بررسی گلکسی S20 FE سامسونگ؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر

بررسی گلکسی S20 FE سامسونگ؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر
راهنمای مطالعه

    بررسی گلکسی S20 FE مشخصات فوق‌العاده این گوشی مانند نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، پردازنده قدرتمند اسنپدراگون ۸۶۵ و دوربین تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی را محک می‌زند.

    گلکسی S20 FE تحت عنوان نسخه طرفداران به عنوان آخرین عضو خانواده S20 با برخی تغییرات نسبت به ۳ عضو اصلی روانه بازار شد اما با وجود قیمت پایین‌تر، برخی مشخصات قدرتمند نسخه اصلی مانند چیپست رده بالا را نیز حفظ کرده است.

    همچنین باید توجه کرد که دو نسخه مختلف از این گوشی به بازار عرضه شده که تنها نسخه با پردازنده اسنپدراگون از شبکه 5G پشتیبانی می‌کند و در بررسی گلکسی S20 FE نیز سراغ همین نسخه رفته‌ایم. البته تنها تفاوت بین این دو نسخه به پردازنده و پشتیبانی از 5G محدود می‌شود و از باقی جهات کاملا یکسان هستند.

    گلکسی S20 FE در بازار ایران با قیمت حدود ۱۳ میلیون تومان فروخته می‌شود و با توجه به مشخصاتش یکی از گزینه‌هایی است که در راهنمای خرید گوشی سایت‌های معتبر هم حضور دارد.

    مشخصات عمومی گلکسی S20 FE

    گلکسی S20 FE اوایل مهر ماه سال گذشته معرفی شد و سامسونگ از یازدهمین روز همان ماه آن را در نسخه‌هایی با ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت فضای داخلی و ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه رم به بازار موبایل عرضه کرد.

    این گوشی در زمان معرفی از اندروید ۱۰ بهره می‌برد اما در زمان نوشتن بررسی گلکسی S20 FE به‌روزرسانی اندروید ۱۱ نیز برای آن منتشر شده و نام گوشی در فهرست دریافت‌کنندگان به‌روزرسانی اندروید ۱۲ نیز دیده می‌شود. بنابراین از نظر سیستم عامل ارزش خرید این گوشی در آینده بسیار زیاد است.

    همچنین گلکسی S20 FE از شبکه‌های ارتباطی GSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G بهره می‌برد.

    گلکسی A52s 5G در محدوده قیمت ۱۳ میلیون تومان با این گوشی‌ها رقابت می‌کند:

    [table id=871 /]

    طراحی؛ ساده به سبک سامسونگ

    بررسی گلکسی S20 FE

    طراحی گلکسی S20 FE با وجود روزنه مخصوص دوربین سلفی بالای نمایشگر و همچنین ماژول دوربین پنل پشتی، شبیه دیگر پرچمداران سامسونگ است اما در بررسی گلکسی S20 FE به شکل دقیق‌تر شبیه گوشی‌های سری A به نظر می‌رسد.

    گلکسی S20 FE با پشتیبانی از گواهی IP68 در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است

    برای مثال قاب سیاه اطراف نمایشگر که بیش از اندازه ضخیم است، طراحی پرچمدار را از این گوشی گرفته است. یکی دیگر از ویژگی‌های گوشی رده بالا، به ویژه در دنیای سامسونگ، استفاده از نمایشگر خمیده است. با این وجود گلکسی S20 FE کاملا طراح صاف و یکنواختی دارد.

    فریم گوشی مثل دیگر پرچمدارها آلومینیومی است اما پنل پشت پلاستیکی دارد. این پنل روکشی مات و نسبتا لیز دارد اما استفاده از پنل پلاستیکی در برخی موارد مانند جذب اثر انگشت و لک بهتر از شیشه عمل می‌کند.

    پنل پشتی گوشی بر خلاف پرچمدارها پلاستیکی است

    در قسمت جلویی، نمایشگر دستگاه نیز توسط یک شیشه نامشخص پوشیده شده که احتمالا گوریلا گلس ویکتوس یا حتی گوریلا گلس ۶ استفاده شده در S20 و S20 پلاس نیست.

    دکمه‌های روشن/خاموش و تنظیم صدا در سمت راست قرار دارند و سمت چپ دستگاه هیچ دکمه‌ای دیده نمی‌شود. همچنین در قسمت پایین شاهد پورت USB-C، اسپیکر اصلی و میکروفون اصلی هستیم. در بالا نیز میکروفون ثانویه و اسلات سیم کارت قرار دارد.

    گزینه‌های هم قیمت با پنل پشت شیشه‌ای:
    • شیائومی 11T با پنل شیشه‌ای و لایه محافظ گوریلا گلس ویکتوس
    • شیائومی Mi 10T Pro 5G
    • پوکو F3 
    • آیفون SE 2020

    [table id=872 /]

    نمایشگر؛ همه چیز تمام

    بررسی گلکسی S20 FE

    گلکسی S20 FE به یک نمایشگر ۶.۵ اینچی سوپر امولد مجهز شده که با بهره‌مندی از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز به دست مشتریان می‌رسد.

    نمایشگر سوپر امولد گلکسی S20 FE همان چیزی است که می‌خواهید

    وضوح تصویر نمایشگر گلکسی S20 FE فول اچ‌دی یا ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل است که در مقایسه با پنل‌های 1440p موجود در سایر گوشی‌های سری S20 افت کرده اما همچنان کیفیت بالای خود را حفظ کرده است.

    در بررسی گلکسی S20 FE باید عنوان کرد که نمایشگر دستگاه از نظر روشنایی همچنان به اندازه سایر گوشی‌های پرچمدار این سری خوب است.

    روشنایی به صورت دستی و با استفاده از نوار لغزنده به ۴۰۴ نیت می‌رسد که اگر روشنایی تطبیقی دستگاه فعال باشد، دوبرابر خواهد شد.

    نمایشگر ۱۲۰ هرتزی محتوا را با شکلی روان و سریع به تصویر می‌کشد

    نرخ تازه‌سازی بالای گوشی نیز نوع قدیمی‌تر و غیرتطبیقی است. بنابراین اگر آن را روی ۱۲۰ هرتز تنظیم کرده باشید، رابط کاربری، شبکه‌های اجتماعی، مرورگرها و پخش ویدیو نیز در این حالت اجرا خواهد شد.

    البته بازی‌ها شامل این قاعده نمی‌شود. طبق معمول اگر گوشی شما روی نرخ ۱۲۰ هرتز تنظیم شده باشد، شارژ باتری نیز زودتر خالی خواهد شد.

    [table id=873 /]

    دوربین؛ ترکیبی از سه سنسور قدرتمند

    بررسی گلکسی S20 FE

    در بررسی گلکسی S20 FE نیز مانند نسخه استاندارد و پلاس سری S20 با دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی سر و کار داریم که ویژگی‌های اصلی آن لنز دیافراگم f/1.8، تثبیت کننده تصویر و فوکوس خودکار است.

    دوربین‌های گلکسی S20 FE در روز و شب حرف زیادی برای گفتن دارند

    دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی دستگاه زاویه ۱۲۳ درجه‌ای را برای عکاسی به کاربران ارائه می‌کند. دوربین سوم گلکسی S20 FE یک تله فوتو ۸ مگاپیکسلی است که بزرگنمایی بدون افت کیفیت تا ۳ برابر را ممکن می‌کند

    شاید روی کاغذ سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی ضعیف به نظر برسند اما در بررسی گلکسی S20 FE 5G عکس‌های بسیار با کیفیت و چشم نوازی ثبت شدند که مشخصه اصلی آنها کنتراست بالا، سطح بالای جزییات و غلظت رنگی مناسب است.

    هرچند در بررسی دوربین اصلی گلکسی S20 FE 5G دوربین دامنه پویایی و سرزندگی رنگ‌ها به اندازه مدل‌های پرچمدار نیست اما در مجموع باید نمره بالایی به آن داد.

    دوربین فوق عریض دستگاه نیز عکس‌های دقیق و واضحی را ثبت می‌کند که در برخی موارد وضوح آن از سایر دستگاه‌های سری S20 نیز بیشتر است. محدوده دینامیکی عکس‌ها نیز احتمالا شما را راضی خواهد کرد.

    عملکرد دوربین تله فوتو نیز از نظر وضوح مانند گلکسی S20 پلاس است و امکان بزرگنمایی ۳ برابری بدون افت کیفیت را به شما می‌دهد. هرچند در این دوربین نویز کمتری دیده می‌شود اما محدوده دینامیکی آن کاهش یافته است.

    دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی در بررسی گلکسی S20 FE در موقعیت‌هایی با شرایط نوری خوب، جزئیات قابل قبولی را به ثبت می‌رساند و رنگ پوست را نیز به بهترین نحو ممکن نشان می‌دهد.

    [related]43193[/related]

    بررسی دوربین گلکسی S20 FE 5G در شب

    دوربین اصلی S20 FE در شرایط کم نور یا شب نقاط برجسته اطراف منابع نور را بهتر نشان می‌دهد و جزئیات تصاویر نیز نسبتا خوب است، اما نویز عکس‌ها در برخی موارد ممکن است دلخواه شما نباشد.

    جزئیات عکس‌ها با وجود حالت شب کمی بهتر می‌شود و تقریبا هیچ نویزی در تصاویر دیده نمی‌شود.

    هر سه دوربین اصلی گلکسی S20 FE از نایت مود پشتیبانی می‌کنند

    عکس‌های دوربین فوق عریض در محیط کم نور نیز نسبتا قابل قبول هستند. عکس‌های این دوربین اشباع رنگ خود را به خوبی حفظ می‌کند و تقریبا تغییر رنگی در آن‌ها دیده نمی‌شود. با وجود حالت شب نیز تصاویر کمی واضح‌تر به نظر می‌رسد اما محدوده دینامیکی آن‌ها تقریبا بدون تغییر باقی می‌ماند.

    کیفیت تصاویر دوربین سلفی نیز نسبتا مناسب هستند اما در شرایط نسبتا کم نور کمی کیفیت خود را از دست می‌دهند.

    فیلمبرداری

    با دوربین اصلی گلکسی S20 FE می‌توان ویدیو‌های 4K و ۶۰ فریم به ثبت برسانید. دوربین فوق‌عریض و تله‌فوتو دستگاه نیز قادر به ضبط فیلم با وضوح 4K و 1080p است اما این کار را با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه انجام می‌دهد.

    کیفیت ویدیوهای گلکسی S20 FE به اندازه کافی خوب است. هرچند از نظر وضوح و جزئیات دستگاه‌های اصلی سری گلکسی S20 عملکرد بهتری دارند اما همچنان شما را راضی نگه خواهد داشت. همچنین رنگ ویدیوها دوست داشتنی است و محدوده دینامیکی عالی دارند. کم و بیش همین ویژگی‌ها برای دو دوربین دیگر گوشی نیز صادق است.

    تصاویر دوربین اصلی گلکسی S20 FE (منبع: GSMArena): (برای نمایش تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید.)

    تصاویر دوربین فوق عریض گلکسی S20 FE:

    [gallery columns="2" link="file" ids="43837,43836"]

    تصاویر دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE:

    [gallery columns="2" link="file" ids="43839,43838"]

    تصاویر دوربین اصلی گلکسی S20 FE در شب: (تصاویر پایین با نایت مود)

    [gallery columns="2" link="file" ids="43841,43840,43842,43843"]

    تصاویر دوربین اصلی گلکسی S20 FE در شب: (تصاویر پایین با نایت مود)

    [gallery columns="2" ids="43844,43845,43846,43847"]

    تصاویر دوربین تله فوتو گلکسی S20 FE در شب: (تصاویر پایین با نایت مود)

    [gallery columns="2" link="file" ids="43851,43848,43849,43850"]

    تصاویر دوربین سلفی گلکسی S20 FE:

    [gallery columns="2" ids="43852,43853"]

    [table id=876 /]

    عملکرد پردازنده؛ قابل قبول و قدرتمند

    بررسی گلکسی S20 FE

    در بررسی گلکسی S20 FE اگر قرار باشد یک ویژگی مهم این گوشی را بیان کنیم، پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵ خواهد بود. این تراشه که از پردازشگر گرافیکی Adreno 650 بهره می‌برد، عملکرد فوق‌العاده را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

    گلکسی S20 FE خیالتان را از اجرای بازی و اپلیکیشن‌ها راحت می‌کند

    گلکسی S20 FE از نظر عملکرد، وظایف مورد انتظار خود را به خوبی انجام می‌دهد و در حین کار کردن با آن چندان متوجه کند شدن دستگاه نخواهید شد.

    همانطور که در جدول زیر می‌بینید اسنپدراگون ۸۶۵ در مقایسه با تراشه‌هایی مانند دیمنسیتی ۱۲۰۰ موجود در شیائومی 11T پرو و اگزینوس ۹۹۰ موجود در گلکسی S20 اولترا عملکرد بهتری دارد. با وجود چنین عملکرد خوبی، در اجرای بازی‌های موبایل نیز به مشکلی نخواهید خورد.

    نکته مهم در بررسی گلکسی S20 FE تفاوت در عملکرد بین نسخه‌های اسنپدراگون و اگزینوس است. هرچند از نظر توان پردازش تفاوت چشمگیری بین آنها نیست اما در پایداری عملکرد متفاوتی دارند.

    عملکرد پردازنده در اجرای اپ‌های سنگین گاهی افت می‌کند

    ما حین بررسی گلکسی S20 FE 5G با تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ متوجه شدیم که گوشی در اجرای اپ‌های سنگین و بنچمارک گرم می‌شود اما داغ نمی‌شود و به طور کلی نمایش قابل قبولی را ارائه می‌کند.

    از طرف دیگر نسخه 4G مجهز به تراشه اگزینوس ۹۹۰ حین اجرای این اپ‌ها کمی داغ شده و عملکرد آن گاهی تا ۶۰ درصد نیز دچار افت می‌شود که نسبت به افت توان اسنپدراگون قابل توجه است.

    هرچند در عملکرد پردازنده گلکسی S20 FE ضعف چندان زیادی مشاهده نخواهید کرد اما عملکرد شیائومی پوکو F3 بهتر است.

    [accordions]

    [accordion title="جدول جامع مقایسه پردازنده‌های گوشی‌های هم‌قیمت" load="hide"][wpdatatable id=28][/accordion]

    [/accordions]

    پیکربندی حافظه؛ مورد انتظار و قابل ارتقا

    پردازنده گلکسی S20 FE با ۶ یا ۸ گیگابایت همراه می‌شود که در مقایسه با نسخه استاندارد گلکسی S20 با رم ۱۲ گیگابایتی کاهش یافته اما همچنان برای استفاده کاربران کافی به نظر می‌رسد. همچنین بین این دو نسخه تفاوت چندان زیادی از نظر قیمت وجود ندارد، بنابراین خرید نسخه ۸ گیگابایتی گلکسی S20 FE توصیه می‌شود.

    گلکسی S20 FE همچنین از ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت فضای داخلی بهره می‌برد که طبق نیازهای امروزی ممکن است کم به نظر برسد، اما با کارت microSD می‌توانید آن را تا یک ترابایت افزایش دهید.

    تقریبا اکثر گوشی‌های موجود در بازار حداکثر از ۸ گیگابایت رم بهره می‌برند اما اگر بهره‌مندی از رم بیشتر برای شما اهمیت داشته باشد، در این محدوده قیمتی تنها گوشی وان پلاس نورد با ۱۲ گیگابایت رم فروخته می‌شود.

    [table id=877 /]

    باتری؛ مناسب اما نه چندان چشمگیر

    ption id="attachment_44000" align="aligncenter" width="850"]بررسی گلکسی S20 FE آداپتور ۱۵ واتی گلکسی S20 FE

    سامسونگ برای گلکسی S20 FE از یک باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده کرده که نسبتا یک گزینه معمول در گوشی‌های این برند محسوب می‌شود.

    شارژدهی باتری گلکسی S20 FE برای یک روز و نیم کفایت می‌کند

    همانطور که ابتدای بررسی گلکسی S20 FE عنوان کردیم این گوشی از نرخ تازه‌سازی غیرتطبیقی ۱۲۰ یا ۶۰ هرتز بهره می‌برد که طبیعتا هر کدام از این حالت‌ها مصرف شارژ خود را دارد.

    در حالت ۱۲۰ هرتز، باتری گوشی در هنگام مرور وب ۱۳:۴۰ ساعت دوام خواهد آورد که در مقایسه با گوشی‌های دیگری مانند S20 پلاس یا وان پلاس ۸ پرو عملکرد بهتری دارد. همچنین باتری در این حالت به صورت کلی رتبه استقامت ۱۱۰ ساعت را ثبت کرده که همچنان دوام بسیار خوب آن را نشان می‌دهد.

    با کاهش نرخ تازه‌سازی نمایشگر گوشی تا ۶۰ هرتز، اعداد و ارقام نیز افزایش پیدا خواهد کرد و با این وجود استقامت کلی آن به ۱۱۸ ساعت می‌رسد.

    باتری گلکسی S20 FE با شارژ سریع ۲۵ وات سازگار است اما متاسفانه سامسونگ در جعبه گوشی یک آداپتور ۱۵ وات قرار داده است. با استفاده از این آداپتور، شارژ کامل باتری حدود یک ساعت و ۳۵ دقیقه طول خواهد کشید. همچنین پس از گذشت نیم ساعت تنها ۳۷ درصد از باتری گوشی شما شارژ خواهد شد.

    گلکسی S20 FE با شارژ سریع ۲۵ وات سازگار است اما سامسونگ آن را با آداپتور ۱۵ وات عرضه کرده

    برای بهبود سرعت شارژ دستگاه می‌توانید آداپتور ۲۵ وات استاندارد را به صورت جداگانه خریداری کنید که در این صورت در ۳۰ دقیقه ۵۷ درصد از باتری شارژ می‌شود و برای شارژ کامل به یک ساعت و ۱۰ دقیقه نیاز دارید.

    در نهایت باید اشاره کرد که گلکسی S20 FE از شارژ بی سیم ۱۵ وات و شارژ بی سیم معکوس ۴.۵ وات نیز بهره می‌برد.

     گوشی‌های هم‌ رده که از ظرفیت باتری و سرعت شارژ بهتری بهره می‌برند:

    [table id=879 /]

    امکانات؛ عدم وجود جک هدفون

    بررسی گلکسی S20 FE

    گلکسی S20 FE نیز مانند بسیاری از گوشی‌های سامسونگ، طیف وسیعی از امکانات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. از جمله امکانات قابل توجه گلکسی S20 FE می‌توان به سنسور نوری اثر انگشت زیر نمایشگر اشاره کرد که با سرعت و دقت مناسبی قفل گوشی را باز می‌کند.

    در گلکسی S20 FE نیز مانند اکثر گوشی‌های سامسونگ شاهد اسپیکر استریو هستیم که در پایین دستگاه قرار گرفته و صدای خوبی تولید می‌کند.

    میکروفون ثانویه و خشاب سیم کارت در بالای دستگاه قرار دارد که می‌توانید یک نانو سیم‌کارت و کارت microSD، یا دو سیم‌کارت نانو را در آن قرار دهید.

    نکته منفی دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد؛ عدم وجود جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون است و سامسونگ در جعبه گوشی خود نیز هیچ مبدلی قرار نداده است.

    [table id=880 /]

    نمرات گلکسی S20 FE

    بررسی گلکسی S20 FE

    همانطور که در بررسی گلکسی S20 FE اشاره کردیم، این گوشی از پردازنده ۷ نانومتری اسنپدراگون ۸۶۵ بهره می‌برد. پردازنده این گوشی در آزمون چند هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ ۵ امتیاز ۳۲۹۶ و در آزمون تک هسته‌ای نمره ۹۰۶ را کسب کرده. همچنین در تست آنتوتو ۸ نمره ۵۴۳۹۸۶ را کسب کرده است.

    در ادامه این مطلب مزایا و معایب گلکسی S20 FE را از دید کاربرانی مرور خواهیم کرد که از این گوشی استفاده کرده‌اند.

    [table id=881 /]

    مزایا گلکسی S20 FE

    نمایشگر سوپر امولد با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز

    سامسونگ در بخش نمایشگر عملکرد خوبی داشته و پنل سوپر امولد این دستگاه با حداکثر نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز باعث رضایت کاربران شده است.

    استفاده از گواهی IP68 مقاومت در برابر آب و گرد و غبار

    در بررسی گلکسی S20 FE گفتیم که این گوشی از گواهی IP68 مقاومت در برابر آب و گرد و غبار بهره می‌برد که ویژگی مهمی برای یک گوشی نسبتا گران محسوب می‌شود.

    ماژول دوربین نسبتا قدرتمند

    علاوه بر دوربین اصلی، سنسورهای فوق عریض و تله‌فوتو گوشی نیز عملکرد بسیار خوبی دارند که با این وجود می‌توان گفت هر سه دوربین کاربران را راضی کرده‌اند.

    معایب گلکسی S20 FE

    عرضه با شارژر ۱۵ وات

    این گوشی از شارژ سریع ۲۵ وات بهره می‌برد اما سامسونگ طبق معمول یک شارژر ۱۵ وات درون جعبه آن قرار داده است. حتی با استفاده از شارژ سریع ۲۵ وات هم به پای رقبا نمی‌رسد.

    بدنه پلاستیکی

    به صورت کلی بدنه پلاستیکی پشت گلکسی S20 FE مشکلی ندارد اما همچنان حس و حال یک گوشی برتر بازار را به خریداران ارائه نمی‌کند.

    دوربین سلفی

    هرچند دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی در بررسی گلکسی S20 FE از نظر کیفیت نمره قبولی را کسب کرده اما از فوکوس خودکار بهره نمی‌برد که این امر گرفتن مناسب‌ترین عکس‌ها را تا حدی مشکل می‌کند.

    جمع‌بندی بررسی گلکسی S20 FE 5G

    بررسی گلکسی S20 FE گلکسی S20 FE پیکیجی از طراحی خوب، سخت افزار به روز و قدرتمند در کنار قیمت مناسب است. در بررسی گلکسی S20 FE 5G دیدیم در برخی موارد پرچمدار سطح بالا به نظر نمی‌رسد اما مشخصات اصلی یک گوشی قدرتمند را در خود دارد. گلکسی S20 FE در بین گوشی‌های با برچسب قیمت حداکثر ۱۳ میلیون تومان، عملکرد بسیار خوبی دارد و در برابر سایر رقیبان خود مانند شیائومی 11T و آیفون SE 2020 کم نخواهد آورد. به صورت کلی می‌توان گفت نسخه طرفداران گلکسی S20، کاربران زیادی را طرفدار خود کرده است. اگر به نظرتان مورد خاصی در بررسی گلکسی S20 FE 5G جا مانده آنرا با ما در میان بگذارید. [see_also]42677[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    Daraje com
    Daraje com
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید