بررسی آیفون ۱۳؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر

بررسی آیفون ۱۳؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر
راهنمای مطالعه

    اپل چند روز قبل سرانجام از سری مورد انتظار آیفون ۱۳ رونمایی کرد. در بررسی آیفون ۱۳ گوشی جدید اپل را از جنبه‌های مختلف از جمله سخت‌افزار، دوربین و نمایشگر بررسی خواهیم کرد تا با مزایا و معایب آیفون ۱۳ آشنا شویم.

    آیفون ۱۳ در مقایسه با نسل قبل خود یعنی آیفون ۱۲ ویژگی جدیدی را معرفی نکرده اما در چند بخش مهم از جمله شارژدهی، دوربین‌ها، نمایشگر و عملکرد سخت‌افزاری بهبود پیدا کرده تا با یکی از چشمگیرترین گوشی‌های همه‌جانبه بازار روبرو شویم.

    به صورت کلی، همه چیز در آیفون ۱۳ نسبت به قبل بسیار بهتر شده و ویژگی بارز این گوشی عمر باتری آن است. البته با توجه قیمت بالای پرچمدار جدید اپل، می‌توان گفت در برخی موارد نیز ناامید کننده ظاهر شده که در بررسی آیفون ۱۳ به شکل کامل به آن پرداخته‌ایم.

    مشخصات عمومی آیفون ۱۳

    بررسی آیفون ۱۳

    اپل ۲۳ شهریور سری آیفون ۱۳ را در چهار مدل معرفی کرد و پس از گذشت ده روز آن را روانه بازار کرد. آیفون ۱۳ به ۴ گیگابایت رم و ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ حافظه داخلی مجهز شده است. در نگاه اول این حافظه رم شاید برای پرچمداری در این حد کم نظر برسد اما در ادامه می‌بینیم که اینطور نیست.

    در بخش نرم‌افزار نیز گوشی جدید اپل در زمان نوشتن بررسی آیفون ۱۳ از سیستم عامل iOS 15 پشتیبانی می‌کند و طبیعتاً بروزرسانی‌های آینده سیستم عامل اپل را تا چندین نسل دریافت خواهد کرد.

    قیمت آیفون ۱۳ در ایران فعلا دارای حباب بسیاری زیادی است اما انتظار می‌رود پس از مدتی در حدود ۳۰ میلیون تومان به ثبات برسد.

    در رنج قیمت ۲۵ الی ۴۰ میلیون تومان ممکن است گوشی‌های دیگری نیز نظر شما را به خود جلب کند:

    [table id=819 /]

    طراحی؛ تغییرات بسیار جزئی

    بررسی آیفون ۱۳ آیفون ۱۳ (سمت راست) در برابر آیفون ۱۲ (سمت چپ)

    اگر تجربه استفاده از آیفون ۱۲ را داشته باشد، بعید است تفاوت زیادی بین آن گوشی و آیفون ۱۳ پیدا کنید. آیفون جدید همان طراحی با لبه‌های تخت نسل قبل را دارد و از نظر ابعاد هم تنها ۰.۳ میلی‌متر باریک‌تر شده.

    [bs-quote quote="آیفون ۱۳ گواهی IP68 مقاومت در برابر گرد و غبار و آب دارد" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    جلو و عقب گوشی از جنس شیشه است، اما پنل جلویی از سپر سرامیکی اپل که سال گذشته معرفی شد، بهره می‌برد. طبق ادعای اپل فناوری مقاومت گوشی را در برابر ضربه تا چهار برابر بیشتر می‌کند، اما آزمایش آن را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم.

    سری آیفون ۱۳ از گواهی IP68 مقاومت در برابر گرد و غبار و آب نیز بهره می‌برد. بنابراین به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۶ متری آب دوام خواهد آورد.

    در لبه سمت چپ آیفون ۱۳ کلید سکوت، دکمه‌های تنظیم صدا و خشاب سیم کارت وجود دارد. لبه سمت راستی فقط میزبان دکمه پاور است و در لبه پایینی گوشی نیز اسپیکرها و پورت لایتنینگ برای شارژ و انتقال داده‌ها قرار دارند.

    [bs-quote quote="تنها تغییر آیفون ۱۳ نسبت به نسل قبل چیدمان دوربین اصلی است" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    به صورت کلی استفاده از آیفون ۱۳ با یک دست آسان است زیرا ابعاد آن ۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۷ میلی‌متر است. با این وجود اگر دست‌های کوچک‌تری دارید شاید بهتر است گوشی آیفون ۱۳ مینی را نیز بررسی کنید.

    همچنین وزن آیفون ۱۳ نسبت به نسل قبل خود کمی بیشتر شده و از ۱۶۴ گرم به ۱۷۴ گرم رسیده اما در استفاده روزمره چندان حس نمی‌شود.

    پنل پشتی آیفون ۱۳ نسبتا ساده است. لوگو اپل در مرکز آن دیده می‌شود و ماژول دوربین در بالا سمت چپ دستگاه قرار دارد. مهمترین تغییری که در بررسی آیفون ۱۳ از نظر طراحی دیده می‌شود، تغییر چینش دوربین‌های اصلی از عمودی به مورب است.

    [table id=820 /]

    نمایشگر؛ با کیفیت اما بدون نرخ‌ تازه‌سازی بالا

    نمایشگر آیفون ۱۳ یک پنل ۶.۱ اینچی با رزولوشن ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل و از نوع سوپر رتینا XDR OLED است که تصویری فوق‌العاده واضح و روشن را ارائه می‌کند.

    [bs-quote quote="نمایشگر آیفون ۱۳ از نرخ تازه‌سازی بالا پشتیبانی نمی‌کند" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    روشنایی نمایشگر آیفون ۱۳ نسل به قبل بهبود یافته است و در مقایسه با سایر گوشی‌های موبایل زیر نور مستقیم خورشید عملکرد خوبی دارد.

    پنل مذکور نسبت کنتراست ۲,۰۰۰,۰۰۰:۱ و حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیت را برای عکس، فیلم و سایر موارد HDR ارائه می‌کند. البته حداکثر روشنایی معمول این گوشی پرچمدار ۸۰۰ است که نسبت به مدل‌های پرو ۲۰۰ نیت کمتر است.

    حاشیه‌های باریکی در اطراف نمایشگر گوشی وجود دارد و قسمتی از آن توسط روزنه مخصوص دوربین سلفی در بالا گرفته شده است.

    اپل همچنان به استفاده از این روزنه ادامه داده است اما این بار نسبت به نسل قبل از نظر افقی ۲۰ درصد کوچکتر شده. ناچ از نظر عمودی کمی بلندتر شده و آنطور که کارشناسان ورج و MKBHD می‌گویند، این تغییر باعث شده ناچ حتی بیشتر از قبل به چشم آید.

    نکته مهم دیگر این است که نمایشگر آیفون ۱۳ از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس بهره نمی‌برد و بنابراین در برخی موارد به اندازه‌ مدل های پرو روان نیست اما از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

    اکثر پرچمدارهای هم‌قیمت نمایشگر با نرخ رفرش بالا و روان‌تری دارند. رقبای با نمایشگر ۱۲۰ هرتز:

    [table id=821 /]

    دوربین؛ یکی از بهترین‌ها

    بررسی آیفون ۱۳

    در نگاه اول ماژول دوربین آیفون ۱۳ با مدل‌های سال گذشته تفاوت چندان زیادی ندارد اما بیشترین پیشرفت در همین بخش روی داده. اپل به صورت کلی سنسورها و برخی ویژگی‌های نرم‌افزاری دوربین‌های خود را بهبود بخشیده که اکنون تجربه کلی بسیار خوبی را ارائه می‌کند.

    [bs-quote quote="آيفون ۱۳ از نظر فیلمبرداری یکی از بهترین گوشی‌های دنیاست" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    در بررسی آیفون ۱۳ روی پنل پشتی شاهد یک دوربین عریض ۱۲ مگاپیکسل با دیافراگم f/۱.۶ و یک دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/۲.۴ و میدان دید ۱۲۰ درجه هستیم.

    در این دستگاه خبری از دوربین تله‌فوتو نیست و باید به بزرگنمایی دیجیتال قانع باشید، بنابراین این گوشی بهترین گزینه برای گرفتن عکس از مکان‌های دور نخواهد بود.

    اپل فناوری OIS Sensor Shift خود را به آیفون ۱۳ آورده که سال گذشته با آیفون ۱۲ پرو مکس معرفی شد و بهترین تثبیت کننده تصویر برای گوشی‌های آیفون است. با استفاده از این قابلیت حتی در مواقعی که نمی‌توانید گوشی خود را کاملا ثابت نگه دارید، عکس‌های واضحی به ثبت می‌رسد.

    عکس‌های ثبت شده با دوربین‌های آیفون ۱۳ در طول روز کیفیت بسیار بالا و نویز بسیار محدودی دارند و جزئیات در مطلوب‌ترین حالت ارائه می‌شود. همانطور که در نمونه‌های زیر می‌بنید، تراز سفیدی و میزان طبیعی بودن رنگ‌ها فوق‌العاده است.

    دیگر قابلیت چشمگیر در این گوشی Deep Fusion است که حین عکاسی در محیط‌های کم نور فعال شده و با تکیه بر موتور عصبی و ترکیب فریم‌های مختلف تصاویری دقیق، با جزییات فراوان و طبیعی را ثبت می‌کند.

    [bs-quote quote=" کیفیت تصاویر در روز و شب فوق‌العاده است" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    دوربین فوق عریض با زاویه دید ۱۲۰ درجه زمانی مفید است که می‌خواهید سوژه‌هایی بیشتری را در یک صحنه ثبت کنید، اما عملکرد آن به هیچ وجه با دوربین اصلی قابل مقایسه نیست.

    اپل همچنین زوم دیجیتال ۵ برابری را در اختیار کاربران خود قرار داده هرچند نتایج آن چندان با موبایلی مثل گلکسی S21 الترا یا نوت ۲۰ الترا قابل مقایسه نیست.

    دوربین سلفی آیفون ۱۳ هم یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی f/2.2 است که نسبت به نسل قبل خود تفاوتی ندارد اما عکس‌‌های آن می‌تواند راضی کننده باشد. تصاویر پرتره با وضوح و دقت خوبی ثبت می‌شوند اما تصاویر بهتری را هم می‌توان در پرچمدارهای همرده مشاهده کرد.

    از نظر فیلمبرداری نیز می‌توانید ویدیو‌هایی با وضوح 4K و نرخ ۲۴، ۳۰ و ۶۰ فریم در ثانیه و همچنین ویدیو‌هایی با وضوح Full HD و نرخ ۳۰، ۶۰، ۱۲۰ و ۲۴۰ فریم بر ثانیه بگیرید. بزرگترین پیشرفت ضبط ویدیو این گوشی استفاده از حالت سینمایی است که با آن می‌توانید ویدیوهای خود را با جلوه بوکه به ثبت برسانید.

    در تست‌های صورت گرفته حالت سینمایی گاهی در تشخیص مرزهای سوژه اصلی دچار مشکل می‌شود اما در مجموع عملکردی قابل قبول دارد.

    تصاویر دوربین اصلی آیفون ۱۳ (منبع: Cnet): (برای نمایش تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید.)

    تصاویر دوربین اصلی آیفون ۱۳ در شب با نایت مود:

    [gallery ids="42050,42051,42052"]

    تصاویر دوربین فوق عرض آیفون ۱۳:

    [gallery columns="2" ids="42054,42053"]

    تصاویر دوربین فوق عرض آیفون ۱۳ در شب با نایت مود:

    [gallery columns="2" ids="42056,42055"]

    تصویر دوربین سلفی آیفون ۱۳:

    بررسی آیفون ۱۳

    [table id=822 /]

    عملکرد پردازنده و بنچمارک‌ها؛ قدرت غیرقابل انکار

    بررسی آیفون ۱۳

    تمام مدل‌های سری آیفون ۱۳ از چیپست اختصاصی و جدید A15 Bionic بهره می‌برد که نتیحه تلاش اپل برای تولید قدرتمندترین چیپست موبایل دنیا است. تنها تفاوت بین آنها در این است که مدل‌های آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس دارای پردازشگر گرافیکی ۵ هسته‌ای و آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی دارای پردازشگر گرافیکی ۵ هسته‌ای هستند.

    [bs-quote quote="آیفون ۱۳ قدرتمندترین چیپست حال حاضر دنیای موبایل را دارد" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    پردازنده ۶ هسته‌ای و ۵ نانومتری شامل ۲ هسته قدرتمند ۳.۲۳ گیگاهرتزی و ۴ هسته متوسط ۱.۸ گیگاهرتزی برای امور روزمره است. اپل ادعا می‌کند که تراشه آنها از نظر عملکرد ۵۰ درصد و از نظر پردازش گرافیکی ۳۰ درصد سریع‌تر از رقبا است.

    فارغ از ادعاهای اپل، در بررسی آیفون ۱۳ هم مشخص می‌شود که تراشه به طور غیرقابل انکاری قدرتمند است و هر اپلیکیشنی را به شکلی روان اجرا می‌کند.

    اجرای بازی‌ها نیز روی این گوشی بسیار مطلوب خواهد بود و هیچ بازی‌ موبایلی نیست که سریع و روان روی آن اجرا نشود. سیستم خنک کننده هم کارآمد است و شاهد داغ شدن بدنه حین بازی نخواهیم بود. حتی در تست فشار هم پردازنده تا ۷۳ درصد از عملکرد خود را حفظ می‌کند.

    [bs-quote quote="تراشه A15 Bionic هر اپلیکیشن و بازی سنگینی را به آسانی اجرا می‌کند" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    نمرات گیک‌بنچ ۵ نیز عملکرد بسیار خوب پردازنده آیفون ۱۳ را نشان می‌دهد و این تراشه در تست چندهسته‌ای به امتیاز بسیار خوب ۴۸۷۱ و در تست تک‌هسته به امتیاز ۱۷۵۲ دست پیدا کرده است.

    همانطور که در جدول زیر می‌بینید امتیاز چند هسته‌ای آن رد مقایسه با سایر گوشی‌های رقیب از جمله گلکسی S21 سامسونگ، وان پلاس ۹ و می ۱۱ اولترا بالاتر است.

    به صورت کلی بررسی آیفون ۱۳ نشان می‌دهد گوشی جدید اپل از نظر عملکرد پردازشی کاملا ایده‌آل است و تمام نیازهای کاربران عادی و گیمرها را بدون افت عملکرد تحت فشار برآورده می‌کند.

    [accordions] [accordion title="جدول جامع مقایسه پردازنده‌های گوشی‌های هم‌قیمت" load="hide"][wpdatatable id=23][/accordion] [/accordions]

    پیکربندی حافظه؛ مناسب و کافی

    چیپست A15 Bionic آیفون ۱۳ با ۴ گیگابایت رم همراه شده است. حافظه رم ۴ گیگابایتی شامل در برابر ۱۶ گیگابایت رقبا محدود به نظر برسد اما همانطور که دیدیم عملکرد پردازشی گوشی جای شک و شبهه‌ای باقی نمی‌گذارد. اپل سرانجام از ارائه نسخه ۶۴ گیگابایتی صرف‌نظر کرده و گزینه‌های ذخیره سازی شامل ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت می‌شود. با این وجود اگر قصد خرید آیفون ۱۳ دارید، توصیه می‌کنیم گزینه‌های ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی را خریداری کنید. نسخه ۱۲۸ گیگابایتی حتی با پشتیبانی از iCloud ممکن است به زودی پر شود.
    گوشی‌های هم‌رده زیر از حافظه رم بیشتری بهره می‌برند:
    • گلکسی S21 اولترا: ۱۲ و ۱۶ گیگابایت
    • وان پلاس ۹ پرو: ۸ و ۱۲ گیگابایت
    • شیائومی می ۱۱ اولترا: ۸ و ۱۲ گیگابایت
    [table id=824 /]

    باتری؛ شارژدهی بهتر نسبت به قبل

    بررسی آیفون ۱۳ گوشی‌های اپل در مقایسه با رقبای اندرویدی به شارژدهی پایین شناخته می‌شوند. در حالی که اپل باتری آیفون ۱۳ را با پیشرفت‌های قابل توجهی نسبت به آیفون‌های قبلی روانه بازار کرده اما در مقایسه با سایر گوشی‌های بازار بهترین استقامت را ارائه نمی‌کند. [bs-quote quote="یکبار شارژ باتری برای ۱۹ ساعت پخش ویدیو یا ۱۰ ساعت بازی کفایت می‌کند" style="style-13" align="left"][/bs-quote] آیفون ۱۳ از باتری ۳۲۲۲ میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد که در مقایسه با آیفون ۱۲ با باتری ۲۸۱۵ میلی آمپر ساعتی خود پیشرفت جزئی داشته است. با این وجود استفاده از پردازنده کم مصرف A15 باعث افزایش چشمگیر شارژدهی شده؛ به گونه‌ای که یکبار شارژ باتری برای ۱۹ ساعت پخش ویدئو، ۱۰ ساعت اجرای بازی و ۷۵ ساعت پخش صدا کفایت می‌کند. آیفون ۱۳ با فناوری شارژ بی‌سیم MagSafe سازگار است که آیفون را با توان ۱۵ وات طی۳۰ دقیقه تا ۵۰ درصد شارژ می‌کند. آیفون‌های جدید همچنین با شارژرهای بی‌سیم Qi نیز با توان ۷٫۵ وات شارژ می‌شوند. همانند سری آیفون ۱۲ و البته طبق سنت اپل، در جعبه آیفون ۱۳ خبری از شارژر نیست.
    هرچند باتری آیفون ۱۳ نسبت به نسل قبل خود پیشرفت زیادی داشته است اما قابل مقایسه با رقبای اندرویدی نیست. گزینه‌های هم‌رده با باتری بهتر:
    • گلکسی S21 اولترا: باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت با شارژ سریع ۲۵ وات
    • وان پلاس ۹ پرو: باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت با شارژ سریع ۶۵ وات
    • شیائومی می ۱۱ اولترا: باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت با شارژ سریع ۶۷ وات
    [table id=823 /]

    امکانات؛ اسپیکرهای عالی

    آیفون ۱۳ مجموعه کاملی از امکانات را در اختیارتان می‌گذارد که شامل Face ID برای شناسایی چهره و بازگشایی قفل، دستیار صوتی سیری، اسپیکرهای استریو و NFC می‌شود. پرچمدار جدید اپل از ترکیب اسپیکرهای استریو در لبه‌ پایین و اسپیکر مکالمه‌ در ناچ نمایشگر برخوردار است. صدای خروجی از این اسپیکرها علاوه بر حجم بالا، شفاف و بدون هیچگونه نویزی است. دستیار سیری با تکیه بر پردازنده بسیار قدرتمند این گوشی قادر به تشخیص زبان محاوره است و دستورات صوتی را با دقتی خیره کننده اجرا می‌کند. در بررسی آیفون ۱۳ مثل نسل قبل شاهد حسگر NFC هستیم که البته در ایران استفاده چندانی ندارد. اپل همچنان به استفاده از اسکنر اثر انگشت اعتقادی ندارد. در داخل جعبه گوشی نیز مثل نسل قبل خبری از شارژر ۲۰ واتی نیست و باید آنرا جداگانه تهیه کنید. [table id=825 /]

    نمرات آیفون ۱۳

    بررسی آیفون ۱۳ همانطور که گفتیم آیفون ۱۳ از قدرتمندترین پردازنده فعلی بازار موبایل بهره می‌برد. بنابراین نمرات بنچمارک در بررسی آيفون ۱۳ نیز حاکی قدرت حیرت‌آور آن خواهند بود. گوشی جدید اپل در آزمون چند هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ ۵ به امتیاز ۴۶۸۳ و در تست تک هسته‌ای به امتیاز ۱۷۱۹ دست پیدا کرده است. همچنین این پردازنده در بنچمارک آنتوتو ۹ به امتیاز چشمگیر ۷۹۹۳۵۵ دست پیدا کرده است. هر چند آیفون ۱۳ به تازگی وارد بازار جهانی شده اما مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفته و تحلیلگران ادعا می‌کنند که فروش بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت. با این وجود هنوز در وب‌سایت‌هایی مانند آمازون و دیجیکالا نیز نمرات مربوط به این گوشی ثبت نشده است، بنابراین در ادامه مزایا و معایب آیفون ۱۳ را بر اساس نقدهای صورت گرفته از سوی سایت‌های مختلف عنوان خواهیم کرد.

    مزایای آیفون ۱۳


    بررسی آیفون ۱۳

    عمر باتری فوق‌العاده

    اپل نسل جدید گوشی‌های خود را با باتری بهبودیافته‌ای روانه بازار کرده که با یکبار شارژ برای ۱۹ ساعت پخش ویدیو و ۱۰ ساعت اجرای بازی کافی است. 

    تراشه فوق قدرتمند

    همانطور که در بررسی آیفون ۱۳ نیز اشاره کردیم، چیپست A15 Bionic این گوشی در حال حاضر قدرتمندترین چیپست موبایل است. عملکرد سخت افزاری گوشی آیفون ۱۳ هیچ جای شک و تردیدی را باقی نمی‌گذارد و تمام بازی و اپ‌ها را به شکلی روان اجرا می‌کند. 

    دوربین بهبود یافته

    دوربین اصلی گوشی آیفون ۱۳ نیز پیشرفت قابل توجهی داشته و اکنون نتیجه نهایی عکس شما قطعا راضی کننده خواهد بود. تصاویر ثبت شده در روز در بالاترین سطح کیفیت قرار دارند و در شب هم به لطف Deep Fusion و هوش مصنوعی سطح جزییات و وضوح به شکلی قابل توجه ارتقا می‌یابد. 

    معایب آیفون ۱۳


    نرخ نوسازی محدود نمایشگر

    نمایشگر این گوشی کیفیت مناسب و قابل قبولی دارد اما نقطه ضعف آن عدم پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی بالا است. سایر رقبای آیفون در بازار موبایل گوشی‌هایی با نرخ تازه‌سازی حداقل ۹۰ هرتز ارائه می‌کنند.

    سرعت شارژ پایین

    هرچند در بررسی آیفون ۱۳ از باتری این گوشی و افزایش عمر آن به عنوان یک نکته مثبت یاد کردیم اما سرعت شارژ آن نسبت به سایر پرچمدارها و حتی میان‌رده‌ها پایین است.

    عدم تغییر در طراحی

    طراحی آیفون ۱۳ نسبت به نسل قبل خود تغییری نکرده و اپل تنها برای تغییر چیدمان دوربین‌ها در آیفون ۱۳ به خود زحمت داده است.

    جمع‌بندی بررسی آیفون ۱۳

    بررسی آیفون ۱۳ آیفون ۱۳ با قیمت پایه ۷۹۹ دلار به بازار عرضه شده است، بنابراین در بازار ایران چیزی حدود بیش از ۳۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت. اما خرید این گوشی با چنین قیمتی کار درستی است؟  آیفون ۱۳ یک پیشرفت نسبی از سوی اپل محسوب می‌شود و با یک دستگاه انقلابی روبرو نیستیم. در مقایسه با نسل قبل، چیزی جز عمر باتری بهبود یافته شما را شوکه نخواهد کرد. با این وجود اگر افزایش عمر باتری برای شما بسیار مهم است، انتقال از آیفون ۱۲ به آیفون ۱۳ معقولانه به نظر می‌رسد. از طرف دیگر بررسی آیفون ۱۳ نشان داد که این گوشی از نظر نمایشگر، دوربین و سخت‌افزار بهینه‌سازی آن چنانی را نسبت به نسل قبل تجربه نکرده و تنها اگر آیفون XS یا نسخه‌های قبل‌تر گوشی اپل را دارید، خرید آيفون ۱۳ منطقی است.
    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید