۱۰ مدل از بهترین فازمترهای ساده، القایی و دیجیتال

۱۰ مدل از بهترین فازمترهای ساده، القایی و دیجیتال
راهنمای مطالعه

    خرید فازمتر برای هر خانه‌ای ضروری است. در این مطلب نکات مهم در خرید فازمتر را بررسی کرده و ۱۰ مدل از بهترین فازمتر القایی و ساده را معرفی میکنیم.

    فازمتر و کاربرد آن

    فازمتر از ضروری‌ترین موارد در جعبه ابزار و ساده‌ترین راه برای آزمایش وجود جریان برق (معمولا متناوب AC) در سیم یا هر شی دیگری است. انواع متفاوتی فازمتر در بازار فروخته می‌شود که ساده‌ترین آن، نوع پیچ‌گوشتی است. به دلیل اینکه از این نوع فازمتر می‌توان به صورت یک پیچ‌گوشتی ساده هم استفاده کرد، طرفداران بسیاری دارد. سر فازمتر‌های پیچ‌گوشتی معمولا تخت است.

    نوک فازمتر باید به‌طور مستقیم در معرض سیم یا پریز برق دارای جریان الکتریکی قرار گیرد و یکی از انگشتان کاربر روی انتهای دسته و قسمت فلزی فازمتر گذاشته شود. در واقع برای درست کار کردن این مدل فازمتر باید جریان کوچکی از طریق انگشت کاربر از بدن او عبور کند تا یک مدار الکتریکی تشکیل و چراغ فازمتر روشن شود. در غیر اینصورت فازمتر درست کار نخواهد کرد.

    اجزای فازمتر

    اجزای فازمتر تماسی

    فازمتر از چند جزء کلاهک فلزی، میله فلزی، لامپ نئونی، مقاومت و دسته تشکیل شده است که در ادامه آنها را توضیح داده‌ایم:

    کلاهک فلزی

    روی سر فازمتر یک کلاهک فلزی رزوه‌دار قرار دارد که مدار برق را درون فازمتر حفظ می‌کند. برای تست برق پس از اتصال میله به سیم مورد نظر، باید انگشت را روی این کلاهک قرار دهیم که نقش جریان منفی را بازی می‌کند. از آنجایی‌که خازن‌های محدود‌کننده موجود در فازمتر وارد عمل می‌شوند، بدن دچار شوک الکتریکی نمی‌شود. درضمن بدن خشک انسان در برابر جریان‌های کوچک برق مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

    میله فلزی

    همانطور که در بخش کلاهک فلزی توضیح داده شد، وجود میله فلزی برای آزمایش ولتاژ ضروری است و علاوه‌بر آن برای باز و بسته کردن پیچ‌ها هم کاربرد دارد.

    فنر و لامپ نئونی فازمتر

    کلاهک فازمتر به یک فنر متصل است. فنر عملکرد دوطرفه دارد و جریان برق را بین لامپ فازمتر و انتهای فازمتر انتقال می‌دهد. در ضمن این فنر تمام اجزای درونی فازمتر را محکم نگه می‌دارد. انتهای فنر به یک لامپ (معمولا نئونی) متصل است. هر زمان که میله فلزی به یک منبع برق فعال وصل شود، این لامپ روشن شده و نشان از وجود جریان برق می‌دهد. در ضمن لامپ در برابر ولتاژ برق مقاوم است و داغ نمی‌شود.

    مقاومت فازمتر

    پس از لامپ نئونی، یک مقاومت به آن متصل است و انتهای مقاومت هم به میله فلزی فازمتر متصل می‌شود. حداکثر جریان از منبع برق که می‌تواند از درون لامپ عبور کند، با استفاده از مقاومت محدود و کنترل می‌شود.

    دسته فازمتر

    دسته پلاستیکی فازمتر معمولا از نوع شفاف است تا روشنایی لامپ درون فازمتر دیده شود. این پلاستیک از نوع پلاستیک‌های مقاوم است که دوام و طول عمر بالایی دارد.

    انواع فازمتر

    هنگام خرید فازمتر باید بدانید که سه نوع متفاوت از آن در بازار وجود دارد:

    • فازمتر ساده
    • فازمتر دیجیتال
    • فازمتر القایی

    در ادامه انواع فازمتر را بیشتر توضیح می‌دهیم.

    فازمتر ساده (تماسی)

    فازمترهای تماسی همان فازمترهای معمولی و ساده‌ای هستند که در اکثر خانه‌ها از آنها استفاده می‌شود. اما این فازمترها دو مدل یک سر تماسه یا دو سر تماسه دارند. در فازمترهای یک سر تماسه، طرف دیگر فازمتر باید انگشت دست قرار بگیرد تا مدار بسته شود و فازمتر کار کند.

    اما در فازمترهای دو سر تماسه، اتصال دوم به جای انگشت دست، سیمی است که در انتهای فازمتر قرار دارد و به زمین متصل می‌شود. خرید فازمتر دوسر تماسه ایمن‌تر است. زیرا امکان برق‌گرفتگی در افراد بسیار کم می‌کند.

    خرید بهترین فازمتر فازمتر دو تماسه

    فازمتر القایی (غیر تماسی)

    این نوع فازمتر بدون اینکه با سیم یا مدار جریان الکتریکی تماس مستقیم برقرار کند، با استفاده از یک حسگر تغییرات میدان الکتریکی در اطراف سیم را بررسی کرده و وجود ولتاژ را تشخیص می‌دهد. خرید فازمتر القایی به دلیل اینکه فرد تماس مستقیم با جریان برق ندارد، خطر برق‌گرفتگی را به حداقل می‌رساند.

    خرید بهترین فازمتر فازمتر القایی

    فازمتر‌ دیجیتال

    فازمتر دیجیتال، نشانگری دیجیتال دارد و می‌توان مقدار جریان الکتریکی و ولتاژ را روی نمایشگر آن مشاهده کرد. فازمتر دیجیتال نیز بدون هیچ تماسی، وجود ولتاژ‌های ۱۲ تا ۲۲۰ ولت را تشخیص می‌دهد و در تعیین ولتاژ بسیار دقیق عمل می‌کند. هر دو جریان AC و DC را می‌توان با استفاده از این فازمترها تشخیص داد. خرید فازمتر دیجیتال به دلیل عدم نیاز به لمس با دست، بسیار ایمن‌تر از فازمترهای تماسی‌ است.

    فازمتر دیجیتال

    تفاوت فازمتر القایی با مولتی‌متر چیست؟

    بیشتر افراد موقع خرید فازمتر‌های غیرتماسی می‌خواهند بدانند که آیا بین این فازمترها و مولتی‌متر تفاوتی وجود دارد؟

    باید بگوییم بله. فازمترهای غیرتماسی فقط می‌توانند ولتاژ دستگاه‌های الکتریکی را بدون نیاز به تماس با آنها آنها تعیین کنند. اما مولتی‌مترها که آنها هم نوعی فازمتر القایی هستند، چندین کمیت از جمله، ولتاژ، جریان، مقاومت الکتریکی، ظرفیت خازنی، ولتاژ AC و DC و فرکانس را تعیین می‌کند.

    مولتی‌متر

    معیارهای خرید بهترین فازمتر

    هنگام خرید فازمتر علاوه‌بر نوع فازمتر باید به یکسری نکات دیگر توجه کنید تا خرید خوب و مطمئنی داشته باشید:

    شناسایی دامنه ولتاژ

    فازمتری بخرید که بتواند در دو حالت تشخیص ولتاژ بالا (۴۸ تا ۱۰۰۰ ولت) و ولتاژ پایین (۱۲ تا ۴۸ ولت) قرار بگیرد و بنابر نیازتان ولتاژ را تشخیص دهد. در این صورت از فازمتر می‌توانید به روش‌های مختلف بسیاری استفاده کنید.

    [related]45583[/related]

    ایمنی فازمتر

    موضوعی که باید به آن توجه کنید، ایمنی فازمتر است. اگر فازمتر از نوع تماسی می‌خرید مراقب باشید از نظر ایمنی اندازه‌گیری ولتاژ، استاندارد باشد. در ضمن باید به حداکثر دامنه ولتاژ فازمتر هم توجه کنید تا از ایمن بودن آن مطمئن شوید.

    عملکرد فازمتر

    موقع خرید فازمتر به عملکرد و کارایی آن توجه کنید. یک فازمتر کارآمد به اجزایی چون چراغ قوه LED، نشانگر لیزری (در برخی از فازمترها)، عملکرد باتری و نشانگرهای هشدار ولتاژ مجهز است.

    طراحی و جنس فازمتر

    هنگام خرید فازمتر، نوعی را بخرید که دسته خوب و ضدلغزشی داشته باشد و بتوانید به‌راحتی از آن استفاده کنید. بعضی از فازمترها، گیره هم دارند که می‌توانید آن را حتی به جیب لباس‌تان آویزان کنید. همچنین فازمترهایی بخرید که سبک هستند تا هنگام کار با آن راحت باشد.

    اگر از فازمتر می‌خواهید استفاده‌های دیگری مانند پیچ‌گوشتی داشته باشید، پس به سری آن هم توجه کنید. در بازار سری‌های دوسو و چهارسو وجود دارد. البته جنس و مواد به‌کار رفته در تولید فازمترها را هم از قلم نیندازید. مراقب باشید فلزات مورد استفاده در فازمتر از جنس‌های بادوام و ضدزنگ باشد.

    دیگر ویژگی‌های بهترین فازمتر

    برخی از فازمترهای قابلیت تعویض سری دارند. این فازمترها به شما کمک می‌کنند در برخورد با انواع پیچ‌ها از سری‌های مختلف استفاده کنید. در ضمن قابلیت آهنربایی مورد دیگری است که کیفیت فازمتر را بالا می‌برد. موقع استفاده از فازمتر به‌صورت پیچ‌گوشتی، این قابلیت به‌کارتان می‌آید ویژگی آهنربایی باعث جذب پیچ به پیچ‌گوشتی شده و از افتادن آن جلوگیری می‌کند.

    ۱۰ مدل از بهترین فازمتر القایی، ساده و دیجیتال

    در این قسمت بهترین نمونه‌های فازمتر در بازار امروز ایران معرفی شده‌اند:

    ۱. فازمتر القایی ولت آلرت مدل 1AC-D

    خرید بهترین فازمتر فازمتر القایی ولت آلرت مدل 1AC-D

    این فازمتر از نوعی القایی و غیرتماسی است که در دامنه ۹۰ تا ۱۰۰۰ ولت جریان متناوب AC کار می‌کند. ابعاد آن ۲۰۰×۹۵×۲۰ میلی‌متر است و ۵۰ گرم وزن دارد. یکی از ویژگی‌های خوب این فازمتر دارا بودن چراغ قوه‌ای کوچک بالای سری آن است.

    در ضمن سری این فازمتر دو سو و مقاوم است. در صورت وجود ولتاژ، اخطار صوتی و بصری می‌دهد. این فازمتر با دو باتری نیم‌قلم کار می‌کند و برای آویزان کردن آن روی دیوار ابزار، گیره دارد. این فازمتر از خریداران خود از ۵ امتیاز، ۳,۷ امتیاز دریافت کرده و در بازار (اردیبهشت ۱۴۰۱) با قیمت ۶۶ هزار تومان فروخته می‌شود.

    ۲. فازمتر القایی و تستر آننگ مدل VD806

    بهترین فازمتر آننگ فازمتر القایی و تستر آننگ مدل VD806

    این مدل مناسب کسانی است که دنبال خرید بهترین فازمتر القایی هستند. فازمتر VD806 امکان تست ولتاژ را به دو حالت تماسی (۷۰ تا ۲۵۰ ولت، جریان متناوب AC) و غیرتماسی (۷۰ تا ۱۰۰۰۰ ولت، جریان متناوب AC) و همچنین تا ۲۵۰ ولت DC می‌دهد. این فازمتر با استفاده از ۲ باتری سکه‌ای آلکالاین که در مقایسه با باتری‌های دیگر طول عمر بیشتری دارد، کار می‌کند.

    سر پیچ‌گوشتی این فازمتر از نوع دوسو است و برای هشدار جریان، علاوه‌بر لامپ، هشدار صوتی هم دارد. پوشش آن از پلاستیک ABS است. این فازمتر فقط با رنگ‌های مشکی و نارنجی تولید شده و در بازار (اردیبهشت ۱۴۰۱) با قیمت حدود ۲۵۵هزار تومان فروخته می‌شود. از خریداران خود از ۵ امتیاز، ۳,۹ امتیاز کسب کرده است.

    فهرست پرفروش‌ترین فازمترهای القایی را ببینید

    ۳. فازمتر ایران پتک

    ایران پتک

    این فازمتر ۱۴سانتی‌متری است و سری آن دوسو است. از این فازمتر می‌توان در دامنه ولتاژ ۱۱۰ تا ۲۳۰ ولت استفاده کرد. این فازمتر در دمای منفی ۱۰ تا مثبت ۵۰ درجه سانتی‌گراد و در محدوده فرکانس ۵۰ تا ۵۰۰هرتز کار می‌کند.

    جنس دسته آن از پلاستیک بادوام و جنس سری آن کروم-وانادیوم است. ۵۰۰ نفر از خریداران قبلی تهیه این مدل از بهترین فازمتر ارزان را پیشنهاد و به این محصول از نظر کارایی و کیفیت بالای آن از ۵ امتیاز، ۴,۲ امتیاز داده‌اند. این فازمتر در بازار (اردیبهشت۱۴۰۱) با قیمت حدود ۳۲هزار تومان فروخته می‌شود.

    ۴. فازمتر دوپرو مدل SH_3030

    فازمتر دوپرو

    دامنه ولتاژ فازمتر دوپرو مدل SH_3030، بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ ولت است. سری آن دوسو و از جنس استیل است و قابلیت تعویض ندارد. دسته آن از جنس پلاستیک مقاوم و شفاف است. از ویژگی دیگر این فازمتر، قابلیت آهنربایی آن است.

    این فازمتر اگرچه محکم و بادوام است، قابلیت کوبش‌پذیری ندارد. فازمتر ارزان دوپرو از خریداران خود از ۵ امتیاز، ۴,۱ امتیاز دریافت کرده و در بازار (اردیبهشت ۱۴۰۱) با قیمت حدود ۲۲هزار تومان فروخته می‌شود.

    ۵. فازمتر توسن مدل T9-370T

    فازمتر توسن

    شرکت توسن با تولید انواع ابزار برقی، جای ویژه‌ای در میان برندهای مختلف این محصولات به‌دست آورده و در عین حال قدرت انتخاب خریدار را بالا برده است. ابزارهای این شرکت از کیفیت خوبی برخوردارند. این مدل از بهترین فازمتر ارزان توسن، با طول ۱۴,۵ سانتی‌متر تولید می‌شود. دسته پلاستیکی مقاوم آن خوش‌دست است و آج‌های روی آن جلوی لغزش یا عرق کردن دست را می‌گیرد.

    سری این فازمتر از نوع دوسو است و در دامنه‌ ولتاژ ۱۰۰ تا ۵۰۰ کار می‌کند. ۱۸۰ نفر از خریداران این فازمتر، خرید آن را پیشنهاد کرده‌اند و از ۵ امتیاز به آن ۴ امتیاز داده‌اند. این مدل از فازمترهای توسن در بازار (اردیبهشت ۱۴۰۱) با قیمت حدود ۳۸هزار تومان فروخته می‌شود.

    ۶. فازمتر دیجیتال نووا مدل NTT 1900

    دیجیتال نووا

    این مدل از فازمترهای برند نووا، یکی از محبوب‌ترین برندهای فازمتر دیجیتال در بازار است. نمایشگر این فازمتر، ولتاژهای ۱۲، ۳۶، ۵۵، ۱۱۰ و ۲۲۰ را نشان می‌دهد. سری این فازمتر دوسو از جنس فولاد و دسته آن از پلاستیک مقاوم است.

    این فازمتر مجهز به لامپ نئونی است و به محض قرار گرفتن در معرض جریان برق، روشن می‌شود. این فازمتر علاوه‌بر جریان متناوب AC، قابلیت استفاده جریان DC را هم دارد. این مدل از بهترین فازمتر دیجیتال توانسته از خریداران خود از ۵ امتیاز، ۳,۷ امتیاز دریافت کند و در بازار (اردیبهشت ۱۴۰۱) با قیمت ۶۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

    تصاویر و اطلاعات کامل این مدل

    ۷. فازمتر دیجیتال جتک مدل VTD-130

    فازمتر جتک

    این مدل فازمتر، دارای نمایشگر دیجیتال است و دامنه ولتاژ ۱۲ ولت AC و DC را به‌ صورت حدودی نشان می‌دهد. درضمن این فازمتر می‌تواند قطع بودن کابل یا سیم را تشخیص دهد.

    سری پیچ‌گوشتی این فازمتر از نوع دوسو و جنس فولاد است. البته سری این فازمتر قابلیت تعویض ندارد. همچنین این فازمتر قابلیت کوبش ندارد. این فازمتر از خریداران خود از ۵ امتیاز، ۳,۷ امتیاز دریافت کرده و در بازار (اردیبهشت۱۴۰۱) با قیمت ۳۴هزار تومان فروخته می‌شود.

    تصاویر و اطلاعات کامل این مدل

    ۸. فازمتر نووا، مدل NTT1902

    خرید بهترین فازمتر فازمتر تماسی نووا

    این فازمتر ارزان از نوع پیچ‌گوشتی دوسو است و دامنه ولتاژ آن از ۱۰۰ تا ۵۰۰ ولت است. دسته این فازمتر از نوع پلاستیک شفاف است که می‌توان نور لامپ برای تشخیص جریان فاز را به‌خوبی مشاهده کرد.

    ابعاد این فازمتر ۱,۵×۱,۵×۱۸,۵ سانتی‌متر است و فقط ۳۰ گرم وزن دارد. ۲۳۰ نفر از خریداران، خرید این فازمتر را پیشنهاد کرده‌اند و از نظر کیفیت و کارایی و ارزش خرید، از ۵ امتیاز به آن ۴,۳ امتیاز داده‌اند. این فازمتر در بازار (اردیبهشت۱۴۰۱) با قیمت ۳۳هزار و ۷۰۰ تومان فروخته می‌شود.

    ۹. فازمتر جنرال مدل 0021

    فازمتر جنرال

    این مدل از فازمترهای جنرال ۲۰‌سانتی‌متر طول دارد و دامنه کاری آن بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ ولت است. سری پیچ‌گوشتی این فازمتر دوسو و دارای پهنای ۴ میلی‌متر است و از آن می‌توان برای باز و بسته کردن پیچ‌هایی که چندان سفت نیست استفاده کرد. این فازمتر ارزان از نظر کیفیت، کارایی و ارزش خرید از ۵ امتیاز، ۴ امتیاز از خریداران خود دریافت کرده است و در بازار (اریبهشت ۱۴۰۱) به قیمت ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود.

    فهرست پرفروش‌ترین فازمترها در ایران

    ۱۰. فازمتر رونیکس، مدل RH2714

    رونیکس

    این مدل از فازمترهای رونیکس، ۱۴۰ میلی‌متری است و مجهز به میله‌ سخت فولادی مقاوم در برابر ضربات است. نوک آن نیز با فلز کروم آبکاری شده و در ضمن پیچ این فازمتر دوسو است. لامپ نئونی آن بسیار قوی است و در صورت سوخت امکان تعویض آن وجود دارد.

    دسته  این مدل از بهترین فازمتر ارزان فلزی و ضدلغزش است و پوشش ABS مرغوب دارد. دامنه این فازمتر در محدوده ولتاژ ۱۲۰ تا ۲۵۰ ولتی است. این مدل فازمتر توانسته از خریداران خود از ۵ امتیاز، ۳,۸ امتیاز دریافت کند و در اردیبهشت۱۴۰۱ با قیمت ۲۸هزار و ۹۰۰ تومان فروخته می‌شود.

    کلام آخر راهنمای خرید بهترین فازمتر

    در این مطلب شما را با مهمترین معیارهای خرید فازمتر آشنا کرده و ۱۰ مدل از بهترین فازمتر ساده، القایی و دیجیتال را به شما معرفی کردیم. امیدواریم مطالب این مقاله شما را در خرید یک فازمتر کارآمد و باکیفیت به‌خوبی راهنمایی کرده باشد. اگر شما هم می‌خواهید نکته‌ای به راهنمای خرید بهترین فازمتر اضافه کنید، خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید. [see_also]31734[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید