چرا باید قبل از انتخاب بیمه خودرو، کارشناسی خودرو را انجام داد؟

چرا باید قبل از انتخاب بیمه خودرو، کارشناسی خودرو را انجام داد؟
راهنمای مطالعه

    در برخی موارد که خرید خودروی نو می‌تواند زمان‌بر بوده و یا حتی مراحل اداری طولانی داشته باشد و از طرفی هزینه بالاتری نسبت به خودروی دست دوم دارد.

    بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای خرید خودروی دست دوم اقدام کنند. اما خرید خودروی دست دوم بدون مشورت با یک فرد متخصص می‌تواند ضرر مالی بسیاری برای خریدار درپایان سال ۱۴۰۰ به همراه داشته باشد. حین خرید خودروهای دست دوم ایرانی یا خارجی باید به دقت تمام شرایط فنی و ظاهری خودرو را زیر و رو کنید چرا که با توجه به قیمت بالای قطعات و تعمیر خودرو، پنهان ماندن هر مشکلی قبل از خرید، به معنی میلیون‌ها تومان هزینه‌ برای شما برای خواهد بود. بنابراین کارشناسی یکی از ضروری‌ترین کارها در زمان خرید ماشین است اما اگر در این زمینه سررشته کافی ندارید می‌توانید از خدمات کارشناسی خودرو استفاده کنید. چراکه برای بررسی و ارزیابی دقیق یک خودرو، چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ فنی، نیازمند کارشناسی خودرو به صورت دقیق خواهید بود، کارشناسی که تخصصی در حوزه موتور، فنی و بدنه داشته باشد.

    عموما وقتی از کارشناسی خودرو حرف می‌زنیم، منظور خرید خودرو کارکرده است. برای خرید خودروی صفر، نیازی به کارشناسی نیست و صرفا می‌توان با مشاوره گرفتن از افراد آگاه به فضای بازار و انواع برندهای خودرو، یکی از مدل‌های موجود ایرانی یا خارجی را انتخاب کرده و ضمن مراجعه به نمایندگی آن را خریداری کرد. اما وقتی حرف از خرید خودروی کارشناسی شده می‌شود، باید به سراغ خودروهای کارکرده رفت. در بازار امروز، و با وجود قیمت بسیار بالای خودرو، بسیاری از افراد چاره‌ای جز خرید خودروی کارکرده ندارند. از طرف دیگر با توجه به قیمت بسیار بالای خودروهای خارجی، نمونه‌های کارکرده این خودروها هم قیمتی بسیار بالا دارند. پس انتخابی جز ماشین کارکرده ایرانی نیست. حالا در میان خودروهای دست دوم ایرانی، می‌توان نمونه‌های بسیار خوب و سرحالی را پیدا کرد. خودروهایی که برای مدتی طولانی، پاسخ‌گوی نیاز افراد خواهد بود.در چنین شرایطی کارشناسی خودرو می‌تواند علاوه‌بر مشخص کردن عیوب ظاهری و فنی، در تعیین قیمت نهایی خودروی مورد نظر شما نیز نقش مؤثر و مفیدی داشته باشد. جالب است بدانید که یکی از مهم‌ترین دلایلی که برای کارشناسی خودرو دست دوم اقدام می‌شود علاوه بر اطمینان از سلامت فنی خودرو و تعیین قیمتی مناسب، فراهم آمدن شرایط برای دریافت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو است. در ادامه به بررسی نحوه کارشناسی خودرو و اهمیت آن می‌پردازیم و در نهایت رابطه میان کارشناسی خودرو و دریافت بیمه خودرو را بررسی خواهیم کرد.

    مراحل مختلف کارشناسی خودرو

    هنگامی که شما خودرویی را خریداری می‌کنید، برای بررسی کامل آن نیاز به فردی دارید که خودروی شما را از نظر بدنه، فنی و موتور بررسی نماید. به این ترتیب، خیال شما بابت سلامت خودرو و امنیت آن راحت خواهد بود.اگر دنبال خرید خودروی دست دوم یا صفر هستید برای اطمینان از سلامت خودرویتان باید از کارشناسی تخصصی خودرو استفاده کنید.لطفا دقت فرمایید که این موضوع هیچ ارتباطی با معاینه فنی خودرو نداشته و راه و هدف جداگانه‌ای دارند.در معاینه‌ی فنی به ارزش واقعی خودرو پرداخته نمی‌شود. از آنجایی که فرد عادی  بیشتر ایرادات خودرو را نمی‌تواند تشخیص دهد، بهتر است برای بررسی هرچه بهتر از کارشناس خودرو کمک گرفت. این متخصص با دانش کافی و علم در این زمینه می‌تواند خرید اتومبیل بهتری را برای شما به ارمغان بیاورد.برای اجرای کارشناسی خودرو نیاز به فردی‌ست که تبحر ویژه‌ای در زمینه‌های موتور گیربکس، رنگ بدنه، جلوبندی و… داشته باشدبه.در هر کدام از موارد ذکر شده، کارشناس خودرو اجزای مختلف را به دقت بررسی کرده و میزان سلامت آن‌ها را می‌سنجد.بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان از کسب اطلاعات درباره سلامت خودرویی که قصد خرید آن را دارید، حتماً راهنمای کارشناسی خودرورا بخوانید.

    شاید برخی از افراد تصور کنند که انجام کارشناسی خودرو برای خرید خودروی دست دوم نوعی هزینه اضافی است، اما موضوع اصلی اینجاست که اگر خریدار اطلاعات و دانش کافی در ارزیابی فنی خودرو نداشته باشد هزینه‌های غیرقابلپیش‌بینی که بعدها در اثر مشکلات موتور ایجاد خواهد شد بسیار بیشتر از هزینه‌ای است که شما برای کارشناسی خودرو در ابتدای امر پرداخت خواهید کرد.همان‌طور که اشاره کردیم در کارشناسی خودرو، شخص متخصص به کارشناسی بدنه، فنی، موتور و گیربکس، تست آپشن‌ها و تجهیزات جانبی و تست رانندگی می‌پردازد. هر کدام از این چهار روش اصلی ارزیابی خودرو، به ترتیب شامل بخش‌های مختلفی هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

    مراحل مختلف کارشناسی خودرو

     

    کارشناسی بدنه خودرو

    بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کارشناسی بدنه خودرو کار ساده‌ای خواهد بود. اما باید این مسئله را در نظر داشته باشید که در حال حاضر برخی از متخصصین صافکاری خودرو، آنچنان تبحری در این زمینه دارند که افرادعادی و غیرمتخصص نمی‌توانند رنگ شدگی بخش‌های مختلف بدنه خودرو را تشخیص دهند. از طرفی در برخی مواقع در اثر تصادفی سهمگین و خطرناک، یکی از قطعات بدنه خودرویی که مد نظر شماست به طور کامل تعویض شده است، در چنین شرایطی افراد غیرمتخصص نمی‌توانند تعویض قطعه را تشخیص دهند. در کارشناسی بدنه خودرو، کارشناس به ارزیابی بخش‌های زیر می‌پردازد.

    • کارشناسی شاسی و ستون‌ها
    • کارشناسی سقف خودرو به منظور بررسی عدم چپی آن
    • کارشناسی میزان رنگ شدگی بدنه خودرو
    • کارشناسی میزان خوردگی و زنگ زدگی بدنه خودرو
    • کارشناسی عدم دو تکه بودن اتاق خودرو
    • کارشناسی و بررسی عدم تعویض قطعات بدنه خودرو

    کارشناسی فنی، موتور و گیربکس خودرو

    کارشناسی فنی و موتور خودرو یک کار کاملاً تخصصی است و نیازمند دانش و تبحر خاصی است. بنابراین اگر در زمینه موتور و متعلقات آن اطلاعات و دانش کافی نداشته باشید قاعدتاً نمی‌توانید کوچکترین ایرادها را تشخیص دهید.توجه داشته باشید که در صورت عدم مشخص شدن کوچکترین ایراد در موتور خودرو، ممکن است بعدها هزینه‌های جانبی بسیاری را برای تعمیر موتور متحمل شوید. در کارشناسی فنی، موتور و گیربکس، کارشناس خودرو به بررسی موارد زیر می‌پردازد.

    • کارشناسی موتور خودرو و متعلقات آن
    • بررسی نشتی بنزین و نشتی روغن
    • بررسی روغن سوزی و میزان مصرف سوخت
    • بررسی میزان سر و صدای تولید شده توسط موتور در حین کار
    • بررسی عدم خوردگی سرسیلندرها و سلامت سوپاپ‌ها و میل سوپاپ‌ها
    • آنالیز دو خروجی از اگزوز خودرو
    • کارشناسی سیستم تعلیق خودرو
    • بررسی سلامت جلوبندی خودرو
    • بررسی میزان کیلومتر کارکرد واقعی
    • تست دیاگ

    تست آپشن و تجهیزات جانبی در کارشناسی خودرو

    کارشناسی تجهیزات داخلی خودرو

     

    شاید آپشن و تجهیزات جانبی برای برخی از افراد از اهمیت آنچنانی برخوردار نباشد، اما توجه داشته باشید که همواره آپشن‌ها و تجهیزات جانبی به صورت مستقیم روی قیمت نهایی خودروی نو و دست دوم تاثیرگذار خواهند بود. بنابراین اگر قصد خرید خودرو دارید، کارشناسی خودرو باید به بررسی تعداد آپشن‌ها و سلامت آن‌ها بپردازد تا مبلغ واقعی برای خودروی مورد نظر شما تعیین شود.

    تست رانندگی در کارشناسی خودرو

    آخرین مرحله از کارشناسی خودرو، تست رانندگی است که توسط کارشناسان متخصص انجام خواهد شد. در تست رانندگی، کارشناس خودرو عملکرد بخش‌های مختلف را به صورت دقیق بررسی خواهد کرد. تست رانندگی خودرو شامل موارد زیر است.

    • بررسی میزان شتاب‌گیری اولیه خودرو
    • بررسی میزان صدای سیستم انتقال قدرت
    • بررسی میزان تقه‌های گیربکس اتومات
    • تست ترمزها، لنت ترمز و بوستر
    • نحوه عملکرد تایر در هنگام ترمز شتاب گرفتن یا پیچیدن خودرو
    • تست نحوه عملکرد کمک فنرها و میزان تعادل خودرو

    حالا که با بخش‌های مختلف کارشناسی‌خودرو آشنا شدید، نقش موثر آن در خرید خودروی باکیفیت را به خوبی درک خواهید کرد.اماموضوعاصلی اینجاست که چرا کارشناسی‌خودرو تا این اندازه با اهمیت است؟ آیا ارتباطی میان انجام کارشناسی خودرو و معامله خودرو و یا حتی دریافت‌بیمه وجود دارد؟

    ارتباط میان کارشناسی خودرو و دریافت بیمه

    داشتن بیمه شخص ثالث و بدنه و کارشناسی خودرو برای رانندگی بدون خطر ضروری است.

      همان‌طور که می‌دانید طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، همه مالکان خودرو باید برای دریافت بیمه شخص ثالث خودرو اقدام کنند.بیمه شخص ثالث، بیمه ای اجباری برای تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی در برابر خسارات جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث است.در بیمه شخص ثالث، مالك وسيله نقليه شخص اول به شمار مي آيد(كه در اكثر بيمه‌نامه ها تحت عنوان بيمه‌گزار شناخته مي شود)، شخص ثاني شركت بيمه است كه متعهد به جبران هزينه ها طبق قرارداد است (كه در بيمه نامه با عنوان بيمه‌گر درج مي شود) و در نهايت شخص ثالث فرد زيان ديده در حوادث رانندگي است (كه منظور غير از راننده مقصر است). تمامي اشخاصي كه در يك حادثه تصادف، زيان مالي و جاني مي بينند، تحت پوشش بيمه شخص ثالث قرار گرفته و اين بيمه هزينه هاي مربوط به درمان، فوت و خسارات وارد شده به اموال را جبران مي كند. در اين گونه اتفاقات، راننده مقصر هم مي تواند از مزاياي بيمه حوادث راننده كه شاخه اي جديد از بيمه شخص ثالث به شمار مي آيد استفاده كند.با توجه به اینکه خرید بیمه شخص ثالث اجباری بوده و عدم تمدید به موقع آن عواقبی چون توقف خودرو را به همراه خواهد داشت، بنابراین همه مالکان خودرو باید برای خرید بیمه شخص ثالث اقدام کنند. اما لازم است بدانید که در مورد خودروهای دست دوم، شرکت‌های بیمه‌گر بدون انجام کارشناسی خودرو، خدمات بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را ارائه نخواهند داد. بنابراین همه کسانی که مایل به خرید خودروهای دست دوم هستند به منظور دریافت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه باید ابتدا برای کارشناسی خودرو اقدام کنند. پس از انجام کارشناسی می‌توانید از طریق یکی از سایت‌های کارگزاری بیمه مانند مجموعه بیمه دات کام برای خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه اقدام کنید. از جمله مهمترین مزایای رقابتی کارگزاریخرید آنلاین bimeh.com می‌توان به همکاری با شرکت‌های معتبر بیمه‌گر در سراسر ایران، تنوع بیمه‌های ارائه شده، امکان استعلام قیمت به صورت آنلاین، امکان دریافت مشاوره تخصصی به صورت رایگان، امکان خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنهآنلاین و دریافت رایگان بیمه نامه درب منزل مالک خودرو اشاره کرد.بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پس از انجام کارشناسی خودرو مورد نظر خود، وارد سایت شده و جهت استعلام و خرید ارزان ترین بیمه شخص ثالث و بدنه اقدام کنید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید