نکاتی که پیش از خرید گیرنده دیجیتال باید بدانید

نکاتی که پیش از خرید گیرنده دیجیتال باید بدانید
راهنمای مطالعه

    خرید گیرنده دیجیتال به شما امکان تماشای برنامه‌های تلویزیونی با کیفیت عالی از شبکه‌های متعدد را می‌دهد و دیگر دردسرهای گیرنده‌های آنالوگ را ندارید. در این مقاله از «درجه»، نکات مهمی را گفته‌ایم که پیش از خرید گیرنده دیجیتال باید بدانید.

    گیرنده دیجیتال چیست؟

    خرید گیرنده دیجیتال راهنمای خرید گیرنده دیجیتال

    گیرنده دیجیتال یا ست‌تاپ باکس (Set-Top Box) سیگنال‌های دیجیتال را دریافت کرده و آنها را به سیگنال‌هایی تبدیل کند که برای تلویزیون، کامپیوتر و لپ‌تاپ قابل شناسایی باشند.

    در واقع این دستگاه نوعی مبدل است که کدهای دیجیتالی را از فرستنده دریافت و آنها را به کدهای آنالوگ تبدیل می‌کند وبرای ارسال به تلویزیون می‌فرستد. با استفاده از دستگاه دیجیتال می‌توانید به برنامه‌های متنوع‌تر تلویزیونی و در عین حال با کیفیت بالای صدا و تصویر دسترسی پیدا کنید.

    نسل جدید تلویزیون‌ها به گیرنده‌های دیجیتال یا حتی گیرنده‌های ماهواره مجهز هستند اما اگر تلویزیون‌تان قدیمی است یا می‌خواهید از تماشای تلویزیون لذت بیشتری ببرید، باید در فکر خرید گیرنده دیجیتال جداگانه باشید.

    گیرنده‌های دیجیتال در چهار مدل تلویزیون، موبایل، کامپیوتر و خودرو در بازار وجود دارند اما عملکرد همه آنها یکسان است. برای مثال با استفاده از مبدل Type-C به USB می‌توانید از گیرنده‌های دیجیتال کامپیوتر برای موبایل هم استفاده کنید.

    فهرست قیمت بهترین گیرنده‌های دیجیتال

    خرید گیرنده دیجیتال تلویزیون

    هنگام خرید گیرنده دیجیتال تلویزیون باید به یکسری ویژگی‌ها توجه کنید تا از خریدتان راضی باشید. در ادامه به مواردی که موقع خرید گیرنده دیجیتال باید به آنها توجه کنید، اشاره کرده‌ایم:

    چقدر بودجه دارید؟

    انواع گیرنده دیجیتال

    پیش از خرید گیرنده دیجیتال تلویزیون باید به بودجه‌ای که می‌توانید برای آن اختصاص دهید، توجه کنید و سپس مناسب‌ترین نوع را بخرید.

    از بهترین مارک‌های گیرنده دیجیتال باید به پرو ویژن، دنای، ایکس‌ویژن، پاناتک، مکسیدر و مارشال اشاره کرد.

    محصولات این برندها در بازار امروز (زمستان ۱۴۰۰) از حدود ۲۵۰هزار تا ۲میلیون تومان فروخته می‌شود. مسلما با توجه به قیمتی که برای این دستگاه می‌پردازید، از امکانات بیشتری بهره‌مند می‌شوید.

    البته تمام گیرنده‌های دیجیتال ویژگی‌های اصلی را که نیازتان را برطرف می‌کنند دارند اما مدل‌های گران‌تر کیفت بالاتر یا ویژگی‌های فرعی بیشتری دارند.

    قابلیت نمایش شبکه‌های Full HD و HD

    کانال‌هایی که برنامه‌های خود را به‌صورت Full HD یا HD پخش می‌کنند، کیفیت تصاویر و وضوح بالاتری در مقایسه با کانال‌های SD دارند.

    بیشتر گیرنده‌های دیجیتال تلویزیون می‌توانند کانال‌های HD را دریافت کنند اما همه آنها این قابلیت را ندارند. برخی از آنها فقط کانال‌های باکیفیت SD را در اختیارتان قرار می‌دهند. بنابراین موقع خرید گیرنده دیجیتال مطمئن شوید که قابلیت دریافت کانال‌های Full HD یا HD را داشته باشد.

    هرچند هنوز در ایران شبکه‌های تلویزیونی Full HD رایج نشده‌اند اما بعید نیست در آینده نزدیک این اتفاق بیفتد. با خرید گیرنده دیجیتال سازگار با Full HD بعدا مجبور به تعویض گیرنده دیجیتال نخواهید بود.

    حافظه داخلی

    اگر دوست دارید برنامه‌های تلویزیونی را علاوه‌بر تماشا ذخیره کنید پس باید گیرنده‌ای بخرید که حافظه داخلی داشته باشد. می‌توانید گیرنده‌ای با حافظه دارای ظرفیت ذخیره‌سازی ۵۰۰ گیگابایت، ۱ یا ۲ ترابایتی بخرید.

    با خرید گیرنده دیجیتال حافظه‌دار می‌توانید برنامه‌های صوتی و تصویری را بعدا تماشا کرده یا به کامپیوتر و حافظه‌های اکسترنال منتقل کنید. البته گیرنده‌ای بخرید که چند پورت USB داشته باشد تا بتوانید هارد دیسک اکسترنال‌تان را هم به آن متصل کنید. همچنین یادتان باشد که موقع ذخیره برنامه‌های تلویزیونی، برنامه‌های با کیفیت SD را می‌توانید تا ۳۰۰ ساعت اما با کیفیت HD حدود ۱۲۵ ساعت ذخیره کنید.

    [related]32890[/related]

    پشتیبانی از WIFI و استاندارد DLNA

    با استفاده از DLNA می‌توانید به فایل‌هایتان از ابزاری به ابزار دیگر، از جمله گوشی اندروید یا آیفون دسترسی داشته باشید. ابزارهایی که با DLNA سازگار هستند، در واقع از یک پروتکل استاندارد برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند و بدین ترتیب می‌توان دو ابزار از برندهای مختلف اما سازگار با این استاندارد را به هم متصل کرد و به تمام فایل‌های ذخیره‌شده در آنها دسترسی یافت.

    DLNA بسیاری از قابلیت‌های AirPlay را دارد و در بین کاربران محبوبیت بسیاری کسب کرده است. Airplay که استاندارد انحصاری شرکت اپل است به کاربر امکان به‌اشتراک گذاشتن تصاویر ویدیویی، موسیقی، عکس و ... را به صورت بی‌سیم به دستگاه‌های پخش مانند تلویزیون، بلندگو و ابزارهای دیگر پخش می‌دهد.

    قابلیت DLNA به شما امکان ارسال فایل‌ها از کامپیوتر به تلویزیون‌تان را می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید از این ویژگی استفاده ببرید، موقع خرید گیرنده دیجیتال، گیرنده‌ای بخرید که این قابلیت را داشته باشد.

    پشتیبانی از فرمت‌های مختلف صدا و تصویر

    خرید گیرنده دیجیتال

    صرف‌نظر از اینکه قصد خرید گیرنده دیجیتال از چه مدل یا برندی دارید، باید مطمئن باشید که می‌تواند تمام فایل‌های مورد نظرتان را پخش کند. مثلا، برخی از گیرنده‌های دیجیتال نمی‌توانند فایل‌های AVI را اجرا کنند و با توجه به اینکه فایل‌های دارای فرمت AVI رایج و فراوان هستند، با مشکل مواجه خواهید شد.

    البته فایل‌های ویدیویی MP4 و MOV و فایل‌های تصاویر JPG و PNG و فایل‌های صوتی MP3 تقریبا در تمام جهان استفاده می‌شوند. اما در مورد فایل‌های دیگر باید مراقب باشید گیرنده دیجیتالی که می‌خرید،‌ با آنها سازگاری داشته باشد. اگر می‌خواهید گیرنده دیجیتال‌تان فایل‌های متنوعی را به‌راحتی اجرا کند، پس گیرنده‌ای بخرید که با فرمت‌های زیر سازگاری داشته باشد:

    AVI, MP4, MOV, MP3, OGG, JPG, BMP, MPG, MPEG, VOB, TS, TRP, M2T, M2TS, MKV, DIVX, TP, DAT, FLV

    مجهز بودن به تیونر DVB-T2

    پخش دیجیتال با نام DVB یا Digital Video Broadcasting شناخته می‌شود و در دنیا انواع متفاوتی دارد. برنامه‌های دیجیتال در ایران از طریق سیستم DVB-T و نوع پیشرفته‌تر آن DVB-T2 انجام می‌شود. با استفاده از تیونرهای DVB-T می‌توانید با آنتن‌های هوایی تصاویر SD ، HD ، FULL HD و … را به صورت همزمان دریافت کنید.

    گیرنده‌های دیجیتال قدیمی از کدک AVC (H.264) پشتیبانی می‌کنند. اگر می‌خواهید شبکه‌های HD صداسیما را ببینید باید گیرنده‌ای بخرید که از کدک جدید HEVC (H.265) پشتیبانی می‌کند.

    پورت‌های ورودی و خروجی

    پورت‌ها، به‌ویژه پورت‌های HDMI، جزء اصلی تلویزیون‌ها، لپ‌تاپ‌ها، گیرنده‌های دیجیتال، کنسول‌ها و... هستند. با استفاده از این پورت‌ها می‌توانید گیرنده دیجیتال‌تان را به تلویزیون یا دستگاه دیگر متصل کنید.

    پورت HDMI که مخفف رابط چندرسانه‌‌ای باکیفیت بالا (High Definition Multimedia Interface) است، از اهمیت زیادی برخوردارست چراکه تنها پورتی است که رابط‌های تمام دیجیتال را پشتیبانی می‌کند. از رابط‌های دیگر می‌توان به کابل کواکسیال، کابل کامپوزیت، کابل کامپوننت اشاره کرد.

    البته اگر قصد دارید گیرنده دیجیتال را به کامپیوتر یا لپ‌تاپ و تلفن هوشمندتان متصل کنید، باید دستگاه گیرنده حتما به پورت USB هم مجهز باشد. با وجود این پورت هر دستگاهی که پورت USB داشته باشد را می‌توانید به گیرنده دیجیتال تلویزیون متصل کنید.

    راهنمای برنامه الکترونیکی (EPG)

    گیرنده دیجیتال تلویزیونی بخرید که به راهنمای برنامه الکترونیکی مجهز باشد. گیرنده‌هایی که این راهنما را دارند، دایما برنامه‌های کانال‌های مختلف را به کاربران اعلام می‌کنند.

    این نوع گیرنده‌ها معمولا برنامه‌ها را بر اساس زمان، عنوان، کانال یا ژانر فیلم و سریال دسته‌بندی می‌کند و کاربر با استفاده از فهرست ارائه‌شده می‌تواند برنامه مورد نظر خود را سر وقت مشاهده کند. اگر به این ویژگی علاقه‌مند هستید، موقع خرید گیرنده دیجیتال تلویزیون به آن توجه کنید.

    ویژگی‌های ضبط برنامه

    گیرنده دیجیتال، ضبط برنامه

    موقع خرید گیرنده دیجیتال بهتر است به دستگاهی فکر کنید که ویژگی‌های ضبط برنامه هم داشته باشد. بنابراین بهتر است به قابلیت‌های زیر توجه کنید:

    • تعداد تیونرها: هرچه تیونرهای دستگاه بیشتر باشد، می‌توانید به تعداد آنها چند برنامه را همزمان ضبط کنید. مثلا اگر دستگاه دو تیونر داشته باشد می‌توانید همزمان دو برنامه را ضبط کنید و در همان حال برنامه سومی را از طریق هارد دیسک یا دستگاه ضبط تصویر دیجیتال تماشا کنید.
    • ضبط دقیق برنامه‌ها: با استفاده از راهنمای برنامه الکترونیکی می‌توانید برنامه دلخواه را درست سر زمان خود ضبط کنید و بخشی از آن از قلم نیفتد.

    دیگر نکات مهم خرید گیرنده دیجیتال

    گیرنده دیجیتال

    گیرنده دیجیتال مجهز به کنترل از راه دور، کارتان را راحت می‌کند. با استفاده از این دستگاه می‌توانید روی مبل‌تان لم بدهید و بدون دردسر فیلم یا سریال مورد علاقه‌تان را جستجو و پخش کنید. حتی برخی از گیرنده‌های دیجیتال به دستیارهای صوتی هم مجهز هستند و موقع خرید گیرنده دیجیتال می‌توانید یکی از این نوع گیرنده‌ها را بخرید.

    در خرید گیرنده دیجیتال به کیفیت قطعات آن، مانند پنل جلوی دستگاه، فیش‌های خروجی و بدنه دستگاه، دقت کنید. همچنین به کیفیت اتصالات خروجی دقت کنید. زیرا این اتصالات روی کیفیت صدا و تصویر اثر می‌گذارند.

    تمام گیرنده‌های دیجیتال به خروجی‌های AV برای انتقال تصویر به تلویزیون مجهز هستند. بعضی از گیرنده‌های دیجیتال تلویزیون به خروجی RF هم مجهز هستند. یعنی اینکه صدا و تصویر می‌تواند به فرمت RF تبدیل شده و تلویزیون‌های آنالوگ آنها را دریافت کنند. این خروجی برای تلویزیون‌های قدیمی که خروجی AV ندارند، مناسب است.

    دستگاهی بخرید که سرعت پردازش و عملکرد آن خوب باشد. در واقع اگر دستگاه به تراشه (چیپ‌ست) باکیفیتی مجهز باشد، قدرت پردازش و سرعت آن هم افزایش می‌یابد.

    برخی از گیرنده‌های دیجیتال تلویزیون دارای پخش‌کننده‌های DVD یا Bluray هستند. اگر می‌خواهید از شر سیم‌های ارتباطی که در گوشه‌های اتاق‌تان کشیده می‌شوند، خلاص شوید، می‌توانید یکی از این نوع گیرنده‌ها را بخرید. البته این امکانات به قیمت گیرنده دیجیتال هم اضافه می‌کند.

    در نهایت موقع خرید گیرنده دیجیتال حتما دستگاهی را انتخاب کنید که ضمانت‌نامه معتبر، خدمات پس از فروش و همچنین به‌روز‌رسانی نرم‌افزاری دستگاه را همراه خود داشته باشد.

    فهرست قیمت جدیدترین گیرنده‌های دیجیتال

    کلام آخر نکات خرید گیرنده دیجیتال

    در این مطلب مهمترین نکات در خرید گیرنده دیجیتال را معرفی کردیم که شامل وضوح نمایش، سازگاری با فرمت‌های متنوع، فناوری‌های ارتباطی، نوع پورت‌های ورودی و خروجی، امکان ذخیره برنامه‌ها و موارد دیگری می‌شود. امیدواریم با توجه به توضیحات این مقاله، گیرنده دیجیتال مناسب خود را انتخاب کنید. اگر در زمینه خرید گیرنده دیجیتال تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید. [see_also]37366[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید