بررسی آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس؛ مزایا، معایب و گوشی‌های جایگزین بهتر

بررسی آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس؛ مزایا، معایب و گوشی‌های جایگزین بهتر
راهنمای مطالعه

    بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس کار آسانی نیست؛ با شاهکاری طرفیم که نمایشگرش از همیشه عالی‌تر شده، دوربینش تنه به تنه DSLR می‌زند و قلبی درونش می‌تپد که همتایش را ندیده‌ایم.

    آيفون ۱۳ مثل سری قبل در ۴ مدل از راه رسیده و دو برادر بزرگتر سزاوارانه عناوین پرو و پرو مکس را یدک می‌کشند. چرا سزاوارانه؟ چون ویژگی پرو موشن یا همان نمایشگر با نرخ رفرش بالا، دوربین بهتر و GPU قوی‌تر تنها برای آنهاست و ۲ مدل دیگر از داشتنش محروم هستند.

    اپل برای کنار زدن پرچمداران اندرویدی هر چه در چنته داشته رو کرده. نتیجه تلاش کوپرتینویی‌ها این است که آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس ۵۰ درصد از رقبا قوی‌تر شده‌اند، نمایشگری بی‌نظیر دارند و نقطه ضعف اصلی  آنها یعنی شارژدهی محدود هم رفع شده و دیگری خبری از آن نیست.

    پیش از این بررسی آیفون ۱۳ و  آیفون ۱۳ مینی را انجام دادیم. در ادامه با بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس همراه درجه باشید تا نگاهی عمیق و همه جانبه به شاهکارهای جدید اپل بیندازیم.

    مشخصات عمومی آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو مکس

    ۲۳ شهریور امسال بود که سری آیفون ۱۳ در ۴ مدل معرفی شد و چند هفته‌ای است که روانه بازار ایران هم شده‌اند. آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس تقریبا یک گوشی با ابعاد متفاوت هستند و هر دو به ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت حافظه داخلی مجهز شده‌اند.

    در زمان بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس نسخه 15 سیستم عامل iOS  روی آنها نصب شده و طبق سنت اپل به‌روزرسانی‌های آینده را دستکم تا ۶ نسل دریافت خواهند کرد.

    نسخه ۲۵۶ گیگابایتی آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس در آبان ماه به ترتیب ۴۰ و ۴۵ میلیون تومان فروخته می‌شود. نزدیکترین رقبای این گوشی‌ها:

    [table id=837 /]

    طراحی و کیفیت ساخت؛ همان ترکیب برنده

    بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس

    سال گذشته طراحی آیفون ۱۲ با استقبال بالایی مواجه شد و اپل در نسل جدید بدون دست زدن به ترکیب برنده از همان طراحی استفاده کرده است.

    [bs-quote quote=" آیفون ۱۳ پرو مکس با وزن ۲۴۰ گرمی یکی از سنگین‌ترین پرچمدارها است" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس شباهت کاملی به هم دارند و بدنه شیشه‌ای مات، لبه‌های تخت، نمایشگر دارای ناچ و ماژول دوربین برجسته مشخصه اصلی آنهاست. ناچ نسبت به نسل قبل ۲۰ درصد کوچکتر شده اما به خاطر افزایش عرض حتی بیشتر از قبل به چشم می‌آید.

    لبه‌های تخت گوشی هم که از جنس فلز ضد زنگ ساخته شده، نسبت به قبل  ۰.۳ میلی‌متر قطورتر شده و به خاطر لایه براقی که دارد خیلی زود اثر انگشت را به خود جلب می‌کند.

    [bs-quote quote=" طراحی آیفون ۱۳ پرو نسبت به نسل قبل تغییر نکرده است" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    مورد دیگری که در بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس شاهدش بودیم، وزن بسیار بالای این گوشی است. اگر تجربه کار با آیفون ۱۲ مکس پرو را داشته باشید، می‌دانید که وزن آن چقدر زیاد است؛ حالا تصورش را بکنید که پرچمدار جدید ۱۲ گرم سنگین تر هم شده و ۲۴۰ گرم وزن دارد!

    طبیعی است که کار کردن با موبایلی ۲۴۰ گرمی با یک دست اصلا آسان نخواهد بود. پس حتما قبل از خرید این مساله را در نظر داشته باشید.

    آیفون ۱۳ پرو اما بسیار سبکتر است و با وزن ۲۰۴ گرمی در دسته گوشی‌های معمولی قرار می‌گیرد. هر دو گوشی در رنگ‌های آبی، نقره‌ای، طلایی و خاکستری به دست کاربران می‌رسند.

    با وجود وزن بالا هر دو گوشی بسیار خوش دست هستند و با برخوردار بودن از گواهی IP68 تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری در برابر نفوذ آب مقاومت می‌کنند.

    وزن بالا کار کردن یک دستی با آیفون ۱۳ پرو مکس را دشوار کرده. پرچمدارهای با وزن سبکتر از آیفون ۱۳ پرو مکس:
    • وان پلاس ۹ پرو  ۱۹۷ گرم
    • گلکسی S21 الترا  ۲۲۷ گرم

    [table id=838 /]

    نمایشگر؛ چشم‌نواز و سریع

    بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس

    نمایشگر آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس ترکیبی از بهترین‌هاست. برای اولین بار شاهد آیفونی هستیم که نه تنها  حداکثر روشنایی آن در حالت دستی و خودکار متفاوت است بلکه نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز دارد.

    [bs-quote quote="هر دو مدل برای اولین بار به نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز تطبیقی مجهز شده‌اند" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    اپل نسبت به رقبای اندرویدی دیر وارد بازی نرخ رفرش بالا شد اما از همین حالا دست بالا را گرفته.

    در گوشی‌های اندرویدی نرخ رفرش اغلب بین ۶۰ یا ۱۲۰ هرتز قابل انتخاب است اما در بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس مشخص شد که نرخ رفرش بر اساس محتوای در حال نمایش و حتی سرعت حرکت انگشت کاربر بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز جابجا می‌شود.

    این قابلیت که پروموشن نام گرفته هم باعث نمایش روانتر محتوا حین گردش در منوها و اجرای بازی می‌شود و هم زمانی که روی صفحه‌ای ایستا مثل وب هستید مصرف باتری را به شدت کم می‌کند.

    همانطور که گفتیم ابعاد نمایشگر یکی از نقاط تمایز آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس است. اولی به نمایشگری ۶.۱ اینچی با وضوح ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل مجهز شده که تراکم ۴۶۰ پیکسل در اینچ دارد.

    [bs-quote quote=" آیفون ۱۳ پرو مکس بهترین نمایشگر دنیای موبایل را دارد" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    صفحه نمایش برادر بزرگتر اما ۶.۷ اینچی است که با وضوح ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ محتوا را با تراکم ۴۵۸ پیکسل در هر اینچ را به نمایش درمی‌آورد. از اینرو با وجود اندازه متفاوت، تقریبا وضوح آنها یکسان است.

    روی نمایشگر پوشش محافظ سپر سرامیکی قرار گرفته که مقاومت خوبی دارد اما اینطور نیست که دچار خط و خش نشود.

    حداکثر روشنایی این پنل‌ها نسبت به نسل قبل ۲۵ درصد بیشتر شده و در حالت دستی به ۸۵۰ و در حالت خودکار به ۱۱۰۰ نیت می‌رسد تا مشاهده محتوا حتی زیر نور مستقیم هم عالی باشد.

    مجموع این ویژگی‌ها باعث شده سایت تخصصی DXOMark تاچ پادشاهی دنیای نمایشگر موبایل را به سر آیفون ۱۳ پرو مکس بگذارد.

    پرچمدارهای بسیار ارزانتر هم نمایشگر با نرخ رفرش بالا و روانی دارند. رقبای با نمایشگر ۱۲۰ هرتز:
    • گلکسی S21 پلاس 5G
    • شیائومی 11T پرو
    • شیائومی می ۱۱ پرو

    [table id=839 /]

    دوربین؛ معرکه

    بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس

    اپل مدعی است دوربین اصلی آیفون ۱۳ پرو بزرگترین ارتقای تاریخ این شرکت را دریافت کرده؛ ادعایی که در عمل هم ثابت می‌شود. مشخصات دوربین آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس بدین ترتیب است:

    • دوربین واید ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.5
    • دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.8
    • دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8
    • دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2

    برای اولین بار در آیفون هر ۳ دوربین از فوکوس خودکار PDAF و حالت شب برخوردار هستند. اپل برای حذف موثر لرزش‌ها دوربین واید را به لرزشگیر سنسور شیفت و ماژول التراواید را به لرزشگیر اپتیکال مجهز کرده.

    مطلب مرتبطمقایسه آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵

    عملکرد این دو لرزشگیر فوق العاده است و در ویدیوها میزان لرزش‌های ناخواسته دست به حداقل ممکن رسیده است.

    اندازه پیکسل‌ها و سنسورها هم به مراتب از قبل بزرگتر شده و سنسور ۱/۱.۷ اینچی دوربین واید از بزرگترین نمونه‌ها در دنیای موبایل است.

    این تغییرات سخت‌افزاری در کنار قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی دوربین آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس را در بالاترین سطح کارایی قرار داده‌اند.

    فرقی نمی‌کند از چه سوژه‌ای در حال عکاسی هستید؛ تصاویر از نظر کنتراست، دامنه پویایی، رنگ‌های طبیعی و بدون اغراق، روشنایی و وضوح در بهترین حالت ثبت می‌شوند. بهینه‌سازی‌ها به شکلی است که حین عکاسی از افراد در فاصله نزدیک، رنگ پوست به شکلی فوق‌العاده طبیعی ثبت می‌شود.

    [bs-quote quote="تصاویر در شب با کیفیت بالا و بدون اغراق در HDR ثبت می‌شوند" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    به لطف حالت نایت مود و الگوریتم Deep Fusion عکاسی در شب با دوربین‌های واید و الترا واید ایده‌آل است و نویز چندانی ندارد. آیفون ۱۳ پرو بدون اینکه شب را به روز تبدیل کند یا HDR اغراق شده‌ای به نمایش بگذارد، جزییات و سایه‌ها را در عکس‌ها به خوبی به تصویر می‌کشد.

    دوربین تله فوتو اما به خاطر اپرچر محدود نور چندانی جذب نمی‌کند و عکس‌های ثبت شده با آن در نور کم چنگی به دل نمی‌زند. گاهی شرایط به حدی وخیم می‌شود که نرم‌افزار دوربین به صورت خودکار ترجیح می‌دهد از کراپ دوربین اصلی استفاده کند.

    البته این دوربین مسئولیت اصلی خود یعنی زوم را در نور روز را به شکلی عالی انجام داده و بزرگنمایی ۳ برابری بدون افت کیفیت را در اختیارتان قرار می‌دهد.

    [bs-quote quote="کیفیت دوربین سلفی کمتر از حد انتظار و در شب ناامیدکننده است" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    تنها نقطه ضعف دوربین در بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس به سلفی مربوط می‌شود.

    این حسگر ۱۲ مگاپیکسلی که پشت لنز ۲۳ میلی‌متری با f/2.2 قرار دارد، در روز با تفکیک مناسب سوژه از پس زمینه و نمایش طبیعی رنگ‌ها عملکرد مناسبی دارد. در شب یا محیط‌های بسیار کم نور اما حتی با فعال کردن نایت مود هم دلزده‌ خواهید شد.

    از نظر فیلمبرداری امکان ثبت ویدیوهای 4K و 1080p با نرخ ۶۰ فریم و ویدیوهای اسلوموشن 1080p با نرخ ۲۴۰ فریم در ثانیه را خواهید داشت.

    نکته جالب در مورد ویدیوها حالت سینمایی است که تقریبا کارکردی شبیه افکت بوکه در ویدیوها دارد و با تغییر خودکار فوکوس تصاویری حرفه‌ای را به شما تحویل می‌دهد.

    تصاویر دوربین واید آیفون ۱۳ پرو مکس (منبع: GAMArena): (برای نمایش تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید.)

    تصاویر دوربین واید آیفون ۱۳ پرو مکس در شب با نایت مود فعال:

    [gallery ids="42809,42810"]

    تصاویر دوربین الترا واید آیفون ۱۳ پرو مکس:

    [gallery ids="42805,42804"]

    تصاویر دوربین الترا واید آیفون ۱۳ پرو مکس در شب با نایت مود فعال:

    [gallery ids="42806,42801"]

    تصاویر دوربین سلفی واید آیفون ۱۳ پرو مکس:

    [gallery ids="42803,42802"]

    از نظر کارشناسان سایت تخصصی DXOMARK تنها سه گوشی زیر دوربین بهتر از آیفون ۱۳ پرو مکس دارند:
    • هواوی P50 پرو
    • شیائومی می ۱۱ الترا
    • هواوی میت ۴۰ پرو پلاس

    [table id=840 /]

    عملکرد پردازنده؛ هیولای درون

    بازی در آیفون ۱۳ پرو مکس

    آیفون ۱۳ پرو مکس قوی‌ترین تراشه دنیای موبایل یعنی A15 Bionic را در اختیار دارد. این پردازنده مثل نسل قبل ۵ نانومتری است اما به هسته‌های پردازشی جدید مجهز شده و تعداد ترانزیستورهای آن با افزایش ۲۷ درصدی به عدد خیره کننده ۱۵ میلیارد رسیده است.

    [bs-quote quote="آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس قوی‌ترین تراشه دنیای موبایل را دارند" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    پردازنده ۶ هسته‌ای A15 Bionic شامل ۲ هسته ۳.۲۳ گیگاهرتزی آوالانچ و ۴ هسته ۱.۸۲ گیگاهرتزی بلیزارد می‌شود.

    این تراشه شامل پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای نیز می‌شود که بازی‌های سنگین را بدون هیچ مشکلی اجرا خواهد کرد.

    همانطور که در جدول زیر می‌بینید در بنچمارک آنتوتو ۹ با امتیاز تحسین برانگیز ۸۰۷ هزار واحدی دست پیدا کرده و با شکست رقبای اندرویدی رتبه اول را در دست دارد.

    در آزمون چندهسته‌ای گیک‌بنچ هم به امتیاز بسیار خوب ۴۸۷۱ و در تست تک‌هسته‌ای به امتیاز ۱۷۵۲دست پیدا کرده و از این نظر هم رقبا حرفی برای گفتن ندارد.

    [bs-quote quote="پردازنده به آسانی از عهده اجرای بازی‌ها برمی‌آید اما گاهی عملکردش افت می‌کند" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    A15 Bionic در امور روزمره و حین اجرای بازی‌های سنگین و گرافیکی نیز کارایی تحسین‌برانگیزش را به نمایش می‌گذارد اما گاهی دچار چالش هم می‌شود.

    بازی آسفالت ۹ به شکلی روان روی این گوشی اجرا می‌شود اما با پروموشن سازگار نیست و نرخ رفرش از ۶۰ هزار فراتر نمی‌رود.

    مورد دیگری که در بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس شاهدش بودیم داغ شدن بدنه در پردازش‌های بسیار سنگین بود. آیفون برای جلوگیری از افزایش بیش از حد حرارت به ناچار عملکرد تراشه را تا ۳۰ کاهش می‌دهد که نسبت به رقبا چندان ناامید کننده نیست.

    [accordions] [accordion title="جدول جامع مقایسه پردازنده‌های گوشی‌های هم‌قیمت" load="hide"][wpdatatable id=25][/accordion] [/accordions]

    پیکربندی حافظه؛ فوق‌العاده

    اپل در سری آیفون ۱۳ برای اولین بار بی‌خیال نسخه ۶۴ گیگابایتی شده و مدل با حافظه یک ترابایت را هم در اختیار کاربران قرار داده. شاهد در نگاه اول یک ترابایت حافظه بیش از حد باشد اما با توجه به قابلیت‌های دوربین ضروری خواهد بود. دیگر نسخه‌های آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس از ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه برخوردار هستند. تمامی این مدل‌ها با ۶ گیگابایت رم همراه شده‌اند. شاید این میزان حافظه رم در مقابل ۱۶ گیگابایت پرچمداران اندروید محدود به نظر برسد اما به خاطر ویژگی‌های خاص سیستم عامل iOS کاملا کفایت می‌کند. مطابق معمول در پرچمدارهای اپل خبری از اسلات کارت حافظه نیست. [table id=841 /]

    باتری؛ شارژدهی بهتر از همیشه

    کاربران آیفون همیشه از شارژدهی پایین گله داشته‌اند اما اپل اینبار ورق را برگردانده. آیفون ۱۳ پرو از باتری ۳۰۹۵ میلی‌آمپرساعتی برخوردار است که با شارژ سریع ۲۳ واتی سازگاری دارد. مدل پر مکس هم میزبان باتری ۴۳۵۲ میلی‌آمپرساعتی است که از شارژ سریع ۲۷ واتی پشتیبانی می‌کند. [bs-quote quote="شارژدهی باتری برای ۱۱ ساعت بازی یا ۲۴ ساعت تماشای فیلم کفایت می‌کند" style="style-13" align="left"][/bs-quote] به لطف این توان نسبتا بالا باتری آیفون‌های جدید در عرض نیم ساعت تا ۵۰ درصد پر خواهد شد و شارژ کامل آنها هم حدود یک ساعت و ۵۰ دقیقه طول می‌کشد. اپل علاوه بر افزایش ظرفیت باتری، با کمک پروموشن و تراشه کم‌مصرف‌تر میزان شارژدهی را به شکل قابل توجهی افزایش داده. این بهینه‌سازی به حدی است که حتی با استفاده سنگین از آیفون ۱۳ پرو مکس هم نمی‌توانید شارژ آنرا در یک روز خالی کنید. طی بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس باتری با یکبار شارژ کامل امکان ۱۰ ساعت اجرای بازی، ۲۴ ساعت تماشای ویدیو یا ۲۰ ساعت وبگردی را میسر کرد. وضعیت آیفون ۱۳ پرو هم نسبت به قبل بهتر شده اما شارژدهی آن به خاطر ظرفیت کمتر باتری برای ۱۸ ساعت تماشای ویدیو یا ۱۷ ساعت وبگردی کفایت می‌کند. هر دو مدل با شارژرهای بی‌سیم Qi سازگارند و در صورت استفاده از آنها با توان ۷.۵ وات شارژ می‌شوند اما اگر از مگ‌سیف خود اپل استفاده کنید، با سرعت ۲ برابر و توان ۱۵ واتی شارژ می‌شوند.
    باتری آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس نسبت به قبل خود پیشرفت داشته اما از نظر سرعت شارژ به پای پرچمداران اندروید نمی‌رسد:
    • وان پلاس ۹ پرو: باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت با شارژ سریع ۶۵ وات
    • شیائومی می ۱۱ اولترا: باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت با شارژ سریع ۶۷ وات
    [table id=842 /]

    امکانات؛ اسپیکرهای عالی

    آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس هر دو از اسپیکرهای استریو برخودارند که یکی از آنها در لبه پایین و دیگری در لبه بالایی نمایشگر قرار گرفته. صدای خروجی آنها همچون نسل قبل حجم خوبی دارد و شفاف و بدون نویز است. در پرچمدارهای جدید خبری از اسکنر اثر انگشت نیست و احراز هویت از طریق Face ID انجام می‌شود. از دیگر ویژگی‌های مهم باید به دستیار صوتی سیری، حسگر NFC و پشتیبانی از UWB اشاره کرد. [table id=843 /]

    نمرات آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس

    بهره بردن از قوی‌ترین تراشه دنیای موبایل به خوبی خود را در نمرات بنچمارک‌ این گوشی‌ها هم نشان داده است. از آنجا که هر دو از تراشه A15 Bionic و رم و حافظه داخلی یکسانی بهره می‌برند، نمرات بنچمارک آنها نیز مشابه است و اختلاف بسیار ناچیزی دارد که از آن چشم پوشی می‌کنیم. این امتیاز در بنچمارک آنتوتو ۹ معادل ۸۰۰ هزار واحد و ۲۲ درصد بهتر از گلکسی S21 الترا سامسونگ است. در تست‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای گیک‌بنچ هم به ترتیب ۱۷۴۱ و ۴۷۰۹ امتیاز کسب کرده‌اند که آنها را یک سر و گردن بالاتر از تمام رقبای اندرویدی  می‌نشاند. چند هفته بیشتر از عرضه سری آیفون ۱۳ به بازار نگذشته اما در همین مدت کوتاه کاربران استقبال بسیار خوبی از آن کرده‌اند. در ادامه مزایا و معایب آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس را بر اساس نظرات مشتریان در وب‌سایت‌هایی مانند دیجیکالا و آمازون مرور خواهیم کرد. [table id=844 /]

    مزایای آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس

    پردازنده قدرتمند

    A15 Bionic به عنوان قوی‌ترین تراشه جهان از عهده هرکاری برمی‌آید. از اجرای روان منوها و اپ‌های ساده گرفته تا سنگین‌ترین بازی‌های موبایل از جمله کال‌او‌دیوتی به آسانی توسط آن اجرا می‌شوند.

    نمایشگر فوق العاده

    نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز تطبیقی، وضوح چشم‌نواز و روشنایی بیشتر از نسل قبل همه کاربران را از خود راضی کرده است.

    دوربین با کیفیت

    سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی آیفون ۱۳ در روز تصاویری به شدت چشم نواز با گستره دینامیکی و کنتراست بالا، توازن بی نظیر در رنگ‌ها و سطح جزییات خیره کننده ثبت می‌کنند. در شب هم با کمک دیپ‌فیوژن و پردازش عصبی تصاویر در سطح مطلوبی خواهند بود.

    معایب آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس

    دوربین سلفی ضعیف

    دروبین سلفی ايفون ۱۳ پرو مکس در روز تصاویر خوبی ثبت می‌کند اما به پای پرچمداران اندروید نمی‌رسد. در شب هم عکس‌ها به هیچ وجه چنگی به دل نمی‌زنند و از نظر کنتراست و سطح جزییات حرفی برای گفتن ندارد.

    وزن بسیار زیاد

    آيفون ۱۳ پرو مکس با ۲۴۰ گرم وزن یکی از سنگین‌ترین گوشی‌های دنیاست و با احتساب کاور وزنش به ۲۷۰ گرم نیز خواهد رسید. این وزن زیاد کار کردن یک دستی با گوشی را بسیار سخت و طاقت‌فرسا کرده است.

    سرعت شارژ کمتر از رقبا

    شارژدهی آیفون ۱۳ پرو مکس نسبت به نسل قبل بهتر شده اما هنوز هم توان شارژ آن از ۲۷ وات فراتر نمی‌رود. شارژ کامل باتری با این توان به ۲ ساعت زمان نیاز دارد که حتی نسبت به میان‌رده‌های اندرویدی در سطحی پایین‌تر قرار می‌گیرد.

    قیمت نجومی در ایران

    قیمت آیفون ۱۳ پرو مکس از ۱۱۰ دلار شروع می‌شود که معادل حدود ۳۰ میلیون تومان است. با این وجود به خاطر مالیات و بازار غیررسمی در ایران بین  ۴۵ تا ۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شود و خرید آن را برای اکثر کاربران به رویایی دست نیافتنی بدل شده است.

    جمع بندی بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس

    بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس شاهکارهای جدید اپل با نمایشگر مسحور کننده، تراشه‌ای هیولا مانند و دوربین تیزبین پرچمدارانی تمام عیار هستند اما آیا خرید آنها برای همه افراد منطقی است؟ راستش را بخواهید نه! آیفون ۱۳ پرو مکس با تجهیز به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، قوی ترین تراشه دنیای موبایل، شارژدهی بهتر از قبل و دوربین با کیفیت‌تر بهینه‌سازی‌های قابل توجهی را تجربه کرده است. با این وجود پردازنده آیفون ۱۲ پرو مکس هم همین حالا از عهده اجرای هر بازی و اپی برمی‌آید. هر چند دوربین هم بهتر از قبل شده اما اگر عکس‌های مدل قبلی و جدید را کنار هم بگذارید به سختی می‌توان آنها را از هم تشخیص داد. برای جمع بندی بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس باید گفت اگر آیفون ۱۲ پرو یا ۱۲ پرو مکس دارید، تنها در صورتی خودتان را برای خرید مدل جدید به زحمت بیندازید که شارژدهی بیشتر یا نمایشگر ۱۲۰ هرتزی برایتان در اولویت است. اما اگر کاربر آیفون‌های چند سال قبل هستید و جیبتان هم پرپول است؛ از خرید آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس پشیمان نخواهید شد.  

    سوالات متداول درباره بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس

    قیمت آیفون ۱۳ پرو مکس چقدر است؟

    قیمت آیفون ۱۳ پرو مکس بسته به میزان حافظه داخلی بین ۳۸ تا ۵۸ میلیون است.  

    آیا آیفون ۱۳ پرو ارزش خرید دارد؟

    تغییرات آیفون ۱۳ پرو نسبت به آیفون ۱۲ آنقدر چشمگیر نیست اما اگر محدودیت بودجه ندارید گوشی بسیار با کیفیتی است.  

    تفاوت آیفون ۱۲ و ۱۳ پرومکس چیست؟

    آیفون ۱۳ پرو مکس نمایشگر ۱۲۰ هرتز، پردازنده قوی‌تر، دوربین باکیفیت بالاتر و شارژدهی بهتری دارد.  

    تفاوت آیفون ۱۳ و ۱۳ پرومکس چیست؟

    آیفون ۱۳ پرو مکس نمایشگر بزرگتر ۱۲۰ هرتز، پردازشگر گرافیکی قوی‌تر، دوربین تله‌فوتو و باتری بزرگتری دارد. حافظه رم نسخه پرو مکس هم ۶ گیگابایت و نسخه عادی ۴ گیگابایت است.
    منبع:
    یونس مرادی
    یونس کارشناسی فناوری اطلاعاته و تو سایت درجه در مورد موبایل، لپ تاپ و سخت‌افزارهای دیگه راهنمای خرید و بررسی می‌نویسه. قبل از اینکه مدیر محتوا درجه بشه، دبیر فناوری دیجیاتو بوده و طی دو ۲ دهه گذشته تو خیلی از سایت‌های دیگه مثل بلاگ دیوار، بامیلو و دیجی‌کالا تجربه نوشتن مقاله و راهنمای خرید داره.
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید