آشنایی کامل با بلبرینگ و انواع بلبرینگ

آشنایی کامل با بلبرینگ و انواع بلبرینگ
راهنمای مطالعه

    بلبرینگ ها قطعاتی کاربردی برای آسان‌تر کردن چرخش و کاهش اصطکاک بین دو قطعه هستند. بلبرینگ ها انواع و اشکال متفاوتی دارند و هرکدام کاربردی مختص خود را دارا هستند که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

    بلبرینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

    بلبرینگ در عبارت از دو کلمه ball و bearing تشکیل شده که به ساچمه کروی شکل و حمل کننده اشاره دارد. در ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که بلبرینگ با رولبرینگ متفاوت است و ما در اینجا فقط در مورد بلبرینگ ها صحبت می‌کنیم.

    بلبرینگ‌ها از جنس فولاد هستند و از یک رینگ داخلی، رینگ بیرونی، قفسه یا چنگ، ساچمه های کروی شکل و در مواردی واشر یا کاسه نمد تشکیل شده‌اند.

    کاربرد اصلی بلبرینگ کاهش اصطکاک بین دو قطعه که نیاز به چرخش دارند نیز می‌باشد، به عنوان مثال این قطعه باعث چرخش آسان و پرسرعت در چرخ خودرو، ماشین لباسشویی، آبمیوه گیری و هزاران قطعات دیگر نیز می‌گردد و به جرات می‌توان گفت هر چیزی که در جهان امروزی ما چه از جنگ افزار و چه از لوازم خانگی و صنعت خودرو و هرآنچه که می‌چرخد به کمک بلبرینگ است.

    آشنایی با انواع بلبرینگ

    بلبرینگ ها انواع مختلفی دارند که به معرفی آنان میپردازیم:

    بلبرینگ شیار عمیق:

    بلبرینگ های شیار عمیق رایج ترین بلبرینگ‌های جهان نیز می‌باشند. این بلبرینگ‌ها کاربرد فراوانی در زندگی روزمره ما دارند و با سرعت بالای خود توانسته‌اند تا نقش مهمی در این امور ایفا کنند. این بلبرینگ‌ها بدون لرزش، بدون اصطکاک بالا و کم صدا هستند، قابلیت تحمل بارهای محوری و شعاعی را دارند و در هر دو جهت راست و چپ می‌چرخند، همچنین به آسانی نصب می‌گردند و هزینه های نگهداری و بسیار ناچیزی دارند.

    بلبرینگ تماس زاویه‌ای:

    این بلبرینگ ها دارای کاربردهای گسترده و متنوعی همچون چرخ خودرو و مصارف صنعتی هستند و از جمله بلبرینگ‌های رایج پس از شیار عمیق نیز می‌باشند.

    بلبرینگ خود تنظیم:

    بلبرینگ‌های خود تنظیم دو ردیف ساچمه دارند، دو شکاف عمیق در رینگ بیرونی و داخلی خود دارند تا ساچمه ها بدون اینکه از دور خارج شوند به خوبی در آن به حرکت درآیند. مصارفی صنعتی و عمومی دارند و در گروه برینگ‌های رایج دسته بندی میگردند.

    انواع دیگری از بلبرینگ‌ها وجود دارد که میتوان به بلبرینگ‌های شعاعی، خطی، کف گرد و چشمی اشاره نمود.

    بلبرینگ چگونه کار می‌کند؟

    نحوه کارکرد بلبرینگ بدین صورت است که ساچمه های کروی شکل بین دو رینگ داخلی و خارجی قرار می‌گیرند و باعث چرخش این دو قطعه فلزی (رینگ ها) بر روی هم می‌شوند. این عمل باعث می‌شود تا موتور یک جاروبرقی با سرعتی فراوان بچرخد و عمل مکش را به خوبی انجام دهد.

    نکات مهم در انتخاب و خرید بلبرینگ

    در انتخاب بلبرینگ مناسب باید به نکاتی توجه نمود. دقت در انتخاب بلبرینگ مناسب می‌تواند برای شما از زوایای زیادی سودمند باشد، بلبرینگها در کیفیتها و سطوح متفاوتی تولید می‌شوند و در متریال ساخت آن باید از فولاد مقاوم و بدون کربن استفاده نمود اما بلبرینگ‌های بی کیفیت و نامقاوم به جای فولاد، درصدی هم از کربن ساخته می‌شوند که این مورد باعث خورد شدن و شکستگی بلبرینگ و آسیب به سایر قطعات شما نیز می‌گردد.

    در حین خرید بلبرینگ باید به چند نکته دقت نمود:

    برند بلبرینگ : برندهای مطرح بلبرینگ به دلیل استفاده از متریال مناسب همواره خیالتان را در خرید آسوده میکنند.

    میزان لقی محوری بلبرینگ: بلبرینگ نباید اصطلاحا لق باشد و نسبت به رینگ داخلی و بیرونی تکان بخورد.

    دقت ابعادی بلبرینگ: بلبرینگ باید دقیقا ابعادی طبق کاتالوگ های رسمی داشته باشد و حتی یک میلیمتر کمتر یا بیشتر از آنچه در کاتالوگ درج شده نباشد.

    کیفیت روانکاری و گریس تزریق شده در بلبرینگ باید بالا باشد و میزان گریس به کار رفته در آن نه زیاد و نه کم باشد.

    امروزه برند های متفاوتی در عرصه بلبرینگ فعالند اما تعداد کمی دارای استانداردهای مناسب هستند ، فروشگاه اینترنتی تپ تیز همواره با بررسی تخصصی و بی طرفانه برندهای بلبرینگ ، سعی در ارائه این محصولات با کیفیت مناسب به مشتریان خود را دارد. تپ تیز همواره بر کیفیت بلبرینگ تاکید فراوانی دارد و محصولات بلبرینگ ارائه شده در تپ تیز همگی دارای گارانتی ضمانت و کیفیت نیز می باشند.

    قیمت بلبرینگ

    باتوجه به تنوع برند های بلبرینگ قیمت آن نیز متفاوت است، بلبرینگ ها در انواع برند ها و کیفیت ها در بازار صنعت ایران موجود هستند اما قیمت بلبرینگ در تپ تیز همواره با کنترل قیمت بازار و نوسانات آن است. تپ تیز فروشگاه اینترنتی خرید بلبرینگ بدون واسطه است و در آن سایر محصولات صنعتی نیز به همین شکل قابل خرید است.

    کاربرد‌های مختلف بلبرینگ

    بلبرینگ ها در صنعت خودرو و موتور سیکلت در چرخ ها و دینام و غیره، کارخانجات و صنایع وابسته نظیر سنگ شکن و شن شویی و قالیشویی و کلیه قطعات گردان و چرخنده کارخانجات، پمپ‌های آب و غیره، صنعت کشاورزی نظیر تراکتورها و کمباین‌ها و علف زن‌ها و سم پاش‌ها و غیره، در لوازم خانگی نظیر جاروبرقی، آبمیوه گیری، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و غیره کاربرد فراوان دارند.

    کاتالوگ آنلاین بلبرینگ

    بلبرینگ ها قطعاتی بسیار دقیق و مهندسی شده هستند که ابعاد آنها، میزان تحمل بار و میزان چرخش شفت بر روی روغن یا گریس و ده‌ها موارد دیگر به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گیرند و همگی این موارد در کاتالوگ بلبرینگ وجود دارد. شما می‌توانید کلیه این موارد را در کاتالوگ آنلاین بلبرینگ تپ تیز مشاهده نمایید و خریدی به صرفه، امن و با خیالی آسوده را با فروشگاه اینترنتی تپ تیز تجربه نمایید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید