه در گیمینگ کاربرد زیادی دارد.

    همچنین برخلاف کیبوردهای غشایی که تمامی دکمه‌ها از قرارگیری یک لایه پلاستیکی و یکپارچه تحت عنوان غشا روی برد چاپی تشکیل شده، کیبوردهای مکانیکی هر یک به صورت مستقل به بورد متصل شده‌اند. در نتیجه در تشخیص فرامین و اعمال چندگانه دکمه‌ها به مراتب دقیق‌تر عمل می‌کنند.

    این ساختار همچنین از حیث تعمیرات نیز موجب تسهیل پروسه شده و امکان شخصی سازی و بازچینی کلیدها را برای کاربر فراهم می‌آورد.

    از طرفی عمر این سوییچ این کیبوردها نیز بسیار بالاست. یک کیبود مکانیکی خوب می‌تواند تا سال‌ها با حداقل مشکل کار کند و در صورت خرابی بورد نیز سوییچ‌های آن قابلیت استفاده مجدد روی دیگر بوردها را خواهند داشت.

    علاوه براین کلیدهای کیبورد مکانیکی، به واسطه چینش پلکانی خود، امکان تایپ و به کارگیری سریع‌تر را نیز فراهم می‌‌آورند. در نتیجه کاربر یا سرعت بالاتری تایپ خواهد کرد. این موضوع برای گیمرها، نویسندگان و فعالان حوزه مدیا بسیار حائز اهمیت است.

    کیبورد مکانیکی چه معایبی دارد؟

    شاید قیمت بالا را بتوان اصلی‌ترین ایراد وارد به کیبورد مکانیکی دانست. این دسته از تجهیزات به واسطه ساختار پیچیده خود، قیمت تمام شده به مراتب بالاتری نسبت به مدل‌های غشایی معمول دارند.

    لیست قیمت انواع کیبورد مکانیکی

    همچنین این کیبوردها به واسطه فشار موردنیاز بیشتر برای هر کلید، می‌توانند در دراز مدت برای دست خسته کننده باشند.

    از این دیگر مشکلاتی که می‌توان به این دسته از تجهیزات نسبت داد، صدای قابل توجه سوییچ‌ها است. اکثر سوییچ‌های مکانیکی به جز موارد بی‌صدا‌، صدای کلیک قابل توجهی دارند که در محیط کار عمومی می‌تواند موجب جواس پرتی یا آزار دیگران باشد.

    [related]40496[/related]

    کیبورد مکانیکی چه فرم فاکتورهایی دارد؟

    کیبورد مکانیکی

    اولین موردی که در خرید هر نوع کیبوردی بایستی به آن توجه کنید، سایز یا به شکل صحیح‌تر فرم فاکتور آن است.

    کیبوردها براساس نیازمندی کاربران در فرم فاکتورهای کلاسیک یا فول سایز (Full-size)، ۸۰ درصد (Tenkeyless)، ۶۰ درصدی و... عرضه می‌شوند.

    منظور از درصد، نسبت کلیدهای کیبورد در قیاس با مدل‌های فول سایز است.

    مدل‌های فول سایز رایج‌ترین فرم کیبوردها هستند که تمامی کلیدهای استاندارد را شامل می‌شوند. این دسته از کیبوردها فضای بیشتری اشغال می‌کنند. در نتیجه استفاده از این کیبوردها در ستاپ موجب دورتر قرار گرفتن موس خواهد شد که می‌تواند مشکلاتی نظیر آسیب و خستگی مچ دست و گردن را در پی داشته باشد.

    مدل‌های ۸۰ درصد یا بدون نامپد (کلیدهای عددی کناری)، از فرم فاکتورهای محبوب بین گیمرها و رایج بین تولید کنندگان کیبوردهای مکانیکی هستند و سایزی ایده‌آل دارند.

    در انتها کیبوردهای ۶۰،۶۸ و ۷۰ درصدی فرم فاکتورهای نه چندان رایج دیگری هستند. به دلیل ناقص بودن کلیدهای کاربردی در این مدل‌‌ها، خرید کیبورد مکانیکی با این فرم فاکتور پیشنهاد نمی‌شود.

    چند نوع سوییچ کیبورد مکانیکی داریم؟

    کیبورد مکانیکی

    سوییچ‌ها که ساختار اصلی کیبوردهای مکانیکی را تشکیل می‌دهند، تعیین می‌کنند هنگام استفاده چه حسی را تجربه کنید. در کیبوردهای مکانیکی هر کلید روی کیبورد به یک سوییچ مجزا مجهز است که تایپ، سرعت و تعمیر پذیری این دست از کیبوردها را به شکل ویژه‌ای افزایش می‌دهد.

    به طور کلی سوییچ‌های کیبورد مکانیکی در سه نوع لینیر (Linear)، تکتیکال (Tactile) و کلیکی (Clicky) تولید می‌شوند.

    فشردن مدل‌های لینیر نرم و روان است. مدل‌های تکتیکال در میانه فشرده شدن، صدای کلیک مانندی از خود آزاد می‌کنند که به معنای فعال شدن آن‌هاست. در نهایت مدل‌های کلیکی که تفاوتشان با تکتیکال‌ها در صدای بیشترشان است.

    از میان این سه نوع سوییچ نیز، تعداد بسیاری دیگر بر اساس فشار وارده به سوییچ و همچنین طول سوییچ متمایز می‌شوند.

    امروزه‌ کمپانی‌های بسیاری اقدام به ساخت تخصصی سوییچ‌ کلیدهای مکانیکی می‌کنند اما از این میان کلیدهای چری ام‌ایکس (Cherry MX) رایج‌ترین آنان هستند که توسط برندهای بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    رنگ بندی سوییچ‌ها چه معنایی دارد؟

    خرید کیبورد مکانیکی انواع سوییچ کیبورد مکانیکی

     

    سوییچ‌های چری ام‌ایکس براساس فشار موردنیاز وارد و طول هر سوییچ در رنگنبدی‌های قرمز، قهوه‌ای، آبی و سیاه تولید می‌شوند.

    رنگ قرمز این سوییچ‌ها معرف مدل‌های لینیر با فشار موردنیاز کم، نرم و کم صدا هستند. رنگ قهوه‌‌ای مشخص کننده مدل‌های تکتیکال محبوب است که فشار مورد نیاز و صدای متوسطی دارند.

    مدل‌های آبی کلیکی در این میان سنگین‌ترین و پرسرو صداترین سوییچ‌ها هستند. اگر در محیط‌های مشترک کار یا بازی می‌کنید به هیچ عنوان کلیدهای آبی پیشنهاد داده نمی‌شوند.

    در نهایت کلیدهای سوییچ مشکی را داریم که کلیدهایی سوپر لینیر با فشار وارده بالا اما تقریبا بدون صدا هستند.

    این که هر یک از این کلیدها تا چه میزان سروصدا ایجاد می‌کنند به عوامل بسیاری بستگی دارد. نوع سوییچ، متریال، شکل، کی‌کپ و... از عوامل تاثیر گذار بر صدای کلید هستند. این امر در کلیدها چری ام‌ایکس به شرح زیر است:

    [table id=809 /]

    این دسته بندی برای سال‌های بسیاری تنها حق انتخاب تولید کنندگان و خریداران کیبوردهای گیمینگ بود. اما از آن جایی که حق احتراع سوییچ‌های چری ام‌ایکس در سال ۲۰۱۴ منقضی شد، در طی سال‌های بعدی شاهد عرضه‌ کلون‌های این کلیدها توسط کمپانی‌های بسیار دیگری نظیر گاترون (Gateron)، کایلی (Kailh)، اوتمیو (Outemu) و حتی ریزر (Razer) نیز بودیم که ساختار و دسته بندی کمابیش مشابهی دارند.

    نوع اتصال کیبورد مکانیکی به کامپیوتر چگونه است؟

    مدل‌های مکانیکی هم مثل کیبوردهای معمولی به صورت با سیم و بی‌سیم عرضه شده‌اند. مدل‌های بی‌سیم از طریق بلوتوث به سیستم متصل می‌شوند و شما را از دست سیم‌های آزاردهنده راحت می‌کنند.

    از طرف دیگر مدل‌های سیمی را داریم که نسبت به بی‌سیم‌ها سرعت بالاتری دارند و نیازی به باتری و شارژ دوباره نخواهند داشت. بنابراین اگر گیمر هستید بهتر است مدل‌های سیمی را انتخاب کنید.

    کیبورد مکانیکی مناسب تایپ و برنامه نویسی

    به صورت کلی هر کیبوردی مناسب تمامی فعالیت‌های ممکن اعم از تایپ، برنامه نویسی، گیمینگ و... است. با این حال وجود برخی ویژگی‌ها آن را بیشتر مناسب یکی از این فعالیت‌ها می‌کند.

    از بهترین مدل‌های کیبورد مکانیکی برای تایپ می‌توان به چری استریم، ریزر پرو تایپ و لاجیتک K780 اشاره کرد.

    کیفیت ساخت

    کیبوردهای مناسب تایپ و برنامه نویسی مختص کسانی است که مدت زمان زیادی را در حال کار با کیبورد می‌گذرانند. از این رو جنس دکمه‌های کیبوردهای مورد نیاز این افراد بایستی باکیفیت و ترکیبی از فلز و پلاستیک محکم باشد.

    همچنین کلیدهای این دسته از کیبوردها بایستی به واسطه متریال باکیفیت، به اندازه کافی سنگین باشند تا افزایش سرعت تایپ کاربر را همراه بیاورند.

    از نظر نوع سوییچ این دسته از افراد به خاطر استفاده از کیبورد بهتر است سراغ سوییچی‌های لینیر قرمز یا قهوه‌ای بروند که صدای کمتری تولید می‌کنند.

    جنس کی‌کپس

    تایپ و برنامه نویسی از جمله فعالیت‌های سنگینی هستند که در دراز مدت می‌توانند منجر به استهلاک کی‌کپس کلیدها شود.

    در کیبوردهای مکانیکی ارزان کی‌کپس‌ها به طور معمول از جنس پلاستیک ABS (کوتاه شده‌ی عبارت Acrylonitrile Butadiene Styrene) تولید می‌شوند که ارزان قیمت‌ترین متریال قابل استفاده در کیبورد است.

    ption id="attachment_41622" align="aligncenter" width="850"]کیبورد با کی کپس ABS کی‌کپس‌های ABS در صورت فعالیت سنگین،دچار استهلاک شده و سطحی رنگ و رو رفته پیدا می‌کنند

     

    این دسته از کی‌کپس‌ها به هیچ عنوان مناسب فعالیت‌های سنگینی نظیر تایپ و برنامه نویسی نیستند. برای این دسته از فعالیت‌ها بهتر است کیبوردهایی با کی‌کپسی از جنس پلاستیک‌های بادوام PBT (کوتاه شده‌ی عبارت Polybutylene Terephthalate) تهیه کرد.

    قابلیت برنامه‌ریزی

    برنامه ریزی بدین معنا که برای یک کلید خاص، عملکرد یا اکشن معینی را تعریف کنیم در اکثر کیبوردهای معمولی ممکن نیست اما بسیاری از کیبوردهای مکانیکی این قابلیت را دارند.

    در نتیجه برنامه نویسان و یا کسانی که با تایپ یرو کار دارند با خرید کیبورد مکانیکی قادر خواهند بود کلیدهای مهم و پراستفاده را شخصی‌سازی کرده و یا به شکل مناسب برای خود برنامه‌ریزی کنید.

    کیبورد مکانیکی گیمینگ

    گیمرها عمده کاربران کیبوردهای مکانیکی را تشکیل می‌دهند. از این رو بسیاری از شرکت‌های تولید کننده با هدف قرار دادن این دسته ویژگی‌هایی خاصی را در محصولات خود ارائه می‌کنند.

    از بهترین مدل‌های کیبورد مکانیکی گیمینگ در ایران باید به ریزر Huntsman v2 Analog، رپو مدل V500 RGB، لاجیتک کرفت و همچنین مدل G213 اشاره کرد.

    برخی ویژگی‌ها نظیر کیفیت ساخت و جنس کی‌کپس‌ها که پیش از این به آن‌ها پرداختیم برای گیمرها مهم است اما ویژگی‌های دیگری نیز برای این کاربران حائز اهمیت است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

    گیمینگ مود

    قابلیت نسبتا جدید گیمینگ مود به کاربران اجازه می‌دهد در هنگام بازی از فشردن اتفاقی دکمه‌هایی نظیر پاپ آپ ویندوز و ایجاد اختلال در روند بازی جلوگیری کرد. در واقع این حالت کلیدهای فعال کیبورد را تنها به کلیدهای ضروری محدود کرده و مانع از اجرای اکشن‌های غیرضروری می‌شود.

    نرم افزار

    نرم افزار اختصاصی کیبورد که به گیمر امکان شخصی سازی کلیدها و فعالسازی امکانات پرکاربرد را می‌دهد از دیگر ویژگی‌های بااهمیت کیبورد مکانیکی گیمینگ است.

    خرید کیبورد مکانیکی با این ویزگی به گیمر امکان اختصاص دادن کلیدهایی مربوط به کپچر و استریم، شخصی سازی نورپردازی، تعیین هات کی‌ها و کنترل همه جانبه کیبورد را به گیمر می‌دهند.

    ضبط ماکروها

    امروزه برخی از کیبوردهای گیمینگ به کاربر اجازه ضبط و تکرار ماکروها را می‌دهند. منظور از ماکروهای کیبورد، سلسله اکشن‌های صورت گرفته توسط کیبورد است. این موضوع می‌تواند برای گیمرهایی که به بازی‌های سبک شبیه سازی و یا MMO علاقه مند هسند، بسیار کارساز و مفید باشد.

    نوپردازی و بک لایت

    کیبورد مکانیکی

    نورپردازی‌های RGB و بک لایت‌های درخشان ویژگی ضروری نیستند اما به شدت میان گیمرها محبوب هستند. نورپردازی‌های رنگی RGB با قابلیت شخصی سازی از جمله ویژگی‌هایی است که این روزها به استاندارد ثابتی برای کیبوردهای مکانیکال گیمینگ بدل گردیده است.

    از چه برندی کیبورد مکانیکی بخریم؟

    کیبورد از جمله لوازم جانبی‌های پرکاربردی است که در اثر استفاده سنگین به سرعت می‌تواند در پروسه استهلاک قرار گیرد. تهیه این دسته از تجهیزات از برندهای باکبفبت می‌تواند عمر مفید این ابزار را تضمین کند.

    از مطمئن‌ترین برندهای تولید کننده‌ی کیبورد مکانیکی قابل تهیه در بازار ایران می‌توان به لاجیتک (Logitech)، ریزر (Razer)، رپو (Rapo) و استیل سریز (SteelSeries) اشاره نمود.

    محبوب‌ترین کیبوردهای این برندها را ببینید

    جمع‌بندی راهنمای خرید کیبورد مکانیکی

    کیبورد از جمله مهم‌ترین لوازم جانبی است که چند سالی است در نسخه‌های مکانیکی نیز به شکل عمده تولید می‌شود. کیبوردهای مکانیکی که به طور ویژه مناسب تایپ، گیمینگ و برنامه نویسی هستند به واسطه ساختار خود امکان تایپ سریع‌ و دقیق‌تر، تجربه روان‌تر و تعمیر پذیری بالاتر را ارائه می‌دهند. رایج‌ترین نوع سوییچ این کیبوردها، سوییچ‌های چری ام‌ایکس است که بسته به نیاز کاربر، فشار مورد نیاز، صدا و... در رنگ و امکانات متفاوتی عرضه می‌شوند. اگر شما هم تجربه خرید کیبورد مکانیکی دارید، خوشحال می‌شویم آنرا با ما و دیگر مخاطبان درجه در میان بگذارید. [see_also]38139[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید