بهترین مادربردهای اینتل در سطح اقتصادی، میان‌رده و پرچمدار

بهترین مادربردهای اینتل در سطح اقتصادی، میان‌رده و پرچمدار
راهنمای مطالعه

    در این راهنمای خرید ۱۰ مدل از بهترین مادربرد اینتل را معرفی کرده‌ایم که شامل بهترین بردهای چند نسل اخیر با قابلیت توسعه پذیری بالا هستند.

    مادربرد یا برد اصلی (Motherboard) صفحه‌ای است که قطعات کامپیوتری روی آن نصب می‌شوند تا انرژی الکتریکی و امکان ارتباط بین آنها تامین شود.

    با اینکه مادربرد از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر است اما نقش تعیین کننده‌ای در عملکرد سیستم شما نخواهد داشت چرا که تنها میزبان قطعات است؛ پس تنها کافی است که در هماهنگی کامل با پردازنده خریداری شود. این موضوع و سایر المان‌های حائز اهمیت در انتخاب مادربرد را پیش از این در نکات پیش از خرید مادربرد به شکل کامل بررسی کردیم.

    همچنین دانستیم که مادربردها توسط شرکت‌های ثالث و با طیف گسترده‌ای از امکانات مختلف به فروش می‌رسد که در تعیین قیمت و کاربرد نهایی این محصولات تاثیر گذارند. از آن جایی که انتخاب از میان این مدل‌ها چالش برانگیز به نظر می‌رسد در این مقاله به معرفی ۱۰ مدل از بهترین مادربردهای اینتل در رده‌‌هایی کاری متفاوت می‌پردازیم.

    بهترین مادربردهای اینتل چه ویژگی‌هایی دارند؟

    مادربردهای با چیپست‌های اینتل تحت لیسانس این شرکت و با همکاری کمپانی‌های ثالث بسیاری در بازار عرضه می‌گردند. این مادربردها با وجود یکسان بودن چیپست اینتل، از نظر کیفیت ساخت، تعداد اسلات‌های توسعه و مجهز بودن به ماژول‌های وای‌فای، بلوتوث و... تفاوت دارند.

    این موضوع موجب شده تا یک مادربرد مشابه در قیمت‌ها و کیفیت‌های متفاوتی در بازار دسترس باشد. حال سوال این است که کدام مادربردها با توجه به قیمت و رده کاربری، شرایط جای گرفتن در لیست بهترین مادربردهای اینتل را دارند؟

    بهترین مادربردهای اینتل علاوه بر کیفیت ساخت بالا، از اسلات‌های توسعه متعدد، کانکتورهای برق متناسب و ماژول‌های ضروری بهره می‌برند. این مادربردها که حاصل همکاری اینتل با برندهای شناخته شده و مطمئن هستند، از جدیدترین نسل پردازنده‌ها، ارتقا پذیری، اورکلاک و توسعه‌پذیری پشتیبانی می‌کنند.

    ۱. مادربرد گیگابایت مدل Z690 AORUS PRO

    • چیپست: Z690
    • سوکت: LGA 1700
    • پشتیبانی پردازنده: نسل دوازده اینتل
    • فرم فاکتور: ATX
    • رده کاربری: اورکلاکینگ، گیمینگ، بالارده

    ption id="attachment_46653" align="alignnone" width="850"]بهترین مادربرد اینتل Z690 AORUS PRO بهترین مادربرد اینتل گیگابایت Z690 AORUS PRO

    مادربرد گیگابایت (GIGABYTE) مدل Z690 AORUS PRO از بهترین مادربردهای اینتل در رده کاری حرفه‌ای و گیمینگ است. این مادربرد فرم فاکتور ATX به واسطه بهره‌مندی از چیپست Z690 از سری Z اینتل و سوکت LGA 1700 توانایی میزبانی پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل را داراست.

    چیپست‌های سری Z اینتل این مادربرد، معرف خانواده پیشتاز این مجموعه است که به واسطه بهره گیری از ماکسیمم ۲۴ لاین درگاه PCIe نسل چهارم در مدل‌های پرچمدار و همچنین اسلات‌های توسعه مدرن بین گیمرها و کاربران حرفه‌ای طرفداران بسیاری دارد. این خانواده همچنین از اورکلاک پردازنده‌های اینتل و پروفایل XMP رم تا فرکانس ۶۲۰۰ مگاهرتز به صورت کامل پشتیبانی می‌کنند.

    این مدل از بهترین مادربرد اینتل برای به‌روزرسانی سخت افزاری، به تعداد متنوعی از کانکتورها و اسلات‌های توسعه مجهز شده است. این بخش شامل چهار اسلات رم تا ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت، سه اسلات PCI Express X16، چهار کانکتور M.2، شش کانکتور SATA، کانکتورهای پاور ۴، ۸ و ۲۴پینی و سایر اتصالات مورد نیاز است.

    این اتصالات به کاربر اجازه استفاده از جدیدترین پردازنده‌های گرافیکی سری ۳۰ انویدیا، حافظه SSD با درگاه PCIe نسل چهار و رم‌های با فرکانس بالا را می‌دهد.

    و در نهایت این مدل که با طراحی زیبا و به همراه هدر RGB عرضه شده، به ماژول‌های کارت صدا Realtek ALC4080، کارت شبکه WLAN، بلوتوث و وای‌فای تجهیز شده تا نیازهای کاربر حرفه‌ای را تامین کند.

    فهرست بهترین مادربردها در ایران

    ۲.مادربرد MSI مدل PRO Z690-A

    • چیپست: Z690
    • سوکت: LGA 1700
    • پشتیبانی پردازنده: نسل دوازده
    • فرم فاکتور: ATX
    • رده کاربری: اورکلاکینک، گیمینگ، بالارده

    ption id="attachment_46777" align="alignnone" width="850"]بهترین مادربرد اینتل بهترین مادبرد اینتل MSI Pro Z690

    در میان کمپانی‌هایی شخص ثالثی که بردهای نسل جدید اینتل را عرضه می‌کنند، MSI از نام‌هایی است که به شکل ویژه میان گیمرها محبوبیت دارد. این برند بردهای اینتلی خود را با هیت سینک‌های مدرن، بدنه‌های باکیفیت و البته کانکتورهای متنوع تغذیه ارائه می‌کند.

    مادربرد MSI مدل PRO Z690-A از جمله بهترین مادربردهای اینتل نسل دوازدهم است که با سوکت LGA 1700 عرضه می‌شود. این برد مدرن جزو معدود مدل‌های مجهز به اسلات PCIe نسل پنج است.

    این برد می‌تواند از ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم DDR4 با فرکانس بالای ۵۲۰۰ مگاهرتز پشتیبانی کند. همچنین مجهز به شش اسلات‌ SATA 6Gb/s، انواع پورت تصویر، کانکتورهای برق ۸ و ۲۴ پین و USB 3.2 نسل دوم و... است.

    این مادربرد که با بازار هدف اورکلاکرها و کاربران حرفه‌ای‌تر به بازار معرفی شده، از ماژول‌های بلوتوث ۵.۲ و وای‌فای نسل شش نیز بهره می‌برد که آن را به یکی از بهترین انتخاب‌های نسل دوازدهم اینتل بدل کرده است.

    این مدل فاقد نورپردازی و سایر جنبه‌های گیمینگ است، با این حال اگر به دنبال گزینه کمابیش هم رده و با ظاهر گیمینگ از این برند هستید، MSI MPG Z690 CARBON WIFI نیز انتخاب مناسبی خواهد بود.

    [related]44240[/related]

    ۳.مادربرد ایسوس مدل TUF GAMING Z690 PLUS

    • چیپست: Z690
    • سوکت: LGA 1700
    • پشتیبانی پردازنده: نسل دوازده
    • فرم فاکتور: ATX
    • رده کاربری: گیمینگ، اورکلاکینگ

    ption id="attachment_46797" align="alignnone" width="850"]TUF GAMING Z690 PLUS مادبرد ایسوس TUF GAMING Z690 PLUS

    مادربرد ایسوس (ASUS) مدل TUF Gaming Z560 که تحت لاین گیمینگ TUF ایسوس توسعه داده شده، از جمله بهترین مادربردها برای گیمرها و کاربران حرفه‌ای است که به واسطه بهره‌مندی از جدیدترین چیپست اینتلی و سوکت LGA 1200 توانایی میزبانی پردازنده‌های نسل دوازده را داراست.

    همانند سایر بردهای سری Z اینتلی، این مادربرد نیز به صورت کامل از اورکلاکینگ و فعال سازی پروفایل XMP رم در فرکانس‌های بسیار بالا و با ۴ اسلات تا ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت تا فرکانس ۵۳۳۳ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

    همچنین این مادربرد از اسلات‌های PCIe نسل چهار و پنج، چهار کانکتور SATA 3.0، تاندربولت، USB 3.2 تایپ C و سایر پورت‌های I/O پشتیبانی می‌کند که امکان توسعه با رنج گسترده‌ای از ابزارها را برای کاربر فراهم می‌کنند.

    مادربرد TUF Gaming Z560 برای خنک سازی به هیت‌سینک آلومینیومی و ۶ هدر فن چهار پین مجهز شده که امکان اتصال انواع فن و پمپ خنک‌کننده را ممکن می‌سازد.

    این مادربرد همچنین به وای‌فای نسل شش، ماژول بلوتوث ۵.۲، چیپست صدای Realtek ALC S1200A و...مجهز است.

    این مدل از بهترین مادربرد اینتل همانند سایر مدل‌های TUF ایسوس طراحی زیبا و جلوه‌ای مدرن و چشم‌نواز دارد که نظر گیمرها را به خود جلب می‌کند. ال‌ای‌دی‌های RGB در نظر گرفته شده برای این مادربرد که در لبه بالا و پایین کار شده، زیبایی این برد را دوچندان کرده‌اند.

    بهترین مادربردهای ایسوس را ببینید

    ۴. مادربرد ایسوس مدل Prime Z690-P

    • چیپست: Z690
    • سوکت: LGA 1700
    • پشتیبانی پردازنده: نسل دوازده
    • فرم فاکتور: ATX
    • رده کاربری: میان رده

    ption id="attachment_46678" align="alignnone" width="850"]Prime Z690-P مادربرد ایسوس Prime Z690-P

    معمولا بردهای نسل دوازدهمی اینتل که مجهز به سوکت‌های جدید LGA 1700 هستند، از قیمت بسیار بالایی برخوردارند. عمده این بردها را مدل‌های بالارده و گیمینگ تشکیل می‌دهند که به واسطه هیت سینک‌، نورپردازی و اسلات‌های توسعه متعدد قیمت قابل توجهی دارند.

    با این حال لاین Prime ایسوس شامل مادربردهای مجهز به چیپست جدید با قیمت‌هایی معقول است. مادربرد ایسوس مدل Prime Z690-P که در کلاس اقتصادی و میان رده این برند جای می‌گیرد، به واسطه اسلات‌های توسعه متعدد، هیت سینک‌های مدرن، کانکتورهای متنوع و سیستم تغذیه مناسب جزو بهترین مادربردهای اینتل نسل دوازدهم هستند.

    مادربرد فوق مجهز به یک اسلات توسعه PCIe نسل پنجم و نسل چهارم، سه اسلات PCIe نسل سه، سه اسلات SSD M.2 و چهار درگاه نسل سوم ساتا بهره می‌برد. این برد فوق می‌تواند از ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم نوع DDR4 با فرکانس حداکثر ۵۳۳۳ مگاهرتز پشتیبانی کند.

    این مجموعه در کنار بهره گیری از کانتکتورهای متعدد، درگاه‌های تصویر،  پورت‌های USB 3.2 و همچنین ماژول‌های بلوتوث ۵.۲ و وای‌فای نسل شش توانسته یک انتخاب معقول میان رده در نسل دوازدهم اینتل را رقم برند که نیازهای معقول کاربران میان رده تا حرفه‌ای را پاسخگو است.

    ۵.مادربرد ایسوس مدل TUF Gaming Z590

    • چیپست: Z590
    • سوکت: LGA 1200
    • پشتیبانی پردازنده: نسل یازده و ده
    • فرم فاکتور: ATX
    • رده کاربری: گیمینگ، اورکلاکینگ

    ption id="attachment_46696" align="alignnone" width="850"]TUF Gaming Z590 ماردبرد ایسوس TUF Gaming Z590

    مادربرد ایسوس (ASUS) مدل TUF Gaming Z590 که تحت لاین گیمینگ TUF ایسوس توسعه داده شده، از جمله بهترین انتخاب‌ها برای گیمرها و کاربران حرفه‌ای است که قیمت مناسبی نیز دارد.

    این مادربرد فرم فاکتور ATX با چیپست Z590 از سری Z اینتل و سوکت LGA 1200 توانایی میزبانی پردازنده‌های نسل ده و یازده اینتل را داراست.

    همانند سایر بردهای سری Z اینتلی، این مادربرد نیز به صورت کامل از اورکلاکینگ و فعال سازی پروفایل XMP رم در فرکانس‌های بسیار بالا و تا ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت پشتیبانی می‌کند.

    این مدل از بهترین مادربرد اینتل از اسلات‌های PCIe نسل سه و چهار، شش عدد کانکتور SATA 3.0، تاندربولت چهار و هدر USB 3.2 تایپ C پشتیبانی می‌کند که امکان توسعه با رنج گسترده‌ای از ابزارها را برای کاربر فراهم می‌کنند.

    این مادربرد به هیت‌سینک‌های آلومینیومی و شش هدر فن چهار پین مجهز شده که امکان اتصال انواع فن و پمپ خنک‌کننده را ممکن می‌سازند.

    و در نهایت این مدل گیمینگ با وای‌فای نسل شش، ماژول بلوتوث ۵.۲، چیپست صدای Realtek ALC S1200A و... عرضه می‌شود که در مجموع انتخاب مناسبی برای عموم کاربران حرفه‌ای خواهد بود.

    بردهای سری ROG از این برند نیز می‌توانند انتخاب مناسبی برای گیمرها و اورکلاکرها باشند که در رده قیمت بالاتری نسبت به این مدل قرار می‌گیرند.

    ۶. مادربرد ایسوس مدل PRIME Z590-P

    • چیپست: Z590
    • سوکت: LGA 1200
    • پشتیبانی پردازنده: نسل یازده و ده
    • فرم فاکتور: ATX
    • رده کاربری: میان رده

    ption id="attachment_46772" align="alignnone" width="850"]PRIME Z590-P مادربرد ایسوس مدل PRIME Z590-P

    در میان مدل‌های نسل یازده و ده اینتل با سوکت LGA 1200 سری پرایم ایسوس تحت عنوان کلاس رده اقتصادی‌تر شناخته می‌شوند. مادربرد ایسوس مدل PRIME Z590-P یک انتخاب بالارده اما با قیمتی مناسب است که توانایی پاسخگویی به نیاز اکثر کاربران اعم از تولید کنندگان محتوا تا گیمرها را دارد.

    مدل فوق که از خانواده سری Z اینتل است، به منظور اورکلاک پردازنده‌ها بهینه شده است. این مادربرد همچنین برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی ناشی از گرمای پردازنده‌ها به هیت سینک‌های بزرگ و هدر فن‌های هیبریدی مجهز شده است. ظاهر این برد ATX هم به منظور ارائه تجربه ظاهری بهتر به وسیله هدر RGB تکمیل شده است.

    مادربرد ایسوس مدل PRIME Z590-P با چهار اسلات PCIe نسل چهار و سه، چهار اسلات SATA و چهار اسلات توسعه مموری DDR4 با ماکسیمم ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و فرکانس ۵۱۳۳ مگاهرتز عرضه می‌شود.

    این برد همچنین از چیپست‌های آنبرد Realtek ALC897 برای صدا، Realtek 2.5Gb Ethernet برای شبکه، بلوتوث ۵.۰ و وای‌فای نسل شش بهره می‌برد. علاوه براین تنوع پورت‌های تصویر و سایر پورت‌های I/O در این برد به قدر کفایت بالاست تا نیاز معمول کاربران را پاسخ گوید.

    فهرست قیمت مادربردهای سری z590 ایسوس

    ۷.مادربرد ایسوس ROG STRIX Z490-E GAMING

    • چیپست: Z490
    • سوکت: LGA 1200
    • پشتیبانی پردازنده: نسل یازده (با آپدیت بایوس) و ده
    • فرم فاکتور: ATX
    • رده کاربری: گیمینگ

    ption id="attachment_46799" align="alignnone" width="850"]ROG STRIX Z490-E GAMING مادربرد ایسوس ROG STRIX Z490-E GAMING

    سری ROG ایسوس به عنوان یکی از محبوب‌ترین لاین‌های گیمینگ این کمپانی شناخته می‌شود که محصولات مختلفی در رده سخت افزار تا لوازم جانبی ارائه می‌کند.

    مادربردهای این لاین از جمله ROG STRIX Z490-E GAMING مجهز به هیت سینک‌های بزرگ و هدرهای انواع سیستم خنک کننده است که آن را به انتخاب مناسبی برای اورکلاکرها بدل نموده است. این برد با برش‌های زیبا و نورپردازی RGB به همراه لوگوی ROG عرضه شده که جلوه ویژه‌ و متفاوتی به آن می‌دهد.

    مادربرد ROG STRIX Z490-E GAMING که با چیپست Z490 و سوکت LGA 1200 عرضه شده است قابلیت پشتیبانی از پردازنده های نسل ده و یازده (با آپدیت بایوس) را داراست.

    این مادربرد از چهار اسلات DDR4 رم تا سقف ۱۲۸ گیگابایت و ماکسیمم فرکانس ۴۸۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. همچنین در این مدل شاهد شش اسلات SATA، اسلات‌های PCIe نسل سوم و چهار، کانکتور USB 3.2 نسل ۲ و چند پورت تصویر هستیم که امکان توسعه را برای غالب کاربران فراهم می‌کند.

    پنل پشتی مادربرد شامل خروجی های صوتی ۷.۱ کاناله مجهز به روکش طلا، خروجی Optical صوتی، دو درگاه اتصال آنتن SMA برای چیپ وای‌فای نسل شش و بلوتوث ۵.۲، چهار درگاه USB 3.2 نسل ۲ است که در مجموع مادربرد ROG STRIX Z490-E GAMING را به انتخابی ایده آل بدل نموده که هیچ نقطه ضعفی جز قیمت بالا ندارد.

    [related]41690[/related]

    ۸.مادربرد MSI مدل Z490-A PRO

    • چیپست: Z490
    • سوکت: LGA 1200
    • پشتیبانی پردازنده: نسل یازده (با آپدیت بایوس) و ده
    • فرم فاکتور: ATX
    • رده کاربری: میان رده

    ption id="attachment_46843" align="alignnone" width="850"]بهترین مادربردهای اینتل مادربرد MSI مدل Z490-A PRO

    مادربرد MSI مدل Z490-A PRO از جمله مدل‌های باکیفیت بالا اما قیمت مناسب است که به واسطه سوکت LGA 1200 از پردازنده‌های نسل ده و همچنین یازده (با آپدیت بایوس) پشتیبانی می‌کند.

    این مدل که از چیپست خانواده Z بهره می‌برد از اورکلاک پردازنده‌ها و فعال سازی پروفایل XMP رم DDR4 تا فرکانس ۴۸۰۰ مگاهرتز و ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت پشتیبانی می‌کند.

    این برد مجهز به سه اسلات توسعه PCIe نسل سوم، شش اسلات SATA و دو عدد M.2 است. در بدنه پشتی این برد پورت‌های I/O معمول تصویر، چهار USB 3.2، دو USB 2.0 و جک صوتی تعبیه شده است.

    این برد فرم فاکتور ATX از نورپردازی RGB و هیت سینک‌های فلزی برای کنترل دما بهره می‌برد. این مدل از کانکتورهای فن برای اضافه کردن انواع سیستم خنک کننده نظیر فن‌های هوایی و کولینگ‌های مایع برخوردار است.

    ۹.مادربرد ایسوس مدل PRIME B560M-K

    • چیپست: B560
    • سوکت: LGA 1200
    • پشتیبانی پردازنده: نسل یازده و ده اینتل
    • فرم فاکتور: microATX
    • رده کاربری: میان رده

    ption id="attachment_46770" align="alignnone" width="850"]PRIME B560M-K مادربرد ایسوس مدل PRIME B560M-K

    چیپست‌های سری B بردهای اینتل معرف مدل‌های تجاری و البته ارزان قیمت‌تر اینتل هستند. این بردها به واسطه کلاس کاری پایین‌تر، برخلاف سری Z معمولا از اورکلاک پردازنده و رم با فرکانس‌های بسیار بالا را پشتیبانی نمی‌کند.

    با این حال همچنان می‌توانند تا سقف ۶۴ گیگابایت رم با ماکسیمم ۵۰۰۰ مگاهرتز فرکانس را پشتیبانی کنند.

    این مدل از بهترین مادربرد اینتل از یک اسلات PCIe نسل چهار و دو اسلات PCIe نسل سه، شش کانکتور SATA با سقف ۶ گیگابایت بر ثانیه، دو اسلات M.2 و سایر اتصالات معمول بهره می‌برد که نیاز عموم کاربران میان رده را پاسخگو است.

    در این مادربرد ارزان اینتل که در فرم فاکتور Micro ATX عرضه شده، خبری از ماژول‌های بلوتوث و وای‌فای نیست. در بدنه پشتی این مدل چهار پورت پورت USB 3.2، دو پورت USB 2.0 و سایر اتصالات تصویر قرار گرفته تا یک انتخاب اقتصادی مناسب برای کاربران پردازنده‌های نسل ده و یازده باشد.

    ۱۰. مادربرد MSI مدل B560M PRO-VDH WIFI

    • چیپست: B460
    • سوکت: LGA 1200
    • پشتیبانی پردازنده: نسل یازده و ده اینتل
    • فرم فاکتور: microATX
    • رده کاربری: اقتصادی

    ption id="attachment_46860" align="alignnone" width="850"]B560M PRO-VDH WIFI مادربرد MSI مدل B560M PRO-VDH WIFI

    و در آخرین انتخاب رده اقتصادی به مادربرد MSI مدل B560M PRO-VDH WIFI می‌پردازیم. این مدل با فرم فاکتور microATX و سوکت LGA 1200 توانایی میزبانی از پردازنده‌های نسل ده و یازده اینتل (با آپدیت بایوس) را داراست.

    این برد از دو اسلات مموری تا سقف ۶۴ گیگابایت و با ماکسیمم ۴۶۰۰ مگاهرتز بهره می‌برد. دارای دو اسلات توسعه PCIe، چهار کانکتور SATA و یک M.2 است که تنها می‌تواند پاسخگوی کاربران پایین رده باشد.

    در پنل پشتی تمامی پورت‌های معمول I/O نظیر انواع خروجی تصویر، دو USB 3.2، کانکتورهای فن و اتصالات صدا کار شده. این برد کوچک به وسیله اتصالات ۲۴ و ۸ پین تغذیه می‌شود.

    بهترین مادربرد اینتل ارزان که از ماژول وای‌فای نسل شش بهره می‌برد، در مجموع یک انتخاب به شدت اقتصادی و باکیفیت برای کامپیوترهای عمومی یا اداری کوچک است که نیازی به اسلات‌های توسعه متعدد ندارند.

    فهرست قیمت بهترین مادربردهای MSI را ببینید

    جمع‌بندی راهنمای خرید بهترین مادربرد اینتل

    در این مطلب به معرفی ده مدل از بهترین مادربرد اینتل پرداختیم که شامل نسل‌های جدید می‌شوند. همانطور که دیدیدم بهترین مدل‌ها از برندهای ایسوس، گیگابایت و MSI هستند که با اسلات‌های توسعه متعدد، ماژول‌های کاربردی و همچنین امکان آپگرید در این لیست جای می‌گیرند. اگر قصد اورکلاک یا آپگرید احتمالی را دارید، مدل‌های خانواده Z با هیت سینک مناسب و مجهز به کانکتورهای فن به شما توصیه می‌شود. اگر قصد اجرای بازی‌های روز را دارید و گیمر هستید، خرید مدل‌ها با چیپست جدیدتر و مجهز به اسلات‌های توسعه و کانکتورهای کافی را در اولویت قرار دهید. و در نهایت اگر قصد خرید مادربرد برای کامپیوترهای اقتصادی و اداری را دارید، خرید از لاین‌های خوش قیمت‌تری نظیر پرایم ایسوس را در نظر داشته باشید. در مدل‌های اقتصادی نیازی به اسلات‌های توسعه فراوان و پورت‌های I/O متعدد نخواهید داشت. [table id=1014 /] [see_also]44252[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید