بررسی گلکسی A12 سامسونگ؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر

بررسی گلکسی A12 سامسونگ؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر
راهنمای مطالعه

    گلکسی A12 یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های سامسونگ در سری A محسوب می‌شود که از طراحی جذاب، شارژدهی عالی و دوربین با کیفیت برخوردار است. برای آشنایی بیشتر با این گوشی اقتصادی جذاب با بررسی گلکسی A12 همراه باشید.

    گوشی گلکسی A12 سامسونگ در محدوده ۴ میلیون تومان از گوشی‌های اقتصادی زیبا و جذاب محسوب می‌شود اما از نظر مشخصات فنی رقبای قدری را کنار خود می‌بینید.

    از مشخصات این گوشی سامسونگ می‌توان به تراشه مدیاتک هلیو P35، حداکثر ۶ گیگابایت رم، دوربین چهارگانه ۴۸ مگاپیکسلی و باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۱۵ وات اشاره کرد.

    اما آیا خرید این گوشی با وجود رقبای قدرش منطقی است؟ در ادامه بررسی گلکسی A12 به این سوال پاسخ می دهیم.

    مشخصات عمومی گلکسی A12 سامسونگ

    بررسی گلکسی A12

    گلکسی A12 سامسونگ در ۴ آذر ۱۳۹۹ معرفی و کمتر از یک ماه بعد در قالب گزینه‌های مختلفی با حافظه داخلی ۳۲ / ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی و رم ۲ / ۳ / ۴ و ۶ گیگابایتی روانه بازار شد.

    سیستم عامل گلکسی َA12 سامسونگ در زمان عرضه اندروید ۱۰ بوده اما بروزرسانی سیستم عامل اندروید ۱۱ با پوسته One UI 3.1 نیز برای آن منتشر شده است.

    نکته قابل توجه این است که نام گلکسی A12 در بین گوشی‌های واجد شرایط دریافت بروزرسانی اندروید ۱۲ نیز دیده می‌شود و البته این آخرین نسخه اندروید برای گوشی اقتصادی سامسونگ خواهد بود.

    قیمت پایه نسخه GSM / HSPA / LTE این گوشی در شهریور ماه حدود  ۳.۷ میلیون تومان است.

    در محدوده قیمت ۴ میلیون تومان نمی‌توان انتظار پشتیبانی از شبکه 5G را داشت؛ اما اگر این ویژگی برایتان اهمیت دارد سراغ پوکو M3 پرو یا ردمی نوت 9T بروید که ۵۰۰ هزار تومان گرانتر هستند.

    گلکسی A12 در رنج قیمت ۴ میلیون تومان با دستگاه‌های زیر رقابت می‌کند:

    [table id=805 /]

    طراحی؛ ساده و مناسب

    بررسی گلکسی A12

    گلکسی A12 ظاهری بسیار زیبا و ساده دارد و سامسونگ در بدنه آن عمدتا از پلاستیک استفاده کرده. زبان طراحی گلکسی A12 در بین گوشی‌های بازار کاملا خاص و یکپارچه است به گونه‌ای که پنل پشتی اطراف گوشی را فرا گرفته و فریم میانی مجزا وجود ندارد.

    [bs-quote quote="پنل پشتی گلکسی A12 از سه قسمت مختلف تشکیل شده که زیبایی آن را دوچندان می‌کند" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    پنل پشتی گلکسی A12 از سه قسمت تشکیل شده که قسمت بزرگتر بالایی دارای بافت خاصی به شکل خطوط مورب است.

    بخش پایینی پنل سطحی متفاوت و صاف دارد که لوگوی سامسونگ و برخی علامت‌های تجاری در آن کار شده است.

    در دست گرفتن گوشی حس بسیار خوبی را به کاربر منتقل می‌کند و سطوح مورب نیز مانع لیز خوردن اتفاقی می‌شوند.

    در قسمت جلویی نیز شاهد نمایشگر تمام صفحه هستیم که در بالای آن روزنه مخصوص دوربین سلفی قطره‌ای شکل دیده می‌شود. همچنین یک شکاف تقریبا نامرئی در بالای موبایل قرار دارد که صدای گوشی از آن بیرون می‌آید.

    از آن جایی که با یک گوشی اقتصادی روبرو هستیم، در اطراف قاب کمی حاشیه اضافی مشکی دیده می‌شود که کاملا قابل انتظار است.

    در سمت راست، سنسور اثرانگشت یکپارچه با کلید پاور دیده می‌شود و بالای آن نیز کلید تنظیم صدا قرار گرفته است. در سمت دیگر خشاب سیم کارت وجود دارد که از دو سیم کارت نانو و کارت microSD برای افزایش حافظه داخلی پشتیبانی می‌کند.

    گوشی‌های هم قیمت با لایه محافظ گوریلا گلس:
    • ردمی 9T با لایه گوریلا گلس ۳
    • ردمی نوت ۹ با لایه گوریلا گلس ۵
    • پوکو M3 با لایه گوریلا گلس ۳

    [table id=806 /]

    نمایشگر؛ نا امید کننده

    بررسی گلکسی A12

    در بررسی گلکسی A12 با یکی از معدود گوشی‌های سامسونگ روبرو هستیم که از نمایشگر اولد بهره نمی‌برد. گلکسی A12 از یک پنل PLS IPS در اندازه ۶.۵ اینچ برخوردار است که وضوح تصویر پایین ۱۶۰۰ در ۷۲۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۲۷۰ پیکسل‌ بر اینچ را ارائه می‌کند.

    [bs-quote quote="نمایشگر فاقد لایه محافظ گوریلا گلس است و وضوح بسیار پایینی دارد" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    در تست‌های انجام شده، حداکثر روشنایی گلکسی A12 در حالت دستی کمتر از ۴۰۰ نیت است که مشاهده محتوا زیر نور مستقیم را سخت می‌کند.

    گوشی اقتصادی سامسونگ همچنین سنسور نور محیطی اختصاصی ندارد، اما از دوربین سلفی خود برای روشنایی سازگار استفاده می‌کند که در این صورت روشنایی آن به ۴۷۲ نیت هم می‌رسد. کنتراست آن نیز حدود ۱:۱۳۰۰ متغیر است.

    بر خلاف بسیاری از گوشی‌های دیگر سامسونگ، در تنظیمات گلکسی A12 امکان تغییر حالت‌های رنگی نمایشگر در دسترس نیست.

    گوشی‌های هم قیمت با نمایشگرهای بهتر:
    • ردمی 9T با تراکم پیکسل ۳۹۵
    • ردمی نوت ۹ با تراکم پیکسل ۳۹۵
    • پوکو M3 با تراکم پیکسل ۳۹۵
    • گلکسی M12 با نرخ رفرش ۹۰ هرتز

    [table id=807 /]

    [related]40851[/related]

    دوربین؛ مناسب اما بدون عملکرد چشمگیر

    بررسی گلکسی A12

    گلکسی A12 دارای دوربین چهارگانه است که شامل دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، اولترا واید ۵ مگاپیکسلی و دو دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو و عمق می‌شود. سامسونگ برای عکس‌های سلفی و تماس‌های ویدیویی نیز از یک دوربین ۸ مگاپیکسلی در بالای نمایشگر استفاده کرده است.

    [bs-quote quote="عکس‌های دوربین اصلی و سلفی در روز وضوح و جزییات خوبی دارند" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    در بررسی گلکسی A12 از نظر دوربین باید گفت عکس‌های دوربین اصلی در روشنایی روز واضح هستند و جزئیات نسبتا زیادی را نشان می‌دهد.

    نویز عکس‌ها در کمترین حد دیده می‌شود، محدوده پویایی بسیار گسترده است و رنگ‌ها به اندازه کافی دقیق هستند.

    حالت ۴۸ مگاپیکسلی دوربین اصلی کمی جزئیات عکس‌ها را بهتر می‌کند اما به قیمت کاهش دامنه دینامیک و افزایش نویز تمام می‌شود. در واقع استفاده از این حالت پیشنهاد نمی‌شود و چندان معجزه‌ای هم نمی‌کند.

    گلکسی A12 یک گوشی اقتصادی است، بنابراین خبری از دوربین تله‌فوتو نیست. هرچند می‌توانید از قابلیت بزرگنمایی دیجیتال حداکثر ۱۰ برابر استفاده کنید اما عکس‌های آن تعریف چندان زیادی ندارند.

    دوربین فوق عریض ۵ مگاپیکسلی نیز عکس‌های چندان فوق‌العاده‌ای ثبت نمی‌کند. عکس‌های این دوربین نویز بسیار زیادی دارند و جزئیات محدودی را به نمایش می‌گذارند. با این وجود طیف گسترده‌ و وسیعی از یک نما را می‌تواند ثبت کند.

    عملکرد دوربین‌های گلکسی A12 در شب و محیط‌های کم نور چندان قابل توجه نیست. عکس‌های دوربین اصلی در شب محدوده دینامیکی بسیار محدودی دارند و تصاویر کاملا پر نویز هستند.

    [bs-quote quote="کیفیت تصاویر در محیط‌های کم نور به شدت افت می‌کند و از حالت شب نیز خبری نیست" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    دوربین فوق‌عریض نیز در محیط‌های کم نور تعریف چندان زیادی ندارد و نمی‌تواند به اندازه‌ کافی جزئیات را نشان دهد. خبر بد اینکه سامسونگ دوربین‌های خود را به حالت شب مجهز نکرده است.

    از طرفی دیگر، عملکرد دوربین سلفی گلکسی A12 چندان بد نیست. دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی این گوشی در نور زیاد جزئیات خوبی را ارائه می‌کند و رنگ پوست را تقریبا طبیعی نشان می‌دهد. تشخیص سوژه نیز در برخی موارد ممکن است با مشکلاتی روبرو شود اما به صورت کلی عملکرد خوبی دارد.

    عملکرد گلکسی A12 برای ضبط ویدیو نیز چشمگیر نیست. در واقع این گوشی نیازهای یک کاربر معمولی را برآورده می‌کند و با دوربین اصلی و فوق عریض می‌تواند ویدیو‌هایی با وضوح 1080P و ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. از هیچ تثبیت‌کننده‌ای هم برای حذف لرزش‌ها خبری نیست.

    هر چند در بررسی گلکسی A12 عملکرد دوربین‌ها چندان قابل توجه نبوده، اما باید توجه داشت که برای گوشی در این رده قیمتی هیچ کدام از این موارد دور از انتظار نیست.

    تصاویر دوربین اصلی گلکسی A12 (منبع: GSMArena): (برای نمایش تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید.)

    تصاویر دوربین اصلی گلکسی A12 در حالت ۴۸ مگاپیکسلی:

    [gallery columns="2" ids="41530,41529"]

    تصاویر دوربین فوق‌عریض گلکسی A12:

    [gallery columns="2" ids="41531,41532"]

    تصاویر دوربین اصلی گلکسی A12 در شب:

    [gallery columns="2" ids="41534,41533"]

    تصاویر دوربین فوق‌عریض گلکسی A12 در شب:

    [gallery columns="2" ids="41536,41535"]

    تصاویر دوربین سلفی گلکسی A12 در حالت معمولی و پرتره:

    [gallery columns="2" ids="41538,41537"]

    گوشی‌های هم قیمت با دوربین سلفی بهتر:
    • نوکیا ۵.۴ با دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی
    • ردمی نوت ۹ با دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی
    • ردمی نوت ۸ نسخه ۲۰۲۱ با دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی

    [table id=808 /]

    عملکرد پردازنده؛ فقط برای کارهای سبک

    بررسی گلکسی A12

    سامسونگ برای این گوشی از چیپست کاملا معمولی هلیو P35 مدیاتک استفاده کرده که در بررسی گلکسی A12 تنها برای کارهای روزمره کفایت می‌کند و برای اجرای بازی چندان نمی‌توان روی آن حساب کرد.

    [bs-quote quote="پردازنده گلکسی A12 نسبت به رقبا ضعیف‌تر است و تنها برای امور روزمره کفایت می‌کند" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    گلکسی A12 در کارهای روزمره و سبک مانند وب گردی یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اپ‌های پیام رسان بسیار روان عمل می‌کند و به مشکل نمی‌خورد.

    این گوشی اما از نظر پردازش‌های گرافیکی حرفی برای گفتن ندارد و در اجرای بازی‌های نه چندان سنگین هم تجربه مطلوبی را ارائه نمی‌کند. همچنین در حین کار کردن با این گوشی ممکن است گاهی شاهد لگ هم باشید.

    همانطور که در جدول مقایسه پردازنده‌های موبایل زیر می‌بینیم چیپست هلیو P35 گلکسی A12 به امتیاز پایین ۹۶۷۹۷ در تست بنچمارک آنتوتو ۸ دست پیدا کرده که به گرد پای اسنپدراگون ۶۶۲ و هلیو G85 در رقبای هم قیمتش نمی‌رسد. 

    اگر عملکرد پردازنده برای شما اهمیت دارد، در محدوده قیمت تا ۴.۵ تومان می‌توانید به سراغ گزینه‌های زیر بروید:
    • ردمی نوت ۹ و نوت ۸ نسخه ۲۰۲۱ با تراشه هلیو G85
    • موتورولا وان فیوژن با اسنپدراگون ۷۱۰
    • ردمی 9T: اسنپدراگون ۶۶۲

    [accordions] [accordion title="جدول جامع مقایسه پردازنده‌های گوشی‌های هم‌قیمت" load="hide"][wpdatatable id=22][/accordion] [/accordions]

    پیکربندی حافظه؛ مناسب و قابل ارتقا

    همانطور که ابتدای بررسی گلکسی A12 گفتیم سامسونگ این گوشی را در پیکربندی‌های حافظه مختلفی روانه بازار کرده که شامل ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۲، ۳، ۴ و ۶ گیگابایت حافظه رم می‌شود.

    در بازار ایران البته خبری از نسخه‌های با ۲ و ۳ گیگابایت رم نیست. بین مدل‌های ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی نیز بهتر است گزینه با حداکثر حافظه داخلی و رم را انتخاب کنید زیرا اختلاف قیمت چندان زیادی ندارند.

    علاوه بر گلکسی A12 از اسلات اختصاصی کارت microSD بهره می‌برد، بنابراین با خیال راحت می‌توانید حافظه داخلی گوشی را ارتقا دهید.

    [table id=810 /]

    باتری؛ مناسب با سرعت شارژ پایین

    بررسی گلکسی A12

    شاید در بررسی گلکسی A12 سامسونگ بتوان گفت بهترین بخش این دستگاه باتری آن است. این گوشی اقتصادی از باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی با شارژ سریع ۱۵ وات بهره می‌برد که ظرفیت آن برای سخت‌افزار معمولی گوشی کافی است.

    [bs-quote quote="گلکسی A12 از نظر شارژدهی عملکردی فوق‌العاده دارد" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    باتری گلکسی A12 در تست مقاومت تا ۱۲۳ساعت دوام می‌آورد که بسیار قابل توجه است و باعث راهیابی ان به فهرست بهترین گوشی از نظر شارژدهی شده است.

    سامسونگ برای گوشی خود توان ۱۵ وات را در نظر گرفته و از اینرو کمی بیشتر از ۳ ساعت طول می‌کشد تا باتری گلکسی A12 به صورت کامل شارژ شود؛ سرعتی که ناامید کننده به نظر می‌رسد.

    با این تفاسیر شارژ شبانه دستگاه بهترین راه بری شارژ کامل آن است. با این وجود شارژدهی گلکسی A12 بسیار خوب است و طی روز نگران تمام شدن باتری خود نخواهید شد.

    گوشی‌های با ظرفیت باتری و توان شارژ بالاتر:
    • پوکو M3: باتری ۶ هزار میلی‌آمپرساعتی با توان ۱۸ وات
    • ردمی 9T: باتری ۶ هزار میلی‌آمپرساعتی با توان ۱۸ وات
    • ردمی نوت ۹: باتری ۵ هزار میلی‌آمپرساعتی با توان ۱۸ وات و شارژ معکوس ۹ وات

    [table id=811 /]

    امکانات؛ کمی ضعیف‌تر از حد استاندارد

    بررسی گلکسی A12

    مانند بسیاری از گوشی‌های موجود در بازار موبایل، در گلکسی A12 نیز سنسور اثر انگشت برای باز کردن قفل گوشی در لبه کناری و روی دکمه پاور قرار گرفته است.

    سامسونگ داخل جعبه گوشی خود نیز تمام موارد قابل انتظار را قرار داده که شامل کابل USB-C برای شارژ و انتقال داده و آداپتور شارژ ۱۵ واتی می‌شود.

    گلکسی A12 دارای یک اسپیکر است که در لبه پایینی دستگاه قابل مشاهده است. البته اسپیکر این گوشی از نظر بلندی صدا و کیفیت عملکرد با ارفاق متوسطی دارد و نمی‌توان انتظار چندان زیادی از آن داشت.

    در این محدوده قیمت اگر به دنبال دستگاهی با اسپیکر استریو هستید، پوکو M3 و ردمی 9T شیائومی ارزان‌ترین گزینه‌های ممکن هستند.

    [table id=812 /]

    نمرات گلکسی A12

    بررسی گلکسی A12

    گوشی اقتصادی گلکسی A12 در آزمون چند هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ ۵ به امتیاز ضعیف ۹۶۵ و در تست تک هسته‌ای به ۱۶۷ دست پیدا کرده است. همچنین این گوشی در تست‌های آنتوتو ۸ نیز نتایج مشابهی داشته و امتیاز ضعیف ۹۶۷۹۷ را کسب کرده است.

    به صورت کلی و طبق نتایج ارائه شده از سوی بنچمارک‌ها از گلکسی A12 نمی‌توان انتظار بالایی داشت و خرید آن برای اجرای بازی‌های سنگین توصیه نمی‌شود. 

    در ادامه بررسی گلکسی A12 با یکدیگر نگاهی به مزایا و معایب این گوشی خواهیم داشت. این مشکلات صرفا نتیجه بررسی کارشناسان سایت‌های مختلف طی چند ساعت نیست و از دید کاربرانی مطرح شده که تجربه استفاده از این گوشی را برای مدت به مراتب بیشتری داشته‌اند. از اینرو مشکلات مطرح شده ممکن است برای همه کاربران رخ نداده باشد و در بعضی مدل‌ها مشاهده شود.

    [table id=813 /]


    مزایا از دید کاربران گلکسی A12


    طراحی خوب

    اولین چیزی که در گوشی‌های موبایل به چشم خواهد آمد، طراحی و ظاهر آن است. همانطور که ابتدای بررسی گلکسی A12 اشاره کردیم، گوشی اقتصادی سامسونگ دارای طراحی جذابی است که در آن خبری از فریم میانی مجزا نیست و پنل پشتی هم با ۳ بخش مجزا ظاهری خاص به خود گرفته است.

    عمر باتری مناسب

    هر چند سرعت شارژ گلکسی A12 کمتر از حد انتظار است، اما عمر باتری آن بسیار مناسب است و در طی روز نگران تمام شدن شارژ گوشی خود نخواهید شد.

    پشتیبانی از اندروید ۱۱ و ۱۲

    گلکسی A12 به عنوان یک گوشی ارزان قیمت، مانند دستگاه‌های پرچمدار از سیستم عامل اندروید ۱۱ پشتیبانی می‌کند. همچنین نام این گوشی در لیست دستگاه‌های واجد شرایط دریافت بروزرسانی اندروید ۱۲ نیز دیده می‌شود که نکته قابل توجهی است.

    پیکربندی‌های حافظه متنوع

    سامسونگ گوشی خود را در چندین پیکربندی حافظه متنوع روانه بازار کرده که شامل حداقل ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۲ گیگابایت رم و حداکثر ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم می‌شود. بنابراین شرکت کره‌ای دست مشتریان و کاربران را برای خرید بهترین گزینه با حافظه رم کاملا باز گذاشته است.

    عملکرد خوب دوربین اصلی در روز

    شاید عملکرد کلی دوربین اصلی گلکسی A12 شگفت انگیز نباشد، اما این گوشی ۴ میلیون تومانی در روز تصاویری واضح و پر از جزییات ثبت می‌کند که نسبت به رقبا در سطح بسیار خوبی قرار دارند.


    معایب از دید کاربران گلکسی A12


    بررسی گلکسی A12

    چیپست ضعیف

    اگر قصد خرید این گوشی ۴ میلیون تومانی را دارید، انتظار عملکرد سخت‌افزاری قوی برای اجرای بازی را نداشته باشید چرا که از این نظر حرفی برای گفتن ندارد.

    نمایشگر ناامید کننده

    گلکسی A12 سامسونگ در بخش نمایشگر هم ناامید‌کننده ظاهر شده است. علاوه بر وضوح ناامید کننده و روشنایی پایین، این گوشی حتی از حداقل نرخ‌ تازه‌سازی بهره نمی‌برد که این امر در برخی موارد از روان بودن رابط کاربری دستگاه جلوگیری می‌کند.

    سرعت شارژ نه چندان مناسب

    در بررسی گلکسی A12 اشاره کردیم که شارژ کامل گوشی نزدیک به ۳ ساعت طول می‌کشد که برای کاربران آزاردهنده است.

    نبود حالت شب برای دوربین اصلی

    دوربین اصلی گلکسی A12 از حالت شب پشتیبانی نمی‌کند. به سادگی می‌توان گفت اگر قصد خرید گلکسی A12 را دارید، عکاسی در شب و یا محیط‌های کم نور را باید فراموش کنید. البته توجه به این نکته نیز لازم است که این گوشی به هیچ عنوان با هدف عکاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.


    جمع‌بندی بررسی گلکسی A12

    سامسونگ برای رقابت با سایر تولیدکنندگان در بازار گوشی‌های اقتصادی تلاش می‌کند و گلکسی A12 نیز چنین رویکردی را پیش گرفته است. در محدوده قیمت کمتر از ۴ میلیون تومان با گوشی چندان بدی مواجه نیستم و گلکسی A12 از نظر شارژدهی، طراحی و دوربین حرف‌هایی برای گفتن دارد. اما خرید این گوشی اقتصادی با موارد اشاره شده در بررسی گلکسی A12 منطقی است؟ جواب سوال ساده است: اگر اهل بازی هستید یا کیفیت نمایشگر برایتان مهم است گلکسی A12  را فراموش کنید؛ در غیر این صورت به عنوان یک گوشی اقتصادی قابل قبول آنرا در نظر بگیرید. [see_also]41032[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید