بررسی پوکو X3 GT؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر

بررسی پوکو X3 GT؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر
راهنمای مطالعه

    بررسی پوکو X3 GT نشان می‌دهد با یک گوشی میان‌رده نسبتا خوب روبرو هستیم که از مشخصاتی مانند پردازنده دیمنسیتی ۱۱۰۰ و دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با قیمت مناسب بهره می‌برد.

    پوکو حدود ۳ ماه قبل دو گوشی با پسوند GT با نام‌های پوکو X3 GT و F3 GT را به بازار عرضه کرد. این دو گوشی میان‌رده علاوه بر قیمت مناسب، عملکرد نسبتا خوبی نیز دارند و از مشخصاتی مانند نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، تراشه دیمنسیتی ۱۱۰۰، تا ۸ گیگابایت رم، دوربین سه‌گانه ۶۴ مگاپیکسلی و باتری ۵۰۰۰  میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۶۷ وات بهره می‌برد.

    البته پوکو X3 GT گوشی جدیدی نیست، بلکه نسخه دیگری از ردمی نوت ۱۰ پرو ویژه بازار چین محسوب می‌شود. در ادامه در بررسی پوکو X3 GT نکات مثبت و منفی و رقبای آن در بازار را معرفی خواهیم کرد.

    مشخصات عمومی پوکو X3 GT

    بررسی پوکو X3 GT پوکو X3 GT

    گوشی پوکو X3 GT تابستان سال جاری معرفی و از ۲۸ مرداد در نسخه‌هایی با رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی روانه بازار شد. سیستم عامل پوکو X3 GT اندروید ۱۱ همراه با پوسته MIUI 12.5 است و از نسخه‌های آینده سیستم عامل گوگل نیز پشتیبانی خواهد کرد.

    در بخش شبکه‌های ارتباطی نیز این گوشی با FH GSM / HSPA / LTE / 5G سازگار است و با وجود پشتیبانی از شبکه‌های نسل جدید 5G می‌توان عملکرد این بخش در چندین سال آینده را تضمین کرد.

    پوکو X3 GT در محدود قیمت ۸ میلیون تومان با گوشی‌های زیر رقابت می‌کند:

    [table id=845 /]

    طراحی؛ قابل تحسین

    هرچند پوکو X3 GT یک میان‌رده است، اما از نظر طراحی بی‌شباهت به پرچمدارها نیست. ترکیب‌های رنگی این گوشی که شامل مشکی، سفید و سبزآبی می‌شود، ظاهر جذابی را ارائه می‌کنند که خاص بودن گوشی پوکو را نشان می‌دهند. تا چندی قبل از عرضه گوشی پوکو X3 GT استفاده از محافظ نمایشگر گوریلا گلس ویکتوس منحصر به پرچمداران بود، اما پوکو در گوشی خود از این ویژگی استفاده کرده است. بدنه پوکو X3 GT از جنس پلاستیک ساخته شده اما بافت کرکره‌ای آن لغزنده نیست و حس بسیار خوبی را ارائه می‌کند. این بافت خاص در رنگ‌های سبزآبی و سفید به کار رفته اما رنگ مشکی گوشی ظاهری صیقلی و شیشه مانند دارد. دیگر نکته جالب در در بررسی پوکو X3 GT این است که مثل بسیاری از گوشی‌های میان رده شیائومی و پوکو، از گواهی IP53 بهره می‌برد که در این صورت برابر گرد و غبار و پاشیده شدن آب مقاوم خواهد بود.
    پوکو X3 GT از استاندارد IP53 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار برخوردار است
    حاشیه‌های نمایشگر مناسب هستند و شاید باریکی مدل‌های با پنل OLED نباشد، اما به اندازه کافی نازک هستند. همچنین، خوشبختانه پوکو در این گوشی مانند پوکو X3 پرو از لوگوی بسیار بزرگ خود روی پنل پشتی استفاده نکرده است. ماژول دوربین این گوشی که سه سنسور و دو فلاش LED را در خود جای داده است، ضخامت نسبتا زیادی دارد و همین موضوع در برخی موارد ممکن است باعث تکان خوردن‌های گوشی روی یک سطح صاف شود. به صورت کلی، پوکو X3 GT یک گوشی خوش ساخت، با ظاهری عالی، دوام کافی و اندازه و وزن مناسب است که به خوبی در دست جای می‌گیرد. [table id=846 /]

    نمایشگر؛ پنل ۱۲۰ هرتز تطبیقی

    نمایشگر پوکو X3 GT پوکو X3 GT از یک نمایشگر ۶.۶ اینچی IPS LCD بهره می‌برد که در گوشی‌های X3 NFC و X3 پرو شاهد آن بوده‌ایم. نمایشگر این گوشی از وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰، نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز و نرخ نمونه‌برداری لمسی ۲۴۰ هرتز برخوردار است و از استاندارد HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند. بررسی پوکو X3 GT نشان می‌دهد که روشنایی نمایشگر با تنظیم به صورت دستی، حداکثر به ۴۳۰ نیت می‌رسد. این میزان در حالت خودکار به ۵۳۷ نیت می‌رسد که از روشنایی رقبای مجهز به پنل امولد مثل پوکو F3 و ردمی نوت ۱۰ کمتر است و مشاهده محتوا زیر نور مستقیم را دشوار می‌کند.
    نمایشگر از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز تطبیقی و لایه محافظ گوریلا گلس ویکتوس بهره می‌برد.
    در بحث نرخ تازه‌سازی نیز پوکو دو گزینه مختلف را ارائه کرده. گزینه استاندارد یا ۶۰ هرتزی و گزینه با نرخ تازه‌سازی بالا که همان نرخ ۱۲۰ هرتز محسوب می‌شود. نکته بسیار خوب این است که مورد دوم تطبیقی است و پوکو X3 GT از نرخ ۳۰، ۴۸، ۵۰، ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. این یکی از دلایل قرار گرفتن این گوشی در لیست بهترین گوشی موبایل است. بنابراین هنگام استفاده از حالت تطبیقی ۱۲۰ هرتز، در سراسر رابط کاربری، نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز را دریافت خواهید کرد اما چند ثانیه پس از آخرین تعامل شما با نمایشگر، فرکانس آن به ۵۰ هرتز کاهش می یابد.
    گزینه‌های هم‌قیمت مناسب اگر نمایشگر امولد برای شما اولویت است:
    • گلکسی A32 با پنل سوپر امولد و نرخ ۹۰ هرتز
    • ردمی نوت ۱۰ با نرخ ۱۲۰ هرتز
    • می ۱۱ لایت با نرخ ۹۰ هرتز
    • پوکو F3 با نرخ ۱۲۰ هرتز
    [table id=847 /]

    عملکرد پردازنده؛ در حد پرچمدار

    بررسی پوکو X3 GT یکی از تفاوت‌های اصلی پوکو X3 GT با پوکو X3 پرو به تراشه مربوط می‌شود. گوشی قبلی اسنپدراگون ۸۶۰ دارد اما مدل GT از چیپست دیمنسیتی ۱۱۰۰ مدیاتک بهره می‌برد که شباهت زیادی به تراشه پرچمدار دیمنسیتی ۱۲۰۰ دارد. تراشه دیمنسیتی ۱۱۰۰چهار هسته Cortex-A78 با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A55 با کلاک ۲.۰ گیگاهرتز را شامل می‌شود.
    پوکو X3 GT به عنوان یک میان‌رده در بخش پردازنده فوق‌العاده ظاهر می‌شود
    بررسی پوکو X3 GT در بخش سخت‌افزاری نشان از قدرت بالای این پردازنده و عملکردی در حد پوکو X3 پرو دارد. در واقع دیمنسیتی ۱۱۰۰ از قدرتمندترین چیپست‌ها در محدوده قیمت ۸ میلیون تومان است و تجربه‌ای روان را از اجرای رابط کاربری، برنامه و بازی در اختیارتان قرار می‌دهد. در تست‌های سنگین نظیر اجرای بنچمارک 3D Mark عملکرد پردازنده چندان پایدار نیست و تا ۶۰ درصد هم افت می‌کند. از طرف دیگر به لطف سیستم خنک کننده قدرتمند خبری از داغ شدن بیش از حد نیست.
    اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین را می‌توان با پردازنده پوکو X3 GT اجرا کرد
    در مورد بنچمارک‌ها همانطور که در جدول زیر می‌بینید پوکو X3 GT در آنتوتو ۸ نمره قابل توجه ۶۰۰ هزار را کسب کرده که به مراتب بهتر از امتیاز پردازنده گوشی‌های ردمی نوت ۱۰ پرو و گلکسی A32 است.
    اگر قدرت پردازنده و عملکرد با ثبات برای شما مهم است بهتر است سراغ پوکو F3 بروید که از پردازنده قوی‌تر اسنپدراگون ۸۷۰ برخوردار است.
    [accordions] [accordion title="جدول جامع مقایسه پردازنده‌های گوشی‌های هم‌قیمت" load="hide"][wpdatatable id=26][/accordion] [/accordions]

    پیکربندی حافظه؛ عدم پشتیبانی از کارت حافظه

    چیپ ۶ نانومتری دیمنسیتی ۱۱۰۰ موجود در این دستگاه با ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت فضای داخلی از نوع UFS 3.1 و ۸ گیگابایت حافظه رم همراه می‌شود. در بررسی پوکو X3 GT باید به این نکته مهم اشاره کرد که این گوشی از اسلات کارت microSD برخوردار نیست. بنابراین بهتر است نسخه ۲۵۶ گیگابایتی را انتخاب کنید که از نظر قیمت تفاوت چندان زیادی ندارد اما فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.
    گزینه‌های هم‌قیمت با اسلات اختصاصی کارت حافظه:
    • می ۱۱ لایت
    • ردمی نوت ۱۰
    • گلکسی A32 5G
    • وان پلاس نورد N10 5G
    [table id=848 /]

    دوربین: یک تجربه رضایت بخش

    بررسی پوکو X3 GT پوکو X3 GT از یک ماژول دوربین سه گانه بزرگ روی پنل پشتی خود بهره می‌برد که دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، فوق عریض ۸ مگاپیکسلی و ماکرو ۲ مگاپیکسلی را در خود جای داده . یک فلاش دو رنگ LED نیز در اطراف ماژول دیده می‌شود. بار اصلی پوکو X3 GT در بخش عکاسی به سنسور ۶۴ مگاپیکسلی ۱/۲ اینچی OmniVision OV64B متکی است. این سنسور دارای پیکسل‌های ۰.۷ میکرومتری است که در نهایت عکس‌های ۱۶ مگاپیکسلی را ارائه می‌کند. حالت‌های عکاسی این سنسور نیز شامل حالت ۶۴ مگاپیکسلی با وضوح بالا، حالت Pro و همچنین حالت شب می‌شود. دومین گزینه سنسور ۸ مگاپیکسلی ۱/۴ اینچی Sony IMX355 با لنز فوق عریض ۱۶ میلی‌متری f/2.2 است. دوربین ماکرو نیز دارای سنسور ۲ مگاپیکسلی GalaxyCore GC02M1 با لنز دیافراگم f/2.4 است و فوکوس آن در فاصله حدودا ۴ سانتی متری ثابت است.
    دوربین اصلی پوکو X3 GT از ویژگی حالت شب خودکار بهره می‌برد.
    پوکو X3 GT همچنین از یک دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی بهره می‌برد که پشت یک لنز با دیافراگم f/2.45 قرار گرفته که فوکوس ثابتی دارد. عکس‌های گرفته شده ۱۶ مگاپیکسلی توسط دوربین اصلی این گوشی برای این محدوده قیمتی بسیار عالی هستند. جزئیات زیادی در عکس‌ها دیده می‌شود و رنگ‌ها دقیق هستند. دکمه هوش مصنوعی نیز برای این سنسور وجود دارد، اما طبق معمول کنتراست و رنگ‌ها را بسته به صحنه تنظیم می‌کند. همچنین حالت اختصاصی ۶۴ مگاپیکسلی عکس‌هایی با رزولوشن بسیار عالی تولید می‌کند. به دلیل وجود جزئیات بیشتر و زوم ۲ برابری بهتر در عکس‌های این حالت، استفاده از آن را تا حدی توصیه می‌کنیم. عکس‌ها در حالت ۶۴ مگاپیکسلی سطوح خوبی از جزئیات را نشان می‌دهند و رنگ‌ها و کنتراست همچنان در بهترین سطح خود قرار دارد. مطمئنا در سطح هر پیکسل بسیار واضح نیستند Hما جزئیات کلی بیشتری نسبت به عکس‌های ۱۶ مگاپیکسلی ارائه می‌کند. دوربین اصلی این گوشی همچنین از ویژگی حالت شب خودکار استفاده می‌کند. پردازش عکس‌ها در این حالت حدود سه یا چهار ثانیه طول می‌کشد اما تصاویر آن کمی واضح تر از تصاویر حالت شب دستی است.
    عکس‌های دوربین اصلی فوق‌العاده است و از نظر دامنه پویایی، رنگ، نور و کنتراست در سطح بسیار خوبی قرار دارد.
    دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی پوکو X3 GT نیز عکس‌های قابل توجهی به ثبت می‌رساند. سطح کنتراست و جزئیات عکس‌ها با توجه به سنسور کوچک راضی کننده است. در تصاویر این دوربین نویز وجود دارد اما بسیار کمتر از حد انتظارات است. همچنین محدوده دینامیکی گسترده این عکس نیز کمک بیشتری به عکاسان می‌کند. با این وجود رنگ‌ها چندان دقیق نیستند و کمی گرم‌تر دیده می‌شود که در مقایسه با دوربین اصلی کاملا قابل تشخیص است. در بخش ویدیو نیز دوربین اصلی پوکو X3 GT می‌تواند فیلم‌های 4K با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه و همچنین فیلم‌های 1080p با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه و ۶۰ فریم بر ثانیه را ضبط کند. ویدیوهای 4K دوربین اصلی به عنوان یک گوشی میان رده شگفت انگیز به نظر می‌رسد و جزئیات بسیار زیاد و وضوح عالی را ارائه می‌کنند. در ویدیوها گرفته شده از دوربین اصلی نویزی مشاهده نمی‌شود و دقت رنگ‌ها و کنتراست آن بسیار عالی هستند. تصاویر دوربین اصلی پوکو X3 GT (منبع: GSMArena): (برای نمایش تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید.)
    اگر دوربین اصلی برایتان اهمیت دارد در همین بازه قیمتی سراغ گوشی‌های زیر بروید:
    • ردمی نوت ۱۰ پرو مکس با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی
    • ردمی نوت ۱۰ پرو با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی
    [table id=849 /] [related]38143[/related]

    باتری؛ سرعت شارژ فوق‌العاده

    بررسی پوکو X3 GT درست مانند پوکو X3 NFC و X3 پرو، این گوشی نیز نیروی خود را از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی فراهم می‌کند. همچنین باتری این گوشی از فناوری شارژ سریع ۶۷ واتی پشتیبانی می‌کند. در ادامه بررسی پوکو X3 GT همچنین شاهد اعداد و آمار قابل توجهی در بخش باتری هستیم. میزان استقامت باتری این گوشی ۱۱۰ ساعت اعلام شده است که در تماس‌ تا ۳۶ ساعت در وبگردی تا بیش از ۱۷ ساعت و در هنگام پخش ویدیو نزدیک به ۱۶ ساعت دوام خواهد آورد.
    شارژ ۶۷ واتی تنها در ۴۸ دقیقه باتری پوکو X3 GT را به صورت کامل شارژ می‌کند
    باتری این گوشی از شارژ سریع ۶۷ وات پشتیبانی می‌کند و به همراه آداپتور ۶۷ وات و یک کابل USB-C با رتبه 6A در داخل جعبه عرضه می‌شود. در بررسی پوکو X3 GT شارژر قدرتمند تنها در نیم ساعت باتری را تا ۷۵ درصد و در عرض ۴۸ دقیقه آن را به صورت کامل شارژ کرد. در آخر نیز باید اشاره کرد که پوکو X3 GT از شارژ سیمی معکوس یا شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند. [table id=850 /]

    امکانات؛ سیستم خنک کننده عالی

    پوکو X3 GT از دو اسپیکر تمام عیار بهره می‌برد که در دو طرف بالا و پایین آن قرار گرفته‌اند. بلندگوی بالایی همچنین به عنوان یک هدفون عمل می‌کند و به همین دلیل صدا علاوه بر گوشی از صفحه مشبک بالای صفحه نیز خارج می‌شود. صدای هر دو بلندگو به اندازه کافی بلند است و از فناوری دالبی اتموس پشتیبانی می‌کند.
    پوکو در بخش امنیت دستگاه خود نیز یک حسگر اثر انگشت را روی دکمه پاور تعبیه کرده است که با دقت و سرعت قابل قبولی اثر انگشت کاربران را اسکن و قفل گوشی آن‌ها را باز می‌کند. یکی دیگر از نکات جالب در بررسی پوکو X3 GT مجهز بودن آن به سیستم خنک کننده قدرتمند است که از لایه‌های گرافیتی، کویل مسی، ژل حرارتی و محفظه بخار تشکیل شده است. در جعبه دستگاه علاوه بر شارژر ۶۷ وات، یک قاب سیلیکونی شفاف وجود دارد. همچنین در این گوشی خبری از جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری نخواهد بود. به همین منظور پوکو در جعبه گوشی خود آداپتور USB-C به جک ۳.۵ میلی‌متری را ارائه کرده است.
    [table id=851 /]

    نمرات پوکو X3 GT

    بررسی بنچمارک پوکو X3 GT بررسی پوکو X3 GT در بنچمارک چند هسته‌ای گیک‌بنچ ۵ امتیاز ۲۳۱۰ و در تست‌های آنتوتو ۹ امتیاز بسیار مطلوب ۵۷۸۵۵۰ را عاید این گوشی کرده که نشان‌دهنده قدرت سخت‌افزاری آن است. پوکو X3 GT از گوشی‌های بسیار قدرتمند مقرون به صرفه بازار‌های مختلف از جمله ایران محسوب می‌شود که تاکنون نقدهای مختلفی در پلتفرم‌های خرید آنلاین مانند آمازون و دیجی کالا برای آن ثبت شده است. در ادامه نگاهی به مزایا و معایب پوکو X3 GT داشته‌ایم. اکثر مشکلات از دید کاربرانی عنوان شده که تجربه استفاده از این گوشی را طی ۳ ماه اخیر داشته‌اند. [table id=852 /]

    مزایای پوکو X3 GT از دید کاربران

    طراحی بسیار خوب

    اولین نکته‌ای که به چشم کاربران می‎‌رسد، طراحی آن است. این گوشی به عنوان یک میان رده در بخش طراحی مانند پرچمداران ظاهر شده و حس خوبی را به کاربر انتقال می‌دهد. از لایه بسیار مقاوم گوریلا گلس ویکتوس و گواهی مقاومت IP53 نیز بهره می‌برد.

    عملکرد مانند یک پرچمدار

    در بررسی پوکو X3 GT نیز عنوان کردیم که با یک گوشی قدرتمند مواجهیم. امکان اجرای بازی‌ها و اپ‌های بسیار سنگین به لطف پردازنده قدرتمند دیمنسیتی ۱۱۰۰ رضایت کاربران را به دنبال داشته است.

    کیفیت عکس بسیار خوب در شب و روز

    پوکو X3 GT در بخش دوربین نیز بسیار قدرتمند ظاهر شده و عکس‌های آن تقریبا در محیط‌های کم نور و روشن کاربران را راضی خواهد کرد. همچنین وجود حالت شب اختصاصی نیز باعث شده در مکان‌های با نور کم مشکلی برای گرفتن عکس نداشته باشید. خرید پوکو X۳ GT از ارزان‌ترین فروشنده

    معایب پوکو X3 GT از دید کاربران

    بررسی پوکو X3 GT

    عدم پشتیبانی از کارت حافظه

    شاید بزرگترین مشکل پوکو X3 GT که برخی کاربران را اذیت خواهد کرد، پر شدن فضای داخلی آن باشد. هرچند پوکو ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی برای گوشی خود در نظر گرفته اما از اسلات کارت microSD برای افزایش آن نیز بهره نمی‌برد.

    دوربین سلفی نسبتا معمولی

    هر چند در بررسی پوکو X3 GT از دوربین اصلی آن به عنوان یکی از مزایای اصلی یاد کردیم، اما دوربین سلفی آن عکس‌های چندان چشمگیری را ارائه نمی‌کند و عملکردش در حد معمولی است.

    جمع‌بندی بررسی پوکو X3 GT

    پوکو X3 GT یک گوشی میان‌رده است، اما بسیاری از شاخص‌های پرچمداران را در خود جای داده است. نمایشگر۱۲۰ هرتزی آن یکی از بهترین گزینه‌ها در این محدوده قیمت به شمار می‌رود. سایر ویژگی‌های گوشی مانند شارژ فوق العاده سریع و عملکرد سخت‌افزاری نیز به همین صورت چشمگیر است. اسپیکرها و دوربین‌ با کیفیت نیز از دیگر ویژگی‌های هستند که ارزش خرید آن را افزایش می‌‌دهند. در جمع بندی بررسی پوکو X3 GT می‌توان آنرا گوشی موفقی دانست که در محدود قیمت ۸ میلیون تومان برخی ویژگی‌های گوشی پرچمدار را ارائه می‌کند. [see_also]37898[/see_also]
    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید