بررسی شیائومی 11T پرو؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر

بررسی شیائومی 11T پرو؛ مزایا، معایب و گزینه‌های بهتر
راهنمای مطالعه

    در بررسی شیائومی 11T پرو نکات مثبت و منفی این گوشی را مرور خواهیم کرد تا متوجه شویم چرا با یکی از بهترین گوشی‌های این برند در سال ۲۰۲۱ مواجه هستیم.

    شیائومی 11T پرو به واسطه پردازنده قدرتمند و قابلیت‌های متعدد در مرداد ماه بهترین گوشی موبایل تا ۱۲ میلیون است و رقیبی کنار خود نمی‌بیند.

    شیائومی 11T پرو تقریبا با همان طراحی گوشی Mi 11i عرضه شده و از ویژگی‌های قابل توجهی مانند نمایشگر ۱۲۰ هرتزی OLED، چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ با مودم 5G، اسپیکرهای درجه یک و باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از فناوری شارژ فوق‌العاده سریع ۱۲۰ وات بهره می‌برد.

    در بررسی شیائومی 11T پرو مزایا و معایب این گوشی را بررسی کرده و آنرا با رقبایش محک خواهیم زد.

    مشخصات عمومی شیائومی 11T پرو

    شیائومی 11T پرو از جمله گوشی‌ها جدید این شرکت محسوب می‌شود که در شهریور ماه سال جاری معرفی شد و اولین نسخه‌های آن از مهر ماه راهی بازار شد.

    در زمان نوشتن بررسی شیائومی 11T پرو این گوشی از سیستم عامل اندروید ۱۱ پشتیبانی می‌کند و از آن جایی که به تازگی معرفی شده، نسخه‌های بعدی سیستم عامل گوگل را نیز دریافت خواهد کرد. پوسته MIUI 12.5 نیز امکانات زیادی را برای سفارشی‌سازی کاربران ارائه می‌کند.

    این گوشی هم اکنون با قیمت حدودی ۱۴ میلیون تومان در بازار ایران فروخته می‌شود و با گوشی‌های زیر رقابت دارد:
    • گلکسی S21 5G
    • آیفون ۱۲ مینی
    • شیائومی می ۱۱
    • گلکسی نوت ۲۰

    [table id=884 /]

    طراحی؛ آشنا با دوربین متفاوت

    شیائومی 11T پرو با نمایشگر تخت و لبه‌های خمیده شبیه اکثر گوشی‌های سری می ۱۱ است اما ماژول دوربین آن کمی‌ متفاوت‌تر از چیزی است که قبلا دیده بودیم. پنل پشتی دستگاه از جنس شیشه و رنگ مشکی آن کاملا مستعد دریافت لکه است. برای جلوگیری از ایجاد لک و اثر انگشت می‌توانید از قاب‌های محافظ استفاده کنید. البته‌ نسخه‌های شیائومی 11T پرو با رنگ سفید یا آبی آسمانی به سختی لکه را جذب می‌کنند.
    شیائومی 11T پرو با گواهی IP53 در برابر پاشش آب و گرد و غبار مقاوم است
    شیائومی قاب گوشی خود را از جنس آلومینیوم ساخته و آن را توسط یک روکش مات پوشانده است. این فریم فلزی در کنار استفاده از لایه محافظ گوریلاگلس ویکتوس روی نمایشگر، مقاومت گوشی در برابر ضربه و خش را تا حد زیادی افزایش داده است. دیگر مورد مهم در بررسی شیائومی 11T پرو برخوردار بودن از گواهی استاندارد IP53 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و پاشش آب است. بنابراین در برابر باران خفیف مقاوم خواهد بود اما غوطه‌ور کردن آن در آب ایده خوبی به نظر نمی‌رسد.  

    وزن گوشی ۲۰۴ گرم است و از این نظر در سطح متوسط قرار دارد. گوشی‌های هم قیمت با وزن کمتر:
    • آیفون ۱۲ مینی با ۱۳۴ گرم وزن
    • گلکسی S21 5G با وزن ۱۶۹ گرم
    • شیائومی می ۱۱ با وزن ۱۹۶ گرم
    • گلکسی نوت ۲۰ با وزن ۱۹۲ گرم

    [table id=885 /]

    نمایشگر؛ فوق‌العاده در تمام زمینه‌ها

    در بررسی شیائومی 11T پرو نمایشگر۶.۶۷ اینچی AMOLED یکی از نکات جذاب است. این پنل تخت با وضوح 1080p از نرخ تازه‌سازی تطبیقی۱۲۰ هرتز و بیش از یک میلیارد رنگ پشتیبانی می‌کند.

    نمایش رنگ‌ها در این پنل بسیار جذاب و دقیق است و در زوایای مختلف هم از کیفیت آن کاسته نمی‌شود.

    شیائومی 11T پرو یکی از بهترین نمایشگرهای بازار را دارد

    علاوه بر سازگاری با استانداردهای HDR10 و +HDR10، نمایشگر شیائومی 11T پرو از فناوری دالبی ویژن نیز پشتیبانی می‌کند که فقط در گوشی‌های بالای ۳۰ میلیون تومان شیائومی مانند می میکس ۴ و می ۱۱ اولترا شاهد آن‌ها هستیم.

    در بررسی شیائومی 11T پرو متوجه شدیم که صفحه نمایش از نرخ رفرش یا تازه‌سازی ۶۰ هرتز (استاتیک) و ۱۲۰ هرتز (تطبیقی) پشتیبانی می‌کند. نرخ رفرش دستگاه بسته به محتوای در حال نمایش به طور خودکار بین ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ هرتز جابجا می‌شود تا در مصرف باتری صرفه جویی شود.

    شیائومی مدعی است روشنایی خودکار نمایشگر ۱۰۰۰ نیت است اما در بررسی شیائومی 11T پرو حداکثر روشنایی آن در حالت دستی ۵۱۶ نیت و در حالت خودکار حداکثر ۸۳۷ نیت بود.

    در این محدوده قیمت، نمایشگر شیائومی 11T پرو حرف زیادی برای گفتن دارد و رقبا برتری خاصی نسبت به آن ندارند.

    [table id=886 /]

    دوربین؛ عملکرد مطلوب در شب و روز

    بررسی شیائومی 11T پرو

    شیائومی 11T پرو از دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، فوق عریض ۸ مگاپیکسلی و تله ماکرو ۵ مگاپیکسلی بهره می‌برد. دوربین سلفی هم ۱۶ مگاپیکسلی است.

    دوربین اصلی شیائومی 11T پرو به طور پیش‌فرض عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌کند و عکس‌هایی که در روز روشن با این دوربین گرفته می‌شود برای این کلاس قیمتی خوب هستند، اما بهترین نیستند.

    جزئیات زیادی در عکس‌های دیده می‌شود و محدوده دینامیکی آن‌ها عالی است. کنتراست تصاویر نیز خوب است و رنگ‌ها دقیق به نظر می‌رسند. نویز چندانی هم در عکس‌ها قابل مشاهده نیست.

    دوربین اصلی شیائومی 11T پرو در روز و شب عملکرد بسیار خوبی دارد

    با این وجود عکس‌های ثبت شده در حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی مشکلاتی دارد. به عنوان مثال، برخی نقاط مانند چمن یا تزئینات ساختمان‌ها که پیچیدگی بیشتری دارند، در تصاویر بیش از حد شفاف دیده می‌شوند. رنگ‌ها نیز در برخی موارد سردتر از چیزی که باید دیده می‌شوند.

    به طور خلاصه، عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی دوربین اصلی شیائومی 11T پرو عالی به نظر می‌رسند، اما در برخی موارد ممکن است انتظار بیشتری از آن‌ها داشته باشید. اگر عکس‌های خود را در حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی ثبت کنید و سپس آن‌ها را به رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی کاهش دهید، ممکن است نتایج بهتری دریافت کنید، زیرا در این حالت پردازش خودکار شیائومی حذف خواهد شد و جزئیات و دقت رنگ‌ها بهتر و با وضوح بیشتری دیده می‌شوند. تفاوت این دو مورد را در تصاویر زیر می‌توانید مشاهده کنید:

    هرچند در این گوشی خبری از دوربین تله فوتو نیست، اما دوربین اصلی شیائومی 11T پرو از قابلیت زوم ۲ برابری بهره می‌برد که تصاویر را تا حدودی بدون افت کیفیت بزرگنمایی می‌کند.

    عکس‌های دوربین فوق عریض دستگاه به طرز شگفت انگیزی برای این سنسور متوسط، دقیق و مناسب هستند. نویز نسبتا کمی در تصاویر دیده می‌شود، محدوده دینامیکی عکس‌ها خوب و تمام تصاویر ثبت شده توسط این دوربین ظاهری طبیعی دارند. با این وجود، رنگ‌ها چندان دقیق نیستند.

    دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی شیائومی 11T پرو نیز نسبتا منحصر به فرد است و تصاویر آن دارای جزئیات واضحی هستند.

    دوربین اصلی قابلیت فیلمبرداری 8K و نایت‌مود خودکار دارد

    شیائومی 11T پرو، همچنین از حالت شب خودکار پشتیبانی می‌کند. در این حالت مانند گوشی‌های اپل، اپلیکیشن دوربین به صورت خودکار تصمیم می‌گیرد که چه زمانی از حالت شب استفاده کند.

    عکس‌هایی که با استفاده از این ویژگی در مکان‌های کم نور گرفته می‌شوند فوق‌العاده بوده و وضوح بسیار خوبی دارند. جزئیات بسیار مناسب است و نویز کمی در تصاویر دیده می‌شود. نکته مهم دیگر که می‌توان به آن اشاره کرد، عدم روشن شدن غیر طبیعی سایه‌ها است که در بسیاری از گوشی‌ها کیفیت عکس‌ها را خراب می‌کند.

    [related]39015[/related]

    اگر قصد دارید در محیط‌های کم نور عکس‌ها روشن‌تری بگیرید، می‌توانید از حالت شب دستی استفاده کنید. در این حالت بین ۳ یا ۴ ثانیه گرفتن عکس و ۲ ثانیه دیگر پردازش آن‌ها طول می‌کشد. اما عکس‌ها به طور قابل‌توجهی روشن‌تر هستند و حتی برخی از آن‌ها با جزئیات بیشتری دیده می‌شوند.

    در تصویر زیر، تفاوت عکس‌های شیائومی 11T پرو با حالت شب خودکار (چپ)، حالت شب دستی (وسط) و بدون حالت شب (راست) دیده می‌شود:

    بررسی شیائومی 11T پرو

    اگر قصد دارید در محیط‌های کم نور یا شب از دوربین فوق‌عریض دستگاه خود استفاده کنید، حالت شب دستی بهترین نتایج ممکن را ارائه می‌کند. تصاویر دوربین فوق‌عریض با وجود این حالت نوردهی متعادلی دارند و جزئیات مناسب و نویز کمی را ارائه می‌کنند.

    وضوح عکس‌های سلفی شیائومی 11T پرو نیز قابل قبول است و رنگ و کنتراست خوبی دارند و نویز بسیار کمی در آن‌ها دیده می‌شود. به صورت کلی عکس‌های سلفی گوشی در نمایشگر دستگاه به خوبی دیده می‌شوند و برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی مناسب هستند.

    در بخش فیلمبرداری نیز، دوربین اصلی شیائومی 11T پرو می‌تواند فیلم‌های 8K با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه یا فیلم‌های 4K و 1080p با نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم در ثانیه ضبط کند. سنسورهای فوق‌عریض و ماکرو نیز فیلم‌هایی با حداکثر وضوح 1080p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط می‌کنند.

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی 11T پرو (منبع: GSMArena): (برای نمایش تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید.)

    [gallery link="file" ids="44055,44054,44053"]

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی 11T پرو در حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی:

    [gallery columns="2" link="file" ids="44057,44056"]

    تصاویر زوم ۲ برابری دوربین شیائومی 11T پرو:

    [gallery columns="2" link="file" ids="44059,44058"]

    تصاویر دوربین فوق عریض شیائومی 11T پرو:

    [gallery columns="2" link="file" ids="44061,44060"]

    تصاویر دوربین ماکرو شیائومی 11T پرو:

    [gallery link="file" columns="2" ids="44063,44062"]

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی 11T پرو در شب: [به ترتیب بدون نایت مود، با نایت مود خودکار و با نایت مود دستی]

    [gallery link="file" ids="44064,44065,44066"]

    تصاویر دوربین فوق عریض شیائومی 11T پرو در شب: [به ترتیب بدون نایت مود، با نایت مود خودکار و با نایت مود دستی]

    [gallery ids="44067,44068,44069"]

    تصاویر دوربین سلفی شیائومی 11T پرو در حالت معمولی و پرتره:

    [gallery columns="2" link="file" ids="44071,44070"]

    [table id=887 /]

    عملکرد پردازنده؛ در سطح پرچمدار

    بررسی شیائومی 11T پرو

    شیائومی 11T پرو از تراشه پرچمدار اسنپدراگون ۸۸۸ با مودم 5G بهره می‌برد که بر اساس فرآیند ۵ نانومتری ساخته شده است.

    اسنپدراگون ۸۸۸ از قدرتمندترین تراشه‌های بازار گوشی‌های اندروید محسوب می‌شود که عملکردش را قبلا در بررسی گلکسی S21 الترا و بررسی گلکسی زد فولد ۳ دیده بودیم.

    وجود تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ در کنار ۸ یا ۱۲ گیگابایت رم و سیستم کولینگ قوی، از نظر پردازشی شیائومی 11T پرو را در رده پرچمدارها قرار می‌دهد.

    شیائومی 11T پرو یکی از قدرتمندترین تراشه‌های دنیای موبایل را دارد

    در بررسی شیائومی 11T پرو همانطور که انتظار داشتیم بازی‌هایی مانند پابجی یا کال آو دیوتی موبایل به راحتی و بدون باگ روی آن اجرا می‌شوند. وجود سیستم خنک کننده قدرتمند نیز مانع از داغ شدن گوشی حین اجرای بازی یا اپ‌های سنگین می‌شود.

    همانطور که در جدول زیر می‌بینید اسنپدراگون ۸۸۸ در برابر رقبای اگزینوس و سری A اپل حرف زیادی برای گفتن دارد.

    [accordions]

    [accordion title="جدول جامع مقایسه پردازنده‌های گوشی‌های هم‌قیمت" load="hide"][wpdatatable id=30][/accordion]

    [/accordions]

    پیکربندی حافظه؛ عدم پشتیبانی از کارت حافظه

    شیائومی گوشی خود را در ترکیب‌هایی با ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ یا ۱۲ رم روانه بازار کرده که ظرفیت‌های مناسبی برای یک گوشی پرچمدار محسوب می‌شوند.

    دیگر نکته مهم در بررسی شیائومی 11T پرو عدم پشتیبانی از اسلات کارت microSD است؛ بنابراین اگر قصد خرید این گوشی را دارید، حتما گزینه با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی را انتخاب کنید. البته در این محدوده قیمت گوشی‌هایی کمی از اسلات کارت microSD بهره می‌برند.

    گوشی‌های پرچمدار که از اسلات کارت microSD بهره می‌برند:
    • هواوی P50
    • گلکسی S20 پلاس 5G
    • گلکسی S20 5G

    [table id=888 /]

    باتری؛ شارژ حیرت‌انگیز ۱۲۰ وات

    بررسی شیائومی 11T پرو

    شیائومی 11T پرو انرژی خود را از طریق یک باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی فراهم می‌کند که نسبت به پرچمداران اخیر این برند مانند می ۱۱ با باتری ۴۶۰۰ میلی آمپر ساعتی یک ارتقا محسوب می‌شود.

    با این حال، باتری شیائومی 11T پرو  در رتبه‌بندی میزان استقامت خود نسبت به سایر گوشی‌های این محدوده قیمت نتایج خوبی به ثبت نرسانده و نمره کلی آن ۹۲ ساعت است.

    باتری با شارژ فوق سریع ۱۲۰ وات در ۱۷ دقیقه کاملا شارژ می‌شود

    اما یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌ها در بررسی شیائومی 11T پرو پشتیبانی از شارژ سریع ۱۲۰ وات است. شیائومی در گوشی خود از فناوری شارژ سریع HyperCharge استفاده کرده و شارژر ۱۲۰ وات را در جعبه گوشی خود قرار داده است.

    هرچند شیائومی ادعا می‌کند شارژ کامل با شارژر ۱۲ واتی تنها ۱۷ دقیقه طول می‌کشد اما در بررسی شیائومی 11T پرو شارژ کامل ۲۰ دقیقه طول کشید که باز هم بسیار حیرت انگیز است. به لطف استفاده از دو سلول جداگانه برای باتری، گوشی حین شارژ داغ نمی‌شود.

    گوشی‌های مشابه با شارژدهی بهتر:
    • شیائومی Mi 10T پرو با ۱۱۸ ساعت 
    • ریلمی GT اکسپلورر مستر با ۱۱۷ ساعت
    • گلکسی S21 5G پلاس با ۱۱۴ ساعت
    • گلکسی S20 FE 5G با ۱۱۰ ساعت

    [table id=889 /]

    امکانات؛ همان همیشگی بدون جک هدفون

    بررسی شیائومی 11T پرو

    شیائومی 11T پرو در یک جعبه سفید رنگ بسته بندی شده و تحویل مشتریان خواهد شد. در داخل بسته یک شارژر فوق‌العاده سریع ۱۲۰ وات و کابل USB-C با درجه 6A وجود دارد.

    سنسور اثر انگشت روی دکمه پاور تعبیه شده و سرعت و دقت فوق‌العاده‌ای دارد، اما در برخی موارد اگر آن را زیاد لمس کنید، منجر به کارکرد اشتباه می‌شود که البته این امر زیاد شما را اذیت نخواهد کرد.

    در شیائومی 11T پرو خبری از اسلات کارت microSD و جک هدفون نیست

    همانطور که گفتیم خشاب سیم کارت آن در پایین دستگاه قرار گرفته که از دو سیم کارت نانو پشتیبانی می‌کند. همچنین شیائومی 11T پرو از جک هدفون پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین برای اتصال هدفون خود به دستگاه باید از مبدل استفاده کنید.

    در دو طرف بالا و پایین گوشی دو اسپیکر مستقل وجود دارد که پشت دو شبکه اختصاصی قرار گرفته‌اند. بلندگوی بالا به عنوان یک هدفون عمل می‌کند و به همین دلیل صدا هم از گوشی و هم از مشبک‌ها بالا می‌آید.

    بررسی شیائومی 11T پرو از نظر صوتی نشان می‌دهد صدای اسپیکرها به اندازه کافی بلند است و به لطف فناوری دالبی اتموس کیفیت بالایی دارد.

    [table id=890 /]

    نمرات شیائومی 11T پرو

    بررسی شیائومی 11T پرو

    شیائومی 11T پرو در آزمون چند هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ ۵ نمره ۳۷۸۳ و در آزمون تک هسته‌ای نمره ۱۱۳۵ را کسب کرده است. گوشی عملکرد خوب خود را در تست‌های آنتوتو ۸ نیز تکرار کرده و نمره ۶۳۶۴۴۳ را کسب کرده که با این وجود عملکرد آن از گوشی‌هایی مانند گلکسی S21 5G و آیفون ۱۲ مینی بهتر است.

    در ادامه بررسی شیائومی 11T پرو مزایا و معایب این گوشی را از نظر کاربرانی که تجربه استفاده از آن را دارند مرور خواهیم کرد.

    [table id=891 /]


    مزایا شیائومی 11T پرو از دید کاربران


    نمایشگر فوق‌العاده

    نمایشگر این گوشی از همه نظر یک تجربه فوق‌العاده را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. نرخ تازه‌سازی تطبیقی ۱۲۰ هرتز، روشنایی فوق‌العاده و پشتیبانی از فناوری دالبی ویژن از جمله ویژگی‌های قابل توجه نمایشگر این گوشی است.

    شارژ فوق سریع

    همانطور که در بررسی شیائومی 11T پرو اشاره کردیم، این گوشی از شارژ سریع ۱۲۰ وات پشتیبانی می‌کند. شارژ کامل باتری در ۲۰ دقیقه رضایت و تحسین کاربران زیادی را در پی داشته است.

    تراشه پرچمدار

    شیائومی 11T پرو به لطف اسنپدراگون ۸۸۸ از نظر عملکرد بسیاری از گوشی‌های رقیب خود را کنار می‌زند. اجرای روان و سریع بازی‌های روز و اپ‌های سنگین همان چیزی است که کاربران می‌خواهند.


    معایب شیائومی 11T پرو از دید کاربران


    بررسی شیائومی 11T پرو

    عمر باتری محدود

    هرچند سرعت شارژ باتری شیائومی 11T پرو از بهترین‌های بازار موبایل است، اما عمر باتری آن چندان راضی کننده نیست و خیلی زود خالی خواهد شد.

    نبود تثبیت کننده تصویر یا دوربین تله فوتو

    در این محدوده قیمتی معمولا گوشی‌ها به همراه دوربین تله فوتو یا تثبیت کننده تصویر روانه بازار می‌شوند که عدم وجود آن‌ها در شیائومی 11T پرو ضعف محسوب می‌شود.

    نبود اسلات کارت microSD

    هرچند این قابلیت در گوشی‌های پرچمدار در حال فراموش شدن است، اما عدم وجود آن موجب پر شدن زودهنگام حافظه داخلی گوشی خواهد شد.

    جمع‌بندی بررسی شیائومی 11T پرو

    شیائومی 11T پرو یک گوشی همه‌کاره عالی با یکی از بهترین نمایشگرهای OLED و سریع‌ترین تراشه‌های اندروید محسوب می‌شود. کیفیت عکس‌ها و صدای اسپیکر این گوشی نیز شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. فقط باید به این نکته توجه کرد که گوشی‌های قبلی شیائومی مانند Mi 11i نیز از مشخصات قابل توجهی بهره می‌برند و در برخی موارد ارزان‌تر نیز هستند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام برای خرید شیائومی 11T پرو با قیمت بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان، سایر گوشی‌های شیائومی را نیز بررسی کنید. قیمت روز گوشی‌های شیائومی را در این مطلب می‌توانید مشاهده کنید.  اگر به نظرتان نکته‌ای در بررسی شیائومی 11T پرو جا مانده آنرا با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. [see_also]40849[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    Daraje com
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید