دلیل خروپف و روش مناسب برای درمان آن

دلیل خروپف و روش مناسب برای درمان آن
راهنمای مطالعه

    خروپف زمانی اتفاق می افتد که هوا نمی‌تواند به راحتی از دهان یا بینی عبور کند. هنگامی که هوا از طریق یک ناحیه مسدود شده عبور می کند، بافت‌های نرم دهان، بینی و گلو به یکدیگر برخورد کرده و به لرزش در می آیند. ارتعاشات صدای تق تق، خرخر یا غرغر می‌دهد. در ادامه این مطلب توضیح خواهیم داد که آیا خرو پف برای شما مضر است و چرا باید خروپف را درمان کنیم؟

    دلیل درمان خروپف

    همان طور که گفته شد خروپف زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی جریان هوای تنفس شما را در طول خواب محدود می‌کند. خروپف بلند یا طولانی مدت خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد. ممکن است بتوانید با کاهش وزن و اجتناب از الکل قبل از خواب خروپف را متوقف کنید. اگر خروپف شما را بیدار نگه می‌دارد یا خواب شریک زندگی تان را آزار می‌دهد، در مورد درمان خروپف با یک پزشک صحبت کنید.

    خروپف می تواند خواب را مختل کند. خروپف بلند و طولانی مدت (مزمن) می‌تواند نشانه یک اختلال جدی به نام آپنه انسدادی خواب باشد. طیف گسترده‌ای از درمان‌های جراحی و غیرجراحی می‌تواند خروپف را متوقف یا کاهش دهد.

    خروپف چقدر رایج است؟

    خروپف بسیار رایج است. هر کسی در  هر مقطعی از زندگی خود می‌تواند خروپف کند. در مردان بالای ۵۰ سال که دارای اضافه وزن یا چاق هستند، شایع‌تر است.

    چه کسی بیشتر احتمال دارد خروپف کند؟

    تقریباً همه از جمله نوزادان، کودکان و بزرگسالان هر از گاهی خروپف می‌کنند. برخی از افراد بیشتر از دیگران خروپف می‌کنند. وقتی نفس می‌کشید، هوا را از طریق بینی، دهان و گلو عبور می‌دهید. اگر راه هوایی محدود باشد، بافت‌ها، از جمله کام نرم (پشت سقف دهان)، لوزه‌ها، آدنوئیدها و زبان، در مقابل یکدیگر ارتعاش می‌کنند. ارتعاشات، صدایی خرخر مانند و تیز ایجاد می‌کنند. شرایط و عوامل متعددی می توانند جریان هوا را مسدود کنند.

     عوامل خروپف عبارتند از:

    سن: با افزایش سن، خروپف شایع‌تر است، زیرا توان عضلانی کاهش می‌یابد و باعث انقباض راه های هوایی می‌شود.

    الکل و آرام بخش‌ها: نوشیدنی‌های الکلی و برخی داروها عضلات را شل می‌کنند و جریان هوا را در دهان، بینی و گلو محدود می‌کنند.

    آناتومی: پشت سقف دهان، آدنوئیدهای بزرگ، لوزه ها یا زبان بزرگ می‌تواند جریان هوا را از طریق بینی و دهان سخت کند. انحراف سپتوم (غضروف جابجا شده در بینی) می‌تواند جریان هوا را مسدود کند.

    جنسیت: خروپف در مردان شایع‌تر است.

     سابقه خانوادگی: خروپف در برخی خانواده‌ها دیده می‌شود. اگر والدینی دارید که خروپف می‌کنند، احتمال خروپف کردن شما نیز بیشتر است.

    سلامت کلی: گرفتگی بینی به دلیل آلرژی و سرماخوردگی مانع جریان هوا از طریق دهان و بینی می‌شود. زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش وزن بیشتر احتمال دارد خروپف کنند.

    وزن: خروپف و اختلالات تنفسی مرتبط با خواب در افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، شایع‌تر است.

    علائم خروپف چیست؟

    صداهای خروپف از ارتعاشات یا سوت های آرام گرفته تا غر زدن، خروپف یا غرغر بسیار بلند متغیر است. برخی از افراد ممکن است متوجه نشوند که هنگام خواب خروپف می‌کنند. افرادی که خروپف می کنند ممکن است در شب چرخش کنند، هنگام بیدار شدن از خواب گلوی خشک و یا درد داشته باشند و در طول روز احساس خستگی کنند. کمبود خواب می‌تواند باعث سردرد، مشکل در تمرکز و بدخلقی شود. علاوه بر خروپف، برخی از افراد هنگام خواب نفس نفس می‌زنند و برای چند ثانیه نفس خود را متوقف می‌کنند. اینها علائم آپنه خواب هستند، اختلالی که در صورت عدم درمان منجر به مشکلات جدی سلامتی می‌شود. شما می‌توانید برای درمان آن به دکتر متخصص خروپف در تهران یا استان‌های دیگر مراجعه نمایید.

    درمان‌های غیر جراحی برای خروپف چیست؟

    پزشک شما ممکن است درمان هایی را برای بهبود وضعیت بدن یا باز کردن راه های هوایی هنگام خواب توصیه کند. درمان‌های خروپف عبارتند از:

    تغییر سبک زندگی: پرهیز از الکل قبل از خواب، تغییر وضعیت خواب و حفظ وزن مناسب می تواند خروپف را کاهش دهد.

    داروها: داروهای سرماخوردگی و آلرژی، احتقان بینی را تسکین می‌دهند و به شما کمک می‌کنند آزادانه نفس بکشید.

    نوارهای بینی: نوارهای انعطاف پذیر به قسمت بیرونی بینی می‌چسبند و مجرای بینی را باز نگه می‌دارند.

    محافظ دهان: استفاده از یک محافظ دهانی هنگام خواب، فک شما را در موقعیت مناسب نگه می دارد تا هوا بتواند جریان یابد.

    درمان های جراحی برای خروپف چیست؟

    یوولاپالاتوپلاستی با کمک لیزر (LAUP): LAUP بافت کام نرم را کاهش می‌دهد و جریان هوا را بهبود می‌بخشد. فرسایش با فرکانس رادیویی:  این تکنیک از انرژی فرکانس رادیویی برای کوچک کردن بافت اضافی در کام نرم و زبان استفاده می‌کند. سپتوپلاستی: این روش سپتوم منحرف شده در بینی را صاف می‌کند. سپتوپلاستی با تغییر شکل غضروف و استخوان جریان هوا را از طریق بینی بهبود می‌بخشد. برداشتن لوزه و آدنوئیدکتومی: جراح بافت اضافی پشت گلو (تونسیلکتومی) یا پشت بینی (آدنوئیدکتومی) را برمی‌دارد. خانم دکتر فریبا معینی پور، متخصص درمان اختلالات خواب از دانشگاه اوربرو سوئد می‌باشد. این پزشک متخصص در زمینه درمان بی خوابی، آپنه خواب و خروپف فعالیت می‌کند. همچنین دکتر معینی پور فارغ التحصیل رشته دندان پزشکی از دانشگاه اومئو سوئد است. سایت اورا اسلیپ اولین مرکز اطلاع رسانی بصورت تخصصی در زمینه درمان و اختلالات خواب می باشد. این سایت همچنین با فراهم نمودن سیستم نوبت دهی بصورت آنلاین و تلفنی در اختیار شما عزیزان است تا هم مشاوره بگیرید و هم جهت حضور در کلینیک نوبت رزرو کنید. از دیگر امکانات این سایت بخش مقالات این سایت است که بانک جامع معرفی و روش های درمان بیماری‌های خواب است.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید