بررسی ردمی ۱۰ شیائومی؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر

بررسی ردمی ۱۰ شیائومی؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر
راهنمای مطالعه

    بررسی ردمی ۱۰ شیائومی با دوربین ۵۰ مگاپیکسلی و نمایشگر ۹۰ هرتز نشان می‌دهد که با یکی از گوشی‌های اقتصادی درخشان بازار موبایل سر و کار داریم.

    گوشی ردمی ۱۰ شیائومی مجموعه‌ای از ویژگی‌های مناسب را با قیمتی مقرون به صرفه در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. از مشخصات این گوشی شیائومی می‌توان به تراشه مدیاتک هلیو G88، تا ۶ گیگابایت رم، دوربین چهارگانه ۵۰ مگاپیکسلی و باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۱۸ وات و شارژ معکوس ۹ وات اشاره کرد.

    سری گوشی‌های ردمی و ردمی نوت مهم‌ترین سلاح‌های شیائومی در بازار اقتصادی و میان‌رده محسوب می‌شود. ردمی ۱۰ نیز که ارتقا قابل توجهی را تجربه می‌کند و در این محدوده قیمتی از مشخصات تحسین برانگیزی برخوردار است، می‌تواند جانشین شایسته‌ای برای مدل پرفروش ردمی ۹ باشد.

    مشخصات عمومی ردمی ۱۰ شیائومی

    بررسی ردمی ۱۰

    شیائومی ردمی ۱۰ در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ معرفی شد و دو روز بعد در قالب دو ورژن با حافظه‌های رم ۴ یا ۶ گیگابایت در برخی بازارها عرضه شد.

    این گوشی هنوز در ایران عرضه نشده اما بزودی با قیمتی در حدود ۵.۵ تا ۶ میلیون تومان روانه بازار کشور خواهد شد.

    ردمی ۱۰ در هنگام عرضه از سیستم عامل اندروید ۱۱ با پوسته MIUI 12 پشتیبانی می‌کند و انتظار می‌رود دستکم ۲ به‌روزرسانی اصلی را دریافت کند.

    شیائومی ردمی ۱۰ از شبکه 5G پشتیبانی نمی‌کند. بین گوشی‌هایی در محدوده قیمت ۶ میلیون تومان، ردمی نوت ۱۰، گلکسی A22 5G و پوکو M3 پرو از چنین امتیازی برخوردار هستند.

    در رنج قیمت حدود ۶ میلیون تومان ممکن است گوشی‌های دیگری نیز نظر شما را به خود جلب کند:

    [table id=783 /]

    طراحی؛ استاندارد با تغییرات جزئی خاص

    بررسی ردمی ۱۰

    طراحی گوشی نسبت به نسل قبل دگرگون شده و شاید فوق‌العاده نباشد اما ردمی ۱۰ شیائومی با ظاهر تکامل‌یافته‌تر توجه بیشتری را به خود جلب خواهد کرد.

    [bs-quote quote="طراحی ردمی ۱۰ نسبت به نسل قبل دگرگون شده و سطح بالاتری دارد" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    پنل پشتی و فریم دستگاه همچنان از پلاستیک ساخته شده و دارای نوعی طراحی ظریف است اما به اندازه نسل قبل خود یعنی ردمی ۹ درخشان نیست.

    پنل پشت شیائومی ردمی ۱۰ کاملا لغزنده است اما لغزندگی آن به اندازه شیشه نیست. گوشی به خوبی در دست جا می‌شود و اثر انگشت یا لکه به سادگی جذب بدنه آن نمی‌شود یا حداقل دیدن آن‌ها تقریبا غیرممکن است.

    ماژول دوربین روی پنل پشتی ردمی ۱۰ کاملا به چشم می‌آید و به اندازه‌ای بیرون آمده که اگر گوشی به پشت روی سطح قرار بگیرد، تکان‌ها و لرزش‌هایی خواهد داشت. ماژول دوربین از نظر ابعاد هم نسبت به سایر هم رده‌های خود کمی بزرگتر است و طراحی منحصر به فردی دارد.

    در جلوی گوشی یک پنل شیشه‌ای مسطح و بدون هیچ گونه انحنایی داریم. حاشیه‌های اطراف نمایشگر ردمی ۱۰ به اندازه کافی باریک هستند اما روزنه دوربین سلفی کمی بزرگ به نظر می‌رسد.

    ردمی ۱۰ در سه رنگ سفید، آبی و خاکستری روانه بازار شده و با وزن ۱۸۱ گرمی به راحتی قابل حمل است.

    به صورت کلی در بررسی ردمی ۱۰ و جمع‌بندی بخش طراحی می‌توان تغییر چشمگیر نسبت به نسل قبل را نکته اصلی دانست.

    شیائومی ردمی ۱۰ از گواهی IP مقاومت در برابر آب یا گرد و غبار پشتیبانی نمی‌کند. بین گوشی‌هایی در محدوده قیمت ۶ میلیون تومان، پوکو X3 و ردمی نوت ۱۰ از چنین امتیازی برخوردارند. گوشی با قیمت مشابه که بدنه شیشه‌ای دارند:
    • ردمی نوت ۹ پرو
    • ردمی نوت ۸ نسخه ۲۰۲۱

    [table id=784 /]

    نمایشگر؛ مناسب با نرخ‌ تازه‌سازی بالا

    بررسی ردمی ۱۰

    در شیائومی ردمی ۱۰ شاهد یک پنل ۶.۵ اینچی IPS LCD با وضوح ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل هستیم که به غیر از نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز، تفاوت چندانی با نسل قبل خود ندارد. این نرخ تازه‌سازی بالا باعث اجرای روان و سریع اپلیکیشن‌ها و رابط کاربری می‌شود.

    [bs-quote quote="ردمی ۱۰ اولین گوشی از این سری محسوب می‌شود که از نمایشگر با نرخ رفرش ۹۰ هرتز بهره می‌برد." style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    همانطور که ابتدای بررسی ردمی ۱۰ اشاره کردیم، نمایشگر این گوشی توسط گوریلا گلس ۳ محافظت می‌شود و روزنه مخصوص دوربین سلفی در بالای آن دیده می‌شود.

    در صورتی که روشنایی نمایشگر به صورت خودکار تنظیم شده باشد، در یک محیط روشن حداکثر به ۴۷۷ نیت خواهد رسید که برای موبایلی در این محدوده قیمت کافی است و نمی‌توان انتظار بیشتری داشت.

    حداقل روشنایی هم ۱.۲ نیت است که باعث می‌شود در محیط‌های بسیار تاریک نور چشم کاربر را نزند.

    نمایشگر این گوشی دارای نسبت کنتراست ۱۴۹۴:۱ است و می‌تواند با تنظیمات رنگ استاندارد، رنگ‌ها را به صورت دقیق نشان دهد. خوشبختانه اثر چندانی از نشت نور هم دیده نمی‌شود.

    گوشی‌های با نمایشگر سوپر امولد در این محدوده قیمت:
    • شیائومی ردمی نوت ۱۰
    • گلکسی A32
    • گلکسی A22

    [table id=785 /]

    دوربین؛ مناسب اما بدون عملکرد چشمگیر

    بررسی ردمی ۱۰

    در بررسی ردمی ۱۰ روی کاغذ دوربین اصلی بزرگترین پیشرفت آن نسبت به نسخه‌های قبلی این سری محسوب می‌شود اما در عمل نتایج چندان مثبت نیست.

    [bs-quote quote="کیفیت تصاویر دوربین ۵۰ مگاپیکسلی کمتر از حد انتظار است" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    شیائومی در این گوشی سنسور ۵۰ مگاپیکسلی ISOCEL JN1 سامسونگ را جایگزین سنسور ۱۳ مگاپیکسلی نسل قبل کرده است. در کنار آن دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی، ماکرو و سنسور عمق سنج ۲ مگاپیکسلی را داریم.

    کیفیت سنسور ماکرو نسبت به نسل قبل کمی کاهش پیدا کرده اما این سنسور وظیفه چندان مهمی انجام نمی‌دهد و جای نگرانی ندارد.

    کیفیت عکس‌های دوربین جدید ۵۰ مگاپیکسلی ردمی ۱۰ در روز بسیار کم از حد انتظار است. به صورت کلی دوربین اصلی انتظار از یک گوشی مقرون به صرفه را برآورده می‌کند اما در برخی موارد ممکن است نتایج باب میل نباشد.

    درست مانند تمام گوشی‌های موجود در این محدوده قیمت، رنگ‌ها بسیار دور از واقعیت به نظر می‌رسد و از نظر کنتراست و محدوده پویایی ضعیف هستند. عکاسی در محیط‌های داخلی باعث می‌شود عکس‌ها تیره‌تر شده و با کاهش وضوح و افزایش نویز همراه باشند.

    با این وجود نسبت به هر گوشی دیگری در این محدوده قیمت، جزئیات بسیار خوبی در عکس‌های نهایی خود مشاهده می‌کنید.

    حالت ۵۰ مگاپیکسلی دوربین نیز تغییر چندان زیادی به وجود نخواهد آورد. در واقع افزایش جزئیات این حالت باعث می‌شود نویز و تا حدی وضوح عکس‌ها کاهش پیدا کند. HDR نیز در این حالت کار نمی‌کند.

    [bs-quote quote="دوربین فوق‌عریض و دوربین سلفی عکس‌های بهتری ثبت می‌کند" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    با وجود اینکه شیائومی دوربین اصلی ردمی ۱۰ را با پشتیبانی از حالت بزرگنمایی ۲ برابر اختصاصی روانه بازار کرده، اما عکس‌های این حالت جزئیات خوبی ندارد و مشکلات مربوط به رنگ‌ها نیز بیشتر آشکار می‌شود.

    نکته امیدوار کننده در بررسی ردمی ۱۰ شیائومی دوربین التراواید است. عکس‌های این دوربین کمی زنده‌تر، اشباع‌تر و روشن‌تر به نظر می‌رسد. وضوح و جزئیات عکس‌ها همچنان تعریف چندانی ندارد اما سوژه‌های نزدیک‌تر بسیار خوب به نظر می‌رسد. دوربین فوق عریض ردمی ۱۰ با وجود رنگ‌های زنده، کنتراست خوب و تصویر کلی شفاف، بالاتر از کلاس خود قرار می‌گیرد.

    در عکس‌های گرفته شده در شب، تصاویر همچنان نرم هستند و کنتراست می‌تواند کمی بهتر باشد. با این حال، جزئیات در سایه‌های هنوز قابل مشاهده است و رنگ‌های به اندازه کافی اشباع شده‌اند. بنابراین تصاویر آنقدرها بد به نظر نمی‌رسند اما انتظار زیادی نیز نداشته باشید.

    نایت مود که وضوح، جزئیات، محدوده دینامیک و کیفیت کلی تصویر را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد. البته استفاده از زوم دو برابری در حالت شب چندان توصیه نمی‌شود زیرا تصاویر تار و پر نویزی دریافت خواهید کرد.

    [bs-quote quote="دوربین شیائومی ردمی ۱۰ برخلاف ردمی ۹ دارای نایت مود یا حالت شب است" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    دوربین فوق‌عریض از حالت شب بهره نمی‌برد. با این وجود عکس‌های این سنسور در مکان‌های کم نور یا شب کنتراست خوبی دارد و جزئیات حتی در سایه‌های نیز مناسب است. البته وضوح عکس‌ها همچنان به بهبود نیاز دارد.

    عکس‌های سلفی نیز نسبت به ردمی ۹ کمی بهبود پیدا کرده و بسیار خوب هستند. در بیشتر عکس‌های دوربین سلفی مقدار قابل توجهی از جزئیات خوب وجود دارد. پوست سوژه طبیعی به نظر می‌رسد، رنگ‌ها زنده هستند و محدوده پویایی به اندازه کافی گسترده است.

    ردمی ۱۰ شیائومی تنها می‌تواند ویدیوهایی با وضوح 1080P و حداکثر نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند و مشخصا در این محدوده قیمت خبری از فیلمبرداری 4K وجود ندارد.

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی ردمی ۱۰ (منبع: GSMArena): (برای نمایش تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید.)

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی ردمی ۱۰ در حالت ۵۰ مگاپیکسل:

    [gallery columns="2" ids="41207,41206"]

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی ردمی ۱۰ با زوم دو برابر:

    [gallery columns="2" ids="41211,41210"]

    تصاویر دوربین فوق عریض شیائومی ردمی ۱۰:

    [gallery columns="2" ids="41209,41208"]

    تصاویر دوربین شیائومی ردمی ۱۰ در شب بدون نایت‌مود:

    تصاویر دوربین شیائومی ردمی ۱۰ در شب با نایت‌مود:

    [gallery columns="2" ids="41215,41214"]

    تصاویر دوربین فوق‌عریض ردمی ۱۰ در شب:

    [gallery columns="2" ids="41217,41216"]

    تصاویر دوربین سلفی شیائومی ردمی ۱۰ در حالت معمولی و پرتره:

    گوشی‌های با دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی در محدوده قیمت ۶ میلیون تومان:

    [table id=786 /]

    عملکرد پردازنده؛ در حد و اندازه یک گوشی اقتصادی

    بررسی ردمی ۱۰

    ردمی ۱۰ شیائومی از چیپست هلیو G88 شرکت مدیاتک بهره می‌برد که در واقع همان چیپ هلیو G85 با چند ویژگی جدید است.

    [bs-quote quote="پردازنده ردمی ۱۰ برای یک گوشی اقتصادی مناسب است اما رقبا عملکرد بهتری دارند" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    این پردازنده اکنون می‌تواند از نرخ‌ تازه‌سازی ۹۰ هرتز با رزولوشن +1080p پشتیبانی کند و به جای سنسور ۴۸ مگاپیکسلی، با دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی کار می‌کند. سایر مشخصات آن با چیپ قبلی یکسان است.

    پردازنده هلیو G88 به کار رفته در گوشی ردمی ۱۰ شیائومی به امتیاز بسیار معمولی ۱۹۱۹۰۳ در تست بنچمارک آنتوتو ۸ دست پیدا کرده است. البته این امتیاز برای یک گوشی در این محدوده قیمت چندان بد به نظر نمی‌رسد. 

    تجربه کار با این پردازنده در مجموع مطلوب است و اپ‌ها و رابط کاربری به خوبی اجرا می‌شوند اما گهگاهی شاهد لگ‌هایی نیز خواهیم بود که ممکن است با اپدیت نرم‌افزاری هم برطرف شوند.

    با وجود تنظیمات گرافیک متوسط می‌توانید بازی‌هایی مانند PUBG یا Genshin Impact را روی آن اجرا کنید. علاوه بر این در جریان بازی کردن یا استفاده طولانی مدت نیز شاهد داغ شدن بیش از حد ردمی ۱۰ نخواهید شد.

    گوشی‌های هم قیمت با پردازنده قوی‌تر:
    • پوکو M3 پرو: دیمنسیتی ۷۰۰
    • گلکسی A22: دیمنسیتی ۷۰۰
    • شیائومی ردمی نوت ۹ اس: هلیو G95
    • ردمی نوت ۱۰: اسنپدراگون ۶۷۸

    [accordions]

    [accordion title="جدول جامع مقایسه پردازنده‌های گوشی‌های هم‌قیمت" load="hide"][wpdatatable id=19][/accordion]

    [/accordions]

    پیکربندی حافظه؛ مناسب و قابل ارتقا

    شیائومی برای گوشی ردمی ۱۰ از ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۴ یا ۶ گیگابایت حافظه استفاده کرده است. هرچند گوشی میان رده شیائومی تنوع زیادی ندارد اما برای مشتریان این مدل کفایت می‌کند.

    همچنین این گوشی از اسلات اختصاصی کارت microSD بهره می‌برد که خیال کاربران را برای ارتقا حافظه داخلی دستگاه راحت می‌کند.

    [table id=787 /]

    باتری؛ مناسب با قابلیت شارژ معکوس

    بررسی ردمی ۱۰

    در بررسی ردمی ۱۰ شارژدهی باتری این گوشی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. این گوشی به باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده که از شارژ سریع ۱۸ وات و شارژ معکوس ۹ وات پشتیبانی می‌کند که تقریبا معادل پاور بانک‌های معمولی است.

    باتری ردمی ۱۰ در تست مقاومت تا ۱۲۷ ساعت دوام می‌آورد که نکته بسیار قابل توجهی برای یک گوشی در این محدوده قیمت است.

    با توجه به اینکه گوشی از باتری نسبتا بزرگ و شارژ ۱۸ واتی می‌کند، زمان مورد نیاز برای شارژ کامل آن چندان فوق‌العاده نیست.

    در ۳۰ دقیقه اول، گوشی شیائومی فقط ۲۶ درصد شارژ می‌شود و شارژ کامل آن حدود ۲ ساعت و ۱۳ دقیقه طول می‌کشد. با این وجود ردمی ۱۰ در مقایسه با سایر گوشی‌های همرده سرعت شارژ کمتری دارد.

    گوشی‌های با شارژ سریع ۳۳ واتی در محدوده قیمت ۶ میلیون تومان:

    [table id=788 /]

    امکانات؛ در حد استاندارد

    بررسی ردمی ۱۰

    مانند بسیاری از گوشی‌های شیائومی، در ردمی ۱۰ نیز حسگر اثر انگشت در لبه کناری و روی دکمه پاور تعبیه شده است که با لمس آن به راحتی می‌توانید قفل گوشی را باز کنید.

    [bs-quote quote="ردمی ۱۰ از بلندگوهای استریو با کیفیتی برخوردار بوده و فاقد NFC است." style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    در داخل جعبه گوشی نیز تقریبا شاهد تمام مواردی هستیم که انتظار می‌رود و شامل کابل USB-C به USB-A برای شارژ و انتقال داده، شارژر سریع ۲۲.۵ وات و قاب سیلیکونی شفاف می‌شود.

    این گوشی از شارژ سریع ۲۲.۵ وات پشتیبانی نمی‌کند، اما شیائومی طبق سنت گذشته خود، اکثر گوشی‌های میان‌رده را با شارژر قدرتمندی روانه بازار می‌کند.

    علاوه بر این ردمی ۱۰ از بلندگوهای استریو بسیار مناسب و خوبی بهره می‌برد که صدای واضح و نسبتا بلندی دارد. با این حال افزایش میزان صدا، کمی نویز به وجود خواهد آورد که برای این گوشی‌ قابل چشم پوشی است.

    اگر به دنبال تماشای فیلم با گوشی خود هستید اسپیکرهای استریو ردمی ۱۰ تجربه بسیار خوبی را ارائه می‌کند. NFC کاربرد چندان زیادی در ایران ندارد و ردمی ۱۰ نیز فاقد این فناوری است.

    [table id=789 /]

    نمرات ردمی ۱۰

    بررسی ردمی ۱۰

    ردمی ۱۰ شیائومی در آزمون چند هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ ۵ به امتیاز ۱۲۹۴ و در تست تک هسته‌ای به ۳۶۱ دست پیدا کرده است. همچنین این گوشی در تست‌های آنتوتو ۸ نیز نتایج مشابهی داشته و امتیاز متوسط ۱۹۱۹۰۳ را کسب کرده که البته در مقایسه با گوشی‌های هم قیمت خود ضعف چندان زیادی ندارد.

    در ادامه بررسی ردمی ۱۰ نگاهی به مزایا و معایب این گوشی خواهیم داشت. گوشی هنوز در برخی بازارها مانند ایران عرضه نشده و در سایت‌هایی مانند آمازون و دیجی‌کالا نظرات و امتیازات زیادی درباره آن ثبت نشده است. بنابراین در ادامه نکات منفی و مثبت این گوشی را بر اساس نقد سایت‌های مختلف عنوان خواهیم کرد.


    ردمی ۱۰ چه مزایایی دارد؟


    نمایشگر با نرخ ۹۰ هرتز

    هرچند شیائومی در گوشی خود از یک پنل IPS LCD استفاده کرده است اما نمایشگر ردمی ۱۰ از نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز بهره می‌برد که اتفاقا روشنایی خوبی دارد و رنگ‌ها را به خوبی نشان می‌دهد.

    عملکرد سخت‌افزاری قابل قبول

    عملکرد پردازنده شیائومی ردمی ۱۰ در بین گوشی‌هایی اقتصادی قابل قبول است. علاوه بر کارهای روزمره، بازی‌های نه چندان سنگین را نیز با آن می‌توان اجرا کرد.

    قیمت مناسب

    در بررسی ردمی ۱۰ اشاره کردیم که این گوشی حدود ۶ میلیون تومان قیمت دارد. با این وجود برخی ویژگی‌های این گوشی مانند اسپیکرهای استریو، دوربین ۵۰ مگاپیکسلی در این محدوده قیمت بسیار خوب و قابل توجه است.

    خرید این گوشی از ارزان‌ترین فروشنده


    ردمی ۱۰ چه معایبی دارد؟


    بررسی ردمی ۱۰

    سرعت شارژ پایین

    باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی ردمی ۱۰ از نظر شارژدهی مطلوب است اما با توجه به اینکه شارژ کامل آن بیش از دو ساعت زمان می‌برد، سرعت شارژ گوشی ممکن است از نظر برخی کاربران کمی کند باشد. 

    ضعف دوربین اصلی در روز

    همانطور که در بررسی ردمی ۱۰ گفتیم، دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی این گوشی در روشنایی روز ضعف‌هایی به همراه دارد که روی کیفیت و وضوح عکس‌های تاثیر مستقیم دارد. همچنین این دوربین تنها قادر به ضبط ویدیوهای 1080p است.

    لگ‌های گاه و بیگاه

    رابط کاربری پیش فرض این گوشی MIUI 12.5 است که به نظر می‌رسد در کنار اپ‌های پیش فرض کمی برای پردازنده اسنپدراگون هلیو G88 سنگین باشد و شاهد لگ‌های گاه و بیگاه در آن باشیم.


    جمع‌بندی بررسی ردمی ۱۰

    بررسی ردمی ۱۰ گوشی‌های شیائومی مخصوصا سری ردمی در رده اقتصادی همیشه قابل توصیه هستند و ردمی ۱۰ هم با ویژگی‌هایی مانند نمایشگر ۹۰ هرتز، عمر باتری طولانی و اسپیکر استریو از این قضیه مستثنی نیست. در مجموع شیائومی ردمی ۱۰ یک گوشی ارزان قیمت با ویژگی‌های قابل قبول محسوب می‌شود. با این وجود بسته به نیاز شما، ممکن است گزینه‌های بهتری نیز در بازار موبایل وجود داشته باشد. در بررسی ردمی ۱۰ تلاش کردیم تا تمام مشخصات، مزایا و معایب و جایگزین‌های این گوشی را عنوان کنیم تا برای خرید آن راحت‌تر تصمیم بگیرید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید