نکاتی که قبل از خرید هواکش باید بدانید

نکاتی که قبل از خرید هواکش باید بدانید
راهنمای مطالعه

    مهم ترین کارکرد یک فن هواکش (fan) را می توان بهبود کیفیت هوای آلوده به گرد و غبار و گازهای معلق موجود در هوا، پاکسازی هوا از بوی نامطبوع و حتی متعادل کردن رطوبت در محیط هایی مانند حمام و استخر تعریف کرد.

    به طور کلی باید گفت انواع هواکش و فن، هوای داخل یک فضا را مکیده و آن را به بیرون می فرستد. به عبارت ساده تر هواکش ها به جابجایی هوا می پردازند. این هواکش ها نه تنها قابلیت مکیدن هوای آلوده را دارند، بلکه گرد و غبار، دوده، گازهای معلق در هوا، بوی بد و رطوبت را از محیط خارج می کند.

    مهم ترین موارد در خرید هواکش خانگی

    • محل نصب
    • سایز هواکش
    • صدای هواکش
    • مساحت فضا
    • جنس بدنه

    محل نصب هواکش

    انواع هواکش خانگی برای اینکه بتواند بهترین بازده را به دنبال داشته باشد، باید در محل مناسب نصب شود.

    هنگام نصب هواکش خانگی در حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه باید آن را در محلی نصب کنید که بتواند بهترین تهویه را داشته باشد.

    محل نصب هواکش آشپزخانه

    هواکش آشپزخانه باید نزدیک سقف باشد، زیرا هوای گرم بالاتر و نزدیک سقف قرار می گیرد و در این محل باقی می‌ماند. بنابراین هواکش را نزدیک سقف نصب کنید تا بتواند هوای گرم انباشت شده را خارج کند.

    بخار ایجاد شده هنگام پخت غذا، محیط آشپزخانه را مرطوب می‌کند. شما نیاز دارید تا هوای تازه را جایگزین هوای مرطوب کنید. به این ترتیب، از رشد کپک جلوگیری کرده و از آلرژی‌های مختلف، آسم یا عفونت های تنفسی جلوگیری می‌شود.

    محل نصب هواکش حمام و سرویس بهداشتی

    هواکش حمام علاوه بر از بین بردن بو، رطوبت بیش از حد را که می تواند منجر به ایجاد کپک و کپک مشکل ساز شود، از بین می برد. هر حمامی در هر اندازه ای باید هواکش داشته باشد، اما انتخاب بهترین هواکش برای کار بستگی به اندازه فضای حمام دارد.

    محل مورد نظر هواکش در نزدیکی دوش یا وان حمام است.

    سقف یک مکان منطقی برای نصب هواکش حمام است که باعث خروج گرما و بخار حمام می شود. علاوه بر سقف، هواکش را بر روی دیوار و شیشه پنجره نیز می توان نصب کرد.

    دیوار خارجی یا کانال کشی مناسب برای خارج کردن هوای گرم و رطوبت از ساختمان اهمیت بسیاری دارد.

    احتمالا واضح ترین محل نصب هواکش مستقیما بالای وان یا دوش به نظر می‌رسد، اما در این صورت شما نیاز دارید هواکش مخصوص استفاده کنید.

    اگر چیدمان های حمام شما وان یا دوش ندارند، مستقیماً بالای ناحیه توالت محل مناسبی است.

    هنگام نصب هواکش در حمام، آن را دور از سایر منابع احتمالی هوای ورودی مانند پنجره یا در حمام قرار دهید. اگر پنجره حمام نزدیک هواکش خنک کننده است و پنجره باز بماند، در حالی که هواکش روشن است، هواکش ممکن است این هوا را از طریق هواکش به بیرون بکشد، که باعث اتلاف انرژی می‌شود و زمان بیشتری برای از بین بردن تمام رطوبت حمام صرف می‌شود.

    انتخاب هواکش بر اساس متراژ فضا

    اندازه هواکش ملاک اصلی برای انتخاب و خرید هواکش برای هر فضایی است. جریان هوا یا مقدار هوای مبادله شده در دقیقه توسط هواکش با CFM اندازه گیری می‌شود. اگر حمام شما کمتر از ۴.۵ متر مربع است، باید از هواکش 50 CFM استفاده کنید و برای حمام های بزرگتر از این اندازه CFM بیشتر لازم دارید.

    انتخاب سایز هواکش

    در انتخاب سایز هواکش باید قطر لوله تهویه هواکش را در نظر بگیرید و آن را بگونه ای انتخاب کنید که دارای لوله به همان اندازه قطر باشد. برای مثال هواکش سایز ۴۰، دارای لوله ای به قطر ۴۰ سانتی متر است. اگر هواکش شما پروانه ای و سایز ۴۰ باشد، به این معنی است که قطر پروانه آن ۴۰ سانتی متر است.

    صدای هواکش

    اگرچه صدای هواکش به دلیل دور موتور آن قابل حذف نیست، اما با این حال می‌توانید هواکشی تهیه کنید که میزان صدای تولیدی آن با توجه به مساحت فضای آن برایتان آزار دهنده نباشد. این میزان باید بین ۰.۵ تا ۱.۵ باشد.

    در غیر این صورت صدای بیشتر می تواند برای شما آزاردهنده باشد.

    تمیز کردن هواکش

    تمیز کردن دوره ای هواکش ضروری است در غیر این صورت هوا را به درستی تهویه نکرده و سر و صدای زیادی تولید می‌کند. تمیز کردن پنجره بیرونی هواکش و همچنین پره‌های آن که چربی و خاک را به خود جذب می‌کند، در عمر مفید آن ضرورت دارد.

    عایق کاری کانال تهویه هواکش

    اگر در آب و هوایی با زمستان های سرد زندگی می‌کنید، عایق کاری مجرای متصل به هواکش ایده خوبی است. این به جلوگیری از تجمع آلودگی و چربی در کانال کمک بسیاری می کند. بدون عایق، مقداری از این چگالش می تواند از طریق دریچه سقف به داخل اتاق برگردد یا به فضاهای بالای سقف چکه کند، که در نهایت اگر رطوبت بیش از حد باشد، می تواند مشکلاتی مانند کپک را ایجاد کند.

    مهم‌ترین موارد در خرید هواکش صنعتی

    سایز هواکش صنعتی بسیار بیشتر از نوع خانگی و قدرت موتور آن نیز بسیار بیشتر از هواکش خانگی است. البته که این موضوع طبیعی است، چرا که هواکش صنعتی در محیط های بزرگ و صنعتی که آلاینده‌های متفاوت‌تری نسبت به منازل دارد، بکار گرفته می شود. جنس پره‌های هواکش صنعتی فلزی است. به طور معمول قدرت هواکش‌های صنعتی لوله محور از هواکش های پروانه ای بیشتر است. به همین دلیل است که برای استفاده در کارگاه‌های بزرگ‌تر مناسب‌تر است. انتخاب نوع هواکش صنعتی به محیطی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد، بستگی دارد. نوع هواکش صنعتی استخرها، مرغداری‌ها و ورزشگاه‌ها متفاوت است. هواکش آکسیال نوعی از هواکش های صنعتی بسیار پرکاربرد است که در دو نوع هواکش آکسیال دمنده و هواکش آکسیال مکنده تقسیم می شوند. قبل از خرید هواکش صنعتی باید بدانید که هواکش صنعتی شما در چه مکانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین میزان قدرت موتور، صدای موتور، سایز کانال‌های تهویه بنا و شیوه نصب آن بسیار اهمیت دارد. خرید هواکش خانگی و صنعتی متناسب با محیط خانه و کارگاه شما اهمیت بسیاری دارد به همین دلیل بهتر است انتخاب نوع و مدل هواکش خانگی و صنعتی خود را به مشاوران تخصصی در این زمینه بسپارید. انواع هواکش خانگی و صنعتی و آکسیال را در اینجا مشاهده و قیمت های آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید تا بتوانید بهترین هواکش را خریداری کنید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید