کم‌خرج‌ترین ماشین‌ها در بازار ایران کدامند؟

کم‌خرج‌ترین ماشین‌ها در بازار ایران کدامند؟
راهنمای مطالعه

    کم خرج ترین ماشین نه تنها استهلاک کمتری دارد، بلکه هنگام تعمیر هزینه کمتری روی دستمان می‌گذارد و سریعتر هم تعمیر می‌شود.

    کم ‌خرج‌ ترین خودروهای بازار ایران معمولا شامل ارزان‌ترین ماشین‌ها است که عمده آنها توسط ایران خودرو و سایپا تولید می‌شوند.

    خودروهای خارجی هم شاید کم‌خرج باشند اما به هر حال هنگام خرابی نیاز به قطعات یدکی بسیار گران‌تری دارند و در نتیجه نمی‌توانیم روی کم‌خرج بودن آن‌ها خیلی حساب کنیم. در ادامه به معرفی ۵ مدل از کم خرج ترین ماشین ها در بازار ایران خواهیم پرداخت.

    ۱. پراید؛ کم خرج ترین ماشین بازار ایران

    خودرو تا ۱۰۰ میلیون

    پراید را می‌توان کم خرج ترین ماشین در بازار کشور دانست؛ همین‌که بیشتر افراد با بودجه محدود این خودرو را خریداری می‌کنند باید شستتان خبردار شود که هزینه‌های نگهداری آن چندان زیاد نیست و همه می‌توانند از پس آن بربیایند.

    پراید اصولا خودرویی پراستهلاک نیست و موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی آن اگر تحت فشار قرار نگیرد، طول عمر قابل قبولی دارد و در صورت خرابی نیز لوازم یدکی و تعمیرات آن نسبت به سایر خودروها خرج بسیار کمتری روی دست شما خواهد گذاشت.

    هزینه سرویس روغن، تعویض لاستیک‌ها، لنت‌ها و سایر لوازم مصرفی نیز نسبتا پایین‌تر از رقباست و بنابراین می‌شود پراید را به عنوان کم خرج ترین ماشین بازار ایران در نظر گرفت.

    ۲. تیبا

    کم خرج ترین ماشین

    در حال حاضر تیبا ارزان‌ترین خودروی در حال تولید بازار کشور است که عرضه آن همچنان ادامه دارد و به عنوان جانشین پراید به دست مشتریان ایرانی می‌رسد.

    این خودرو نیز از لحاظ توان شباهت زیادی به پراید دارد و موتور آن نمونه تقویت شده پیشرانه پراید به حساب می‌آید. بنابراین مسلما از لحاظ قطعات یدکی و هزینه تعمیرات خرج کمتری روی دست مالک خواهد گذاشت؛ ضمن آن‌که دوام فنی این موتور به نوبه خودش تقریبا قابل قبول بوده و مدت زمان نسبتا زیادی بدون خرابی به انجام وظیفه می‌پردازد.

    تیبا که در فهرست بهترین خودرو تا ۱۰۰ میلیون تومان هم قرار دارد، مصرف سوخت بیشتری نسبت به پراید دارد اما باز هم در ردیف خودروهای نسبتا کم‌مصرف قرار می‌گیرد.

    از لحاظ هزینه‌های سرویس و نگهداری نیز تیبا هزینه‌های زیادی را به مالک تحمیل نمی‌کند. بنابراین باید این ماشین داخلی کوچک را هم به لیست ماشین‌های کم‌خرج اضافه کنیم.

    البته سایر محصولات هم‌خانواده تیبا نظیر ساینا و کوییک از لحاظ فنی تفاوتی با تیبا ندارند و به همان اندازه کم‌خرج هستند اما با این تفاوت که اصولا برخی از لوازم بدنه آنها نظیر چراغ‌ها گران‌تر از تیبا بوده و در صورت وقوع تصادف هزینه بیشتری را در پی خواهند داشت.

    [related]41063[/related]

    ۳. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳

    کم خرج ترین ماشین

    پژو ۲۰۶ تیپ دو و سه مجهز به موتور TU3 یکی دیگر از خودروهای کم‌خرج بازار است که به موتور کم‌حجم ۱.۳ لیتری مجهز شده و لوازم فنی و بدنه آن با قیمت مناسب در بازار یافت می‌شود.

    این خودرو نیز نسبتا کم استهلاک بوده و در صورتی که فشار بیش از حد به آن وارد نشود، می‌تواند تا سالیان سال برای مالک خود اتومبیلی کم‌مصرف و کم استهلاک باشد.

    هزینه تعمیرات آن چندان بالا نیست و می‌شود با یک هزینه معقول نسبت به تعمیر اساسی پیشرانه این خودرو اقدام کرد. بنابراین پژو ۲۰۶ تیپ ۳ یا تیپ ۲ هم در فهرست کم خرج ترین ماشین بازار کشور جای دارند.

    ۴. پژو 405 SLX

    با 200 میلیون چه ماشینی بخریم - پژو 405 slx

    تمامی خودروهایی که در بالا معرفی شدند از لحاظ ابعاد در سگمنت‌های کوچک دسته‌بندی می‌شوند اما خانواده‌هایی که نیاز به یک ماشین کم‌خرج با کابین بزرگ‌تر دارند، باید به سمت خرید پژو 405 SLX بروند که در فهرست بهترین ماشین تا ۲۰۰ میلیون هم قرار دارد.

    این خودرو در نمونه‌های جدید با موتور ۱۶ سوپاپ TU5 عرضه می‌شود که هم از لحاظ استهلاک نسبت به موتور ۱۸۰۰ سی‌سی برتری است و هم مصرف سوخت پایین‌تری دارد. ضمن آنکه سروصدای کمتری را هم وارد کابین می‌کند و آرامش بیشتری برای سرنشینان و راننده رقم می‌زند.

    لوازم یدکی این موتور نیز در بازار فراوان است اما مسلما کمی گران‌تر از سایر محصولاتی مثل تیبا و ... خواهد بود. با این حال به طور کلی موتور TU5بین هواداران به موتور با استحکام خوب معروف است و خرج کمی را برای مالک خواهد تراشید.

    ۵. برلیانس H230 دنده‌‌ای

    کم خرج ترین ماشین - برلیانس 230

    شاید بعضی از مشتریان دوست نداشته باشند خودروهای پرتیراژ داخلی را بخرند و بیشتر تمایل دارند تا به سراغ ماشین کم خرج چینی بروند. یکی از بهترین گزینه‌ها که قیمت آن نیز همسطح با محصولات پرفروش داخلی ارزیابی می‌شود، برلیانس  H230 دنده‌ای است.

    این خودرو به موتور ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ با زنجیر تایم مجهز شده و استهلاک و مصرف سوخت نسبتا پایینی را از خود بروز می‌دهد. ضمنا برخورداری از زنجیر تایم باعث می‌شود تا هزینه تعویض مکرر تسمه تایم برای این خودرو به صفر برسد و بتوان تا مدت‌ زیادی بدون تعویض این قطعه و هزینه برای آن، از برلیانس H230 استفاده کرد.

    همچنین گرچه لوازم بدنه و قطعات فنی آن نسبت به محصولات داخلی گران‌تر است اما به دلیل استهلاک تقریبا پایین و کیفیت فنی مناسب، معمولا خرج زیادی در شرایط عادی نخواهد داشت.

    جمع‌بندی بهترین ماشین کم خرج در بازار ایران

    در پایان باید تاکید کنیم که مسلما خودروهای کم‌خرج دیگری هم در بازار موجود هستند که هر کس بسته به سطح توان مالی خود می‌تواند به سراغ محصولات گران‌قیمت‌تر با استهلاک پایین‌تر برود. اما در اینجا بیشتر محصولات اقتصادی ارزان‌قیمت مدنظر ما بوده که استهلاک پایین‌تری دارند و در طول زمان خرج کمتری برای کاربر خواهند تراشید. نظر شما درباره فهرست کم خرج ترین ماشین چیست؟ اگر تصور می‌کنید مدل خاصی در این راهنمای خرید خالی است، حتما آنرا با ما در میان بگذارید. [see_also]42254[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید