۴ شایعه درباره شامپو که نباید قبل از خرید فریبشان را بخورید

۴ شایعه درباره شامپو که نباید قبل از خرید فریبشان را بخورید
راهنمای مطالعه

    امروز در «درجه» تصمیم داریم در چند مورد از باورها و توصیه‌های رایج پیرامون انتخاب شامپو کنکاش کنیم و ببینیم تا چقدر صحت دارند.

    [aparat id="ip9Fh"]

    لینک دانلود با کیفیت متوسط | لینک دانلود با کیفیت بالا

    ۱. آیا استفاده دائم از یک مدل شامپو کار اشتباهی است؟

    استفاده دائم از یک مدل شامپو کار اشتباهی است

    طبق این توصیه هرازگاهی باید مدل شامپویمان را عوض کنیم، چون موها بعد از مدتی به شامپوی تکراری عادت یا به‌عبارتی مقاومت پیدا می‌کنند و اثربخشی شامپو از بین می‌رود.

    اما آیا واقعا مجبوریم هر چند وقت مدل شامپویمان را حتی درصورت رضایت عوض کنیم؟

    خیر، مو که قادر به آنالیز شامپو و تشخیص فرمولاسیون تکراری نیست!

    احتمالا حالا عده‌ای می‌پرسید پس چرا گاهی شامپویی که قبلا به موهایمان می‌ساخت دیگر اثربخشی مطلوبی ندارد؟ در چنین مواردی این شامپو نیست که به‌خاطر عادت‌کردن موها از اثربخشی ساقط می‌شود، بلکه ممکن است شرایط و نیازهای مو بنا به دلایل مختلفی تغییر کرده باشند. ازجمله دلایلی که شاید باعث شوند شامپوی فعلی شما دیگر روی موهایتان جواب ندهد می‌توان به تغییر فصل، رنگ‌کردن موها و تغییرات هورمونی اشاره کرد.

    بااین‌حساب درست است که گاهی باید از شامپوی همیشگی‌تان دست بکشید، اما همان‌طور که گفتیم دلیلش عادت‌کردن موها نیست و از تغییر شرایط و نیازهای مو ناشی می‌شود. بنابراین تا هروقت از شامپوی فعلی‌تان احساس رضایت می‌کنید، لزومی ندارد خودتان را برای انتخاب شامپوی جدید به‌ زحمت بیندازید.

    ۲. شامپوهای ۲ در ۱ به اندازه شامپو و نرم‌کننده جداگانه روی تقویت سلامت مو مؤثرند؟

    شامپوهای ۲ در ۱ به اندازه شامپو و نرم‌کننده جداگانه روی تقویت سلامت مو مؤثرند

    شامپو برای تمیزکردن پوست سر و نرم‌کننده یا کاندیشِنِر برای نرم‌کردن ساقه مو است. شامپوهای ۲ در ۱ این دو کار را با هم انجام می‌دهند. یعنی یک تیر و دو نشان! همین که سرعت‌مان را در شستن موها بالا می‌برند مزیت کمی نیست.

    اما آیا این شامپوها همان‌قدری که در تبلیغات‌شان ادعا می‌شود، می‌توانند برای همه هم شامپو و هم نرم‌کننده خوبی باشند؟

    جواب این سوال راحت نیست، چراکه شامپوهای ۲ در ۱ اماواگرشان زیاد است. نه اینکه فکر کنید کلا به‌دردبخور نیستند. تولید شامپوی حاوی نرم‌کننده به‌لحاظ آزمایشگاهی فرایند پیچیده‌ای است. پس اتفاقا این شامپوها پیشرفت قابل‌توجهی در صنعت شامپوسازی محسوب می‌شوند.

    منتها شامپوهای ۲ در ۱ ممکن است با مثلا موهای چرب چندان سازگار از آب درنیایند. عده‌ای هم این شامپوها را اساسا محصولی متناقض می‌دانند و معتقدند که شستن و نرم‌کردن موها عملا یکجا ممکن نیست. در برخی منابع هم به معایبی نظیر رسوب‌کردن روی موها و تضعیف شادابی مو اشاره شده است. البته اگر موهای سالم و نرمالی داشته باشید، شاید ایرادی حس نکنید.

    باوجود همه معایب احتمالی به‌هرحال شامپوهای ۲ در ۱ یکی از گزینه‌های موجود در بازارند. بعید نیست که به سبد خرید من و شما هم راه پیدا کنند. اما باید بدانیم که این شامپوها لزوما برای همه انواع مو انتخاب مناسبی نیستند و برای قضاوت‌شان باید آزمون‌وخطا کرد. چه‌بسا که پس از چند بار استفاده ببینیم اگر شامپو و نرم‌کننده جداگانه بخریم برای سلامت موهایمان بهتر است.

    ۳. شامپو و نرم‌کننده هر دو باید از یک برند باشند؟

    شامپو و نرم‌کننده هر دو باید از یک لاین و برند باشند

    بعضی از ما فکر می‌کنیم که برای شامپو و نرم‌کننده حتما باید از محصولات هم‌لاین استفاده کنیم. یعنی اگر سراغ شامپوی لاین مخصوص موهای رنگ‌شده رفتیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه نرم‌کننده را هم از همان لاین و برند انتخاب کنیم، آن هم فقط چون روی اکثر شامپوها نوشته شده است که این محصول با نرم‌کننده خودش بهتر جواب می‌دهد!

    اما آیا اگر این توصیه را نادیده بگیریم سلامت موهایمان به خطر می‌افتد؟

    راستش را بخواهید چنین تطابقی در اغلب موارد لزومی ندارند. برای شامپو باید دنبال محصولی بود که با پوست سر تا نیمه‌ ساقه موها سازگار باشد و نرم‌کننده هم باید به نیمه تا انتهای ساقه مو بخورد. پس اگر مثلا از شامپوی مخصوص موهای رنگ‌شده استفاده می‌کنید، اشکالی ندارد که درصورت خشکی ساقه مو به‌جای نرم‌کننده‌ موهای رنگ‌شده سراغ نرم‌کننده‌های لاین آب‌رسان بروید.

    اگر شامپو و نرم‌کننده از دو برند مختلف باشند هم مشکلی پیش نمی‌آید. یعنی اگر روی شامپویی دیدید که ادعا می‌کند با نرم‌کننده همان برند بهتر جواب می‌دهد زود قانع نشوید. خیلی اوقات برندها برای فروش بیشتر محصولات‌شان از این‌ ادعاها می‌کنند.

    چنین ادعایی تنها درصورتی قابل‌اعتنا خواهد بود که برندها محصولات‌شان را از لحاظ فرمولاسیون در واکنش به محصولات سایر برندها آزمایش کرده باشند. اما این قبیل آزمایش‌ها هزینه‌بردارند و کمتر برندی از انجام‌شان استقبال می‌کند.

    ۴.هرچه شامپو بیشتر کف کند، یعنی قدرت تمیزکنندگی بالاتری دارد؟

    هرچه شامپو بیشتر کف کند، یعنی قدرت تمیزکنندگی بالاتری دارد

    نکند شما هم شامپویی را که خوب کف نمی‌کند قبول ندارید؟! برای خیلی از ما قدرت تمیزکنندگی شوینده‌هایی مثل شامپو برابر با حجم کف‌کردن‌شان است که البته بی‌دلیل هم نیست.

    اما آیا حجم کف‌کردن با قدرت تمیزکنندگی رابطه مستقیم دارد؟

    راستش را بخواهید این طرز تفکر، یعنی ارتباط‌دادن کف با تمیزی، بیشتر یک مسئله روان‌شناختی است. کف شامپو فقط موها را موقع شست‌وشو سُر می‌کند، همین! بنابراین قدرت تمیزکنندگی هیچ شامپویی را با حجم کف‌کردنش نسنجید.

    اغلب شامپوها برای اینکه بهتر کف کنند در ترکیبات‌شان سولفات دارند. سولفات هم اتفاقا ازجمله ترکیبات پرحرف‌وحدیث در شامپوها است. سولفات‌ها گفته می‌شود که از مدت ماندگاری رنگ مو روی موها می‌کاهند و حتی درمورد سرطانی‌بودن‌شان گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد.

    درهرصورت اگر تصمیم دارید جانب احتیاط را بگیرید، می‌توانید از بین شامپوهای فاقد سولفات که درعوض گلیسیرین دارند انتخاب کنید. گلیسیرین همان حالت کف‌آلود را روی سرتان ایجاد می‌کند، اما عوارض احتمالی سولفات را ندارد.

    حرف پایانی

    امیدواریم که با این مطلب به شما در انتخاب شامپوی مناسب کمکی هرچند کوچک کرده باشیم. درضمن لازم به یادآوری است که از محصولات بهداشتی مو انتظار معجزه نداشته باشید. برای قضاوت هیچ شامپو و نرم‌کننده‌ای هم به یک بار استفاده از آن بسنده نکنید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید